Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

-7--------------

----------------

-----------------

-----------------

-----------------

-0---------------

 

Når eg skal spille den, bruker eg tommel på E og pekefinger på e? Har litt problemer med at eg treffer flere strenger.

7323375[/snapback]

 

0- betyr jo åpen, altså åpen streng, ingen fingre på strengen. Så jeg tror ikke du trenger noen tommel der nei.

Eller var det ikke det du mente?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
-7--------------

----------------

-----------------

-----------------

-----------------

-0---------------

 

Når eg skal spille den, bruker eg tommel på E og pekefinger på e? Har litt problemer med at eg treffer flere strenger.

7323375[/snapback]

 

0- betyr jo åpen, altså åpen streng, ingen fingre på strengen. Så jeg tror ikke du trenger noen tommel der nei.

Eller var det ikke det du mente?

7323416[/snapback]

 

Mente når eg skal slå på strengene med høyre hånd ;)

Lenke til kommentar
Ville det ikke vært mer naturlig å bruke en av de borteste fingrene, som f.eks ringe- eller lillefinger? Da har du mer å gå på hvis du skal over til en av de midterste strengene, pluss at du kan dempe resten av strengene med fingrene til overs.

7323486[/snapback]

Med tanke på at Pusur1993 påstår at han kun har spilt i et par uker, så har han sikkert mer kontroll over pekefinger'n, enn hva han har over de andre fingrene.. Eller kanskje rettere; Mindre kontroll over de andre fingrene, enn ...

 

Personlig spiller jeg Nothing Else Matter med ringfinger'n akkurat der.. Men, nå er jo han

absolutt en nybegynner..

Lenke til kommentar

Var opp klokka sånn cirka grytidlig i morges for å by på en ebay-auksjon. Det var et S-1 oppsett til strat-prosjektet mitt. (Fender vil ikke selge dem løse til andre enn egne kunder for reparasjon, men på ebay får man det meste...)

 

Desverre var det en som ville ha den mer enn meg, så mitt bud var ikke høyt nok. Men det er en ny auksjon om et par dager, så da prøver vi igjen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hei;)

Lurer på et par ting.

 

1. Jeg tenkte å kjøpe meg et pedalsett. Altså ikke en enkelpedal, men et sett. Noen som kan anbefale meg et rimelig sett? Lurer litt på Boss GT-6..

 

2. Jeg har i det siste fått lyst til å bygge meg min egen el-gitar. Hva tror dere om å bruke solide, tørkede trefjøler som jeg skjærer og spikker til. Hals og kropp seperat, lage spor i kroppen og skru halsen skikkelig fast. Lurte på å kjøpe komponentene av Gibson. De har bra utvalg av løsdeler.

 

Viktig: Trenger jeg egentlig bånd? Ser fordelen med dem i forhold til enkle rene toner, men er de virkelig nødvendige om jeg er presis?

Lenke til kommentar
Hei;)

Lurer på et par ting.

 

1. Jeg tenkte å kjøpe meg et pedalsett. Altså ikke en enkelpedal, men et sett. Noen som kan anbefale meg et rimelig sett? Lurer litt på Boss GT-6..

 

2. Jeg har i det siste fått lyst til å  bygge meg min egen el-gitar. Hva tror dere om å bruke solide, tørkede trefjøler som jeg skjærer og spikker til. Hals og kropp seperat, lage spor i kroppen og skru halsen skikkelig fast. Lurte på å kjøpe komponentene av Gibson. De har bra utvalg av løsdeler.

 

Viktig: Trenger jeg egentlig bånd? Ser fordelen med dem i forhold til enkle rene toner, men er de virkelig nødvendige om jeg er presis?

7337444[/snapback]

 

Det er ikke bare bare å bygge egen gitar. Du må nok ha bånd ja, og de skal stå med millimeter presisjon på halsen. Halsen burde ha en thuss-rod i seg, slik at den ikke blir bøyd, og ikke minst skal avstanden fra 12. bånd være like lang til brua og nut'en.

 

Jeg vill heller gårr til innkjøp av en hals, så kan du heller prøve å lage egen kropp.. det er hvertfall mye lettere om du skal ha et spillbart resultat :)

Lenke til kommentar

Enig med Torpern. For å lage en kropp trenger du bare være dyktig med høvelen og fresen. Men å lage en hals krever litt fagkunnskap. Du får en skikkelig Warmoth hals for 157 dollar, StewMac og andre har dem enda billigere.

 

Fretless gitarer finnes, men det er normalt ingen god ide forde strengene er så tynne. Fingrene dine er bløte og vil fungere som "dempere" som absorberer svingningene i strengen. Det betyr at tonen blir kort (pizzicato? Altså uten sustain) og dempet i forhold til en gitar med bånd. Med mindre det er akkurat den tonen (og bare den) du er ute etter er det ikke å anbefale.

 

Det går bedre på tykke bass-strenger fordi du ikke mister så mye sustain.

 

Multieffekter har jeg desverre ikke noen greie på...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...