Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Mitt inntrykk etter godt over 2 måneder er veldig godt. Hyggelige ansatte, behjelpelig vaktmester og relativt høy standard på rommet (senga er kjempegod ^^).

Prisen er også ganske grei med tanke på at strøm, kabel-tv og internett er inkludert. Noen klager over at de deler kjøkken med 6 andre, men jeg har kommet med 6 utrolige folk, så sånn sett har jeg kanskje vært ekstremt heldig.

Utrolig. Men hvem er så heldig å komme sammen med 6 andre som evner å utføre enkle oppgaver som å rydde og vaske opp etter seg? "Lar man dritten stå lenge nok, så forsvinner det nok av seg selv (eller noen andre enn meg tar det)"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, litt rot på kjøkkenet syntes jeg man burde tåle. Jeg er ganske ryddig av meg selv, men det plager meg ikke om noen lar oppvaska stå til morgenen etter (gjør det selv en gang i blant), så lenge det ikke hindrer andre fra å bruke kjøkkenet.

 

Det viktigste for meg er at vi på gangen har en kjempegod tone og at vi faktisk gjør ting sammen, og ikke bare hilser på hverandre i forbifarten.

Lenke til kommentar

Hallo der, nå har linjeforeninga vår åpnet opp for påmelding til Åre tur i januar, nærmere bestemt 25.-29. januar. Det har seg slik at prisen er på 1850 for

 

* Buss tur/retur åre

* Opphold på hytter i Tegefjäll søndag til torsdag

* 5 dagersskikort

 

... noe som egentlig er helt greit, vil jeg tro? MEN jeg har ikke i nærheten av 1850,-, så dette er ikke noe jeg har råd til. Jeg kan ikke stå på ski, og har ikke så stor interesse heller, hvis jeg absolutt vil, så kanskje én dag. (men jeg eier ikke ski, så jeg må ut med mer penger jeg ikke har for å bruke dette skikortet) Linjeforeninga har ikke pakker for oss som ikke vil stå på ski, så da må jeg finne en eventuell kjøper for dette 5-dagers skikortet? Noen som er interessert?

Lenke til kommentar
Man studerer ting fordi de er interessante i seg selv, ikke fordi de er "nyttige".

Pøh, jeg leser bøker om fotografi fordi jeg synes det er interessant, jeg tar en bachelorgrad slik at jeg kan få meg jobb senere i livet. Har ikke noe å si hva jeg har graden i hvis jeg søker på en generell jobb, bare jeg stiller med et ark som sier at jeg klarer å fullføre et kurs så ligger jeg bedre an enn de som ikke har klart det samme.

 

Eller for å si det sånn; hadde ikke bachelorgraden hjulpet meg, så hadde jeg heller droppet å melde meg opp til eksamen og lest etter jeg var ferdig på jobb.

Lenke til kommentar
Det holder vel med en master og et år pedagogikk for å undervise på videregående også. Vi fikk ihvertfall en talentløs lærer som hadde gjort det (hovedfag fysikk + ett år pedagogikk).

 

Trenger vel ikke master for å kunne undervise, men for å kalle seg lektor. Slik har jeg forstått det. Uansett er det en fordel å ha flere fag, lettere å få jobb da.

Lenke til kommentar
Det holder vel med en master og et år pedagogikk for å undervise på videregående også. Vi fikk ihvertfall en talentløs lærer som hadde gjort det (hovedfag fysikk + ett år pedagogikk).

 

Kreves ikke mer enn 60 studiepoeng i det faget du vil undervise i, pluss 1 år PPU for å undervise på VGS.

Lenke til kommentar

Siden jeg ikke fikk svar ved å lage egen tråd tenkte jeg at jeg skulle copypaste den her, og håpe på svar da.

 

Hei,

 

Jeg er en vgs student som er interessert i å studere Fys.Mat. ved NTNU. Jeg vurderte å poste det i "den store NTNU-tråden", men må si at den er relativt uoversiktlig, så for å gjøre det enkelt og greit så laget jeg bare en ny tråd for alle prospektive NTNU siv.ing. studenter som lurer på følgende.

 

Hvor lett er det å bytte fra et siv.ing. kurs til et annet? (ikke bare 'det er lett', men hvor ofte får folk godkjent intern bytting, hvordan foregår prosessen o.l. hadde vært utrolig hjelpsomt -- alle som har kjennskap oppfordres til å svare!)

 

Jeg kunne også tenkt meg spesifikk informasjon i mitt tilfelle, ettersom jeg kommer til å ta Fys.Mat. som 1. valg, men det krever også et relativt høyt snitt som jeg ikke vet om jeg klarer å nå (har også tatt i betrakning den generelle poengsreduksjonen pga. den "nye" ordningen mtp. fordypningspoeng osv.), og vil vite om det er ca. bombesikkert å få byttet fra siv.ing. elektronikk/hvilket som helst annet siv.ing med 1-2 forskjellige emner fra fys.mat. første året? Altså, om jeg bare burde kjøre på med ca. alle siv.ing. fagene, etter rekkefølgen av de som deler mest emner med fys.mat., hvor sannsynlig er det at jeg kan bytte til fys.mat. i det tilfelle? Hvor tidlig kan man sende søknad om bytting også, kunne jeg sende søknad dagen etter jeg har sett hva jeg har kommet inn på eller ikke (hvis jeg ikke kommer inn på fys.mat.), eller er det noe som må ordnes først etter registrering ved NTNU?

 

Tusen takk for oppmerksomheten, og jeg setter stor pris på etthvert svar, både til det generelle spørsmålet for alle som kanskje lurer på det, samt det som gjelder min situasjon.

Lenke til kommentar
Hvor lett er det å bytte fra et siv.ing. kurs til et annet? (ikke bare 'det er lett', men hvor ofte får folk godkjent intern bytting, hvordan foregår prosessen o.l. hadde vært utrolig hjelpsomt -- alle som har kjennskap oppfordres til å svare!)

 

Byråkratisk sett er det lett å skifte linje. Rådgiverne hjelper deg. Jeg byttet fra elektronikk til data etter ett semester og manglet et fag som jeg tok sammen med de andre fagene. Jeg er kanskje ikke beste eksemplet for deg siden jeg hadde flere poeng enn jeg trengte uansett.

 

Jeg snakket med rådgiveren for data og han fortalte meg at jeg kunne bare melde meg opp i fagene som data skal ha (man kan melde seg opp i fag ganske fritt). Og så etter et semester, til sommeren, kunne jeg søke om data gjennom samordna opptak som vanlig, og så be om å bli overført til 2. klasse etter jeg kom inn (sendte vel en enkel mail/brev, tror jeg).

 

Jeg vet ikke mye om hvor vanskelig det er å konkurrere med andre som også har lyst til å skifte til samme linje som deg. Men, det er tilsynelatende alltid enklere enn om man hadde søkt på vanlig måte. Jeg har aldri hørt om noen som ikke var bra nok til å få skiftet. Men jeg har ikke akkurat undersøkt heller. Send en epost til en veileder. Skader ikke. ntnu.no/studier/fysikk-matematikk/studieveiledere (Still korte, spesifikke spørsmål.)

 

Hvor tidlig kan man sende søknad om bytting også, kunne jeg sende søknad dagen etter jeg har sett hva jeg har kommet inn på eller ikke (hvis jeg ikke kommer inn på fys.mat.), eller er det noe som må ordnes først etter registrering ved NTNU?

 

Du må nok vente til etter studiestart for å søke om slikt. Før det er det jo samordna opptak som gjelder. Etter dette er visstnok NTNU frie til å flytte folk intern. En god del bytter rett etter "Teknostart", som er et 2-3 ukers opplegg for alle nye sivingstudenter. Ellers bytter folk som regel etter et semester (et halvt år). De fleste linjene skiller seg bare med ett fag under det første semesteret, noen har helt like fag. Mangler man et fag tar man det opp samtidig som man tar de vanlige fagene.

Endret av HolgerL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...