Gå til innhold

Moms på frakt


Anbefalte innlegg

Har søkt litt rundt på forumet, men finner ingenting ang. moms på frakta fra nettbutikkene. I henhold til norsk lov er det ikke lov å regne moms på fraktsummen av det man handler. Alle nettbutikker ser ut til å gjøre det, men det har de alså ikke lov til å gjøre.

Er det ikke noen som har reagert på dette tidligere.

Jo høyere fraktsummen blir, jo større blir momssummen, og totalen blir desto større. Butikkene tar inn store summer på å regne ulovlig moms på frakta.

Jeg har irritert meg over dette, og tar det derfor opp her, fordi det er vel ikke så rent få her på forumet, som handler via nettbutikker?

 

Hvis frakta er kr. 185,- så blir det kr. 46,25 i moms, og hvis da 50 stk. handler til denne prisen, så tjener butikken kr. 2,312,50,- . ULOVLIG. Dette er et lite eksempel, men tenk da på hvor mye det blir, når mange flere betaler det samme, mer eller mindre.

Håper det går å få butikkene bort fra denne dårlige praksisen.

Hva synes dere andre om at de gjør det på denne måten, er det OK for dere ??

:mad::mad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norges største verna bedrift "Stortinget" har bestemt at det skal være MVA på postforsendelser (brev, pakker mm.). MVA på postfrakt som blir samla inn av butikkene går inn i den "store pengebingen" i Oslo...ingen private får refundert MVA - den er kun litt ekstra "til staten" (1/5 del av det vi betaler) + 30 - 40% skatt som er gått til "statskassa" først.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Vi betaler vel ikke moms på frimerker?

5048865[/snapback]

 

Porto (dvs frakt) er momsbelagt i Norge. For noen få år siden ble moms på porto innført og portoen gikk opp med ca 20%. I pisen på varer du kjøper inngår også andre fraktomkostninger ( frakt fra produsent til gossist og frakt fra grossist til butikk). Denne frakten er allerede innbakt i prisen som oppgis og er selvsagt med i momsberegningen.

Lenke til kommentar
Betyr det at selgeren først betaler moms når han kjøper frimerkene, og deretter legger på moms for de samme frimerkene en gang til når pakken sendes?

5049647[/snapback]

 

 

Nei, det er en merverdiavgift noe som betyr at med mindre selger beregner fortjeneste så går det ut i null. Selger får trukket fra inngående MVA og legger den på igjen ved fakturering ved forsendelse av pakker og brev.

Lenke til kommentar
Er det ikke noen som har reagert på dette tidligere.

3814362[/snapback]

Jeg har faktisk reagert på det, fordi jeg selv driver et firma hvor jeg nå skal begynne å fakturere for frakt.

I den anledning har jeg lurt på hvorfor alle andre butikker slenger på momsen på fraktbeløpet, uten å finne en annen logisk grunn enn at de ønsker å tjene penger på frakt-kostnadene (forutsatt at de har mer inngående moms, enn utgående).

 

Som nevnt, disse momspengene får de igjen (dvs, de kan trekke det fra i momsoppgjøret), så det er vel ingen grunn til at kunden skal måtte betale det?

 

Noen som har peiling?

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Er det ikke noen som har reagert på dette tidligere.

3814362[/snapback]

Jeg har faktisk reagert på det, fordi jeg selv driver et firma hvor jeg nå skal begynne å fakturere for frakt.

I den anledning har jeg lurt på hvorfor alle andre butikker slenger på momsen på fraktbeløpet, uten å finne en annen logisk grunn enn at de ønsker å tjene penger på frakt-kostnadene (forutsatt at de har mer inngående moms, enn utgående).

 

Som nevnt, disse momspengene får de igjen (dvs, de kan trekke det fra i momsoppgjøret), så det er vel ingen grunn til at kunden skal måtte betale det?

 

Noen som har peiling?

5050599[/snapback]

 

Tenk litt nå. I følge argumentet ditt, så kan selge pc'er uten moms fordi de får trukket ifra sin inngående moms. Og dette stemmer jo ikke med virkligheten.

 

Altså, dersom du fakturer for frakten så må du legge på moms (noe som går i null for ditt vedkommende, om en ikke tar ekstra betalt for frakten). Er frakten gratis så tror jeg du får trukket ifra den inngående momsen som kommer ifra regningen ifra posten, men det tør jeg ikke garantere.

Lenke til kommentar
I den anledning har jeg lurt på hvorfor alle andre butikker slenger på momsen på fraktbeløpet, uten å finne en annen logisk grunn enn at de ønsker å tjene penger på frakt-kostnadene (forutsatt at de har mer inngående moms, enn utgående).

 

Som nevnt, disse momspengene får de igjen (dvs, de kan trekke det fra i momsoppgjøret), så det er vel ingen grunn til at kunden skal måtte betale det?

 

Noen som har peiling?

5050599[/snapback]

De legger ikke MVA på frakta, men på alt. Og det skal de. Frakten er en tjeneste på samme måte som varen du kjøper, og staten skal ha inn penger for verdiøkningen som blir skapt når du kjøper dette.

 

Bedrifter får ikke igjen MVA penger med mindre de kjøper mer enn de selger. Altså, de får igjen MVA de har betalt til sine leverandører, fordi MVA skal legges til på siste ledd. Så når X kjøper V av Y for 1 krone, betaler de 1.25 kroner. De selger varen til deg for 1.20 kroner, og legger på 25% MVA så du betaler 1.50kr for varen. Når X skal ta MVA oppgjøret sitt blir dette -0.25kr + 0.30kr = 0.05 kr som skal betales til staten. Hadde de solgt varen med verdisenkning hadde de fått penger igjen, men dette tjener verken firma eller stat på, så det er vel høyst uaktuelt.

 

I bedrifter som er i startgropa og har høye kostnader med nyanskaffelser som skal til videresalg kan det skje at MVA oppgjøret blir utbetalt, men regelen er at dette ikke skal skje med en god bedrift. Husk at alle betaler MVA, med unntak av Svalbard og visse institusjoner, og det er rimelig kraftige straffer for å jukse med MVA. Skal man svindle noe(n) bør du holde deg vekke fra Staten...

 

(Dette er ihvertfall min forståelse av greia, men som selvstendig næringsdrivende vet jeg at man lett kan tro man forstår noe for å finne ut at man har feil, spesielt innen regnskap og tall, så jeg ser gledelig på om noen kan bekrefte/avkrefte det jeg skriver)

Lenke til kommentar
Så du slipper moms hvis du er ett stort selskap?

 

Altså for meg så blir det at en norgespakke koster 110 kr.

 

Skal eg fakturere det med moms så blir det 82,50 + moms etter mitt hode da.

5050745[/snapback]

 

Du har skjønt det. :)

 

Når jeg beregner frakten jeg skal ta for å sende en vare til kunde, så fakturerer jeg kunden det beløpet som speditøren igjen fakturerer meg. Hele tiden eks. mva. Moms er for meg uinteressant, da jeg får dette tilbake fra de samme som krever inn moms. Det er kun når man selger til ikke momspliktige firma eller privatpersoner at kjøperen faktisk betaler moms.

 

Så lenken ser altså slik ut:

 

Importør (betaler moms ved import, men får refusjon) -> grossist (samme som importør) -> forhandler (samme igjen) -> sluttkunde (betaler kun moms hvis ikke momspliktig eller privatkunde.)

 

Dermed vil det si at staten får moms fra påslagene i varehandelen pluss salg til sluttbrukere som ikke får refusjon. I tillegg betales også moms av momsbelagte tjenester.

 

Frakt som beskrives over kjøpes som en vare fra speditør, og oppgis eks. mva. Når jeg såå selger videre til sluttkunde MÅ jeg legge på moms, da jeg er momspliktig.

 

-KJ

 

EDIT: Denne posten ble ikke så klar som jeg trodde den skulle bli. Tydelig at jeg er trøttere enn jeg trodde. ;) Skal se hva jeg får til i morgen.

Endret av jevel
Lenke til kommentar
De legger ikke MVA på frakta, men på alt. Og det skal de. Frakten er en tjeneste på samme måte som varen du kjøper, og staten skal ha inn penger for verdiøkningen som blir skapt når du kjøper dette.

5050673[/snapback]

 

Hehe.. min tankegang gikk en lang og avansert sirkel, som jeg etter nærmere gjennomgang nå kunne avslutte med "men staten skal jo ha moms for det også". :blush:

Lurer på om tankegangen min gikk ut på at firmaet måtte ha mer utgående mva enn inngående for at det skulle fungere. :hmm:

 

btw, med eksempelet mitt mente jeg ikke at firmaet ikke skulle ta moms for frakten, men ta 25% lavere pris for frakten siden firmaet likevel fikk trukket fra momsen for fraktutgiftene i momsoppgjøret.

 

Men la oss ta spørsmålet litt lenger: Hvorfor er det moms på tjenester?

La oss si at en person driver business av å løse matte-oppgaver. La oss si at han har ingen utgifter - han bruker jo kun sitt eget hode til å utføre tjenesten.

 

Han må likevel betale 25% av salget sitt til staten, uten å få en eneste krone igjen for det (siden han ikke har noen inngående moms)

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
De legger ikke MVA på frakta, men på alt. Og det skal de. Frakten er en tjeneste på samme måte som varen du kjøper, og staten skal ha inn penger for verdiøkningen som blir skapt når du kjøper dette.

5050673[/snapback]

 

Hehe.. min tankegang gikk en lang og avansert sirkel, som jeg etter nærmere gjennomgang nå kunne avslutte med "men staten skal jo ha moms for det også". :blush:

Lurer på om tankegangen min gikk ut på at firmaet måtte ha mer utgående mva enn inngående for at det skulle fungere. :hmm:

 

btw, med eksempelet mitt mente jeg ikke at firmaet ikke skulle ta moms for frakten, men ta 25% lavere pris for frakten siden firmaet likevel fikk trukket fra momsen for fraktutgiftene i momsoppgjøret.

 

Men la oss ta spørsmålet litt lenger: Hvorfor er det moms på tjenester?

La oss si at en person driver business av å løse matte-oppgaver. La oss si at han har ingen utgifter - han bruker jo kun sitt eget hode til å utføre tjenesten.

 

Han må likevel betale 25% av salget sitt til staten, uten å få en eneste krone igjen for det (siden han ikke har noen inngående moms)

5050812[/snapback]

 

Hvis han da trengte å kjøpe en kalkulator kunne han kjøpe denne momsfritt. Dersom han også hadde flere ansatte som f.eks ble sjukemeldt ville han også fått tilbakebetalt lønnen til personen fra og med dag.15 av sjukemeldingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...