Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Hehe. To forsøk og beste karakter gjelder? Hadde vært litt kos ja, men ikke noe kult med sommerferie og samtidig vite at det snart er eksamen.

8716762[/snapback]

Det er jo uten tvil urettferdig at det er lett å konte i massevis, men har man en dårlig dag og får en E så er det masse pes å bedre karakteren. Jeg skal ikke uttale meg om det burde bli lettere å forbedre eller vanskeligere å konte, men.

8722718[/snapback]

 

Personlig ser jeg ikke den store meningen med å være så retriktiv med å ta opp ting (selv om jeg aldri har tatt opp et eneste fag), det viktig er vel om du kan det faget skal lære deg? Om du trengte to forsøk, så kan du det likefullt, la nå folk lære seg faget bedre, og vise at de har gjort det, om det er det de ønsker.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er jo greit at de er restriktive mtp antall fag i året som kan tas opp. Hvis ikke blir det et stort skille mellom streberne og de som bare har som mål å lære seg faget og få en helt grei karakter.

 

Men når man ønsker å ta opp det ene faget hadde det vært kjekt å kunne ta det opp til sommeren slik at man ikke får fem eksamensfag for de som går siving senere en gang evt at eksamen krasjer med andre eksamener.

 

Alternativet i dag er å levere blankt med vilje

Lenke til kommentar
det er jo greit at de er restriktive mtp antall fag i året som kan tas opp. Hvis ikke blir det et stort skille mellom streberne og de som bare har som mål å lære seg faget og få en helt grei karakter.

 

Ja, og? Er det ikke et skille mellom streberene og de som går for en grei karakter i dag? Hvorfor skal ikke disse streberene få lov til å vise at de kan faget godt?

 

AtW

Lenke til kommentar
det er jo greit at de er restriktive mtp antall fag i året som kan tas opp. Hvis ikke blir det et stort skille mellom streberne og de som bare har som mål å lære seg faget og få en helt grei karakter.

 

Ja, og? Er det ikke et skille mellom streberene og de som går for en grei karakter i dag? Hvorfor skal ikke disse streberene få lov til å vise at de kan faget godt?

 

AtW

8729103[/snapback]

Fordi det er et mål om å klare studiene sine på normert tid og 30sp i semesteret skal tilsvare en 100% jobb. Tar du opp fag går du over 100% studietidmessig. Regelen til NTNU tvinger studenter til å holde seg nærme 100%-grensen samtidig som de tillater at du tar opp en eksamen du hadde en dårlig dag på en gang i året.

 

Har man veldig mange dårlige dager er det ikke gjentaksordningen det er noe galt med, da er det egen studiemetode som bør revurderes.

Lenke til kommentar
det er jo greit at de er restriktive mtp antall fag i året som kan tas opp. Hvis ikke blir det et stort skille mellom streberne og de som bare har som mål å lære seg faget og få en helt grei karakter.

 

Ja, og? Er det ikke et skille mellom streberene og de som går for en grei karakter i dag? Hvorfor skal ikke disse streberene få lov til å vise at de kan faget godt?

 

AtW

8729103[/snapback]

Fordi det er et mål om å klare studiene sine på normert tid og 30sp i semesteret skal tilsvare en 100% jobb. Tar du opp fag går du over 100% studietidmessig. Regelen til NTNU tvinger studenter til å holde seg nærme 100%-grensen samtidig som de tillater at du tar opp en eksamen du hadde en dårlig dag på en gang i året.

 

Har man veldig mange dårlige dager er det ikke gjentaksordningen det er noe galt med, da er det egen studiemetode som bør revurderes.

8729554[/snapback]

 

30 sp er normert til å være 100% jobb, det er jo ikke noe automatikk i at man må gjøre kravene strengenre fordi det er lov å ta opp, det er bare så skrive på vitnemålet at det er tatt opp, om arbeidsgiver øsker å legge vekt på det.

 

Forøvrig er man ikke i nærheten av at et gitt antall studiepoeng tilsvarer en gitt mengde jobb.

 

AtW

Lenke til kommentar
30 sp er normert til å være 100% jobb, det er jo ikke noe automatikk i at man må gjøre kravene strengenre fordi det er lov å ta opp, det er bare så skrive på vitnemålet at det er tatt opp, om arbeidsgiver øsker å legge vekt på det.

Men det skal det være nødvendig å ta opp mer enn et fag pr. år i utgangspunktet slik en har tenkt i dag.

 

Forøvrig er man ikke i nærheten av at et gitt antall studiepoeng tilsvarer en gitt mengde jobb.

8729596[/snapback]

Kanskje ikke på ditt studie, men det er likhet for loven og mange slasker der ute ;)

Lenke til kommentar
30 sp er normert til å være 100% jobb, det er jo ikke noe automatikk i at man må gjøre kravene strengenre fordi det er lov å ta opp, det er bare så skrive på vitnemålet at det er tatt opp, om arbeidsgiver øsker å legge vekt på det.

Men det skal det være nødvendig å ta opp mer enn et fag pr. år i utgangspunktet slik en har tenkt i dag.

 

Forøvrig er man ikke i nærheten av at et gitt antall studiepoeng tilsvarer en gitt mengde jobb.

8729596[/snapback]

Kanskje ikke på ditt studie, men det er likhet for loven og mange slasker der ute ;)

8729784[/snapback]

 

Hva legger du i nødvendig? Kan ikek folk gjøre det om de vil? Er det noe bedre om folk tar seg bedre tid og ikke fulfører på normert tid, og får gode karakterer?

 

Tenkte mer på forskjellen mellom studiene må jeg innrømme, det er nesten så jeg håper det ikke er slik at et gitt antall studipoeng tilsvarer omtrent det samme i arbeidet på alle fagene på de andre fakultene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hæ? Jeg fikk C med mine 41% på PSY1003...

Statistikk:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Eksamen: PSY1003 2007-6 (ORD)

Biologisk psykologi

Graderingsskala: Beste: Bestått

Bestått: E

Dårligste: F

Antall registrerte kandidater: 340

Antall møtt til eksamen: 174

Antall bestått: 167

Antall stryk: 7 (4.00%)

Gjennomsnittskarakter: C

Kunngjøringsdato: 29.05.2007

 

 

Karakterfordeling

Karakter Antall

A 12

B 25

C 44

D 48

E 38

 

Syns det er voldsomt mye klaging på MFEL1010-eksamenen. Var den SÅ mye vanskeligere enn tildligere som mange skal ha det til?

Lenke til kommentar

Syns det er voldsomt mye klaging på MFEL1010-eksamenen. Var den SÅ mye vanskeligere enn tildligere som mange skal ha det til?

8731677[/snapback]

 

Den var nok vanskligere enn før ja, min subjektive vurdering er at den gikk fra ekstremt lett, til veldig lett i vansklighetsgrad.

 

AtW

Lenke til kommentar

Året du tar eksamen står jo på vitnemålet, så hvis du forbedrer fag får du jo flere fag på et år/mindre på et annet. Dette er jo en god indikasjon på at du har forbedret karakterene dine så ser ikke problemet med å skille mellom de som tar eksamen på et forsøk og de så prøver flere ganger.

 

ATWindsor har et veldig godt poeng mener jeg, får du bedre karakter andre gang du tar en eksamen er det full fortjent da du faktisk kan faget bedre. Karakterene er et mål på hvor bra du kan faget når du er ferdig med studiet ditt.

 

Uansett ser jeg ikke hva folk strevere etter med å forberede karakterer, hvert fall de som sikter seg inn på A. Folk får jobb uansett nå, om du har en A eller B i et fag har ingen ting å si, er andre ting som er langt viktigere.

Lenke til kommentar
ATWindsor har et veldig godt poeng mener jeg, får du bedre karakter andre gang du tar en eksamen er det full fortjent da du faktisk kan faget bedre. Karakterene er et mål på hvor bra du kan faget når du er ferdig med studiet ditt.

8734026[/snapback]

Tja. En annen populært filosofi om karakterer er at de ikke viser hva du kan, men hvor flink du er til å lære. (Særlig sagt om sivilingeniører, da praksis ikke alltid har så mye med teori å gjøre.)

 

Da blir det ikke like fortjent for dem som forbedrer karakterene sine, da det er klart at de første fagene blir enklere etter å ha hatt de siste. ;)

Lenke til kommentar

Syns det er voldsomt mye klaging på MFEL1010-eksamenen. Var den SÅ mye vanskeligere enn tildligere som mange skal ha det til?

8731677[/snapback]

 

Den var nok vanskligere enn før ja, min subjektive vurdering er at den gikk fra ekstremt lett, til veldig lett i vansklighetsgrad.

 

AtW

8731925[/snapback]

 

Støtter opp om din subjektive vurdering. Etter å ha pugget gamle eksamener til jul var jeg en feil fra å bestå, nå bestod jeg etter å ha sett en forelesning og lest på gamle eksamener i 2 timer.

 

Er det ikke slik at de regner med man skal bruke 12 timer per uke per emne på NTNU? Når jeg (og flere) da står etter i ha brukt 3 timer totalt på emnet begynner jeg for alvor å lure på alle de som klager. De er visst oppe i 241 underskrifter nå...

Lenke til kommentar
At enkelte smarte hoder synes at den var lett beviser vel ingenting? Tipper Euler hadde gjort det greit på MA1102-eksamen, selv om den faktisk var ganske tricky. :p

8734989[/snapback]

 

Nå skal jeg ikke uttale med på Kjells vegne, men det er ikke noe oppsiktsvekkende med mitt hode, og det er ganske mange flere enn "enkelte" som synes det er et lett fag...

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...