Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Jeg jobber ikke (går gløs) og klarer meg hittil fint, men så jeg har meget rimelig husleie da :)

Kommer nok litt an på hvor økonomisk du er samt hvor mye du må ut med av faste utgifter(leie,strøm osv.) om du må jobbe ved siden av skolen eller ikke.

 

edit: De fleste klarer seg med "lønna" fra lånekassen.

Endret av EB_Veyron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så folk låner penger eller får penger fra lånekassen?

 

Folk låner. Alle pengene du får er i utgangspunktet lån, men når du har fått graden din vil ca 40% bli omgjort til stipend, slik at du slipper å betale tilbake alt. Noe ekstra penger får man ikke, med mindre en driver med noe spesielt.

Lenke til kommentar
Så folk låner penger eller får penger fra lånekassen?

 

Folk låner. Alle pengene du får er i utgangspunktet lån, men når du har fått graden din vil ca 40% bli omgjort til stipend, slik at du slipper å betale tilbake alt. Noe ekstra penger får man ikke, med mindre en driver med noe spesielt.

Det blir vel omgjort hvert år? Du trenger ikke ta graden, tror jeg.

Lenke til kommentar
Hvordan gjør dere det med jobb/skole? Bosted og mat må jo betales på en eller annen måte.

Det går fint an å leve på studielån om man vil. Men det er en del som ikke klarer det fordi de har for dyre vaner. (bil, røyking, drikker ofte og kun polvarer eller mye på byen, skal ha ny PC hvert semester, lange ferier i utlandet, skal ha 50 kvadratmeter leilighet osv) Da må man finansiere det med å jobbe ved siden av studiet og/eller i sommerferiene.

Lenke til kommentar
Noen som tar sivilingeniørutdanning i Industriell kjemi- og bioteknologi her? Lurer på hvor krevende dette er...

Det het riktignok bare Kjemi og bioteknologi da jeg begynte på studiet sist høst, men det er iallfall det studiet jeg går på. PM meg gjerne for detaljer hvis du vil.

Lenke til kommentar
Aktivitetene i tiltaksukene skal ikke være av obligatorisk karakter. Ellers korrekt. =)

 

Har du noe å backe up dette med? Tror selv det stemmer, men må ha noe å vise til faglærer hvis de legger lab til akkurat de dagene jeg skal reise bort :)

Kanskje "bør" er et bedre ord enn "skal". Det er tross alt ikke friuker, i hvert fall ikke offisielt... :p Men man får stort sett unngått det meste om man maser nok til faglærer, er min erfaring.

Lenke til kommentar
Så folk låner penger eller får penger fra lånekassen?

 

Folk låner. Alle pengene du får er i utgangspunktet lån, men når du har fått graden din vil ca 40% bli omgjort til stipend, slik at du slipper å betale tilbake alt. Noe ekstra penger får man ikke, med mindre en driver med noe spesielt.

Det blir vel omgjort hvert år? Du trenger ikke ta graden, tror jeg.

 

Forsto det slik at det skjer når du har endt graden. Står i alle fall noe om at de ikke har fått inn noe info om fullført grad på lånekassa når jeg skal se på hvor mye som er omgjort.

Lenke til kommentar
De fleste Gløsinger klarer seg vel på studielånet, men det er greit å ha f. eks. en studassjobb ved siden. Går man på Dragvoll har man tid til en jobb eller to ved siden av, men mye av inntektene går vekk i alkohol.

 

[/arrogant gløsing-mode]

 

Så dragvollinger drikker mer enn gløshaugere? Tipper det bare er at alle på gløs er bortskjemte pappagutter som får masse penger hjemmefra tehe (ironi for halssåre gløshaugere som ikke tok den).

Lenke til kommentar

Man er da ikke bortskjemt om man får penger hjemmefra. Noen foreldre vil faktisk ikke at ungene skal ta opp studielån ettersom det vil ta tid å betale tilbake det. Vet det er kjipt å snylte på foreldrene. Men det var helt greit for dem å betale 6k (type lånsum) hver måned forrige semester. Hvis de splitter 3k hver. Så er det faktisk ikke så mye for gjennomsnittsforeldrene. Tror nok de bruker mer på deg hvis du studerer mens du bor hjemme. Men det er hvertfall mitt synspunkt. Sikkert en del som er uenige ;) Men studielån er kjipt.

 

PS : Jeg tar lån nå jo! Snylting er uting

Lenke til kommentar
Så folk låner penger eller får penger fra lånekassen?

 

Folk låner. Alle pengene du får er i utgangspunktet lån, men når du har fått graden din vil ca 40% bli omgjort til stipend, slik at du slipper å betale tilbake alt. Noe ekstra penger får man ikke, med mindre en driver med noe spesielt.

Det blir vel omgjort hvert år? Du trenger ikke ta graden, tror jeg.

 

Forsto det slik at det skjer når du har endt graden. Står i alle fall noe om at de ikke har fått inn noe info om fullført grad på lånekassa når jeg skal se på hvor mye som er omgjort.

 

er etter hvert semester, og du får bare omgjort i de fagene du ikke strøyk i. Jeg har i alle fall fått brev fra lånekassen om det

Lenke til kommentar
Feilaktig info om omgjøring av lån

er etter hvert semester, og du får bare omgjort i de fagene du ikke strøyk i. Jeg har i alle fall fått brev fra lånekassen om det

Dette er korrekt. Lån omgjøres til stipend to ganger i året (mars måned for høstsemester og september måned for vårsemester), og man får omgjort for hver eksamen man består. Står man i alle fagene man har tatt mens man studerer (uavhengig om man tar grad eller ikke) så får man full omgjøring. :)

 

Lånekassa - Omgjøring av lån til stipend

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har nå fullført 1 semester i samfunnsøkonomi i UiO og det var ikke like interessant som jeg hadde forventet, faktisk var det enormt kjedelig, jeg har ikke lyst til å drive med noe jeg ikke liker og vil heller gå på siv ing studiene @ NTNU (jeg er og har alltid vært en sciencegeek tongue.gif ). Jeg var aldri godt informert om byråkratiet og alle reglene ved universitetsopptak så jeg er litt småforvirret og lurer på om dere kan hjelpe, jeg har følgende spm:

 

-Får jeg noe bonus/ekstrapoeng for å ha tatt 2 semester med samføk?

 

-Jeg gikk ut med 53.5 poeng fra vgs (angrer på at jeg ikke jobba hardere) hvilke studier er jeg da kvalifisert for? (Jeg vil ikke gå NTNU fordi det er NTNU, alltid vært interessert i siving fagene, spess de som har mye matte/fysikk og de med data/teknologi)

 

-Hvilken vitnemål søker jeg med og hva er forskjellen, hvis jeg får bonus for 2 semeester på samføkk, hvilken vitnemål faller bonuset på? Søker jeg med begge og er jeg bedre/dårligere stilt i forhold til opptaket hvis jeg har tatt 2 semester med samføkk?

 

-Hvordan søker jeg på siv ing fagene til høsten? Skal jeg fortsatt bruke SO nettsida? Dette spørsmålet er ikke så viktig men er nysjerrig, kan alltids ringe SO og spørre.

 

-Er det noen her som har kommet inn på siving studiene med 53.5 eller mindre? Eller som har tatt andre fag på uni for å så starte på siving?

 

-Må jeg søke før 15. april jeg også? Hvordan er det mulig når jeg allerede er på et studium?

 

-Opptakskravene for ordinær vitnemål er lavere, hvorfor det? faller jeg innenfor den kvoten?

 

På forhånd takk og all ekstra informasjon som er relevant er velkommen smile.gif

 

-Mr Confused

Endret av realfingolfin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...