Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkurat MFEL1010 er jo helt fryktelig. Spørsmålene blir brukt om igjen og om igjen, slik at man uten problemer kan stå ved å kun pugge gamle eksamensoppgaver i et et par dager. Det ødelegger dessverre faget.

 

Ødelegger eksamen kanskje, men ødelegger faget?

 

AtW

Jeg kan ikke snakke for andre enn meg selv, men når jeg har andre fag som krever 10-12 timer i uka så blir "lette" fag nedprioritert. Pensumet i MFEL1010 er ganske interessant, men fordi jeg hele tiden hadde tanken om en lett MC-eksamen i bakhodet så valgte jeg å bruke tiden på andre ting. At jeg står i faget betyr ikke at jeg har tilegnet meg den kunnskapen som bør ligge til grunn for resultatet, og nettopp derfor blir faget regnet som "gratis" og blir av mange behandlet slik. Dermed blir faget, for mange, ødelagt.

Lenke til kommentar

Påstand: NTNU har jevnt over dårlig undervisning og pedagogisk interesse, men trenger ikke å ta det så alvorlig da det er tilstrekkelig mange flinke studenter til at problemet «skjules».

Jeg også opplever NTNU som dårlige når det kommer til undervisning. Enkelte fag har veldig solide opplegg, f.eks. TDT4100 som har saltider stort sett hele dagene mandag-fredag, men veldig mange fag blir overlatt til sin egen skjebne. Greit nok at det er et universitet og ikke en høgskole, men det er litt for tydelig at studentene ikke er det viktigste her. NTNU lever på ryktet sitt som tiltrekker seg kloke hoder, og miljøet er meget bra, men undervisningen er virkelig ikke bra. Mange forelesere er heller dårlige, og man ser det veldig tydelig i repetisjonsforelesninger holdt av innleide forelesere at noe mangler til daglig.

Lenke til kommentar

Jeg føler at det er lite meningsfullt å sammenligne med høgskolene. Høgskolene er ikke primært forskningsinstitusjoner, mens universitetene er like mye forskningsinstitusjoner som undervisningsinstitusjoner. Det er mer fruktbart å sammenligne med UiB og UiO, og jeg har ikke sett noen indikasjoner på at NTNU er dårligere på undervisning enn de to universitetene. En annen ting er at når studentene ikke benytter de mulighetene som finnes, er det knapt lov å klage - for eksempel har jeg i løpet av de siste to semestrene sittet i 5 referansegrupper, og har fått inntrykk av at knapt nok noen studenter benytter seg av muligheten for å oppsøke faglærer på hans kontor for å stille spørsmål.

Endret av operg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat MFEL1010 er jo helt fryktelig. Spørsmålene blir brukt om igjen og om igjen, slik at man uten problemer kan stå ved å kun pugge gamle eksamensoppgaver i et et par dager. Det ødelegger dessverre faget.

 

Ødelegger eksamen kanskje, men ødelegger faget?

 

AtW

Jeg kan ikke snakke for andre enn meg selv, men når jeg har andre fag som krever 10-12 timer i uka så blir "lette" fag nedprioritert. Pensumet i MFEL1010 er ganske interessant, men fordi jeg hele tiden hadde tanken om en lett MC-eksamen i bakhodet så valgte jeg å bruke tiden på andre ting. At jeg står i faget betyr ikke at jeg har tilegnet meg den kunnskapen som bør ligge til grunn for resultatet, og nettopp derfor blir faget regnet som "gratis" og blir av mange behandlet slik. Dermed blir faget, for mange, ødelagt.

 

Jeg er ikke enig, orker man ikke å sette seg inn i stoffet, så kan man la være, ser ikke helt at faget blir "ødelagt" av det. Det er isåfall en selv om ødelegger om man vil lese, men lar være.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor skal vi ikke sammenligne med høyskolene?

For oss studenter er ikke NTNU en forskningsinstitusjon, men en undervisningsplass.

+1 for den. Universitetene er som kjent mer teoretisk rettet, og høgskolene arbeider nok mer i "klasser" enn det vi gjør, men det må likevel vært fullt mulig å sammenligne tilbudet.

 

 

Angående det med MIT, så ser jeg ofte på forelesninger fra MIT og Stanford. De er rett og slett mye bedre enn dem vi har på NTNU, og når det kommer til video fra forelesninger her så er tilbudet elendig. Det er også idiotisk å bruke iTunes til dette.

Endret av Horrorbyte
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal vi ikke sammenligne med høyskolene?

For oss studenter er ikke NTNU en forskningsinstitusjon, men en undervisningsplass.

 

At studentene vil bli prioritert så mye som mulig betyr ikke at det er en lur strategi for NTNU å nedprioritere forskning til fordel for undervisning. Personlig hadde jeg for øvrig valgt et annet universitet hvis de fleste av foreleserne mine ikke var forskere. Jeg vil heller bli undervist av en person som forsker enn en pedagog som lærte triksene sine for 40 år siden og har undervist det samme siden.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Dårlige forelesere bør tas bort fra undervisning inntil de forbedrer seg. Se på MIT (Walter Lewin,Gilbert Strang, ...) som jeg har oppfatning av at NTNU har som forbilde (f.eks. gjenspeiles dette ved NTNUs iTunes U-satning ved navn "NTNU Open CourseWare").

Jeg skjønner hva du mener, men at NTNU har MIT som forbilde er omtrent like spennende som at Kyrksæterøra G14 har Manchester United som forbilde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig, orker man ikke å sette seg inn i stoffet, så kan man la være, ser ikke helt at faget blir "ødelagt" av det. Det er isåfall en selv om ødelegger om man vil lese, men lar være.

 

AtW

Det kan så være, men når eksamen nærmer seg så tenker jeg faktisk mer på å gjøre det bra på den enn å virkelig lære noe. Læringen kan jeg bruke resten av året til, men når det ikke er relevant til eksamen så blir det fort klassifisert som "fritidsaktivitet" i mitt hode og dermed prioritert deretter.

Lenke til kommentar

NTNU har massevis av kompetente folk, det er det ingen tvil om. Men jeg tror undervisningen har fått «være som den er» litt for lenge uten at det blir tatt tak i. Hvis man begynner å stille mer krav, vil nok kvaliteten heves betraktelig. Mange forelesere er nok late pga det er minste motstands vei og at det får INGEN konsekvenser at de underviser dårlig.

Endret av HestenKnutie
Lenke til kommentar

Jeg fikk og A, sammen med veldig, veldig mange andre. Dessuten er det Python i faget i år, og ikke JSP, så vet ikke helt hvordan de fordeler ting.

Kan hende de tar folk i høyere årstrinn som også har gode karakterer i flere programmeringsfag.

 

Men er ikke så mye annet enn karakterer de kan se etter, er det? Ingen søknad og slikt.

 

Har forresten og søkt ITGK studass, men ikke hørt noe.

 

Har du hørt noe nå?

Jeg ser det står "Kun 4 ledige stillinger igjen" på søknaden, så da blir det vel ikke noe stilling på meg iallefall..

 

Jeg synes det er litt rart, siden 64 personer fikk A, det er 80 stillinger, og jeg tviler på at alle søkte. Det blir litt for dumt om de bare tar de samme folkene fra høyere årstrinn om og om igjen..

Lenke til kommentar
Angående det med MIT, så ser jeg ofte på forelesninger fra MIT og Stanford. De er rett og slett mye bedre enn dem vi har på NTNU, og når det kommer til video fra forelesninger her så er tilbudet elendig. Det er også idiotisk å bruke iTunes til dette.

 

Føler at dette har mye med forelesningsstilen til norske forelesere å gjøre og hva studentene forventer. Dette blir anekdotisk, men Andrew Stacey (som er britisk) foreleste dette semesteret Matte 3 for FYMA-parallellen. I forhold til de andre foreleserne kom han med mange flere utledninger, bevis og klarte etter min mening å sette sammen pensum på en mye bedre måte enn foreleserne i de andre parallellene, og var i tillegg mer entusiastisk.

 

Dessverre ser det ut til at mange foretrekker å bli fortalt nøyaktig hva de skal kunne til eksamen uten å bry seg om bevis og utledninger, og i mange av forelesningene kunne antallet studenter som møtte opp telles på én hånd (av over 90 som tilhørte parallellen). Etter min mening er det en viss tendens til at norske studenter bryr seg lite om faktisk kunnskap i forhold til å stå eller få en god karakter på eksamen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...