Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite problem med nervøsitet.

 

Jeg spiller greit når jeg sitter for meg selv, men når jeg skal framføre noe,

går det ganske dårlig.

 

Også når jeg skal ta opp noe, da blir det feil hele tiden.

 

Tenker jeg for mye? Eller for lite?

Hva skjer? :(

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tenker for mye, eller kan sangen for dårlig.

Kanskje er du litt nervøs ellers også`?

 

Lær deg sangen perfekt i vanlig tempo når du sitter for deg selv. Derretter kan du legge til litt særegenheter i form av vibratoer, legge litt mer følelser i bends/slides osv. Når du har gjort det vil du nok føle deg mer hjemme i sangen. Du kan nå øve den inn i økt tempo, feks 110-120%. Spill sangen igjen til backingtracket og du vil nok føle at det meste går smooth. ;)

 

EDIT: ingen regler, men noen tips som ihvertfall har hjulpet for meg.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

@KimNK: aha..det forklarer en del, jeg er litt krum i ryggen og er såpass nybegynner at jeg må se ned hele tida for å treffe riktig. Skal visst slite med å ha ryggen rett hele tiden, men slik er det bare ja.

 

Lurer på en annen ting og: monterte vib-armen på gitaren min, men er litt usikker på hvordan jeg egentlig skal bruke den. Er det bare å presse den ned mot strengene slik at jeg "løfter" litt på festeplata slik at lyden blir forvrengt? Er det andre måter å bruke den på?

 

takker for alle svar

Endret av myst84
Lenke til kommentar
@KimNK: aha..det forklarer en del, jeg er litt krum i ryggen og er såpass nybegynner at jeg må se ned hele tida for å treffe riktig. Skal visst slite med å ha ryggen rett hele tiden, men slik er det bare ja.

 

Lurer på en annen ting og: monterte vib-armen på gitaren min, men er litt usikker på hvordan jeg egentlig skal bruke den. Er det bare å presse den ned mot strengene slik at jeg "løfter" litt på festeplata slik at lyden blir forvrengt? Er det andre måter å bruke den på?

 

takker for alle svar

7860949[/snapback]

Hvis du ahr en floyd rose-/edge-type tremolo, vil du normalt kunne trekke vibarmen fra mikkene også. Vibbe begge veier mao.

Lenke til kommentar

Morn!

 

Jeg har to små spørsmål.

 

Til sommeren vurderer jeg å kjøpe ny gitar, jeg kommer til å bytte gitar en eller annen gang uansett, men skal til Tyskland til sommeren, og ja, det er mye penger å spare.

 

Vurderer én LTD KH-202, sytnes den ser rå ut, har prøvd den og syntes den er deilig. :love: Er jo Metallica-fan også.

 

Men jeg bare lurte på hvilke pickups den har? På den siden som jeg kanskje skal bestille fra står det at den har EMG HZ4 Pickups i "overskriften". Men hvis du blar gjennom detaljene står det at den har 2 EMG-ESP LH-300, er det samme pickup?

 

Og jeg lurer på én ting til, siden jeg først skal kjøpe min første dyre, skikkelige gitar, burde jeg da kjøpe et sett med EMG 81, og bytte ut de som følger med?

Jeg spiller for det meste lead.

 

Takk på forhånd ;)

Lenke til kommentar

Har fått et problem... det 15. båndet mitt, hovedsaklelig på lys-E strengen og litt på H(B) strengen, mister lyden når jeg spiller en bend på de! Er ikke noe med teknikken min som gjør det. Samme med band 20 på lys-E strengen, det båndet fungerer nesten ikke, må faktisk trykke ned hardt (uvanelig hardt) for å få skikkelig lyd når jeg skal spille på det.

 

Hva kan jeg gjøre? Er det noe med å skifte på strenghøyde (over halsen) eller noe?

Lenke til kommentar
Siden du er sånn begynner, så er Floyd Rose noe forbanna slit! Også fretbordet var utrolig harry :p Og hvis du skal bli pro så slår ikke signatur gitarer så godt ann :p For all del, min mening :p

7872393[/snapback]

 

 

Fretboardet syntes jeg er kult :p Litt anderledes, det liker jeg.

 

Men kan noen forklare meg akkurat hvorfor Floyd Rose-systemet er dritt for nybegynnere?

Jeg syntes det virker stilig jeg. Hva er det negative? Ikke bare si at det er dritt, det er så utrolig uinteressant... :thumbup:

 

-

Martin

Lenke til kommentar
Det har vorte tatt opp fleire gonger inntil nyleg. Les litt.

7878207[/snapback]

 

Leste litt nå og har forstått det slik:

 

Floyd Rose kan være dritt fordi bending med hånden gjør at vib-systemet senker tonehøyden på de andre strengene? Mulig jeg har misforstått veldig..

 

De fleste FR-gitarer har "strenglås" ved stemmeskruene som hindrer at gitaren blir ustemt ved bruk av vib-arm. Strenglåsen gjør at bytting av strengtype er noe herk fordi du må justere den.

 

Bytting av streng er vrient. Hva gjør det vanskelig? Og "dere med peiling" sier bare at det er vanskelig for "oss som ikke har peiling" å bytte strenger på en FR-gitar. Hva er det jeg trenger å vite for å bytte dem? Det kan da ikke være så vanskelig?.

 

Det er jo kjekt å lære/kunne, og når jeg eventuelt kjøper gitaren har jeg spilt i et år og er ikke helt nybegynner heller.

 

Og er det Floyd rose virkelig så ille at det er verdt å ikke kjøpe en "drømme-gitar" hvis jeg får lov til å si det :p

 

-

Martin :)

Endret av Martin-sama
Lenke til kommentar
Bytting av streng er vrient. Hva gjør det vanskelig? Og "dere med peiling" sier bare at det er vanskelig for "oss som ikke har peiling" å bytte strenger på en FR-gitar. Hva er det jeg trenger å vite for å bytte dem? Det kan da ikke være så vanskelig?.

7878545[/snapback]

Med ball-end-strenger er du nødt å kutte av ball-enden og skru strengene fast på stolen. Aldri gjort det selv, men det høres overkommelig ut, ihvertfall hvis du først får prøvd deg et par ganger.

Lenke til kommentar
Bytting av streng er vrient. Hva gjør det vanskelig? Og "dere med peiling" sier bare at det er vanskelig for "oss som ikke har peiling" å bytte strenger på en FR-gitar. Hva er det jeg trenger å vite for å bytte dem? Det kan da ikke være så vanskelig?.

7878545[/snapback]

Med ball-end-strenger er du nødt å kutte av ball-enden og skru strengene fast på stolen. Aldri gjort det selv, men det høres overkommelig ut, ihvertfall hvis du først får prøvd deg et par ganger.

7878989[/snapback]

 

 

Høres da ikke så ille ut det? Det litt mer problematiske er vel det med bends, eller misforstå jeg det helt?

Lenke til kommentar

Det tar ei stund å få dreisen på strengebytte og justering, men fremst av alt er det unødvendig, unødvendig og atter unødvendig for ein som skal LÆRE seg å spele gitar. Står berre i vegen og tar fokuset vekk fra det ein burde konsentrere deg om. Du klarer ikkje å lære deg å bruke floyd dersom du aldri har spelt gitar før. Ikkje sjangs. Unødvendig med triksepinne.

 

Ein må lære seg å krype før ein kan ta OL-gull i maraton.

Lenke til kommentar
Bytting av streng er vrient. Hva gjør det vanskelig? Og "dere med peiling" sier bare at det er vanskelig for "oss som ikke har peiling" å bytte strenger på en FR-gitar. Hva er det jeg trenger å vite for å bytte dem? Det kan da ikke være så vanskelig?.

7878545[/snapback]

Med ball-end-strenger er du nødt å kutte av ball-enden og skru strengene fast på stolen. Aldri gjort det selv, men det høres overkommelig ut, ihvertfall hvis du først får prøvd deg et par ganger.

7878989[/snapback]

Høres da ikke så ille ut det? Det litt mer problematiske er vel det med bends, eller misforstå jeg det helt?

7879754[/snapback]

Du forstår nok helt rett, jeg kommenterte bare det du sa om strengebytte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...