Gå til innhold

Våkn opp folkens! 6600GT i SLi suger...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Klart det aldri vil bli ren fordobling av ytelsen, det er faktisk forutsetninger og faktorer som spiller inn...

 

Tror dere en bil med 200 hestekrefter går dobbelt så fort som samme bilen med 100 hestekrefter? (...)

Må være lov å presisere begresningene slik at folk ikke går rundt i den tro at SLI = 42

 

Dessuten er din analogi med en bilmoter litt feilaktig.

 

Her er et litt mer korrekt bilde:

 

Se for deg en nokenlunde rask bil. Personlig like jeg å fantasere om Alfa Romeo 147 GTA. Så finner du ut at du skal øke ytelse på denne bilen (Ikke skjønner jeg hvorfor for på norske veier har du ingen problem å overstige fartsgrensa). Det er da du kommer på den glimrende ideen at du kan bare putte i en ekstra motor!

Men i prosessen som oppdager du at det oppstår en rekke problemer:

 

- Det er trangt om plassen i 147 GTA.

- Bilen og kjøleanlegget er ikke laget for 2 motorer så ekstra radiator og innsuging må på plass.

- Drivstoff pumpa har faktisk ikke muligheten for å pumpe nok bensin til begge motorene så du får ikke utnyttet de til fulle.

- For ikke snakke om all støy det blir av ha en ekstra motor i bagasjerommet! Vanligvis synger en 147 GTA men dette blir reine hylekoret.

- To motorer, med alle justeringer, gjør faktisk bilen vanskeligere å kjøre i byen.

 

Når du tenker tilbake så innser du at det hadde vært like greit å selge bilen og kjøpt en ny Maserati.

Lenke til kommentar
nei det er raskere i mange benchmarks?

Hvis du sikter til den de har brukt i den linken du viste meg så må det være noe gale. 2 stk 6600GT gir neste ytelsen tli et 6800GT et 6800GT er ikke bedre enn X850XT. Den benchmarken må det være noe feil med.

jeg stoler mer på testen enn på deg.

Lenke til kommentar
Dessuten, hvis neste generasjons kort yter dobbelt så bra som dagens, hvordan tror du neste generasjons kort yter i SLI?  :whistle:  :tease:

Spiser alikevel opp flere PCIe/PCI slotter, bråker dobbelt så mye, varme, strøm..

Liker ikke sånt..

Dette er jo absurd.

1. Hva gjør det om det spiser opp flere slotter når du har to PCI-e-slotter? Jeg har et lydkort på PCI, og den andre PCI-e-slotten bruker jeg forhåpentligvis til det andre grafikkortet. God plass.

2. Grafikkortene bråker absolutt ikke hvis man har vannkjøling. Det skal jeg ha.

3. Derfor blir det heller ikke noe vesentlig varmeproblem, særlig ikke hvis man har god luftgjennomstrøming i tillegg. Jeg vil anbefale deg god lufting.

4. Hva er problemet med strømmen? Hvis man har god strømforsyning er jo ikke dette noe problem. Snarere tvert imot. Jeg vil anbefale god trømforsyning.

 

- Måten din å argumentere på her er jo direkte absurd. Det blir som å si at man ikke burde kjøpe bra hovedkort, for da må du kjøpe gidt minne og god prosessor for å få utbytte av den. Og hvem er det som er interessert i å betale masse penger for prosessor og minne? Og med dette følger jo både kabinett og strømforsyning. For ikke å snakke om skjermkort... Jeg trodde dette var et forum for hardwareentusiaster

Lenke til kommentar
Dessuten, hvis neste generasjons kort yter dobbelt så bra som dagens, hvordan tror du neste generasjons kort yter i SLI?  :whistle:  :tease:

Spiser alikevel opp flere PCIe/PCI slotter, bråker dobbelt så mye, varme, strøm..

Liker ikke sånt..

Dette er jo absurd.

1. Hva gjør det om det spiser opp flere slotter når du har to PCI-e-slotter? Jeg har et lydkort på PCI, og den andre PCI-e-slotten bruker jeg forhåpentligvis til det andre grafikkortet. God plass.

2. Grafikkortene bråker absolutt ikke hvis man har vannkjøling. Det skal jeg ha.

3. Derfor blir det heller ikke noe vesentlig varmeproblem, særlig ikke hvis man har god luftgjennomstrøming i tillegg. Jeg vil anbefale deg god lufting.

4. Hva er problemet med strømmen? Hvis man har god strømforsyning er jo ikke dette noe problem. Snarere tvert imot. Jeg vil anbefale god trømforsyning.

 

- Måten din å argumentere på her er jo direkte absurd. Det blir som å si at man ikke burde kjøpe bra hovedkort, for da må du kjøpe gidt minne og god prosessor for å få utbytte av den. Og hvem er det som er interessert i å betale masse penger for prosessor og minne? Og med dette følger jo både kabinett og strømforsyning. For ikke å snakke om skjermkort... Jeg trodde dette var et forum for hardwareentusiaster

Men om en har alt det der, koster det jo litt penger :) Så da blir iallefall ikke 6600gt i sli billigere en 6800gt som det er bare å stappe inn i en hvilken som helst pc'e!

Lenke til kommentar
Men om en har alt det der, koster det jo litt penger :) Så da blir iallefall ikke 6600gt i sli billigere en 6800gt som det er bare å stappe inn i en hvilken som helst pc'e!

Argumentet med strøm og penger gjelder ikke for 6600GT i SLI. Bare 6800GT i SLI. :)

Helt enig ;) Det har jeg sagt før i denne tråden btw ;) skal du ha 6800GT/ULTRA i tospann så betyr ikke penger noe :D

Lenke til kommentar
1. Hva gjør det om det spiser opp flere slotter når du har to PCI-e-slotter? Jeg har et lydkort på PCI, og den andre PCI-e-slotten bruker jeg forhåpentligvis til det andre grafikkortet. God plass.

Bare lurer: Har et hovedkort med PCIe også noen vanlige PCI-slotter?

 

(Er en stund siden jeg har handlet HK ja)

Lenke til kommentar
1. Hva gjør det om det spiser opp flere slotter når du har to PCI-e-slotter?  Jeg har et lydkort på PCI, og den andre PCI-e-slotten bruker jeg forhåpentligvis til det andre grafikkortet. God plass.

Bare lurer: Har et hovedkort med PCIe også noen vanlige PCI-slotter?

 

(Er en stund siden jeg har handlet HK ja)

Jada :)

Lenke til kommentar
Klart det aldri vil bli ren fordobling av ytelsen, det er faktisk forutsetninger og faktorer som spiller inn...

 

Tror dere en bil med 200 hestekrefter går dobbelt så fort som samme bilen med 100 hestekrefter? (...)

Må være lov å presisere begresningene slik at folk ikke går rundt i den tro at SLI = 42

 

Dessuten er din analogi med en bilmoter litt feilaktig.

 

Her er et litt mer korrekt bilde:

 

Se for deg en nokenlunde rask bil. Personlig like jeg å fantasere om Alfa Romeo 147 GTA. Så finner du ut at du skal øke ytelse på denne bilen (Ikke skjønner jeg hvorfor for på norske veier har du ingen problem å overstige fartsgrensa). Det er da du kommer på den glimrende ideen at du kan bare putte i en ekstra motor!

Men i prosessen som oppdager du at det oppstår en rekke problemer:

 

- Det er trangt om plassen i 147 GTA.

- Bilen og kjøleanlegget er ikke laget for 2 motorer så ekstra radiator og innsuging må på plass.

- Drivstoff pumpa har faktisk ikke muligheten for å pumpe nok bensin til begge motorene så du får ikke utnyttet de til fulle.

- For ikke snakke om all støy det blir av ha en ekstra motor i bagasjerommet! Vanligvis synger en 147 GTA men dette blir reine hylekoret.

- To motorer, med alle justeringer, gjør faktisk bilen vanskeligere å kjøre i byen.

 

Når du tenker tilbake så innser du at det hadde vært like greit å selge bilen og kjøpt en ny Maserati.

jaguar(eller et annet engelsk bilmerke) hadde en modell med 2 v6ere under panseret.

Lenke til kommentar
Skal vi se.. 6600GT idag, og et om ca. 6 måneder. Om 6 måneder koster det kansje 1,000kr eller litt over.

Tar vi da et 6800GT, som er betydelig dyrerer idag, vil det koste mer enn 1,000kr om 8 måneder. ( om ikke mye mer. ) 

 

For studenter osv. som sjeldent har så utrolig mye penger å rutte med, høres det ut som et ganske godt alternativ med 6600GT i SLI. ( Selvfølgelig da hvis de ikke krever å kjøre alle spill med max, AA/AF osv.. )

..og så glemmer man bare alle de andre negative sidene med SLi?!

 

Det er mer enn pris som gjør at SLi ikke er å foretrekke, ligger mange poeng lengere bak i tråden :roll:

Kanskje for ditt vedkommende, for mitt vedkommende er eneste hake pris.

Snakk for deg selv, ikke for alle andre.

Lenke til kommentar
Kanskje for ditt vedkommende, for mitt vedkommende er eneste hake pris.

Snakk for deg selv, ikke for alle andre.

Så du ser ingenting positivt ved å ha ett kort i maskinen istedenfor 2?

 

Hvis prisen er eneste hake så er det ikke en eneste grunn til ikke å kjøpe ett singlekort istedenfor (gitt at vi fremdeles diskuterer 6600GT her, 6800 Ultra i SLI er det ingenting som slår for øyeblikket)

Lenke til kommentar

Hmm.. med den prisen for et hovedkort og to skjermkort er det faktisk ikke så ille nei..

Tror heller jeg hadde gått for et DFI nF4 Ultra-D + X800XL til ca. 100kr. mer (4100kr.). Noen som er uenig? :p

 

Kan jo nevnes at 17 av de 20 øverste i 3DMark05 bruker DFI nF4 kort.. men Asus`en som følger med komplett tilbudet er vel også å foretrekke?

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Klart det aldri vil bli ren fordobling av ytelsen, det er faktisk forutsetninger og faktorer som spiller inn...

 

Tror dere en bil med 200 hestekrefter går dobbelt så fort som samme bilen med 100 hestekrefter? (...)

Må være lov å presisere begresningene slik at folk ikke går rundt i den tro at SLI = 42

 

Dessuten er din analogi med en bilmoter litt feilaktig.

 

Her er et litt mer korrekt bilde:

 

Se for deg en nokenlunde rask bil. Personlig like jeg å fantasere om Alfa Romeo 147 GTA. Så finner du ut at du skal øke ytelse på denne bilen (Ikke skjønner jeg hvorfor for på norske veier har du ingen problem å overstige fartsgrensa). Det er da du kommer på den glimrende ideen at du kan bare putte i en ekstra motor!

Men i prosessen som oppdager du at det oppstår en rekke problemer:

 

- Det er trangt om plassen i 147 GTA.

- Bilen og kjøleanlegget er ikke laget for 2 motorer så ekstra radiator og innsuging må på plass.

- Drivstoff pumpa har faktisk ikke muligheten for å pumpe nok bensin til begge motorene så du får ikke utnyttet de til fulle.

- For ikke snakke om all støy det blir av ha en ekstra motor i bagasjerommet! Vanligvis synger en 147 GTA men dette blir reine hylekoret.

- To motorer, med alle justeringer, gjør faktisk bilen vanskeligere å kjøre i byen.

 

Når du tenker tilbake så innser du at det hadde vært like greit å selge bilen og kjøpt en ny Maserati.

Akkurat slik gjorde faktisk Citroen når de lagde en 4WD av 2CV.

2CV Sahara hadde en motor foran som vanlig, og en motor bak der bagasjerommet er på vanlige 2CVer.

 

Helt sant!

 

2CV Sahara

 

Som en morsom kommentar til ytelsen og trekke en liten relevans til SLI så hadde den med en motor i bruk toppfart 65 km/t og med begge 105 km/t, mens en "vanlig" 2CV med samme 12 hesters motor hadde toppfart på 80 km/t

 

Så.. SLI kan fungere på biler også, men selv ikke der gir det dobling av ytelsen :-)

Lenke til kommentar
Akkurat slik gjorde faktisk Citroen når de lagde en 4WD av 2CV.

2CV Sahara hadde en motor foran som vanlig, og en motor bak der bagasjerommet er på vanlige 2CVer.

 

Helt sant!

 

2CV Sahara

 

Som en morsom kommentar til ytelsen og trekke en liten relevans til SLI så hadde den med en motor i bruk toppfart 65 km/t og med begge 105 km/t, mens en "vanlig" 2CV med samme 12 hesters motor hadde toppfart på 80 km/t

 

Så.. SLI kan fungere på biler også, men selv ikke der gir det dobling av ytelsen :-)

Cool.. tror ikke det er så lett å skaffe en sånn brukt :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...