Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Det er vel sånn at java er innføringsspråket som alle på NTNU lærer.

Hvor viktig er det å ha kjennskap til akkurat java(fremfor generell kjennskap til programmering) for senere fag innenfor elektronikk?

5778604[/snapback]

Jeg lærte ikke java. Hadde bare html-koding og matlab-skripting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vel sånn at java er innføringsspråket som alle på NTNU lærer.

Hvor viktig er det å ha kjennskap til akkurat java(fremfor generell kjennskap til programmering) for senere fag innenfor elektronikk?

5778604[/snapback]

 

Om du ikke allerede har gjort det, så vil jeg anbefale deg å sende en mail til studieveileder eller lignende.

Lenke til kommentar

Java er programmeringsspråket som brukes i faget "objektorientert programmering" som linjene elektronikk, datateknikk og kybernetikk har andre semesteret. Jeg tror ikke det er flere linjer som har det. HTML-kodingen og Matlab-scriptingen Zlatzmann snakker om er fra faget "IT grunnkurs" som alle linjer har første semesteret.

 

I objektorientert programmering lærer man mye generell programmering som ikke bare er avhengig av Java, men alle praktiske eksempler og språket man bruker i øvingene er Java.

 

Kunnskap om Java tror jeg ikke er viktig i det hele tatt i senere fag innenfor elektronikk, derimot er kunnskap om programmering viktig i de digitale grenene innenfor elektronikk. Derfor kommer kunnskapen fra objektorientert programmering godt med, selv om man kanskje ikke fortsetter å bruke Java. Det er derfor faget nettopp heter objektorientert programmering, og ikke Java.

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar
Java er programmeringsspråket som brukes i faget "objektorientert programmering" som linjene elektronikk, datateknikk og kybernetikk har andre semesteret. Jeg tror ikke det er flere linjer som har det. HTML-kodingen og Matlab-scriptingen Zlatzmann snakker om er fra faget "IT grunnkurs" som alle linjer har første semesteret.

5778752[/snapback]

Vil også legge til at enkelte linjer hadde lite MatLab, men hadde JSP i steden for.

Lenke til kommentar

Regner med å søke på NTNU til høsten neste år. Skal i militæret første tenkte jeg. Sånn at jeg er ferdig med det. Det jeg lurer på er om det er tøffe poengkrav? Jeg går siste året mitt på VGS nå. Og karakterene har vel dalt litt. Ligger sånn midt på treet i alle fag nesten (4). Med visse unntak som i Religion og Biologi hvor 5'ern rager.

 

Har jeg sjans til å komme inn på NTNU Elektronikkgreier da? Eller hvertfall en eller annen form for siv-ing som kan være gøy?

 

Militæret gir meg jo et fåtalls poeng. Og da går jeg vel inn under sekundærvitnemål? Hvor poengsummen for å komme inn er betydelig høyere. Hva kan jeg gjøre? Kan man ta opp fag i militæret eller noe sånn at jeg redder skinnet mitt og kommer meg til NTNU?

 

Gjerne PM også hvis noen har erfaringer.

Lenke til kommentar

Vel, det var ikke helt nede i 37.

2004:

Norges teknisk-             VARA                         HOVED
naturvitenskapelige         ORD       ORDP     JNTNUK    ORD       ORDP      JNTNUK
univ.
194761 Elektronikk          43.5 13   48.0 11            43.5 14   48.0 10

 

2005:

Norges teknisk-                                                VARA                         HOVED
naturvitenskapelige                                            ORD       ORDP     JNTNUK    ORD       ORDP      JNTNUK
univ.
NTNU 194761 Elektronikk                                        50.0 48   52.3 39            50.0 86   52.3 69

Det er sant som du sier Holger, tallene går opp og ned. Jeg mener allikevel at det gir en antydning på hvordan nivået ligger.

Endret av sim
Lenke til kommentar
Det går jo mye opp og ned. Året før var jo poenggrensen 37 for elektronikk, mener jeg å huske.

 

Det står mye på hvor mange tilleggspoeng du får. Siden du vurderer siv.ing. regner jeg med at du har ihvertfall noen realfagspoeng.

5780083[/snapback]

 

Realfagspoeng har jeg. Får vel tilleggspoeng i disse fagene også fordi jeg har hatt dem i over 2 år. Jeg tok Matte MX og Biologi som realfag. Skjønte nå i ettertid at det var særdeles ulurt å velge Biologi fremfor Fysikk. Så jeg blir nødt til å ta opp Fysikk ja. Andre linjer som siv-ing? Er det sykt vanskelig å komme inn?

 

Kanskje jeg burde begynne å ta skolen mer seriøst.

Lenke til kommentar

Et lite innspill fra sidelinjen. Da jeg søkte meg inn på Siving. elektronikk i 2000 var det livlig i IT-bransjen. Det gjorde at inntakskravet på data-linjen lå rundt 60 poeng, mens elektronikk lå rundt 50. Når jeg var ferdig i 2005 var det stikk motsatt, med nesten 60 poeng på elektronikk...

Lenke til kommentar

Et spørsmål fra meg også:

Jeg skal inn på NTNU til høsten(evt. neste høst hvis jeg kommer inn i militæret), men har ikke helt bestemt meg for hvilken linje jeg skal sette som førstevalg enda. Valget står mellom produktutvikling og produksjon, materialteknologi og bygg&miljø. Er det noen her som går på disse linjene eller kjenner noen som gjør det, og evt. kan fortelle meg litt åssen det er å gå på de?

Lenke til kommentar

Jeg går Produktutvikling og produksjon, også kalt maskin, men er stadig på førsteåret. Det som er fokuset på linja er å lære å tegne maskintegninger og å lære utviklingsprosesser for produkter. Det innebærer at vi har ulike design- og konstruksjonsprosjekt.

 

Om det er noe spesifikt du lurer på kan du jo bare spørre, evt. sende meg PM, e-post eller legge meg til på MSN.

Lenke til kommentar
Et spørsmål fra meg også:

Jeg skal inn på NTNU til høsten(evt. neste høst hvis jeg kommer inn i militæret), men har ikke helt bestemt meg for hvilken linje jeg skal sette som førstevalg enda. Valget står mellom produktutvikling og produksjon, materialteknologi og bygg&miljø. Er det noen her som går på disse linjene eller kjenner noen som gjør det, og evt. kan fortelle meg litt åssen det er å gå på de?

5808648[/snapback]

 

Materialteknikk - 3-årig bachelor i ingeniørfag og Mer informasjon om materialteknikkstudiet

 

Jeg studerer ikke materialteknologi selv, men dama går sisteåret (3. året) på materialteknologi (materialteknikk) på HiST - tenkt seg på NTNU til høsten for master - og synes å trives ganske godt. Førsteåret hadde hun - som nevnt på hjemmesiden til HiST - grunnleggende data, matematikk, statistikk, fysikk og kjemi. De to siste årene har hun fått fordypning i materialteknologi, korrosjon og sveising. Hun tar også matematikk ved siden av for å nå kravet for masterstudiet på NTNU. Du kan regne med en god del laboratorieundervisning og prosjektarbeid på dette studiet, samt en hovedoppgave de seks siste månedene på sisteåret.

 

Dama valgte korrosjon og erosjon som hovedoppgave. :)

Lenke til kommentar
Et spørsmål fra meg også:

Jeg skal inn på NTNU til høsten(evt. neste høst hvis jeg kommer inn i militæret), men har ikke helt bestemt meg for hvilken linje jeg skal sette som førstevalg enda. Valget står mellom produktutvikling og produksjon, materialteknologi og bygg&miljø. Er det noen her som går på disse linjene eller kjenner noen som gjør det, og evt. kan fortelle meg litt åssen det er å gå på de?

5808648[/snapback]

 

 

Heisann! Tenkte bare jeg skulle komme med noen generelle kommentarer angående valg av siv.ing-retning. Jeg går for tiden 3.året på siv.ing Ingeniørvitenskap & IKT (www.i-ikt.ntnu.no). Det som er genialt med i&ikt, er at du kan vente helt til 4.semester med å velge hvilken linje du vil spesialisere deg på.(bygg/maskin/marin/emil/geopet/geomat). Nå skal det sies at du ikke kan velge blant alle de forskjellige fordypningene som du kan på hver av enkelt-linjene... Les mer på hjemmesidene...

 

Jeg var selv veldig i tvil om hvilken siv.ing-linje jeg skulle velge, men har ikke angret ett sekund! Og sånn tror jeg det nesten er uansett hva du velger. Det er veldig mye likt. De 4 første semesterne (altså de to første årene...) består stort sett av mattefag, statistikk, fysikk, fluidmekanikk, noen grunnleggende mekanikkfag, samt ett (høyst to) fag pr. semester som er spesifikt for linja. Derfor, hvis du finner ut at du har valgt totalt feil linje, er det ikke verre enn å skifte linje, og ta opp det ene faget som du har missa... no stress!

 

Så derfor vil jeg ikke bekymre meg så mye.. Så lenge du velger siv.ing er du igrunn redda ;)

 

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar

Ja, da har jeg søkt på diverse masterstudier rundt omkring.

 

Kommunikasjonsteknologi - NTNU

Datateknikk - NTNU

Datateknikk - UiS

Informatikk - UiO

Programvareutvikling - UiB/HiB (planlegger å søke på denne 1. mai)

 

Er det noen andre jeg burde vurdere? Jeg tenker meg en jobb innen IT/Internett. Dvs jeg har god erfaring med utvikling for web og trives med det. Jeg jobber nå med bacheloroppgave med en integrert SMS-løsning.

 

Fra det som stå på KomTek på NTNU, virket dette som det beste valget av alle. Tar jeg feil i det?

 

Men ellers er programmering noe jeg stort sett kan, så om jeg må utvikle med C++, Java, eller C# så er vel ikke det noe særlig dumt heller.

 

Eneste er at jeg egentlig ikke vil bo så langt nord som Trondheim... :)

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om dette er interessant for dere som studerer på Gløshaugen primært, men andre som er interessert kan også delta.

 

Jeg jobber som stipendiat på Gløshaugen, ved IDI. Jeg driver nå for tiden med et eksperiment og i forbindelse med det skulle gjerne ha noen flere deltagere til dette. Eksperimentet har med systemutvikling å gjøre, men det er ingen kode som må leses slik at noe kunnskap om programmering er ikke nødvendig selv om noe programmerings / systemutviklings kunnskap er ønskelig. Eksperimentet vil ta maks 2 timer og vil skje på Gløshaugen. For å være med så kan jeg gi 200 kroner. Jeg vil helst ha det gjort før påske hvis mulig, men senere er også mulig. Hvis du vil delta så har jeg laget et påmeldings skjema.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...