Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

for dere som skal begynne på siv.ing. eller master i teknologi eller hva det nå heter skal dere studere på gløshaugen. det betyr at plasser som lade, voll og byåsen er langt borte. berg og moholt er også for langt for min del. ideelle bosteder er singsaker (nedre), bakklandet og øya. herfra er det kort vei til gløs og samfundet, men allikevel ganske rolig, avslappet strøk.

 

når dere søker etter hybel, sjekk opp på kartsøk at det faktisk ligger sentralt, da "sentralt" er et begrep som tolkes vidt i utleieannonser.

 

anbefaler dere å fikse hybel senest fra 1.juli av hvis dere vet at dere kommer inn. kjipt å ende opp på en 3 m2 rom i kjipt kollektiv en halvtime fra skolen (erfaring til kompis).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og en ting til, i hvilke land er det mulig å ta året i utlandet? Finner ikke noe info om dette på NTNU sine sider...

Det er mange som tar diplomen i utlandet, vet av flere som tok den i Japan. Jeg anbefaler på det varmeste å benytte anledningen til å oppleve andre land og kulturer. Jeg skal hilse å si at kultursjokket når du kommer til et så fremmed land som f.eks. Japan hvor en ikke forstår språket, ikke engang skriftspråket, er en opplevelse en neppe vil glemme!

 

Er det noen som er interessert i en tråd om studier i utlandet? Det virker som det er mange som allerede har satt kursen til Trondheim.

Lenke til kommentar

Er du i Japan i bare et halvt år, og skal arbeide seriøst med dimplomen, er det fullstendig usannsynlig du greier å lære språket. Japansk er blant de vanskeligste som finnes. Diverse kulturelle sider (f.eks. når det gjelder korrekte ordvalg etter anledningen) gjør det heller ikke enklere. Likevel, endel enkle fraser vil du lære, kanskje nok til enkle spørsmål og svar, men nok til å føre en samtale bør du ikke regne med, selv etter et år.

 

Derimot har du gode sjangser til å lære deg katakana, det er bare ca. 150 tegn, brukes til lydskrift for ord som ofte er hentet fra utlandet, ofte rett og slett engelske ord.

 

Som utlendig har du en viss tabbekvote, men du bør absolutt sette deg inn i kulturen. Japan er et ganske formelt land, Norge er vel noe av det mest uformelle som finnes. Du bør ha gode sosiale antenner.

 

Det er godt bra med alle jeg vet var der, både de som tok diplomen og de som arbeidet der et par år. Jeg anbefaler å reise og oppleve Japan, for meg var det en fantastisk tid.

Lenke til kommentar

Kommer du inn på elektronikk blir vi klassekammerater til høsten :p Har studert her et år allerede, men ser på det mer som et friår... Gleder meg til å komme igang med noe seriøst. Har en kamerat som går elektronikk og han anbefalte meg det, eneste negative er at det ikke er mange damer på linja :) Det første året på siving er ganske likt uansett hvor du havner og mulighetene for å bytte linje underveis er absolutt til stede. Finner du ut at elektro ikke er noe for deg kan du alltids bytte!

 

PS: Send meg en PM ved studiestart så kan du koke exphil øvingene mine :)

Endret av MorbidHamster
Lenke til kommentar
Kommer du inn på elektronikk blir vi klassekammerater til høsten

Heisann! :)

 

Hvilken linje gikk du før Elektronikk?

 

PS: Send meg en PM ved studiestart så kan du koke exphil øvingene mine

 

Ah, bra. Tusen takk. :)

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar
Hvilken linje gikk du før Elektronikk?

Gikk informatikk... Det var et utrolig surt og kjedelig studie og man mistet interressen for det veldig fort. Mange dårlige forelesere, dårlig studiemiljø, dårlig linjeforening og mye fravær på de allerede dårlige foreleserene. Var uten foreleser i ett av fagene mine i nesten 5 uker uten at det dukket opp en vikar!

Lenke til kommentar
PS: Send meg en PM ved studiestart så kan du koke exphil øvingene mine :)

Hei hei! Litt tidlig å lære folk å koke øvinger! hehe :p

Tror forresten exphil-øvingene er nye hvert år..

Nye og nye, fru blom. Med litt omskriving tror jeg fint at det går an å bruke tidligere års øvinger. Matteøvinger, på den andre siden......

 

Disclaimer: Koking er dumt. Man lærer mye mindre av å koke enn av å gjøre ting selv. Om man koker alle øvingene i et fag, vil du slite hardt når eksamen kommer. Gjør så mye som mulig selv, evt. i grupper. Koking bør være sise utvei, en måte man klarer å levere en øving selv om man har vært litt mye på røde runde i det siste.

-egen erfaring......

Lenke til kommentar
Hei hei! Litt tidlig å lære folk å koke øvinger! hehe :p

 

Disclaimer: Koking er dumt. Man lærer mye mindre av å koke enn av å gjøre ting selv. Om man koker alle øvingene i et fag, vil du slite hardt når eksamen kommer. Gjør så mye som mulig selv, evt. i grupper. Koking bør være sise utvei, en måte man klarer å levere en øving selv om man har vært litt mye på røde runde i det siste.

-egen erfaring......

En skal tidlig krøkes, som god koker skal bli! Folkens! Vi snakker om exphil her! I alle andre fag kan jeg si meg enig i at koking er dumt, men i exphil!? Jeg kunne bortimot ingenting av faget men møtte opp på examen og skrev svada til en B...

Lenke til kommentar
Noen som har peil på ind.øk.-linja? Er den et smart valg?

Kjenner noen som går der jeg også.. Det virker som de trives godt, men tror noen ble litt overrasket over hva de faktsik skulle lære.. Du blir siv.ing., men har en del mer teoretiske (kjedlige... hehe) fag enn andre linjer..

 

Også hører jo indøk til Dragvoll, da... :thumbdown:

 

Men sikkert et samart valg dersom du liker det de holder på med.. og kommer inn...

Lenke til kommentar

Elektronikk har kanskje lave inntakskrav nå, men det betyr bare at det er få som har søkt det i det siste (vil jeg tru)

 

jeg er nå snart ferdig med 2. året (3 eksamener igjen)

 

bare så det er sagt, det er mye mattematikk på elektronikk ( sikkert de fleste andre siv.ing linjer også). har hatt 4 mattefag og statistikk, og det er mye matte i de andre fagene også , men der bruker du det du har lært i de rene mattefagene (deler av det i alle fall).

 

Vi var ca 100 når vi begynte i første klasse, når er vi ca 50-60 eller.no.

 

Men jeg synes det er en bra linje (derfor jeg går der jo).

lærer masse interessant...

Lenke til kommentar
Noen som har peil på ind.øk.-linja? Er den et smart valg?

Kjenner noen som går der jeg også.. Det virker som de trives godt, men tror noen ble litt overrasket over hva de faktsik skulle lære.. Du blir siv.ing., men har en del mer teoretiske (kjedlige... hehe) fag enn andre linjer..

 

Også hører jo indøk til Dragvoll, da... :thumbdown:

 

Men sikkert et samart valg dersom du liker det de holder på med.. og kommer inn...

Er du sikker på at det er på Dragvoll?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...