Gå til innhold

Våkn opp folkens! 6600GT i SLi suger...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"NVIDIA oppgir en ytelsesforbedring på omlag 11% for Half-Life 2 i SLI og 13% for FarCry i SLI. Begge tallene gjelder i forhold til de forrige SLI-driverne."

 

..dette skulle understreke mine tanker om at det med tid og stunder vil utvikles drivere som gir SLI et bedre salgsargument. Klart nvidia vil at vi skal kjøpe to kort istede for ett.

 

Jeg liker fortsatt tanken om et SLI system selv om det både er dyrt, varmt og støyende. Da kan man jo kose seg med modding i sene timer for å få bukt på dette. Det er jo gøy!

Lenke til kommentar

Jeg kan tilføye at for min egen del er det først og fremst med tanke på Quake 4 at jeg satser på SLI. Det er riktignok for tidlig å si noe om ytelsen her, men i den grad Q4 er basert på Doom 3, er det enhver grunn til å være optimistisk. Sjekk ytelsen til 6600GT SLI i forhold til 6800GT og 6800GT SLI i den nye testen hos Beyond3D i de oppløsninger jeg spiller i: 1024 x 768 og 1280 x 1024:

http://www.beyond3d.com/reviews/nvidia/sli/index.php?p=27 (nederst på siden)

 

1024 x 768:

6600GT SLI: 132,6

6800GT: 120,1

6800GT SLI: 139,6

 

1280 x 1024:

6600GT SLI: 113,9

6800GT: 89,7

6800GT SLI: 133,0

 

Du er rimelig på bærtur hvis du satser på 6800GT for å spille dette. Og å betale over dobbel pris for 6800GT SLI kvalifiserer som total idioti.

Leve 6600GT i SLI!

Hurra! Hurra! Hurra!

:fun:

Lenke til kommentar
Fordoblet pris? 2x6600 GT koster vel ikke bare halvparten av 1x6800 GT?

Joda, det gjør det. Billigste 6800GT for SLI er for tiden MSI GeForce 6800GT 256MB til 3400,-, mens billigste 6600GT er Club3D GeForce 6600GT 128MB til 1549,-. 6800GT er med andre ord godt over dobbelt så dyrt.

Edit: nå ser jeg hva du skriver. Hehe. Nåvel, det er heller ikke det jeg påstår. Jeg snakker om 6800GT i SLI. 6800GT i SLI er i såfall naturlig nok enda mer enn godt over dobbelt så dyrt som to 6600GT i SLI. ;)

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar
Blir vel litt større forskjeller når man skrur på AA/AF.(neste side)

Forskjellen blir først og fremst mindre; 6600GT SLI knuser ikke 6800GT slik som med

uten AA og AF. Det nye her er at 6800GT SLI rykker litt mer fra, men ikke nok til å rettferdiggjøre over fordoblet pris.

Det var det jeg mente,at forskjellen blir større mellom

6600GT og 6800GT i SLI med AA/AF på,enn det du viste til i linken.

Lenke til kommentar
Ikke gjør noen en bjørnetjeneste, tenk deg om!  :thumbup:

ja, på en måte har du rett, men du må tenke lengre enn du ha rgjort!

 

ingen kjøper 2.stk 6600gt med en gang, men 1 en gang, og i steden for å kjøpe et helt nytt kjempe dyrt kort(for å få samme ytelse som du hadde gjort med 2.stk 6600gt) kjøper de 1 6600gt til.

 

så det er nok mer positivt med det enn negativt.

 

ps: i gamle spill trenger man heller ikke 2.stk 6600gt for full ytelse, der er et kort nok i massevis :thumbup:

Har vurdert dette synspunktet også..

 

..men når du om f.eks 6mnd fra nå skal kjøpe det siste kortet du mangler, så får du garantert et annet kort til rundt 1500kr. som nesten yter like bra eller bedre enn SLi oppsettet ditt :tease:

 

Blir feil uansett hvordan du vender og vrir på det!

Skal vi se.. 6600GT idag, og et om ca. 6 måneder. Om 6 måneder koster det kansje 1,000kr eller litt over.

Tar vi da et 6800GT, som er betydelig dyrerer idag, vil det koste mer enn 1,000kr om 8 måneder. ( om ikke mye mer. )

 

For studenter osv. som sjeldent har så utrolig mye penger å rutte med, høres det ut som et ganske godt alternativ med 6600GT i SLI. ( Selvfølgelig da hvis de ikke krever å kjøre alle spill med max, AA/AF osv.. )

Lenke til kommentar
EDIT:

 

og i tillegg får bank i de fleste testene mot mitt X800XL

 

Kan du vise til tester?

Hvis du er for lat til å google selv så gidder iallefall ikke jeg å gjøre det for deg.

 

Skjønner at du ikke leser så alt for mange reviews, det er viden kjent at X800XL banker 6800GT i størsteparten av testene på nettet.

 

Dessuten så har dette utviklet seg til en ATI vs. nVidia "krig".. det er SLi vi diskuterer her, så vennligst hold dere til topic!

Hvis du kommer med påstander, må du klare å vise til at det stemmer. Det er ikke VÅRT ansvar å finne info om noe DU påstår. Det er DU som skal bevise at det er rett, ikke vi. :no:

 

QUOTE (Willow @ 07/03/2005 : 13:19)

Det er tydeligvis noen her som nekter å høre på fornuft. Å anta en prisnedgang på nærmere 40% i løpet av noen måneder er fullstendig urealistisk.

 

Uansett om  et 6600 GT koster 1000 kr om et halvt år så vil et 800 XL koste 1700 kr med samme prosentvise nedgang!

Får du da 700 kr for ditt gamle 6600 GT så koster det like mye å kjøpe et nytt 800 XL som å kjøpe 6600 GT.

 

Så argumentet om pris er fullstendig uinteressant, det bør være andre grunner for å velge et SLI oppsett.

 

Som jeg skulle sagt det selv smile2.gif

 

Det er flere grunner til å velge å bruke SLi. Jeg har nevnt mange grunner til å ikke bruke SLi. Kan ikke noen lage en liste over fordeler med SLi?!

 

Tipper min liste med negative ting blir ganske mye større en de positive argumentene..

 

Plz.. lag en slik liste noen hmm.gif

 

EDIT:

guezz *sorry* skrev samtidig med deg så så ikke innlegget før det var for sent. Meget bra svar du ga thumbup.gif Men det var et viktig poeng du glemte, og det er alle PCI og PCIe slottene du mister ved SLi

 

Veldig realistisk, med tanke på R520 som vil presse prisene ned, ankomsten av 512MB minne mm.

Mid-end kortene idag, vil falle ned til "low-end" priser, og highend vil falle ned til "mid-end".. :) ( Selvfølgelig med visse unntak. )

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Skal vi se.. 6600GT idag, og et om ca. 6 måneder. Om 6 måneder koster det kansje 1,000kr eller litt over.

Tar vi da et 6800GT, som er betydelig dyrerer idag, vil det koste mer enn 1,000kr om 8 måneder. ( om ikke mye mer. )

 

For studenter osv. som sjeldent har så utrolig mye penger å rutte med, høres det ut som et ganske godt alternativ med 6600GT i SLI. ( Selvfølgelig da hvis de ikke krever å kjøre alle spill med max, AA/AF osv.. )

..og så glemmer man bare alle de andre negative sidene med SLi?!

 

Det er mer enn pris som gjør at SLi ikke er å foretrekke, ligger mange poeng lengere bak i tråden :roll:

Lenke til kommentar
Skal vi se.. 6600GT idag, og et om ca. 6 måneder. Om 6 måneder koster det kansje 1,000kr eller litt over.

Tar vi da et 6800GT, som er betydelig dyrerer idag, vil det koste mer enn 1,000kr om 8 måneder. ( om ikke mye mer. ) 

 

For studenter osv. som sjeldent har så utrolig mye penger å rutte med, høres det ut som et ganske godt alternativ med 6600GT i SLI. ( Selvfølgelig da hvis de ikke krever å kjøre alle spill med max, AA/AF osv.. )

..og så glemmer man bare alle de andre negative sidene med SLi?!

 

Det er mer enn pris som gjør at SLi ikke er å foretrekke, ligger mange poeng lengere bak i tråden :roll:

Hmmm... :roll:

 

Jeg ser faktisk flere positive argumenter for SLi, men som vi ser på avetaren så har jo du allerede bestemt deg for å "ta" SLi

 

Mulig at X800XL kortet ditt banker 6800GT, men i Linux hadde du fått juling, hvis du hadde klart å installere driveren da... :!:

Lenke til kommentar
Raptor' date='15/03/2005 : 00:10']
Skal vi se.. 6600GT idag, og et om ca. 6 måneder. Om 6 måneder koster det kansje 1,000kr eller litt over.

Tar vi da et 6800GT, som er betydelig dyrerer idag, vil det koste mer enn 1,000kr om 8 måneder. ( om ikke mye mer. ) 

 

For studenter osv. som sjeldent har så utrolig mye penger å rutte med, høres det ut som et ganske godt alternativ med 6600GT i SLI. ( Selvfølgelig da hvis de ikke krever å kjøre alle spill med max, AA/AF osv.. )

..og så glemmer man bare alle de andre negative sidene med SLi?!

 

Det er mer enn pris som gjør at SLi ikke er å foretrekke, ligger mange poeng lengere bak i tråden :roll:

Hmmm... :roll:

 

Jeg ser faktisk flere positive argumenter for SLi, men som vi ser på avetaren så har jo du allerede bestemt deg for å "ta" SLi

 

Mulig at X800XL kortet ditt banker 6800GT, men i Linux hadde du fått juling, hvis du hadde klart å installere driveren da... :!:

Ikke noe vits å ta ting så personlig :p Fremdeles knallfornøyd med X800`en.. HL2 fikk en ny dimensjon :love:

 

Du har vel også glemt at jeg 5ggr tidligere i tråden sier at 6600GT er et knallbra kjøp? men jeg er vel en "fanboy" uansett? saklig..

 

Jeg er like mye mot ATI i SLi/AMR oppsett.. er helt objektiv på den saken

Lenke til kommentar
Mulig at X800XL kortet ditt banker 6800GT, men i Linux hadde du fått juling, hvis du hadde klart å installere driveren da...  :!:

Og det er nok derfor 62% av PC brukere kjører en Windows XP (Hvorav Windows plattformen holder 90%) plattform enn de 3.2% som kjører en eller annen form for Linux distro... (Tall tatt fra Februar, Kilde)

 

Jeg synes merkelig nok at ArticOC har startet et lite korstog basert på kun det negative, vi må veie opp fakta mot fakta, hvilken gutt i gata kjøper og kjører SLI?

Er det gutten i gata som synes det er kult, men faktisk ikke har peiling på f.eks modding? Tipper en est. på at de står for 5-10%, kanskje så mye som opptil 15% av marketsharen pga. pr faktoren fra nVidia.

Hva med gutten i gata som liker å plundre, som noen allerede har nevnt, såkalt "modding", "triksing&miksing", eksperimentering etc.? En som faktisk vet hva SLI er og hva det betyr?

 

Jeg tipper siste"gutten" står for mesteparten av SLI, denne personen har også erkjent problemet med varme, og er mest sannsynlig villig til å gjøre noe med dette fordi hun/han(/evt "det") kan. Og mens vi fortsatt er inne på "hardcore" temaet, tror jeg at denne personen også har sikret seg et grunnlag å implementere SLI i, "stor nok" PSU, skikkelig kabinett med luftstrømning etc.

 

Du startet threaden med "Våkn opp folkens! 6600GT i SLi suger...", men du vridde din egen topic mot SLI generelt sett med denne uttalelsen fra din side:

Topic er uansett SLi og ulemper

 

Burde kanskje forandre header isåfall? =)

Lenke til kommentar
du gir deg ikke med det lydkortet ditt du  :!:

det er nok ytterst få, som hovedsaklig bryr seg å spille spill, som gidder å offre en pciE slot til et lydkort, da man heller kan få spille med fantastisk bra grafikk i steden

Vi får se.. jeg kan iallefall love deg at det kommer mye annet "snacks" du kan putte i PCIe porten din etterhvert.

 

- Wlan/WiFiMax

- Lydkort (nevner dette på nytt)

- digitale tuner kort

- kontrollerkort generelt

 

Tro meg disse med flere kommer ettehvert..

De punktene dine er ikke aktuelle for meg. mitt hk har totalt 8 s-ata portet med raid (4 med raid5 støtte), 2x gb nettverk, har plass til mitt kjære audigy platinum kort, har en 32" trinitron tv med digital tuner på som er bedre og se på enn pcskjermen.

sli er rått, jeg får ca 13500 på 3dmark 03 med 16x af og 2q(ser ut som 4xfsaa) x fsaa og det er med uklokket cpu(a64 3500+) og lett klokk på grafikkort(375/1040).

Kan kjøre alle nye spill med meget høy og stabil fps med de innstillingene og det er flott.

Hadde før et powercolor x800xt pe og det klarte ikke så jevn og stabil fps i spill med lignende innstillinger.

Jeg er en gamer og entusiast. :cool:

Lenke til kommentar

Å kategorisk fraråde alle å kjøre dette oppsettet er like dumt som å katagorisk tilråde fol å kjøre dette opsettet etter min mening.

 

I mange tilfeller er de ulempene du nevner ikke et problem i det hele tatt.

 

Når det er sagt, så må jeg også få nevne at i mitt tilfelle ville det ha vert en dårlig idè ;)

Lenke til kommentar
Å kategorisk fraråde alle å kjøre dette oppsettet er like dumt som å katagorisk tilråde fol å kjøre dette opsettet etter min mening.

 

I mange tilfeller er de ulempene du nevner ikke et problem i det hele tatt.

 

Når det er sagt, så må jeg også få nevne at i mitt tilfelle ville det ha vert en dårlig idè ;)

Hvis du hadde lest helr trøden så haeed du sett at man fraråder ikke alle å kjøpe sli.. Derimot retter articOC søkelyset på at folk på forumet anbefaler 6600gt sli til n00bs...

Oppgraderingsmuligheten er tilstede men jeg tror veldi lite på at den er aktuell om et halvt år.. Jeg kommer iallefall aldri til å modde mitt dfi ultra og kjøpe et til 6600gt så fremt jeg ikke får det for en meget billig peng(500kr eller noe sånt)

 

Personlig så tror jeg at når jeg skal oppgradere grafikken så blir det biligere å kjøpe et nytt middelklasse kort, som i neste generasjon gjerne yter 2x6600gt, så slenger jeg mitt 6600gt i en annen maskin... Jeg synes også at folk her overvurdere hvor mye kort kan falle i pris.. Produsentene har produksjonskostnader, når de ikke får solgt kortene til en hvis pris slutter de å produsere de...

 

6600gt er greit som en billig løsning til folk som vil eksperimentere litt.. x800xl er minst like bra som 2x6600gt så det er idiotisk å kjøpe det for ytelsens skyld...

 

2x6800gt/ultra er en helt annen ting da man faktisk får det som er best på markedet for øyeblikket...

Lenke til kommentar
Topic er uansett SLi og ulemper

 

Burde kanskje forandre header isåfall? =)

Blir fort sånn når det er så lite som teller for SLi..

 

Nå er det ikke to 6800 kort i SLi jeg fraråder, men to middelmådige kort (6600GT) i SLi.. poenget er at det strider mot all logikk å gå for en slik løsning når alternativet med å kjøre kun et til mindre av prisen gir deg mer for pengene..

 

..og så var det jo det praktiske med en SLi løsning. Finnes det noen? bortsett fra alle som ligger å venter på å oppgradere.. selv om jeg ikke tror det blir så attraktivt noen mnd fra nå. Kort som 6800** og X800** kommer til å droppe betraktelig i pris. Neste generasjon high-end kort vil ha dobbel ytelse av de beste man får kjøpt nå, tipper de fleste kommer til å :dribble: etter disse når den tid kommer.. glemmer fort planen om 6600GT opsettet sitt

Lenke til kommentar

Nå er det ikke to 6800 kort i SLi jeg fraråder, men to middelmådige kort (6600GT) i SLi.. poenget er at det strider mot all logikk å gå for en slik løsning når alternativet med å kjøre kun et til mindre av prisen gir deg mer for pengene..

 

..og så var det jo det praktiske med en SLi løsning. Finnes det noen? bortsett fra alle som ligger å venter på å oppgradere.. selv om jeg ikke tror det blir så attraktivt noen mnd fra nå. Kort som 6800** og X800** kommer til å droppe betraktelig i pris. Neste generasjon high-end kort vil ha dobbel ytelse av de beste man får kjøpt nå, tipper de fleste kommer til å :dribble: etter disse når den tid kommer.. glemmer fort planen om 6600GT opsettet sitt

6600GT i SLI yter praktisk talt likt som 6800GT - i noen sammenhenger bedre, i andre dårligere. I de sammenhenger jeg er opptatt av yter det bedre. (Jf. post ovenfor.)

Dessuten, hvis neste generasjons kort yter dobbelt så bra som dagens, hvordan tror du neste generasjons kort yter i SLI? :whistle::tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...