Gå til innhold

Våkn opp folkens! 6600GT i SLi suger...


Anbefalte innlegg

Hatt mitt POV 6800 Ultra kort siden første uka i August 2004, og det holder koken bra enda. Kosta masse penger, men var verdt hver eneste krone! Så til sen-sommeren, ett år etter, så kjøper jeg neste generasjon som holder sikkert til neste igjen. Tror min tankegang her er ganske ned på jorda. Men jeg kan skjønne at for dere som sitter med eldre skjermkort at SLI frister. Men det er jo ytelsen som frister, ikke det å ha 2 skjermkort i ên PC! Men neste generasjon GPU'er har sikkert lik ytelse som 2 stk 6800U har eller bedre, så da lønner det seg å vente!

 

Eller hva mener dere? Hvor ofte kjøper dere skjermkort? Value eller high end som meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Headcleaver : Bare se på hva folk kjøper av kabinetter, mange velger fancy kabinetter med vifter som støyer som en liten harrier bare ut av cool faktoren alene, og så finnes det jo skjermkort med integrerte leds f.eks.

ja, det veit jeg, men kabinettet er hvertfall noe du ser på pc'en, og jeg ser derfor ikke like mye "ned" på de som kjøper et tøft kabinett som jeg gjør på noen som kjøper et komponen de ikke engang kommer til å se!

Lenke til kommentar
nå er det faktisk en del som har vinduer i kabinettene sine da! ;)

 

og mange som også kjøper fancye kabler og katoder for at det skal se tøft inni kabinettet! om du vil se ned på slike folk så er det ditt valg! :)

hhee, ja sant det, men det er fortsatt i følge meg, tåpli å bruke penger på sånt!

Lenke til kommentar
hva som er "cool" og ikke "cool" er opp til hver enkelt å bestemme! Det at du ikke synes 2x6600GT er "cool" betyr ikke at alle andre synes det samme!

 

Jeg for min del synes det hadde vært tøft med 2x6600GT...(selvom jeg heller hadde brukt pengene på et 6800GT om jeg hadde hatt den muligheten)!

Skjønner hva du mener, men 6600GT@SLi er IKKE "cool", det riktige ordet å bruke i denne sammenhengen måtte heller være at det SLi er "hot" :!:

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte 6600GT pga:

-Mulighetene for SLI

-Billig med tanke på ytelse

-At 6600GT slo 6800GT på noen teseter (Tomshardware)

 

Det at folk kjøper to stk. 6600GT er unøvendig sløsing med penger, men hvis man tenker litt fram over når man faktisk får bruk for å bytte ut skjermkortet (da har jo 6600GT blitt billig) da kan man bare kjøpe et billig skjermkort til, så holder det en god stund.

 

EDIT: Å si " Våkn opp folkens! 6600GT i sli suger..." er litt vel overdrevent og usakelig. :no:

Endret av Rune_F
Lenke til kommentar
Vel.. nå ser det ut som det etterhvert vil komme noe som gjør komleksiteten i spill o.l enda mer realistisk.. og da snakker jeg ikke om SLi/AMR men PPU

 

PPU kort vil benytte PCIe slotter:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=389177

 

Som jeg har nevnt tildigere, kommer mye morsomt du kan bruke PCIe slottene dine til annet enn SLi :whistle:

PPU vil komme som PCI løsning også.

Lenke til kommentar
Vel.. nå ser det ut som det etterhvert vil komme noe som gjør komleksiteten i spill o.l enda mer realistisk.. og da snakker jeg ikke om SLi/AMR men PPU

 

PPU kort vil benytte PCIe slotter:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=389177

 

Som jeg har nevnt tildigere, kommer mye morsomt du kan bruke PCIe slottene dine til annet enn SLi  :whistle:

PPU vil komme som PCI løsning også.

som om noen ønsker det.. PPU vil kreve endel båndbredde

 

PCI har bare en max hastighet på 133MB/sek (0,133GB/sek)

 

PCIe Bandwidth (Duplex Mode)

x1 500MB/s

x4 2 GB/s

x8 4 GB/s

x16 8 GB/s

 

..men slapp av det kommer enda mer i nær fremtid, vent å se :p

 

En veldig god artikkel om PCIe:

http://www.gen-x-pc.com/pci_basic.htm

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

Poenget mitt skulle være som svar på din overfladiske ytringer ang at PPU skal benytte seg av PCIe slotter, og at derfor er SLI enda dårligere.

 

Jeg poengterte at den kommer som PCI løsning, hvor mye båndbredde den trenger det vet vi ikke ennå da dette ikke har blitt sagt noe om fra produsenten sin side.

 

Eneste som har blitt sagt noe om er at kortet som er blitt tatt bilder av har 128MB DDR3 minne og er ment for PCIe.

 

Under et intervju så kommer det frem at det kommer en løsning med bridge til PCI også.

Lenke til kommentar
Jeg poengterte at den kommer som PCI løsning, hvor mye båndbredde den trenger det vet vi ikke ennå da dette ikke har blitt sagt noe om fra produsenten sin side.

 

Eneste som har blitt sagt noe om er at kortet som er blitt tatt bilder av har 128MB DDR3 minne og er ment for PCIe.

 

Under et intervju så kommer det frem at det kommer en løsning med bridge til PCI også.

Joda kan lese jeg også :p Kanskje det kommer en PCI versjon også.. men du tror kanskje ikke at denne kan få en viss redusert ytelse på en bus som er over 10år gammel? jeg tror dette er meget mulig

 

Vi får se.. jeg sier bare at det kanskje ikke blir så attraktivt å kjøre SLi når mer utstyr for PCIe kommer. Løper man å kjøper et lydkort til PCI hvis samme kortet kan skaffes i PCIe versjon? nope, ikke hardware entusiaster iallefall

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar
Joda kan lese jeg også :p Kanskje det kommer en PCI versjon også.. men du tror kanskje ikke at denne kan få en viss redusert ytelse på en bus som er over 10år gammel? jeg tror dette er meget mulig

Vi vet fortsatt ikke hvilke båndbredde et slikt kort vil kreve i forhold til RAM/CPU, poenget med PPU var å avlaste CPU og RAM, samt frigjøre for mer avansert fysikk enn hva som klares i dag.

Lenke til kommentar
Joda kan lese jeg også  :p Kanskje det kommer en PCI versjon også.. men du tror kanskje ikke at denne kan få en viss redusert ytelse på en bus som er over 10år gammel? jeg tror dette er meget mulig

Vi vet fortsatt ikke hvilke båndbredde et slikt kort vil kreve i forhold til RAM/CPU, poenget med PPU var å avlaste CPU og RAM, samt frigjøre for mer avansert fysikk enn hva som klares i dag.

Vi får vente og se.. :whistle:

 

Du har ikke en minste lille bekymring at båndbredden til PPU kan bli for liten? hmm.. :hmm: Er ikke så sikker jeg for min del

Lenke til kommentar

Så langt er det eneste jeg kunne tenkt meg å gjøre med to skjermkort i maskinen å kjøre tre skjermer.

 

SLI er ikke noe nytt, det er gammel tankegang som blir dradd frem for å tjene penger på de som skal ha det nyeste og beste til enhver pris.

 

Jeg vil faktisk gå så langt som å si at SLI trolig vil ødelegge mer enn det gir fordeler. Kompabilitetsproblemer har vi nok av i dataverden fra før av imo. Når SLI oppsett blir enda en ting spillprodusentene må ta med i betraktningen når de skal utvikle nye grafikkmotorer ol. Jeg håper drivere kan ta seg av kompabiliteten men jeg har mine tvil da det er en god stund siden vi først så og hørte om SLI fra nVidia (i denne omgang).

 

De siste årene har hardware produsenter imo gått fra Beta til Beta uten å fullføre hvert enkelt trinn så det er relativt lite feil, noen produsenter mer enn andre.

Lenke til kommentar
Vi får vente og se.. :whistle:

 

Du har ikke en minste lille bekymring at båndbredden til PPU kan bli for liten? hmm.. :hmm: Er ikke så sikker jeg for min del

Hvor ligger poenget i å ta sorgene på forskudd?

 

Jeg synes noen stresser her... Diskutere et emne som såvidt har blitt nevnt ang ytelse/krav til produktet.

 

Jeg bekymrer meg ikke når det gjelder noe i dataverdenen, for alt det vi vet lager de også PPU2 som skal ta over for PPU innen ett år når PPU er lansert...

 

Hvis PPU på PCI er så båndbreddeavhengig som du mener, så ville det vært like greit å droppe denne ideén fra firmaet og heller la de som sitter med PCI la CPU ta seg av disse beregningene. Hvis firmaet er den "snille" og ikke prøver å puge penge rut av folk, og heller jobbe for det gode hvor produktet dems faktisk kommer til nytte, eller mener du at de som styrer disse firmaene er kyniske, kalde mennesker som er ute etter å tjene mest mulig penger?

Da kan det likesågodt hende min teori om PPU2 også stemmer, siden de vil tjene mest mulig penger...

Lenke til kommentar
Vi får vente og se..  :whistle:

 

Du har ikke en minste lille bekymring at båndbredden til PPU kan bli for liten? hmm..  :hmm:  Er ikke så sikker jeg for min del

Hvor ligger poenget i å ta sorgene på forskudd?

Problemer relatert til SLi får du det sekundet du starter å bruke det, kan leses mer om lengere bak i tråden..

 

Om man mister muligheten til å kjører PPU over PCIe spiller ikke egnetlig ikke så stor rolle. Vi vil ikke se PPU før om en stund uansett.. Men SLi spiller ikke positivt inn i dette når PPU blir tilgjengelig (om det blir tilgjengelig?)

 

Jeg skal bumpe denne tråden en gang senere i år når noe kult til PCIe bussen blir lansert *lover*

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar
Problemer relatert til SLi får du det sekundet du starter å bruke det, kan leses mer om lengere bak i tråden..

 

Om man mister muligheten til å kjører PPU over PCIe spiller ikke egnetlig ikke så stor rolle. Vi vil ikke se PPU før om en stund uansett.. Men SLi spiller ikke positivt inn i dette når PPU blir tilgjengelig (om det blir tilgjengelig?)

 

Jeg skal bumpe denne tråden en gang senere i år når bra ting for PCIe bus blir lansert *lover*

Du quoter den setningen som om den var ment i forhold til SLI, men det var den ikke, den var ment om båndbredden forhold til PPU. Ikke SLI i forhold til en slot ledig for PPU. =)

 

Setningen jeg snakker/skriver som:

Hvor ligger poenget i å ta sorgene på forskudd?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...