Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er de knottene på toppen av gripebrettet på noen av Ibanez'ene?

7348973[/snapback]

Hvis du mener disse: (De tilsvarende på en Ibanez, altså)

 

lckn.jpg

 

Så er det en såkal "locking nut", altså en måte å låse strengene ved å skru fast en klemme over dem. Dermed vil den delen av strengen som er mellom sadelen (nut'en) og stemmeskruene ikke påvirke vibratobruken lenger, fordi du bare slakker/strekker den "riktige" delen av strengen. Og i tillegg er det mindre problem om du kommer borti en stemmeskrue. Ulempen er selvsagt om du midt i en låt hører at strengen faktisk er ustemt, med mindre du har en finetuning mekanisme på vibratoen. (Det er gjerne tilfelle på gitarer som har en locking nut, sjelden noe poeng i en slik med mindre du har en dive-bomber vib på gitaren...)

 

Så det har sin funksjon, men spesielt vakkert å se på er det ikke...

 

Hvis det var noe annet du tenkte på så si fra.

 

Geir :)

7349252[/snapback]

 

Minnet egentlig litt om en capo. Eller tar eg feil nå?

 

EDIT: Er det stor forskjell på Edge Pro og Floyd Rose? Og er det mulig å sette på EMG humbuckere og Floyd Rose på en LEs Paul Studio?

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar
EDIT: Er det stor forskjell på Edge Pro og Floyd Rose? Og er det mulig å sette på EMG humbuckere og Floyd Rose på en LEs Paul Studio?

7350467[/snapback]

Går som regel veldig greit å bytte ut humbucker med humbucker, de pleier å passe. Det går nok ann å montere Floyd Rose på en LP, men da må du frese ut treet i kroppen, som igjen vil påvirke lyden fra gitaren. Muligens må du også flytte litt på elektronikken i gitaren også.

Personlig synes jeg vibsystemer bare blir massete for et snevert bruksområde. (Kanskje det bare er meg som ikke er så flink på gitaren da! :roll: ) Så jeg forstår ikke hvorfor man skal ødelegge et så flott instrument med tull! :)

Lenke til kommentar
EDIT: Er det stor forskjell på Edge Pro og Floyd Rose? Og er det mulig å sette på EMG humbuckere og Floyd Rose på en LEs Paul Studio?

7350467[/snapback]

Går som regel veldig greit å bytte ut humbucker med humbucker, de pleier å passe. Det går nok ann å montere Floyd Rose på en LP, men da må du frese ut treet i kroppen, som igjen vil påvirke lyden fra gitaren. Muligens må du også flytte litt på elektronikken i gitaren også.

Personlig synes jeg vibsystemer bare blir massete for et snevert bruksområde. (Kanskje det bare er meg som ikke er så flink på gitaren da! :roll: ) Så jeg forstår ikke hvorfor man skal ødelegge et så flott instrument med tull! :)

7350562[/snapback]

 

Går det ann å installere plekterbrett på de da? Hadde vært litt digg med en av pro-settene til EMG på en Les Paul.

Lenke til kommentar

Pusur1993;

 

Ikke for å være kritisk, eller noe.. Men, mener du akkurat har fortalt oss at du har kun spilt i noen få uker, du har lært 'Lisa gikk til Skolen', lurt på hvordan du skulle slå 7'bånd, på høy E -streng og åpen lav E -samtidig.. Og nå snakker du om å helrenovere en gitar og sette på plekterbrett og skife humbuckere, osv, osv..

 

Det er ikke noe galt i å være ivrig, men jeg personlig mener sterkt at du har et veldig feil fokusområde... Burde heller ikke du sitte ned og øve på gitaren, og først og fremst finne ut om gitar er noe for deg, eller ikke.. enn å drive å demontere og montere og skru og mekke!? :ermm:

Lenke til kommentar

Bare spør, som Haakon sier, har ikkje akkurat tenkt å kjøpe meg en gitar til 12k og totalrenovere den med det første(eller noensinne for alt eg vet :p ). Prøver egentlig bare å finne ut så mye som mulig om gitarer SAMTIDIG som eg øver. Øver et par timer daglig faktisk. Apropos det, noen som har noen tabs til noen vanlige skalaer? Og noen andre nybegynnersanger enn nothing else matters?

 

BTW: digge specs på pc'en din, Bone, hvor mye kosta den?

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar

C-DUR -skala

 

E -----------------------------------------7--8---
H -----------------------------------8-10---------
G --------------------------7--9-10---------------
D -----------------7--9-10------------------------
A --------7--8-10---------------------------------
E --8-10------------------------------------------

----C--D--E--F--G--A--H--C--D--E--F--G--A--H--C---

 

Dette er "malen" (en av dem) for å spille en DUR-skala.. Lær deg denne, godt! Bånd 8 på lav E -streng er en C. Flytter du finger'n til 3. bånd, så får du en G-DUR -skala, bare ved å følge "malen".. Skjønner? Altså rekkefølgen du plasserer fingrene..

 

EDIT2: På denne måten kan du spille hvilken-som-helst DUR -skala, bare ved å skifte utgangspunkt på "lav E" -streng!

 

Lær denne skalen på en GOD måte; La BARE(!!) pekefinger'n berøre 7. bånd, langfinger'n tar BARE 8. bånd, ringfinger'n tar BARE 9. bånd, og la lillefinger'n ta BARE 10. bånd!!

 

:)

 

 

Når det gjelder PC'n så ble den kjøpt for snart ett år siden, til den nette sum av rundt 42 tusen... Overpriset? Jajamen!! Men, angrer ikke.. :)

 

 

EDIT: Det er helt fint å være nyskjerrig! :) Bare bra det! ..er nok bare jeg som ikke skjønner meg på akkurat det! Har aldri personlig brydd meg så mye om slike ting; hvorvidt den er bygget her, eller der, eller hvilke deler, eller hva de forskjellige systemene heter, osv, om treverket, eller finishen, eller.. ja.. Slike tekniske ting.. Jeg er vel mer "Plug the fucker in, and let's play" -typen! :)

Endret av Bone
Lenke til kommentar
C-DUR -skala

 

E -----------------------------------------7--8---
H -----------------------------------8-10---------
G --------------------------7--9-10---------------
D -----------------7--9-10------------------------
A --------7--8-10---------------------------------
E --8-10------------------------------------------

----C--D--E--F--G--A--H--C--D--E--F--G--A--H--C---

 

Som sagt var dette C-dur skalaen, med de nevnte tonene i. I tillegg så finnes det en parallell-tone-art, og for C dur (vanlig C akkord) så er det A-moll.

Slik ser en moll skala ut, presentert i A moll

E------------------------------------------------5--7--8------
H---------------------------------------5--6--8----------------
G------------------------------4--5--7------------------------
D------------------------5--7---------------------------------
A---------------5--7--8---------------------------------------
E------5--7--8------------------------------------------------

-------A-B--C---OSV-OSV------------------A--B--C----

Denne skalaen inneholder de samme tonene som C-dur. Dvs at du kan bruke denne moll skalaen ved siden av tilhørende dur skala.

 

For E-moll så er det G-dur. For D-dur så er det H-moll (evnt B-moll om du vil) osv osv

 

Enkelt forklart så finner du parallelltonearten til en dur med å gå ned fire bånd på halsen, altså fire mørkere toner, for å finne tilhørende moll.

Lenke til kommentar

fekk epiphone les paul standard i dag, men den var levert med ei "flis"

kva syns dåke om at ein ny gitar kjeme slik som det her?

 

det er ikkje ei veldig stor men vises godt

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
bilde006gb5.jpg

 

edit:

ops, litt stort, og litt mykje rot på rommet og SVÆRT ut av fokus men...

 

[Moderator har lagt altfor stort bilde i spoilertags]

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...