Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eiss og F er enharmoniske noter, men for å få et riktig notebilde må man skrive det som Eiss, siden man i en skala ikke kan ha kromatiske intervaller(altså forskjeller innen en tone, som F og Fiss). Det samme gjelder for Hiss, bare bytt ut F med C. :)

 

Men siden det er lettere for nybegynnere å lese notenavn som C og F tar de fleste seg friheten til å skrive dem i stedet for, selv om det rent teoretisk blir feil.

Lenke til kommentar

Det er faktisk det de heter, selv om de (på instrumenter med fast tonehøyde) tilsvarer henholdsvis F og C. Spiller du i C#-dur har du kryss for alle tonene og da heter det altså: Ciss, Diss, Eiss, Fiss, Giss, Aiss, Hiss, Ciss. De noteres også som # for E og kryss for H i korrekt notasjon.

Lenke til kommentar

Blir rett under 5000 inn i Norge etter avgifter. Ikke så verst det, men mtp. at det er en Orville, og ikke Orville by Gibson, betalte jeg nok bittelitt mer enn den var verdt.

 

Hørt pickupene på dem lager ulyder ved bruk av vreng, så blir nok til at jeg bytter dem ut. Vil ha typisk tjukk Les Paul-lyd, noen idéer? Tenkte først og fremst på å kjøpe Gibson Burstbucker 1/2. Koster ikke allverden, og er jo de samme som Gibson bruker på VOS Historic modellene.

 

edit: Takk for gratulasjon btw. =)

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Du kan jo kjøpe de som vanligviskommer på en Les Paul?

 

Edit: 1337 innlegg :w00t:

Som sagt er det de jeg har sett meg ut etter, men det finnes jo mange alternativer. Gibson Burstbucker er nok langt ifra de beste PAF-kopiene, men de andre er som oftest ikke "wax potted" (aner ikke hva det heter på norsk), og da tror jeg de passer dårlig til mitt bruk. Er jo slik at uten wax potting så får man en del ulyder ved bruk av mye vreng osv?

Kan jo forsåvidt potte dem selv, men vet ikke om det kan gi uønsket effekt på pickuper som ikke ble lagd for det (tenker på lyden, ikke nødvendigvis at de blir ødelagt)?

Lenke til kommentar
Har en CryBaby (vanlig som du ser på) og syns den låter ræv når jeg har vreng. Dette har kanskje noe med det at jeg har en transistorforsterker/innebygd vreng? Vet ikke jeg. Tar gjerne mot tips til hvordan få bedre wah med vreng.

 

På clean derimot, der er jeg veldig fornøyd.

Hvis du bruker bridgepickupen har wah-wahen en tendens til å bli veldig skarp helt forran.

Prøv med neckpickup, og lær deg å skru lyd!

 

Blir å brukes på en VOX AD30VT, men blir å gå til anskaffelse av en fuzz pedal, så blir ikke å bruke de innebygde effektene i forsterkeren kombinert med wah-wah'en, det er i alle fall ikke det som er planen.

Gitar->Muff->Wah-Wah->Amp

 

Jeg har tenkt på det du sier, å tror wah-wah'en burde komme sist i en pedalrekke. Er i alle fall sånn jeg ser det for meg, kan jo være derfor?

Wah-wahen skal alltid stå først i pedaloppsettet. Prøv med en vrengpedal hvor tonekontrollen er vridd mye til høyre eller venstre, og en wah etter den.

Wahen skal ha så rent som mulig signal, og fordi den endrer frekvensområdet som slipper gjennom, skjærer det seg hvis den står etter en pedal hvor du har justert en del på tonen.

Lenke til kommentar

Det er faktisk ganske store forskjeller mellom dem...

 

RR3 har kropp i or, den andre har kropp i "basswood". Or skal være best.

 

RR3 har Seymour Duncan JB™ TB4 og Seymour Duncan® Jazz™ SH2N pickuper, den andre har Duncan Designed® HB-103B og Duncan Designed® HB-103N. Seymour Duncan pickups er laget i USA på Seymour Duncans egne fabrikker, mens Duncan Designed er billigversjoner som er laget rundtom i Asia elns (ikke helt 100% sikker).

 

RR3 har "tonedings" og dedikerte "volumgreier", den andre har bare mastervolum.

 

RR3 har tynnere hals med binding, den andre har en noe tykkere hals uten binding.

 

De to siste er litt smak og behag, men ville uten tvil gått for RR3 om de koster omtrent det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...