Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Litt enklere forklaring:

Japan: Pris/ytelse reissues.

USA: Fender gitarer med en moderne vri, signaturgitarer og reissues som nok er litt bedre enn Fender Japan sine, men dobbelt så dyre.

Mexico: Så billig som mulig. Ræva hardware og elektronikk.

Lyst til kommentere den siste der: Jeg har hatt MIM-utgaver av både strat og tele. Og selv om man får det man betaler for, vil jeg ikke si at det er "ræva". Om de er på høyde med mine USA strater og teler (for ikke å snakke om mine Eugen'er)? Selvsagt ikke. Men jeg har hatt både USA, MIM og Squier strater i huset, og jeg vil si at avstanden fra en USA strat til en MIM er mye mindre enn fra en MIM til en Squier. Sistnevnte er "så billig som mulig", og det merkes.

 

Geir :)

Jeg har i hvert fall aldri hørt noen si de er fordnøyd med elektronikk eller hardware på en MIM. Enten så lever de uvitne om hvor mye det kan gjøre å skifte det ut, eller så skifter de det ut. Er i hvert fall slik jeg har forstått det.

Forskjellen mellom "ikke dyre" (altså ikke direkte billige) modeller og de dyre ligger stort sett i elektronikk og hardware hos alle merker.

Er sikker på at en MIM strat med USA hardare/elektronikk er bedre enn en USA med MIM-deler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har i hvert fall aldri hørt noen si de er fordnøyd med elektronikk eller hardware på en MIM. Enten så lever de uvitne om hvor mye det kan gjøre å skifte det ut, eller så skifter de det ut. Er i hvert fall slik jeg har forstått det.

Forskjellen mellom "ikke dyre" (altså ikke direkte billige) modeller og de dyre ligger stort sett i elektronikk og hardware hos alle merker.

Er sikker på at en MIM strat med USA hardare/elektronikk er bedre enn en USA med MIM-deler.

Da skal du få høre det nå. Jeg var fornøyd med hardwaren på min MIM strat og på min MIM tele. Pickupene på straten hadde for spinkel lyd for min smak, men bortsett fra det var det ikke noe direkte galt med dem heller. (Det hender faktisk at jeg savner den lyden på enkelte låter jeg lager.) Og samtidig som jeg hadde dem hadde jeg også både USA og US custom shop gitarer i samlingen, samt som sagt en Squier, så jeg hadde noe å sammenligne med.

 

Selvsagt blir det bedre med oppgraderte deler, men da snakker vi jo ikke lenger om MIM pris på instrumentet. Som sagt, man får det man betaler for. Poenget mitt er at for det man betaler for en MIM så får man et helt OK instrument, og relativt mye for pengene. Ikke minst fordi byggekvaliteten på MIM jevnt over er bra. Det er ikke ræva saker.

 

Geir :)

 

Røk en streng nå nettopp, og butikkene er ikke oppe før tirsdag. Faen. :p

Så lærer du å ha et reservesett eller to liggende... :)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg smiler litt for meg selv når jeg ser snakk om "elektronikk" i gitarer med passive pickups.

 

Dere snakker altså om en bryter, to til fire potmetre/variable motstander og en kondensator eller to.

Det kan faktisk knapt kalles elektronikk, etter min mening. At disse delene, som i utgangspunktet kun kan fjerne deler av lyden fra pickupene, skal ha så mye å si for lyden av en gitar, er for meg et mysterium.

Selvsagt er det forskjell på kvaliteten av komponenter, men de blir fortsatt bare snakk om at bra komponenter fjerner mindre, eller mer ønskede ting av lyden som kommer ut av pickupene.

 

Slik jeg ser det, ville man få "den beste lyden" ved å koble ut hele greia.

 

Men- nå forsøker jeg å bruke litt logikk og fakta inn i debatten om gitarer og gitarlyd, og det blir jo kanskje litt feil.

 

Ha en fortsatt fin pinse!

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Bajaene er laget i Mexico, men de er vel også designet av Custom-gutta og bygd US-deler?

 

Og er ikke den eneste forskjellen mellom MIM og MIA at MIM er bygd av meksikanere i Mexico, mens MIA er bygd av meksikanere i USA? ;)

Mener å huske å ha sett ett program om det der en eller annen gang.

Delene produseres på samme sted, men amerikanerne får velge ut halser og kropper først.

Det de ikke vil ha sendes til Mexico... dog feilvare blir selvsagt ikke brukt.

 

Arrester meg gjerne dersom jeg husker noe feil på det der, men mener det var slik det hang i hop...

 

Med det samme jeg er innpå... noen som kan svare meg på denne?

Tremolo cover til en strat.

 

Er dette standard størrelser?

Jeg bestilte en 6-hulls cover gjennom qxl.no og det jeg fikk var noe større enn det gamle og hullene ikke plassert på samme sted.

 

Ikke verre enn at jeg med litt :dremel: ikke kan få den til å passe, men litt annoying like vel.

Spørsmålet er karakteren jeg skal sette.

 

Er det en størrelse angitt på antall hull, så har han ikke solgt meg tremolocover til strat.

Er det forskjellige størrelser så har ikke jeg gjort leksa mi... da må jeg bære den selv...

Lenke til kommentar

Uten at jeg er noen ekspert på dette, og kan legge ut om forskjellene, har jeg lest at det er forskjeller, slik at et cover ikke nødvendigvis passer om hverandre, ja.

Kilden mener jeg er en bok jeg fikk til jul, "Haynes Fender Stratocaster repair manual", eller noe slikt.

Derfor er det du opplever helt normalt. Fram med Dremelen!

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Jeg må innrømme at jeg smiler litt for meg selv når jeg ser snakk om "elektronikk" i gitarer med passive pickups.

 

Dere snakker altså om en bryter, to til fire potmetre/variable motstander og en kondensator eller to.

Det kan faktisk knapt kalles elektronikk, etter min mening. At disse delene, som i utgangspunktet kun kan fjerne deler av lyden fra pickupene, skal ha så mye å si for lyden av en gitar, er for meg et mysterium.

Selvsagt er det forskjell på kvaliteten av komponenter, men de blir fortsatt bare snakk om at bra komponenter fjerner mindre, eller mer ønskede ting av lyden som kommer ut av pickupene.

 

Slik jeg ser det, ville man få "den beste lyden" ved å koble ut hele greia.

 

Men- nå forsøker jeg å bruke litt logikk og fakta inn i debatten om gitarer og gitarlyd, og det blir jo kanskje litt feil.

 

Ha en fortsatt fin pinse!

Nå kan jeg nok elektronikk til å godta det jeg blir fortalt om dette.

Jeg vet hva de forskjellige delene er, men likt med deg så vet jeg ikke hvorfor de forskjellige delene gjør så mye ut av seg. Jeg vet ikke hvorfor det er bra å sette enn 300k resistor der og en kondensator her... samt hvorfor gir en 500k potmeter mer treble følsomhet og slik.

 

Det med kvaliteten på komponenetene har vel like mye med levetid å gjøre. Kjøper du noe skikkelig så varer det, men kjøper du noe jalla på nille, så må du skifte etter en måned??? Min teori... kan noen punktere den?

 

Dersom noen vet om en side som forteller om hvorfor gjøre slik og hva de forskjellige komponentene gjør...eller om noen kan og ønsker ta seg bryet med å gi en grei forklaring, så hadde det vært perfect. Jeg holder på å pusse opp Strat'en min og skal skifte all elektronikk. Jeg har anskaffet meg nok knowhow til å sette de sammen, men det hadde vært greit å kunne kanskje vurdere noen varianter...

 

Uten at jeg er noen ekspert på dette, og kan legge ut om forskjellene, har jeg lest at det er forskjeller, slik at et cover ikke nødvendigvis passer om hverandre, ja.

Kilden mener jeg er en bok jeg fikk til jul, "Haynes Fender Stratocaster repair manual", eller noe slikt.

Derfor er det du opplever helt normalt. Fram med Dremelen!

Hadde dessverre en mistanke om dette...

Da får han bare få pluss i margen og ta minusen på egen kappe :blush:

 

Takk for svar...

Lenke til kommentar

Med elektronikk så tenkte jeg mest på pickups, men resten har faktisk litt å si det også. Man kan gjøre mye med volum/tone-kontrollene på gitaren, og på en del billige gitarer har ikke disse i realiteten 0-10, og alt mellom, men fungerer mer som av/på brytere.

Det skal også ha litt å si for lyden, spesielt type pots og caps. Om du er litt kresen så kan vel også kvalitet ha litt å si. Ser ikke bort ifra at dårlige greier kan farge lyden littegrann, gjøre at den mister litt av "piffen".

 

Noe skikkelig trenger ikke koste allverden. Et par CTS-pots, en CRL, Switchcraft eller Oak Grigsby bryter og en Switchcraft jack koster ikke mer enn kanskje 200-300 kr.

 

Å kjøpe inn skikkelig hardware trenger heller ikke koste skjorta. Jeg fraråder ikke folk å kjøpe en MIM, jeg bare sier at du bør forberede deg på å bytte ut en del...

Lenke til kommentar

Vel, et potmeter er faktisk bare en variabel motstand, der den ene polen er fast, og den andre har kontakt med et motstandsmateriale via en såkalt "sleper" som sitter fast i en akse som kan dreies. Det er en mekanisk slitasje involvert, så hvis kvaliteten på motstandsmaterialet, og eller sleperen er dårlig, blir levetiden kort. Hvorfor en motstand kan påvirke signalet fra pickupen i forhold til frekvenser, kan faktisk forklares, uten at jeg har det i verken fagkrets eller hode.

 

Det jeg mener, er at det er store mengder "mojo" ute og går når man snakker om disse delene. Er kvaliteten rimelig i vater, blir det ut over det masse synsing og uforklarlige ting man snakker om. Og det er helt greit, for den som liker slikt. Det som blir feil, etter min mening, blir når noen forsøker å dra dette ned på faktanivå.

 

Som et eksempel- noen kjøper "vintage" kondensatorer fra 30-40-50- tallet for å få "ekte" lyd fra gitaren sin. Det det ikke snakkes særlig høyt om, er at disse kondensatorene tørker ut etter noen få år, lagd av flyktige væsker og vokset papir som de er..

Derfor låter de ikke slik i dag som da de ble laget, i den grad de beste delene ble laget for så mange år siden..

Mange av "mojogutta" er veldig skuffet når de sitter og lytter til den tynne "glasslyden" de får i gitaren. Men det er slik tørre kondensatorer låter.

 

Konklusjonen min er enkel- napp ut "elektronikk" i gitaren som du ikke bruker, eventuelt sett de ut av spill med en ledningsstump. Da får du mest mulig lyd ut fra pickupen. Eller så kan man bruke ferskvare.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Med elektronikk så tenkte jeg mest på pickups, men resten har faktisk litt å si det også. Man kan gjøre mye med volum/tone-kontrollene på gitaren, og på en del billige gitarer har ikke disse i realiteten 0-10, og alt mellom, men fungerer mer som av/på brytere.

Det skal også ha litt å si for lyden, spesielt type pots og caps. Om du er litt kresen så kan vel også kvalitet ha litt å si. Ser ikke bort ifra at dårlige greier kan farge lyden littegrann, gjøre at den mister litt av "piffen".

 

Noe skikkelig trenger ikke koste allverden. Et par CTS-pots, en CRL, Switchcraft eller Oak Grigsby bryter og en Switchcraft jack koster ikke mer enn kanskje 200-300 kr.

 

Å kjøpe inn skikkelig hardware trenger heller ikke koste skjorta. Jeg fraråder ikke folk å kjøpe en MIM, jeg bare sier at du bør forberede deg på å bytte ut en del...

Nåja, bruker noen logaritmiske potmetre i en gitar, blir det jo feil i utgangspunktet, det er jo lineære potmetre som gjelder. Den første typen blir av/på, det er klart. Om jeg nå husker rett på natterstid. ;)

Lenke til kommentar

Tenkte å nappe ut all elektronikk i gitaren og erstatte rubbel og bit.

 

Har bestilt meg sort plekterbrett og har tenkt å sette inn 3 DiMarzio pickuper og benytte DiMarzio brytere/potmetre.

Det burde bli bra. Har funnet meg to hum-cancelling single coil og en humbucker.

Area 51 og Area 58 samt Air Norton.

 

De to første er bestilt og venter en forsendelse fra USA på de... den siste har jeg bestilt hos den lokale gitar-pusheren :cool:

Gleder meg som en unge til å sette det sammen...

 

Fant forøvrig en enkel Understanding Schematic side...

http://www.excellentleads.com/uschematics.html

Lenke til kommentar

HELVETE!

 

Å sette nye strenger på gitaren var et jævla slit. Røk E (ja, den tykke jævelen.) og D strengen. Prøvde først å følge Tunes sin skifte strenger-guide (Tunes suger, btw.), så skulle jeg sjekke, der stod alt helt motsatt. Så jeg skulle ta ut strengene for å teste den andre metoden (var ikke helt fornøyd med Tunes sin utseendemessig), også ryker jævlene.

 

FAEN!

 

Nå virker det som om halsen er bøyd og. :mellow:

Endret av Konnis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...