Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1.56mm forskjell er mykje det.

Prøv gitaren først. Nokon er meir følsom ovanfor halsforskjell enn andre.

Eg til dømes klarar dei fleste halsar så lenge dei er tjukke nok til å ligge i handflata omtrent samme kor vide dei er over nøtta.

Kva gitar er det snakk om forresten.

Lenke til kommentar
Noen måte å unngå dette på? Har virkelig ikke peiling på dette her.

9135131[/snapback]

Du kunne sendt en mail til selgeren/butikken og spurt om de kan sette ned verdien, men når det er en så stor ting som en gitar åpner tollerene og sjekker den alikevell, og da er det du som blir holdt ansvarlig. Eller så kunne de sendt den fra en privat adresse og merke det som gave, men tviler veldig sterkt på at de kommer til å gå igjennom alt det. Og uansett er grensen på gaver 1000 kr for å slippe toll, og tollerne er ikke dumme. :p

 

Hadde det verdt en mindre ting hadde det fungert helt fint.

Lenke til kommentar

Det er kanskje mulighet for at en jeg kjenner kan kjøpe den i USA og ta den med seg til Norge igjen. En annen fyr sa at da er det annerledes med tollen når du tar med gitaren inn i landet selv...

 

Vet noen om dette?

 

Ellers så tror jeg de jeg kunne kjøpt den hos sette den fra privat adresse og ta ned verdien til 1000 kr som var maks for gave, ye?

 

Fant ellers bare gitaren noen få steder i Norge (nettbutikker) og da kostet de sånn 9000 fløkk istedenfor 4000. Ekle ekle Norge.

Lenke til kommentar

Om han du kjenner i USA kan ta den med ville det vært det beste, ja.

 

Da kan han jo bare si at det er hans gitar, som han har hatt lenge.

Ville ikkesatset på å sende en gitar fra privat adresse uansett. Tollerne åpner den, og da må du kvittere for at gitaren er verdt under 1000 kr.. Noe som også lett kan fikses.. Men det er ikke sikkert at tollerne tror på det. Men nå beveger vi oss inn på litt andre territorier, her :p

Lenke til kommentar
Jeg prøver å spørre igjen jeg, er Ibanez GSA 60 BKN noe bra? Skal bli brukt av en nybegynner. Altså en som har tatt på gitar ca. fire ganger.

 

GSA60_BKN_1P_02.jpeg

9134147[/snapback]

 

Jeg har eid en slik en gang i tiden, og det er i og for seg en grei gitar. Finish, spillbarhet, lyd osv. er helt OK, faktisk mer enn bra nok.

 

Gitaren har en akkilleshæl, nemlig stolen. Den er alt for dårlig, og det fører til at man bruker like mye tid på å stemme gitaren som å spille på den. Det er ikke videre motiverende for en nybegynner. Etter min mening må derfor stolen blokkes hvis gitaren skal være egnet.

 

Det kan jo være at mitt eksemplar var dårlig, men det er i det minste min erfaring. Generelt sett vil jeg anbefale en gitar med fast stol i denne prisklassen. En skikkelig flytende stol koster jo mer løst enn denne gitaren.

Lenke til kommentar
Det er kanskje mulighet for at en jeg kjenner kan kjøpe den i USA og ta den med seg til Norge igjen. En annen fyr sa at da er det annerledes med tollen når du tar med gitaren inn i landet selv...

Ja og nei. Det er først og fremst andeledes fordi folk svært sjelden blir stoppet i tollen om de kommer vandrende med en gitar. Med mindre de ser ut som slike som gjerne blir stoppet uansett da, tollerne har sitt typegalleri som får klokkene til å ringe når de ser dem.

 

Sier han at han har den med til eget bruk, kan det hende de ber ham spille noen strofer. :)

 

Noe annet hadde vært om det var du som kom tilbake fra USA og hadde den med. Da ville den vært fritatt for moms fordi du kan ha med varer for inntil 6000 kroner dersom du har vært utenlands i mer enn 24 timer. Men det gjelder ikke utlendinger som kommer til Norge og skal la varene bli igjen.

 

Ellers så tror jeg de jeg kunne kjøpt den hos sette den fra privat adresse og ta ned verdien til 1000 kr som var maks for gave, ye?

Gjør du det er det plutselig svindel, og det er faktisk litt mer alvorlig enn smugling. Man skal ikke gjøre seg til kjeltring for småpenger, heter det.

 

Fant ellers bare gitaren noen få steder i Norge (nettbutikker) og da kostet de sånn 9000 fløkk istedenfor 4000. Ekle ekle Norge.

9137757[/snapback]

Ikke tenk at det koster deg 1000 kroner å betale momsen, tenkt at du sparer 4000 på å kjøpe den i utlandet. Momsen måtte du jo betalt om du kjøpte den her også.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Jeg har eid en slik en gang i tiden, og det er i og for seg en grei gitar. Finish, spillbarhet, lyd osv. er helt OK, faktisk mer enn bra nok.

 

Gitaren har en akkilleshæl, nemlig stolen. Den er alt for dårlig, og det fører til at man bruker like mye tid på å stemme gitaren som å spille på den. Det er ikke videre motiverende for en nybegynner. Etter min mening må derfor stolen blokkes hvis gitaren skal være egnet.

 

Det kan jo være at mitt eksemplar var dårlig, men det er i det minste min erfaring. Generelt sett vil jeg anbefale en gitar med fast stol i denne prisklassen. En skikkelig flytende stol koster jo mer løst enn denne gitaren.

9138363[/snapback]

 

Takk for svar!

 

Hva er denne stolen du snakker om?

Lenke til kommentar

Stolen er den delen av gitaren hvor svingningene fra strengene forplanter seg til gitarkroppen. Hver streng hviler på en sadel (eventuelt flere strenger på hver sadel) og sadelen/sadlene er montert på stolen som igjen er montert på gitarkroppen. I ditt tillfelle er stolen en del av vibratomekanismen.

 

Fordi en vibrato er komplisert å produsere og montere, med mange små deler, så koster de mye om de skal være av god kvalitet. Derfor er det gjerne lurt å bruke en fast stol på en billig gitar, fordi de er enklere og billigere å produsere og dermed kan være av bedre kvalitet for samme prisen.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Det er kanskje mulighet for at en jeg kjenner kan kjøpe den i USA og ta den med seg til Norge igjen. En annen fyr sa at da er det annerledes med tollen når du tar med gitaren inn i landet selv...

Ja og nei. Det er først og fremst andeledes fordi folk svært sjelden blir stoppet i tollen om de kommer vandrende med en gitar. Med mindre de ser ut som slike som gjerne blir stoppet uansett da, tollerne har sitt typegalleri som får klokkene til å ringe når de ser dem.

 

Sier han at han har den med til eget bruk, kan det hende de ber ham spille noen strofer. :)

 

Noe annet hadde vært om det var du som kom tilbake fra USA og hadde den med. Da ville den vært fritatt for moms fordi du kan ha med varer for inntil 6000 kroner dersom du har vært utenlands i mer enn 24 timer. Men det gjelder ikke utlendinger som kommer til Norge og skal la varene bli igjen.

 

Ellers så tror jeg de jeg kunne kjøpt den hos sette den fra privat adresse og ta ned verdien til 1000 kr som var maks for gave, ye?

Gjør du det er det plutselig svindel, og det er faktisk litt mer alvorlig enn smugling. Man skal ikke gjøre seg til kjeltring for småpenger, heter det.

 

Fant ellers bare gitaren noen få steder i Norge (nettbutikker) og da kostet de sånn 9000 fløkk istedenfor 4000. Ekle ekle Norge.

9137757[/snapback]

Ikke tenk at det koster deg 1000 kroner å betale momsen, tenkt at du sparer 4000 på å kjøpe den i utlandet. Momsen måtte du jo betalt om du kjøpte den her også.

 

Geir :)

9138740[/snapback]

 

Da er det vel ikke noe problem?

 

"Noe annet hadde vært om det var du som kom tilbake fra USA og hadde den med. Da ville den vært fritatt for moms fordi du kan ha med varer for inntil 6000 kroner dersom du har vært utenlands i mer enn 24 timer. Men det gjelder ikke utlendinger som kommer til Norge og skal la varene bli igjen."

 

Med mindre han skal kjøpe masse andre ting...

 

?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...