Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenker du elektronikk, mekanikk eller akustikk? Og hvem retter artikkelen seg mot?

 

EDIT: Jeg hadde en fin link som henspilte på syntesering av gitar, der stod det mye bra. Skal se om jeg finner.

EDIT2: Ikke den jeg tenkte på, men i avsnitt 2 her er det en veldig grov oversikt som later til å dekke det mest betydelige. Ikke en kort liste. :)

http://www.penmachine.com/musicpages/guitartone.html

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Tenker du elektronikk, mekanikk eller akustikk? Og hvem retter artikkelen seg mot?

 

EDIT: Jeg hadde en fin link som henspilte på syntesering av gitar, der stod det mye bra. Skal se om jeg finner.

EDIT2: Ikke den jeg tenkte på, men i avsnitt 2 her er det en veldig grov oversikt som later til å dekke det mest betydelige. Ikke en kort liste. :)

http://www.penmachine.com/musicpages/guitartone.html

7849094[/snapback]

 

takk for siden

 

tenker Elektronisk og Mekanikk :)

 

jaja bare å sette i gang å skrive om det til noen setninger, i stedet for punkter

 

(liker ikke oversette gitar utrykk fra engelsk til norsk)

 

EDIT: Trenger også noe om Forsterkere/Efektpedaler fungerer :)

Endret av the_odd
Lenke til kommentar

Grovt sett kan vi si at når man slår an en streng eller flere, vil det bli indusert en spenning på spolen(e) på gitaren. Denne spenningen blir ansett som et signal. Dette signalert blir ført gjennom en ledning inn til en forsterker, som forsterker signalet betraktelig. Så mye at vi kan bruke den på et element, og tada, så har vi lyd.

Lenke til kommentar

En del gitarutrykk bør beholdes på engelsk, da det er fagutrykk som ikke har tilfredstillende avløserord på norsk.

Hva slags oppgave er dette the_odd ? Noe du gjør for moro, eller skoleoppgave? Her er en ok introduksjon til effekter:

http://users.sa.chariot.net.au/~gmarts/fx-desc.htm

 

Angående det elektroniske er det sykelig mye som kan sies, men dette er mest sannsynlig utenfor ditt fokus.

Lenke til kommentar

Får bare lagt ut musikken min som WAV filer, er det et sted jeg kan legge dem som MP3?

 

edit; noen som har backing track til Shine on you crazy diamond? Det er min neste sang på lista :) Kan hele The Loner nå, mista mye hud på fingrene pga. det :p Slutten av sangen tar livet av meg :p Men så utrolig gira jeg er nå på å spille, er helt fantastisk med spilleglede :love:

 

 

EDIT2*Fuckings fett! Nå sprakk en streng, går det bra å kjøpe en helt lik pakke, og bare erstatte den ene strengen(den siste) Skjer det noe drit da? og hvordan stemmer jeg den? Skal jeg bare stramme den på lik linje med de andre strengene, for og så stemme den?

 

 

BTW; Den tynne E strengen var det som sprakk...

Endret av Wyldelife
Lenke til kommentar
Får bare lagt ut musikken min som  WAV filer, er det et sted jeg kan legge dem som MP3?

 

edit; noen som har backing track til Shine on you crazy diamond? Det er min neste sang på lista :) Kan hele The Loner nå, mista mye hud på fingrene pga. det :p Slutten av sangen tar livet av meg :p Men så utrolig gira jeg er nå på å spille, er helt fantastisk med spilleglede :love:

 

 

EDIT2*Fuckings fett! Nå sprakk en streng, går det bra å kjøpe en helt lik pakke, og bare erstatte den ene strengen(den siste) Skjer det noe drit da? og hvordan stemmer jeg den? Skal jeg bare stramme den på lik linje med de andre strengene, for og så stemme den?

 

 

BTW; Den tynne E strengen var det som sprakk...

7856149[/snapback]

http://www.guitarbt.com/index.php?page=dl_...Diamond&ext=mp3

Link til Shine on (uvisst om det er part 1, 2 eller begge).

 

Det går an å bare kjøpe en enkelt streng, så sant du vet hvilken tykkelse det skal være. Har du 0.11 nå sier du bare du skal ha en 0.11 e-streng.

Ikke sikker på om jeg skjønte hva du mente, men stram den til den begynner å likne noe, og så finstemmer du den.

Lenke til kommentar

Hehe.. Har et litt rart spørsmål, men som jeg føler jeg trenger et svar på..

 

Er det vanlig å ikke være så god i å spille f.eks soloer (eller hele sanger for den saks skyld) helt likt som originale artister osv.? Jeg spiller for det meste bare på egenhånd, egne sanger, eller bare rett og slett sitter og spiller noe.. Men når det kommer til å spille en solo som en annen har lagd (uavhengig av vanskelighetsgrad), føler jeg liksom at jeg heller bare vil suse av gårde i en eller annen skala som passer sangen..

 

Hva skjer? :p

 

Teite saker, jeg vet..

 

Edit: Glemte en l.. :p

Endret av Haakon*
Lenke til kommentar

Jeg har øvd en del i kveld og så på en instruksjonsvideo der han viste noter på 1. og 2. streng og en sang som kunne spilles med dem.

 

Sangen er Ode to Joy av Beethoven og er ganske lett, men jeg sliter med å treffe riktig med fingrene på båndene. Vet at øvelse gjør mester, men ikke så særlig når man øver feil.

 

Så jeg lurer på om jeg holder nakken feil, da det ikke er så behagelig og jeg får vondt i håndleddet etter en stund? Har sikkert med å gjøre at jeg er nybegynner og ikke vant til det, så jeg lurte på om dere erfarne der ute har anbefalinger på hvordan man bør holde nakken, for å spille riktig og unngå leddskader?

Lenke til kommentar
Hehe.. Har et litt rart spørsmål, men som jeg føler jeg trenger et svar på..

 

Er det vanlig å ikke være så god i å spille f.eks soloer (eller hele sanger for den saks skyld) helt likt som originale artister osv.? Jeg spiller for det meste bare på egenhånd, egne sanger, eller bare rett og slett sitter og spiller noe.. Men når det kommer til å spille en solo som en annen har lagd (uavhengig av vanskelighetsgrad), føler jeg liksom at jeg heller bare vil suse av gårde i en eller annen skala som passer sangen..

 

Hva skjer? :p

 

Teite saker, jeg vet..

 

Edit: Glemte en l.. :p

7859357[/snapback]

Det kalles kreativitet, det er bra det ;) Make it your own!

 

Takker og bukker for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...