Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har noen tips til noen nyttige sangr som jeg kan lære? Mener slike sanger der man får lært nye teknikker osv. Lærte Johnny B Good for noen måneder siden, det var slik jeg lærte picking pluss bøyninger i refrenget, trenger noen låter som ejg lærer litt av, vil bygge opp ferdighetene, ikke lære sanger for morro skyld :p

Lenke til kommentar

Hei!

Har drevet litt med egenlæring på gitar en stund nå.

"Har" en kassegitar med nylon-strenger som jeg spiller litt på, men

har lyst på en el-gitar.

Øver meg litt på grep, og bruker Guitar Pro 4 til andre ting.

 

Skal til Trondheim i morgen, så skal en tur innom Tre45 (?) å spørre litt.

 

Noen som har tips til hvilke gitarer som passer til en litt nybegynner?

Eller tips til hva som helst innen sjangeren "gitar".

 

-Brage.

Lenke til kommentar

En Squier strat gir deg masse gitar for pengene, evt en billig Ibanez eller en Epiphone kunne også være aktuelt, men hvis du har tenkt å satse på gitar og du har litt penger mellom hendene så burde du legge i et par ekstra lapper. Bedre lyd og merkbart bedre instrument gir økt musikkopplevelse/-glede.

 

Husk at du bør ha deg en forsterker også, men det trenger ikke nødvendigvis være mer enn 15W hvis du kun skal bruke den til å øve på rommet. 1500 for en slik er en helt ok pris (f.eks. Roland Cube 15, Marshall MG 15 DFX eller tilsvarende, eller Laney HCM 15 burde innfri).

 

Til opplysning så selger Sound1 en flott pakke for nybegynnere og litt viderekomne som inkluderer en Squier Stratocaster, en Marshall MG15DFX, gigbag, tuner, strenger, strengesveiv, kabel, plektre og tom. instruksjonsDVD til i underkant av 5000 kr (sparer 1700 i forhold til veil.)

Dette er slik jeg oppfatter det egentlig bare en pakke bestående av gitar + Marshall Rockbox, som er en pakke som igjen består av nevnte forsterker og utstyr. Denne selges mange steder, du kan jo fihøre deg på Tre45 - på Sound1.no koster den ihvertfall 2000 enkeltvis (veil. 3000).

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Ok, takk for tips :)

 

Kan også legge til at jeg kommer til å spille med vreng på for det meste.

7369436[/snapback]

Er det ikke litt vanskelig å øve med for mye vreng? Det har iallefall jeg erfart, selv om jeg ikke er i verdensklasse når det gjelder gitar :p

Lenke til kommentar

Er det vanlig å ha noe musikkprosjekt i 10. klasse? Er en del som har nevnt det her inne, nemlig. Vil gjerne være godt forberedt, får 500 kr av moren min viss eg greier å få en 5'er i musikk(kanskje ikkje allverdens med peng men får 500 for en 5'er i KRL og, er litt dårlig motivert i de fagene, gjør bare dødskjedelige ting, så hun tenkte at litt penger kanskje kunne hjelpe. Lucky me :tease: Bare synd eg ikkje fikk noen "ikkje-drikk-eller-røyk-så-betaler-vi-sertifikatet"-avtale :( ).

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar

Jeg begynte å spille elgitar i 10., og jeg og en kompis som spiller bass dannet et band med andre folk vi kjente som spilte på juleballet på skolen vår samme år (dvs. når vi begge hadde spilt et halvt års tid). Det trakk oss to opp fra 4 til 5 i musikk (neppe pga fardighetsnivå :) ).

Lenke til kommentar
Har lyst å kjøpe meg en forsterker(Nå bruker jeg Yamaha DG-Stomp+Datahøyttalere, gud forby.)

 

Har sett på Marshall MG30DFX og Roland Cube-30.

 

Kjøper jeg først, kjøper jeg noe som kan brukes etterpå i tillegg... :tease:

 

Hvilken er best/burde jeg sjekke noen andre?

7372573[/snapback]

Du burde sjekke rundt på diverse bruktmarked mener nå jeg. Jeg er på vei til å kjøpe meg en pent brukt 80W Marshall Valvestate til 2000 kr. Fra før har jeg en Roland Cube 30 som jeg er storfornøyd med, men det er på tide med noe annet som lager mer lyd, og da får jeg Marshall'en faktisk ca 500 kr billigere enn hva jeg ga for Roland'en ny.

 

Hva lyd og effekter angår så har jeg en Line 6 Pod xt pro med pedalbrett som koster til sammen over 12k nytt, og som jeg sikret meg brukt for 4300, om jeg skulle finne utvalget mangelfullt på Marshallen (Roland har ihvertfall mer enn nok til rimelig comboforsterker å være). Det lønner seg altså å se på bruktmarkedet etter denslags utstyr ;)

 

_Scotty_: du må jo lære deg klassikeren Stairway to Heaven av Led Zeppelin (syns den på en måte er litt obligatorisk)

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Lurer litt på hvordan John Petrucci får til oppgangen på den andre soloen på Dream Theater's Another Day (kunne sikkert funnet andre eksempler også).. Jeg prøver og prøver med min "hammer" blir så myk. Har det med hardheten på fingertuppene å gjøre? Kan den trenes opp/herdes til å få en spissere klang eller må jeg prøve en annen teknikk?

edt: fingrene blir liksom for store for båndene..

Endret av lathorv
Lenke til kommentar
Lurer litt på hvordan John Petrucci får til oppgangen på den andre soloen på Dream Theater's Another Day (kunne sikkert funnet andre eksempler også).. Jeg prøver og prøver med min "hammer" blir så myk. Har det med hardheten på fingertuppene å gjøre? Kan den trenes opp/herdes til å få en spissere klang eller må jeg prøve en annen teknikk?

edt: fingrene blir liksom for store for båndene..

7373884[/snapback]

Ingen hammer on der... kun picking..

 

 

Men, ja.. alt kan trenes... bare slå hardere.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...