Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruken av errorfunksjonen er ganske "spenstig", men det man trenger står i oppgaven. Ellers er det stort sett bruk av samme grunnprinsipp som på tidligere eksamener. Men for all del, oppgaveformuleringene er ukonvensjonelle.

 

Og angående log(dp/dx) vs log(Re), dette er egentlig bare Moody-diagrammet.

Lenke til kommentar

Bruken av errorfunksjonen er ganske "spenstig", men det man trenger står i oppgaven. Ellers er det stort sett bruk av samme grunnprinsipp som på tidligere eksamener. Men for all del, oppgaveformuleringene er ukonvensjonelle.

 

Og angående log(dp/dx) vs log(Re), dette er egentlig bare Moody-diagrammet.

 

Jeg er egentlig bare litt småfurt pga errorfunksjonen. Jeg kan takke meg selv for at jeg ikke kan sammenhengene med rotasjon og trykk. Skjønte at det var Moody, men ser for meg at mange ikke tok den.

 

Men hvordan skulle man løse feilfunksjonen? Hvordan dobbeltderiverer man den?

Endret av Gebby
Lenke til kommentar

Det er ikke verre enn å innføre en ordning der man f.eks. blir tvunget ned til 50 % stilling hvis man får over 100 undervisningsklager på et semester (og at man åpner opp for slike klager).

 

 

Realiteten er at om en underviser får bare en håndfull klager fra studentene (angående kvalitet på opplegg, undervisning etc.) er det god sjanse for at undervisningsleder griper inn.

 

Saken er bare at det er lite som kommer inn. Av verken ris og ros. Jeg må jobbe hardt for å få studenter til å stille opp i referansegrupper, og få velger å svare på evalueringsskjema - selv om disse faktisk brukes i stor grad ved neste semesters undervisningsopplegg (fra øvingslenge/mengde, til pensum og nivåkrav).

 

Ikke alle forskere er begavede pedagoger. Dessverre. Selv skulle jeg ønske at pedagogikk ble mer vektlagt ved fast ansettelse. Saken er nok likevel at man får lite uttelling som forsker for å undervise, man belønnes for publiseringer. Om instituttet har få publiseringer får de mindre penger og prestisje, og som forsker skader man egen karriere ved å prioritere undervisning over forskning.

 

Jeg mener ikke det er rett. Langt i fra. Men, det er realiteten.

 

På samme måte som det er veldig frustrerende som student å komme til en dårlig forelesning, er det frustrerende for en foreleser å komme til en studentgruppe som ikke er forberedt og viser lite interesse/engasjement i faget. Det ene påvirker såklart det andre. Det funker bare om begge parter gjør en innsats :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Synes den var lett.

Luring! ;P

 

Det største problemet med den eksamenen var at man brukte alt for mye tid på matte-1-ting, som gikk utover det man fikk vist av fluidmekanikkunnskaper. Tilsynelatende kunne en slurvete derivering føre til null poeng selv om man kunne alt av den relevante fluidmekanikken. :ermm:

Endret av I.A.G.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruken av errorfunksjonen er ganske "spenstig", men det man trenger står i oppgaven. Ellers er det stort sett bruk av samme grunnprinsipp som på tidligere eksamener. Men for all del, oppgaveformuleringene er ukonvensjonelle.

 

Og angående log(dp/dx) vs log(Re), dette er egentlig bare Moody-diagrammet.

 

Jeg er egentlig bare litt småfurt pga errorfunksjonen. Jeg kan takke meg selv for at jeg ikke kan sammenhengene med rotasjon og trykk. Skjønte at det var Moody, men ser for meg at mange ikke tok den.

 

Men hvordan skulle man løse feilfunksjonen? Hvordan dobbeltderiverer man den?

d/dz(erf(zeta)) = d/dzeta(erf(zeta)) * d/dz(zeta)

se 5a), side 129 i Rottmann for d/dzeta(erf(zeta))

Tilsvarende for den tidsderiverte.

Endret av TWA
Lenke til kommentar

Skal begynne å lese litt kretsteknikk i sommer, men jeg har hørt at boken Electric Circuits av Nilsson er ganske ubrukelig? Finnes det noen gode alternativer? Jeg har hørt om Art of Electronics som kanskje regnes mer som et oppslagsverk, og Electric Circuits Fundamentals av Floyd, men vet ikke om disse går i samme kategori som førstnevnte.

Endret av haarod
Lenke til kommentar

Skal begynne å lese litt kretsteknikk i sommer, men jeg har hørt at boken Electric Circuits av Nilsson er ganske ubrukelig?

 

Synes den dekker pensum ganske bra jeg. I tillegg er det haugevis av eksempler og oppgaver en kan bryne seg på. Etter at det meste om transistorer ble tatt vekk fra pensum bør faget være plankekjøring. ;)

Lenke til kommentar

Skal begynne å lese litt kretsteknikk i sommer, men jeg har hørt at boken Electric Circuits av Nilsson er ganske ubrukelig? Finnes det noen gode alternativer? Jeg har hørt om Art of Electronics som kanskje regnes mer som et oppslagsverk, og Electric Circuits Fundamentals av Floyd, men vet ikke om disse går i samme kategori som førstnevnte.

 

Det er da en veldig bra bok ihvertfall. Selv har jeg ikke brukt den i kretsteknikk, så kan ikke si noe om kvaliteten ift det pensumet. Men boka er jo pensumbok i kretsanalyse, og der synes jeg det er en av de beste bøkene jeg har hatt på NTNU. Oversiktelig, mye eksempler, tydelig på hva som er viktig. Tror ikke du vil angre på om du går for den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...