Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Noen som har peil på ind.øk.-linja? Er den et smart valg?

Kjenner noen som går der jeg også.. Det virker som de trives godt, men tror noen ble litt overrasket over hva de faktsik skulle lære.. Du blir siv.ing., men har en del mer teoretiske (kjedlige... hehe) fag enn andre linjer..

 

Også hører jo indøk til Dragvoll, da... :thumbdown:

 

Men sikkert et samart valg dersom du liker det de holder på med.. og kommer inn...

Er du sikker på at det er på Dragvoll?

Alle ind.økkere er da gløsere? Har hørt at de har flere "lette" fag enn andre linjer, men, selvfølgelig, lett er et relativt begrep.

 

Ang. Exphil, man må jo kunne gulpe opp det som stod i boka på en fornutig måte, men klarer du det til eksamen, er du i boks. Det er et av de letteste fagene man tar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alle ind.økkere er da gløsere? Har hørt at de har flere "lette" fag enn andre linjer, men, selvfølgelig, lett er et relativt begrep.

 

Ang. Exphil, man må jo kunne gulpe opp det som stod i boka på en fornutig måte, men klarer du det til eksamen, er du i boks. Det er et av de letteste fagene man tar.

Nå ble jeg nesten skremt :p

Lenke til kommentar

Har et par buds her oppe som studerer geo og pet tek. og ifølge dem er det en veldig bra linje med god linjeforening og godt samhold, det forutsetter at du har en viss interresse for linja selvfølgelig. De første årene på siving. uansett linje, består av mye matte og i tillegg fysikk og/eller kjemi. Det er sure fag som vanligvis fører til at mange mister lysta. I tillegg er det direkte linjerelaterte fag som f.eks kretsteknikk på elektronikk. Spranget fra 3MX til universitetsmatte kan også virke overveldene på mange og man sitter igjen med en følelse av at man ikke har lært noe på videregående, det gjelder egentlig bare å holde ut, være på alle forelesninger og lese, lese, lese...

 

Ex.phil er faktisk det letteste faget noen sinne. Man MÅ levere 3 obligatoriske øvinger og kan levere totalt 6. Man kan jobbe alene eller i grupper (pass på å få relativt oppegående mennesker i gruppa!) og kan fordele arbeidet innad i gruppa. Jeg gjorde 1 øving mens de 5 andre på gruppa gjorde 1 hver de og. Hvis man leser gjennom alle øvingene før eksamen vil man neppe få dårligere enn en C.

 

Personlig leste jeg gjennom øvingene dagen før og tittet litt i boka, natten kom og pga ødelagt døgnrytme greide hverken jeg eller mine samboere å sove, så vi så broen over kwai som gikk på tv, drakk pils, bestilte pizza og spilte starcraft. Døgnet altså, dro på eksamen og skrev til en B... Det funket utrolig nok, men er kanskje ikke et eksempel til etterfølgelse.

Lenke til kommentar
Spranget fra 3MX til universitetsmatte kan også virke overveldene på mange og man sitter igjen med en følelse av at man ikke har lært noe på videregående, det gjelder egentlig bare å holde ut, være på alle forelesninger og lese, lese, lese...

Gikk ikke du informatikk? Trodde ikke dere hadde matte1? Men det er sant, det er en drøy overgang fra vidregående til universitet.flesteparten av de som faller av, gjør det på førsteåret pga at matten er så vanskelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gikk ikke du informatikk? Trodde ikke dere hadde matte1?

Det stemmer at jeg går informatikk. Tok informatikk matten og matte1 første halvår sammen med exphil, IT1101 og IT1103... Ettersom jeg går årsstudiet kan jeg velge å vrake i praktisk talt alle fag. Da jeg satt opp fag til vårsemesteret kunne jeg for eksempel velge faget: "Jøder, kvinner og tatere i Øst og Vest", et totimers fag på Dragvoll :)

Lenke til kommentar

leste sjøl nesten hele exphil kompendiet (70 sider) dagen før, på eksamen svarte jeg på en oppgave jeg ikke forsto hva dreide seg om, så jeg bare skrev alt det pensumet jeg husket. fikk en C :-)

 

men, ikke ta skolen så seriøst til høsten, det er jo UKA! anbefaler alle å engasjere seg på samfundet, helst i en av gjengene, men ihvertfall i UKA.

Lenke til kommentar

Jeg er snart ferdig med andre året av ingeniørutdanningen i elektronikk, og om et drøyt år har jeg tenkt å prøve å komme inn på NTNU.

 

Er det noen som har erfaringer med opptak fra ingeniørhøgskole, eller kjenner noen som har gått den veien?

 

Viktigst:Hva er sjansen for at jeg i det hele tatt kommer inn?

Hva har grensene for opptak vært de siste åra, altså dårligste karakter som komm inn?

Sende e-post til NTNU, men ble ikke noe klokere av svaret:

Hei.

Hvis du har et snitt på 4,7 hvor 5 er beste karakter, har du et godt

utgangspunkt. Grensen for opptak til elektronikk høsten 2004 var på 2,5.

Lineær algebra regnes som mattefag og får følgelig dobbel vekt.

 

mvh

Tore Strømmen

Tror kanskje han missforstod meg. 2,5 er bare den grensen de har satt for å få lov til å søke.

 

Hvordan er det som student å komme inn på 4. året(faglig, sosialt og alt annet)?

Endret av JeffK
Lenke til kommentar

Såvidt jeg har hørt, er det en ganske heftig overgang fra ingeniørhøyskolen og inn på NTNU. itt av grunnen til det er at det er litt andre fagkombinasjoner, man har kanskje gått glipp av et fag som er påkrevd eller anbefalt for å ta et annet, samt at undervisningen går fortere og er vanskeligere.

 

Vet ikke helt hvordan opptakssystemet er, poeng og sånt, men de som begynner i 4. klasse får såvidt jeg vet bli met på en slags fadderordning ala førstissene, det er mange som reiser utenlands det året og mange som kommer fra andre steder som utvekslingsstudenter. Så du er nok ikke den eneste som kommer til ny klasse.

Lenke til kommentar
Og en ting til, i hvilke land er det mulig å ta året i utlandet? Finner ikke noe info om dette på NTNU sine sider...

Det er mange som tar diplomen i utlandet, vet av flere som tok den i Japan. Jeg anbefaler på det varmeste å benytte anledningen til å oppleve andre land og kulturer. Jeg skal hilse å si at kultursjokket når du kommer til et så fremmed land som f.eks. Japan hvor en ikke forstår språket, ikke engang skriftspråket, er en opplevelse en neppe vil glemme!

 

Er det noen som er interessert i en tråd om studier i utlandet? Det virker som det er mange som allerede har satt kursen til Trondheim.

Kunne vært spennende å få vite litt om hvordan det er å ta deler av utdanning

i utlandet, selv om man i utgangspunktet har begynt på NTNU.

 

Hvordan er det med kostnader under et slikt opphold?

 

Hvordan finner man ut hvor det kan passe og dra. Og hvis man da f.eks har

lyst til å oppleve Japan, hvordan finner man da ut hva de har å tilby?

Lenke til kommentar
Og en ting til, i hvilke land er det mulig å ta året i utlandet? Finner ikke noe info om dette på NTNU sine sider...

Det er mange som tar diplomen i utlandet, vet av flere som tok den i Japan. Jeg anbefaler på det varmeste å benytte anledningen til å oppleve andre land og kulturer. Jeg skal hilse å si at kultursjokket når du kommer til et så fremmed land som f.eks. Japan hvor en ikke forstår språket, ikke engang skriftspråket, er en opplevelse en neppe vil glemme!

 

Er det noen som er interessert i en tråd om studier i utlandet? Det virker som det er mange som allerede har satt kursen til Trondheim.

Kunne vært spennende å få vite litt om hvordan det er å ta deler av utdanning

i utlandet, selv om man i utgangspunktet har begynt på NTNU.

 

Hvordan er det med kostnader under et slikt opphold?

 

Hvordan finner man ut hvor det kan passe og dra. Og hvis man da f.eks har

lyst til å oppleve Japan, hvordan finner man da ut hva de har å tilby?

Rapporter fra NTNU-studenter i utlandet:

 

http://www.intersek.ntnu.no:591/rapport/default.htm

 

Internasjonal seksjon:

 

http://www.ntnu.no/intersek/ntnustud/

Lenke til kommentar
I følge www.studier.ntnu.no/?id=81 må man 12/8 uker praksis før man kan starte på hovedoppgaven. Hvordan avvikles dette? Vil dette si at man er fulltid hos en bedrift? Må man gjøre dette om sommeren?

Dette kan gjøres om sommeren eller ila. skoleåret, men

det er endel regler angående hva slags praksis man skal ha, de ser helst at man jobber "på gølve'" i en teknologisk bedrift, dvs at man får se litt hva slags oppgaver man kommer til å utføre når man kommer ut i arbeidslivet samt hvordan det påvirker de som jobber under deg. Stud.ass og undass-stillinger på NTNU tror jeg også kan godkjennes som praksis, såvidt jeg har lest godkjennes også til en hviss grad jobbing på samfundeteller store stillinger på UKA, jeg kjenner folk som har fått godkjent en periode som vervet i militæret. Historier går om de som fikk godkjent kassa på Rimi, men det var visstnok et nødstilfelle. Sommerjobb er ihvertfall en fin måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Kunne vært spennende å få vite litt om hvordan det er å ta deler av utdanning

i utlandet, selv om man i utgangspunktet har begynt på NTNU.

Egen tråd om utenlandsstudier er opprette på http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=424006 men dessverre gjør redigering i toppen at den tråden da ikke bumpes.
Hvordan er det med kostnader under et slikt opphold?

 

Hvordan finner man ut hvor det kan passe og dra. Og hvis man da f.eks har

lyst til å oppleve Japan, hvordan finner man da ut hva de har å tilby?

Noe av det beste er å spørre folk som har vært der. Dersom du planlegger å reise litt i Japan, bør du undersøke om du kan skaffe deg et Rail Pass. Haken med dette er at du må kjøpe det utenfor Japan. Har du tid, bør du absolutt oppleve landet.

 

Japan National Tourist Organization har nok tips om hva du kan se og oppleve. Det moderne Tokyo og det gamle Kyoto bør nok stå på programmet.

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på hva jeg har hatt av matematikk i forhold til folk som har gått på NTNU og andre høgskoler. Det er kanskje lettest å sammenligne ved å liste opp hva jeg har hatt av bøker og hvilke kapittler som ble brukt, om da noen har brukt de samme bøkene.

 

Edwards&Penney: Calculus 6e

- Hele boka.

Edwards&Penney: Differential equations and boundary value problems 3e

- kap. 6 til 9

- kap. 1 til 5 delvis dekket av andre bøker. Noe ble hentet frem

i forbindelse med kap. 6(sett av diff.lign med matriser)

David C. Lay: Linear algebra and its applications, 3e

- kap. 1 til 6(av 7)

Kopier fra andre bøker:

- Komplekse tall

- E.Kreyszig:Advanced Engineering Mathematics(7.ed.)

kap. 10.9 til 10.11

kap. 11.5 til 11.14

 

De som kommer inn på NTNU fra høgskole, får et 20 timers kurs i kompleks funksjonsteori.

 

Er det noe jeg mangler i forhold til NTNU-studentene da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...