Gå til innhold

Kunne du drept noen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis jeg skulle ha klart å drepe noen måtte det være under EKSTREME omstendigheter.

Jeg vet ikke om jeg ville ha drept noen hvis det var på liv eller død når det bare gjelder meg som ett individ.

 

Men, jeg kunne kanksje ha klart å drepe noen hvis f.eks. Norge led under en stor krig og hvis jeg skulle slåss for landet. Eller hvis jeg skulle ha kjempet for noe som ville ha vært bra for menneskeheten eller verdenen. Men, jeg ville bare ha klart å drept noen som skulle eller hadde tenkt å drepe meg. jeg klarer aldri å drepe ett uskyldig menneske, eller ett menneske uten en ekstrem god grunn.

 

Tviler på at jeg hadde klart å drepe bare for meg som ett individ.

Lenke til kommentar

Ja.

 

Liste over de jeg ville ha drept :

 

De som har drept mine kjære.

Voldtatt mine barn.

Personer som lider unødvendig og som ønsker å dø.

 

Men bare for å si det sånn, jeg hadde kun drept under gitte forutsetninger, som for eksempel i selvforsvar ovenfor meg selv eller min familie, under krig i selvforsvar, eller for å hevne drap ovenfor et av mine familiemedlemer (det også under gitte omstendigheter selvsagt).

Lenke til kommentar

hadde jeg drept så hadde jeg drept.... har en tendens til at alt blokker seg i huet mitt nå jeg er sinna så alt lir svart og jeg husker ikke møkka av hva jeg har gjort...

 

vel vel dreper jeg en person javeø gjort er gjort.....

 

svaret er JA..... ikke for morro skyld da....

 

 

har skrivd før men da hadde jeg litt andre meninger tror jeg

Lenke til kommentar
Det finnes mange mennesker som ikke er stand til å drepe grunnet deres respekt for livet.

I en "drep eller bli drept"-situasjon finnes det altså mennesker som heller lar seg drepe enn å ta deres overfallsmanns liv. Dette har ingenting med respekt for liv å gjøre, men vitner tvert imot om et grunnleggende hat for liv.

Lenke til kommentar

Har ikke lest igjennom alt, men av det jeg har lest så er det nok en del her som har misforstått litt angående den menneskelige psyke...

 

Undersøkelser som er gjort under diverse kriger, 2. verdenskrig spesielt, der fant man ut at kun mellom 15-20% av soldatene valgte å besvare ild fra fienden.. Dette var både i europa og i Stillehavet..

 

Det høytsående militære i USA gjorde etter at dem kom over dette "sjokket" var å endre treningen til soldatene, de fikk inn eksperter som lagde treningsprogrammer, må utheve "programmer", for det var snakk om å programmere soldatene til å handle mer på refleks enn tanke..

 

Resultatene lot ikke vente på seg, under Korea krigen økte andelen som besvarte ilden til 55% og i Vietnam, etter flere år med perfeksjonering av programeringen så steg tallet til 95%..

 

Så poenget mitt er, mennesker generelt vil aldri klare å drepe uten rett trening, 5% vil mest sannsynlig aldri klare å drepe, selv med rett trening..

 

Noe som kan sammenlignes med denne treningen er voldelige videospill, det er ikke slik at man springer ut og skyter folk etter å ha spilt en time eller 2, men det er heller slik at man under gitte omstendigheter ville skutt der man før ville ha nølt..

 

Så på svaret om jeg ville drept noen, sannsynligvis aldri...

 

fant ikke undersøkelsen på nett så jeg kan linke, har lest den tidligere i ei bok.. Fant kun at en tidligere Army ranger refererer til den, Lt. Col. David Grossman, så det er bare å søk om noen tviler..

 

 

Og det må presiseres at norske soldater følger samme treningen som de amerikanske i grove trekk..

Endret av Dre@m_Lord
Lenke til kommentar

jeg hadde definitivt klart å skyte noen, har ofte tenkt at det kunner vært kult å bare tasse i sentrum og plaffe ned tilfeldige folk.

 

denne tråden fikk meg til å tenke på en "vits" jeg har hørt

 

[VITS]

FBI trengte en morder for å ta ut et mål, så de hentet 3 fanger fra et maksimums-sikkerhetsfengsel.

FBI sa til fangene : Klarer dere testen skal dere utføre et oppdrag som vil gi deg Benådelse for dine lovbrudd.

 

Testen var å gå inn i et rom hvor kona satt, og drepe henne.

Fange 1, nektet å drepe kona

Fange 2, gikk inn for så å komme ut etter noen minutter gråtende hvor han sa at han ikke maktet å drepe kona.

Fange 3, gikk inn, etter en god stund kom han ut blodig og sa "Faen.. var jo bare blankskudd i pistolen så jeg måtte slå kjærringa til døden med stolen hun satt på."

[/VITS]

 

^^

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Ja, det kunne jeg. Det er ingenting galt i det å drepe et annet menneske, det er bare kristensamfunnet Norge som har lurt dere til å tro det.

 

Hvis det er uenighet mellom to parter, og det blir basketak, så ville det være helt naturlig å ta steget videre dersom man finner ut at man er underlegen.

 

Tross alt - dreper du den andre så er du jo den sterkeste.

 

Den sterkestes rett til å overleve osv.

 

Og helt alvorlig - ja, jeg kunne drept noen. Men om jeg kunne leve med meg selv etterpå? Det er en annen diskusjon.

 

-Jan Fenris

Lenke til kommentar
Den sterkestes rett til å overleve osv.

 

 

6206460[/snapback]

 

”Survival of the fittest” betyr kun at dem best egnede er de som også overlever, det betyr ikke som mange feilaktig tror i dag; at den sterkeste overlever. Jeg tror den dårlige oversettelsen av ”Survival of the fittest” er grunnen.

Endret av warpig
Lenke til kommentar

Ja, den sterkeste har slettes ingen "rett" til å overleve, ei heller den meste egnede for den saks skyld, det er bare mer sannsynlig at han gjør det. Og det gjelder slett ikke individer, det gjelder som trend i en art over (lang) tid.

 

Og nei, at du dreper en annen har ingenting med hvem som er sterkest å gjøre. det krever ikke styrke å drepe, hverken fysisk eller mentalt.

 

Jeg jobbet i sin tid sammen med en storvokst styrkeløfter som likte å vise sin styrke ved å hive uskyldige kolleger rundt seg. En dag når jeg fikk nok av det sa jeg "Slutt, eller så kommer jeg til å ta igjen". Han lo hånlig og sa "Si meg en måte du kunne klare å ta meg på..." Svaret mitt? "3 meters avstand og en hagle..!"

 

Jeg tror ikke jeg kunne drept noen. Men jeg vet ikke. Det tror jeg ingen vet før de har vært oppe i en situasjon hvor det blir aktuelt.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Ville aldri drept noen med vilje, døden er for meg noe som ingen uansett hvem fortjener, de som har begått overgrep og voldtatt kvinner og barn fortjener streng straff men ville aldri drept dem hvis jeg hadde sjansen, så har nok det veldig mye med at jeg får veldig lett skyldfølelse og noe sånt ville jaget meg for resten av livet.

Lenke til kommentar

Vet det vel ikke før man kommer opp i rette situasjonen. Så jeg vet egentlig ikke. Men det jeg er ganske sikker på er at jeg ville fått problemer med å leve selv etterpå.

 

Se f.eks. på Falklandskrigen som foregikk for et par tiår siden. Der falt rundt 350 britiske soldater. Men over 200 av soldatene som overlevde har tatt livet sitt siden krigen var slutt.

Lenke til kommentar

Man kan lett illustrere dette med "den sterkeste rett", Dinosaurene var datidens svar på "bodybuildere", men når kometen kom var likevel tiden dems ute (det strides dog hvorvidt det skyldtes en komet, men utdødde er de i allefall).

Endret av warpig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...