Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Ein i klassen min snakka om at han hadde funne ut korleis det gjekk an. Om han skrøna eller var seriøs fekk eg aldri med meg, men kan prøve å finne ut av det...

 

Strålende :)Let me know. Sparer en del folk for arbeid. Hvis jeg ville terpe på å regne ut annengradsfunksjoner med formel så hadde jeg ikke gått på NTNU. Det kan jeg, og har jeg ikke kalkulator så regner jeg det ut. Samme med å regne ut 56948 : 2384. Da bruker jeg barneskolemetoden. Men jeg gidder ikke det hvis jeg har regnemaskin for hånd. Finnes viktigere ting som kan regnes på.

Endret av Lanka
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående andregradslikninger og matte 3, så bør man vel egentlig bruke formelen en del siden man må sjekke om det blir imaginært og slikt. Og de reelle uttrykkene man får i matte 3, er jo som regel såpass enkle at man bare kan faktorisere dem og se hva svaret blir. Det går som regel raskere enn å taste det inn på kalkulator.

Lenke til kommentar
Angående andregradslikninger og matte 3, så bør man vel egentlig bruke formelen en del siden man må sjekke om det blir imaginært og slikt. Og de reelle uttrykkene man får i matte 3, er jo som regel såpass enkle at man bare kan faktorisere dem og se hva svaret blir. Det går som regel raskere enn å taste det inn på kalkulator.

Helt enig i dette, det er ofte myyye kjappere å gjøre regningen i hodet og ta en kvadratrot til slutt på kalkulatoren. Da finner du også fort ut om du er på villspor, som foreksempel at svaret ditt blir imaginært når det ikke bør være det.

 

Det er noe av den største læringen man gjør i de tidlige mattefagene, frigjøre seg fra de grafiske kalkulatorene som gjorde all tenkingen for deg, tegnet grafene og løste store ligningsett.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke brukt Rottmann eller kalkulator på en god stund (har endelig begynt å programmere litt, ser meg litt ferdig med regning :) ), men den nye kan såvidt jeg husker ta inn funksjoner og faktisk skrive ut tabeller over svar (dvs. f. eks. med x fra 0 til 10 med 0.5 i intervall). Det burde jo mer en veie opp for manglende annengradsløsning.

 

Og hvis du skulle trenge å løse annengradsfunksjoner (kan ikke se at det er en funksjon man spesielt ofte må løse numerisk), vil man vel ofte ha det symbolsk, og da hjelper jo ikke HP30S.

Lenke til kommentar

hei smarte mennesker som har hatt eksamen på universitet før.

 

hvis noe er veldig, veldig vanskelig og må pugges - burde jeg spare det til slutt eller bare begynne nå? føler at det er bortkastet å pugge nå, fordi jeg har dårlig husk, men føler at det må gjøres nå siden det er så vanskleig, sånn at jeg føler passe kontroll ihvertfall. hva tror dere?

Lenke til kommentar
hei smarte mennesker som har hatt eksamen på universitet før.

 

hvis noe er veldig, veldig vanskelig og må pugges - burde jeg spare det til slutt eller bare begynne nå? føler at det er bortkastet å pugge nå, fordi jeg har dårlig husk, men føler at det må gjøres nå siden det er så vanskleig, sånn at jeg føler passe kontroll ihvertfall. hva tror dere?

 

Gjør oppgaver som omhandler det som må pugges. Selv om det er veldig vanskelig får du trent litt på det. Jeg hadde også sett på teorien bak det. Utledning av metoden du skal pugge. Hvorfor det er sånn osv.. Da får du en bedre forståelse for det, og du trenger ikke å "pugge" det. Du husker det fordi du har gått gjennom det såpass mange ganger. Ikke spar det til slutt. Ta tak i det nå. Du kan trøste deg med at du slipper å tenke på det når det er andre ting som kommer opp rett før eksamen.

Lenke til kommentar

oppgaven: Transkriber enkeltordene og ytringen nedenfor sånn som du selv snakker, og bruk diakritiske

tegn for hovedtrykk, lengde og aspirasjon der dette passer. Dersom et ord ikke faller naturlig

for deg å si, kan du bytte det ut med et ord som har samme betydning. Fortell kort om din

egen dialektbakgrunn, eventuelt om du har et annet morsmål enn norsk. NB! Dette er ikke en

dialektprøve: vi vil bare ha et visst inntrykk av hvordan du snakker!

Transkriber enkeltordene:

a) stor

b) oktober

c) 27

d) restaurant

Lenke til kommentar
hei smarte mennesker som har hatt eksamen på universitet før.

 

hvis noe er veldig, veldig vanskelig og må pugges - burde jeg spare det til slutt eller bare begynne nå? føler at det er bortkastet å pugge nå, fordi jeg har dårlig husk, men føler at det må gjøres nå siden det er så vanskleig, sånn at jeg føler passe kontroll ihvertfall. hva tror dere?

 

Gjør oppgaver som omhandler det som må pugges. Selv om det er veldig vanskelig får du trent litt på det. Jeg hadde også sett på teorien bak det. Utledning av metoden du skal pugge. Hvorfor det er sånn osv.. Da får du en bedre forståelse for det, og du trenger ikke å "pugge" det. Du husker det fordi du har gått gjennom det såpass mange ganger. Ikke spar det til slutt. Ta tak i det nå. Du kan trøste deg med at du slipper å tenke på det når det er andre ting som kommer opp rett før eksamen.

 

hmm, dukke opp før eksamen.. hva da liksom? ingenting er viktigere enn eksamen :p tusen takk for svaar =)

og til deg andre, det er bare å se på eksemplene i boka og stjele bokstavene derifra?

Lenke til kommentar
Transkriber enkeltordene:

a) stor

b) oktober

c) 27

d) restaurant

 

[ˈstu:ɾ]

[ɔktʰˈɔ:bəɾ]

[ˈçʉˌʃʉ:] / [ˈçʉəˌʃʉ:]

[ɾestʉˈɾɑŋ]

 

Omtrent slik ville jeg ha gjort det. Jeg er litt usikker på om t-ene i stor og restaurant virkelig er uaspirerte. Min dialekt: variant av standard østnorsk.

Endret av Thendrup
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...