Gå til innhold

Våkn opp folkens! 6600GT i SLi suger...


Anbefalte innlegg

Jeg skal prøve å gi en mer nøktern forklaring om hvilke fordeler og ulemper SLI har.

 

Generelt om SLI

 

Positive ting med SLI

  • Kan gi store ytelsesforbedringer, spesielt ved høye oppløsninger og ved bruk av AA og AF, for spill driverne støtter
     
  • Oppgraderingspotensialet

Negative ting med SLI

  • Stort strømforbruk og varmeutvikling (2 kort)
     
  • Må bruke identiske kort
     
  • Koster dobbelt så mye, men gir i de fleste tilfellene langt fra dobbel ytelse selv for spill med SLI profil.
     
  • Kan begrense utbyggingsmulighetene for vanlige PCI-/PCIe-kort, spesielt med to 6800 Ultra.
  • Driverbasert spillstøtte for SLI! Hvis profilen ikke er utgitt må en selv lage den for at SLI skal fungere! Eventuelt bruke denne.
     
  • Det finnes problemer med ”render to texture”. Dette er en teknikk som blir mer og mer brukt i spill til effekter som motion bluring
     
  • Minne utnyttes ikke. 128+128MB = 128MB. Dette vil være svært negativt for 6600GT når fremtidige spill lanseres siden 128MB da vil representere en stor flaskehals, noe det allerede er enkelt ganger i dag.

Som en del har påpekt er det lite hensiktmessig å kjøpe 6600GT SLI samtidig siden en da heller bør kjøpe 6800GT eller X800XL. Hvis en derimot vurderer senere (uavhengig om det er planlagt fra starten av) å anskaffe seg enda en 6600GT, og dermed kjøre i SLI, vil det være en langt bedre løsning.

 

Dette innebærer noen forutsetninger;

  • Du har en kraftig nok psu, da SLI i dette tilfellet trekker noenlunde likt med ett 6800Ultra.
  • Du har ikke ekstremt med PCI-kort ...
  • Du har forstått at du ikke alltid vil få SLI-ytelsen rett i fanget. Dette innebærer en mulighet for at du må lage en egen SLI-profil for at det skal fungere. Dette er nå ganske lett å gjøre gjennom beta-driveren 71.84 eller gjennom tredjeparts-programmer. Da blir det litt prøving å feiling om enten AFR eller SFR egner seg best. Merk deg at beta-driveren 71.84 har 71 SLI-profiler til spill.
  • Du vet at du må kjøpe et identisk kort senere, og dette gjelder ikke bare produsent!
  • Du vet at du ikke kan forvente dobbel ytelse uansett, da dette avhenger av; oppløsning, AA og AF og i hvilken grad spillet er CPU-bundet.
  • Du vet at 6600GT SLI har 128MB, ikke 256MB, med videominne og at dette vil bli være en flaskehals i fremtidige spill.
  • Årsaken til at du begynte å kjøpe 6600GT var at du ikke hadde råd til//behov for 6800GT/X800XL. Gjennom SLI sprer du utgiftene over tid og dermed har en råd til tilnærmet lik ytelse med fordelene og ulempene det har mot ett enkeltkort.
  • Du har utelukket salg av kortet, og dermed muligheten for heller å kjøpe et like bra enkeltkort.

Endret av guezz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er tydeligvis noen her som nekter å høre på fornuft. Å anta en prisnedgang på nærmere 40% i løpet av noen måneder er fullstendig urealistisk.

 

Uansett om  et 6600 GT koster 1000 kr om et halvt år så vil et 800 XL koste 1700 kr med samme prosentvise nedgang!

Får du da 700 kr for ditt gamle 6600 GT så koster det like mye å kjøpe et nytt 800 XL som å kjøpe 6600 GT.

 

Så argumentet om pris er fullstendig uinteressant, det bør være andre grunner for å velge et SLI oppsett.

Som jeg skulle sagt det selv :)

 

Det er flere grunner til å velge å bruke SLi. Jeg har nevnt mange grunner til å ikke bruke SLi. Kan ikke noen lage en liste over fordeler med SLi?!

 

Tipper min liste med negative ting blir ganske mye større en de positive argumentene..

 

Plz.. lag en slik liste noen :hmm:

 

EDIT:

guezz *sorry* skrev samtidig med deg så så ikke innlegget før det var for sent. Meget bra svar du ga :thumbup: Men det var et viktig poeng du glemte, og det er alle PCI og PCIe slottene du mister ved SLi

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar
tenk deg om

nå må du tenke deg om!

jeg er enig i at å kjøpe 2.stk 6600gt sammtidig er et elendig kjøp, men det er faktisk veldig, veldig praktisk å ha muligheten til å kjøpe et kort til å få fordoblet ytelse uten å bruke f.eks 2700,- på et x800xl kort!

La oss si at jeg allerede eier et 6600GT kort og om 6mnd fra nå koster samme kortet kun 850kr., eller.. la oss si at jeg fikk det brukt for 600kr ;) Ikke engang DA hadde jeg gidda å sette opp SLi!!

 

Hvorfor? jo, fordi alt jeg hadde tapt på å gjøre det.. tenk hvor mange PCI/PCIe slotter jeg hadde mistet.. tenk på strømproblemet jeg kunne risikert å få.. o.s.v

 

Alle sammen glemmer de mange og store negative konsekvensene med å kjøre SLi :hmm:

 

En annen ting: i tiden fremmover vil det komme ganske mye annet kult du kan putte i PCIe slotten din.. la oss f.eks si et vanvittig bra lydkort.. hva gjør du da?!

ja, men tenk på de som IKKE trenger alle PCI slottene?

I dag som man har både nettverk og lyd integrert på skjermkorte, da er det ikke mange PCI slottene en gamer trenger.

Strøm, 2 stk 6600GT trekker ikke mye strøm.. alle vet (håper jeg) at skal man først ha ett skikkelig system, så er PSU nødt til å holde unna.. og en PSU på 400+ kvalitets watt holder uansett til ett 6600GT oppsett.

Varme, er ingen sak vill jeg påstå. Nå som vannkjølingen kommer for fullt.. så blir neppe varmen på dagens system noen sak.

 

Nei.. er langt i fra enig med deg i dette

Lenke til kommentar
Enda er det noen som forsvarer 2stk 6600GT i SLI, rett og slett fantastisk...

Jeg blir litt oppgitt av disse komentarene dine. mener du at jeg skal kjøpe et nytt X800XL til 3000kr om 2 månder i stede for et ekstra 6600GT?

 

Du sier jo at de som poster i denne posten er tullinger

 

QUOTE

Om dette er en tullepost er det fordi tullinger som deg poster i den. Man ser jo at de aller fleste her er enige om at 6600GT i SLI ikke er verdt det.

 

Hvordan du kan komme fram til at det er noe praktisk skjønner jeg ikke. Enten kan du ikke lese eller så kan du ikke tenke.

 

Jeg tror det er du som er tullingen om du anbefaler meg å kjøpe X800XL om to månder i stede for å kjøpe et ekstra 6600GT

Endret av fujifrik
Lenke til kommentar
Raptor,07/03/2005 : 14:28] Jo, fordi trådstarter sammenligner fyllekjøring med å kjøpe to 6600GT kort, det blir feil...

 

ja, men det er for dumt å stenge en post pga det :nei:

Om dette er en tullepost er det fordi tullinger som deg poster i den. Man ser jo at de aller fleste her er enige om at 6600GT i SLI ikke er verdt det

1. det er ikke lov å slenge dritt slik som det der i forumet*rappotert*

2. majoriteten mener jo faktisk at det du og trådstarter sier om 6600gt i SLI er feil!

 

dere kan snu på det så mye dere vil men det er bedre å kjøpe et 6600gt nå og vente så kjøpe et 6600gt til halve prisen og spare masse penger, men sammtidig få like bra

ytelse som et x800xl.

 

edit:

Hvordan du kan komme fram til at det er noe praktisk skjønner jeg ikke. Enten kan du ikke lese eller så kan du ikke tenke

at du i det hele tatt skriver dette sier mer om deg enn om noen annen på dette forumet :nei:

 

edit2:

Er helt enig med de som sier at hvis man kjøper 2x 6600GT med en gang er dumt.

Men saken endrer seg dersom man har et 6600GT kort og skal ha bedre ytelse om en stund

her er en som virklig har skjønt det!

det var dette jeg prøvde å få fram!

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar

Det jeg syns er morsomt med denne tråden er at trådstarter legger det frem som om alle lovpriser 2x6600GT løsningen og at denne blir anbefalt i hytt og pine. Sannheten er vel at det er svært få som anbefaler noen å kjøpe 2x6600GT og at dette ofte blir gjort av nyskjerrighet eller eget initiativ.

 

Slik jeg ser det er dette en mer eller mindre meningsløs tråd som skaper storm der det ikke er behov for en.

 

Dersom noen har lyst å eksperimentere med SLi eller ser på dette som en mulighet til fremtidig oppgradering er det jo helt greit, men jeg har altså ikke sett at noen har skrytt uhemmet av 2x6600GT løsningen og anbefalt denne til alle som spør.

Lenke til kommentar
ja, men tenk på de som IKKE trenger alle PCI slottene?

I dag som man har både nettverk og lyd integrert på skjermkorte, da er det ikke mange PCI slottene en gamer trenger.

Strøm, 2 stk 6600GT trekker ikke mye strøm.. alle vet (håper jeg) at skal man først ha ett skikkelig system, så er PSU nødt til å holde unna.. og en PSU på 400+ kvalitets watt holder uansett til ett 6600GT oppsett.

Varme, er ingen sak vill jeg påstå. Nå som vannkjølingen kommer for fullt.. så blir neppe varmen på dagens system noen sak.

 

Nei.. er langt i fra enig med deg i dette

Ikke sikkert du trenger ledige slotter i dag, men hva om du får behov for disse senere?!

 

Som sagt, blir gøy å se hva alle samme sier når de skal ha seg det nyeste PCIe lydkortet som får knallreview på alle nettsider

Lenke til kommentar

Kjører 2x6600gt POV i SLI, ok ytelse MEN kan det være riktig at man kun kan kjøre 1 skjerm i SLI, kjører 2 skjermer i spill, finne ikke ut om det er mulig og kjøre SLI på Clone 2 skjermer.

 

Hvis det er riktig, selges 2 stk billig og jeg går tibake til ATI igjen!

 

Shit :cry:

Lenke til kommentar
Ikke sikkert du trenger ledige slotter i dag, men hva om du får behov for disse senere?!

 

Som sagt, blir gøy å se hva alle samme sier når de skal ha seg det nyeste PCIe lydkortet som får knallreview på alle nettsider

Det finnes enkelte gode argumenter mot SLI men dette ble så søkt at jeg faktisk måtte le litt. ;)

Lenke til kommentar
Det jeg syns er morsomt med denne tråden er at trådstarter legger det frem som om alle lovpriser 2x6600GT løsningen og at denne blir anbefalt i hytt og pine. Sannheten er vel at det er svært få som anbefaler noen å kjøpe 2x6600GT og at dette ofte blir gjort av nyskjerrighet eller eget initiativ.

 

Slik jeg ser det er dette en mer eller mindre meningsløs tråd som skaper storm der det ikke er behov for en.

 

Dersom noen har lyst å eksperimentere med SLi eller ser på dette som en mulighet til fremtidig oppgradering er det jo helt greit, men jeg har altså ikke sett at noen har skrytt uhemmet av 2x6600GT løsningen og anbefalt denne til alle som spør.

Det er flere aspekter enn pris og ytelse i mitt opprinnelige innlegg.

 

SLi lager problemer på flere måter, uansett om det er 6600 eller 6800.

Merkelig hvor glad alle er i ekstra støy og ekstra varme?!

 

Stemmer at det langt ifra alle på forumet som driver å anbefaler SLi oppsett, men noen gjør det og jeg syns dette er ille.

 

Jeg prøver også å nå gruppen som kommer til å kjøpe SLi oppsett på eget initiativ uten at noen har anbefalt dette til vedkommende. Tror flere ikke tenker på de mange ulempene, men kun tenker på oppgraderingspotensiale

Lenke til kommentar

Pcstats har gjort litt mer research enn trådstarter..

 

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?art...id=1733&page=13

 

Litt rart å sammenligne med hypen nå med voodoo2 hypen. Markedet for GPU har forandret seg mye, for å si det sånn, det er GPU det dreier seg om i dag!

 

For å være ærlig tror jeg trådstarter har svidd av 4000 på et 6800 kort, vil advare andre mot å spare penger. Og for de som sitter med lcd skjermer som ikke takler mer enn 1280 oppløsning så er det strengt tatt ikke nødvendig med 6800, hehe.. så lenge du ikke er avhengig av å 300 fps og raskeste kortet i ytre enebakk...

 

Moralen er, kjøp et 6600 gt kort med god samvittighet, beste kjøp pris-ytelse kort i dag, og så får du se hva fremtiden bringer.... og en ting til SLI kommer..

Lenke til kommentar
du gir deg ikke med det lydkortet ditt du  :!:

det er nok ytterst få, som hovedsaklig bryr seg å spille spill, som gidder å offre en pciE slot til et lydkort, da man heller kan få spille med fantastisk bra grafikk i steden

Vi får se.. jeg kan iallefall love deg at det kommer mye annet "snacks" du kan putte i PCIe porten din etterhvert.

 

- Wlan/WiFiMax

- Lydkort (nevner dette på nytt)

- digitale tuner kort

- kontrollerkort generelt

 

Tro meg disse med flere kommer ettehvert..

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar
For å være ærlig tror jeg trådstarter har svidd av 4000 på et 6800 kort, vil advare andre mot å spare penger. Og for de som sitter med lcd skjermer som ikke takler mer enn 1280 oppløsning så er det strengt tatt ikke nødvendig med 6800, hehe.. så lenge du ikke er avhengig av å 300 fps og raskeste kortet i ytre enebakk...

 

Moralen er, kjøp et 6600 gt kort med god samvittighet, beste kjøp pris-ytelse kort i dag, og så får du se hva fremtiden bringer.... og en ting til SLI kommer..

Jeg har svidd av 2700kr. på et særdeles hyggelig ATI X800XL som gir meg knall ytelse, lite støy og lavt strømforbruk.

 

..nei jeg har heldigvis ikke kjøpt et 6800GT som koster oppmot 4000kr. og i tillegg får bank i de fleste testene mot mitt X800XL

 

Sjelden mer fornøyd med et skjermkort enn det jeg eier nå :w00t:

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

1. Du har uansett 1-2 pci spor ledig.. holder lenge til ett lydkort og en hdd kontroller.

2. Mange hk i dag kommer med 2 pata kontakter, og 4+ sata kontakter..

Uuuups.. der fallt det argumentet i grus.

Og jeg begynner å lure på om du er ute etter å hetse nVidia for å komme med en lur ting, siden du har ett 800XL som vill bli grust om noen mnd. da man kan kjøpe ett stk ekstra 6600GT til halve prisen.

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar

Har ikke helt troa på å kjøpe to 6600gt i SLI med en gang, det blir jo både dyrt og støyende.

 

Men de fleste som anbefaler budsjett-gaming maskiner, anbefaler jo 6600gt, det er jo ikke så mye å velge i den prisklassen heller. Da legger de som oftest på med argumentet at man kan sette in et til i fremtiden, MEN man kan jo altids kjøpe et helt nytt kort og selge det andre. (det blir litt lettere å selge et 6600gt med tanke på at folk som har et fra før og vill ha billige kort for å teste SLI og få litt ekstra ytelse for få kroner) Man skal heller ikke se bort fra at ytelsen vill gå opp med bruk av sli lenger frem i tid, nå er det vell vanlig med 50-80%, nye chipsett og skjermkort drivere kan sikkert øke prosenten en del også.

 

Poenget mitt er vell at å anbefale folk å kjøpe to 6600gt er litt dårlig gjort rett og slett, såfall hvis personen ikke har serlig peiling på området.( Tror faktisk ikke jeg har sett noen som har anbefalt det enda, noen som har link ? :p ) Men å ha oppgraderings muligheten, tross de vell i mine øyne litt vage ulempene til trådstarter, er jo altids greit!

 

Med vage mener jeg : pciE slotene, gamern har som oftest lite penger ellers hadde han vell tatt et annet kort i utgangs punktet og av den grunnen heller kjøper feks et audigy 2 ZS PCI kort som sikkert er veldig billig når han "trenger" den oppgraderingen. PCI kort ja ikke pci express.

 

Støy nivå, varme og PSU.. det får man fort på andre skjermkort løsninger også, det finnes alternative kjøleløsninger til 6600gt kort også. se feks de nye POV korta; lave kobber kjølere som lager lite støy. (lave dvs stjeler ikke alle de herlige pcie slottene dine) Angående strømforbruk så er faktisk ikke 6600gt det mest krevende, og de som kjøper SLI løsningen, vet sikkert hva de trenger av PSU for et stabilt system.

Lenke til kommentar
Uansett om  et 6600 GT koster 1000 kr om et halvt år så vil et 800 XL koste 1700 kr med samme prosentvise nedgang!

Får du da 700 kr for ditt gamle 6600 GT så koster det like mye å kjøpe et nytt 800 XL som å kjøpe 6600 GT.

 

Så argumentet om pris er fullstendig uinteressant, det bør være andre grunner for å velge et SLI oppsett.

Når vi snakker om urealistisk. Tror du virkelig at du kan få 700kr for et 6måneder gammelt kort hvis et nytt et koster 1000kr?

 

Tror ikke det nei, så du skal egentlig være ganske heldig om du får solgte det til 700kr på feks bruktmarkedet her. Men du kan være heldig å få solgt det på qxl.

 

- Wlan/WiFiMax

- Lydkort (nevner dette på nytt)

- digitale tuner kort

- kontrollerkort generelt

 

Du får Wlan kort som er omtrent like gode som har USB-grensesnitt

 

Samme her, fåes til USB, og hvem vet. Kanskje de har klarte å lage gode USB kort til den tiden.

 

Lydkort som er itigrert er ikke SÅ dårlige, og som sagt tidliger, så er det noen som prioterer grafikk foran lyd.

 

Og du bruker ikke opp alle plassene gjør du? Nei, og da har du kanskje plass til et kontroller kort.

 

EDIT:

 

og i tillegg får bank i de fleste testene mot mitt X800XL

 

Kan du vise til tester?

Endret av svalbard
Lenke til kommentar
1. Du har uansett 1-2 pci spor ledig.. holder lenge til ett lydkort og en hdd kontroller.

2. Mange hk i dag kommer med 2 pata kontakter, og 4+ sata kontakter..

Uuuups.. der fallt det argumentet i grus.

Og jeg begynner å lure på om du er ute etter å hetse nVidia for å komme med en lur ting, siden du har ett 800XL som vill bli grust om noen mnd. da man kan kjøpe ett stk ekstra 6600GT til halve prisen.

Hehe.. vi får se!

 

Dessuten syns jeg det bare blir for barnslig når du kommer med påstander om at jeg ønsker å "hetse" nVidia.. jeg har ikke mindre enn 3ggr skrytt av 6600GT i denne tråden, det er et knallbra kjøp. :hmm:

 

Og for det andre.. hvorfor i alle dager skulle jeg kjøpe noe annet enn X800XL, kjøpte det kun fordi det er det kortet som gir meg mest ytelse for pengene akkurat NÅ og ikke om 3mnd.. måtte ha nytt skjermkort nå og ikke om 3mnd.

Hadde jeg kjøpt et 6800GT nå hadde jeg jo vært stokk dum!! Betalt 1000kr. mer for et kort som i tillegg ville gitt meg dårligere ytelse??! hvor er logikken din??

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...