Gå til innhold

Kommentar: Helbom med MP3-forbud


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

overføringsmuligheten vidreføres med ny lovlegger ut noen linker...

 

det konkrete lovendrings forslaget

 

hva lovendringsforslaget i hovedsak innebære? ifølge kultur dep.

 

 

musikk, film og spill er kultur. kultur er noe menneskeheten som en helhet skaper. derfor bør også det deles til helheten. hadde vært fett med kunstnerlønn til musikkere, filmskapere.

 

 

som et apropos; meste parten av norskfilm lages med støttefra staten(les skattebetalerne), hvorfor må vi ta betale i dyredommer for å se noe vi allerede har betalt for selv?

Lenke til kommentar
Poenget er at det er og bør være artistens (opphavsmannens/-kvinnens) privilegium å bestemme over sine verker. Hvis dine MEGET talentfulle venner i The Vineyards bestemmer seg for at mp3 og fildeling fungerer som markedsføring av bandet, så er det fritt fram for dem til å tillate det. Også dersom den nye loven faktisk blir vedtatt. Om de derimot bestemmer at dette er en styggedom som de ikke vil ha noe av, så er det deres rett å si nei takk. Hvorvidt de har "rett" i sin beslutning utfra subjektive eller objektive kriterier spiller i denne sammenheng ingen rolle. De har "rett" til å ta feil, så lenge det dreier seg om deres egen musikk. (Forutsatt at de ikke har overdratt den retten til sin lugubre manager på panseret til trommeslagerens Opel i garasjen under Oslo City.)

 

De har faktisk rett til å ikke tjene penger om de vil. Da spiller det liten rolle at all verdens Robin Hood wannabes mener at nedlasting faktisk øker platesalget. Den "hjelpen" må artisten ha rett til å takke nei til.

 

Geir :)

Vel, det er ikke deres markedsstrategi å markedsføre seg via fildeling. Det er jo allerede artistens privilegium å bestemme over sine egne verker såvidt jeg vet, så fildeling av slikt matriale er like ulovlig den dag i dag hvis de sier nei takk.

Skal de ha rett til å si at vi ikke skal få høre på musikken deres på en iPod, det er ikke det du mener?

 

PS: Merker jeg en viss fiendtlighet? De er MEGET talentfulle... :tease:

Lenke til kommentar

Lovforslaget og bransjens praksis arbeider mot helt feil mål. I steden for å analysere forbrukernes ønsker/behov (ha musikk, filmer, programmer og spill enkelt tilgjengelig for nedlasting), og skape lovlige, enkle alternativer, velger de å kriminalisere og regulere.

 

Så ergo: i steden for å legge tilrette for nye markeder og tjene haugevis med penger, skaper de et "fiendeforhold" til sine egne kunder!

 

Dette KAN ikke være bra på sikt.

 

Jeg tror at de aller fleste (spesielt om en slik lovgivning trår i kraft) vil være mer enn interessert i å benytte rimelige, lovlige alternativer. Mange kopierer "ulovlig" nå fordi alternativene ikke finnes!

 

GI OSS MULIGHETEN TIL Å HANDLE DE ELEKTRONISKE FILENE VI VIL PÅ NETT, NÅ, OG GI OSS MULIGHETEN TIL Å VELGE BORT FORDYRENDE OG FORSINKENDE FYSISK DISTRIBUSJON !!

Lenke til kommentar

Hvis de samme idiotrreglene også skulle ha vært gjeldene for PC markedet, kunne man riskiere og måtte kjøpe en haug med kopier av samme spill/programvare for å overholde loven.

En cd-kopi

En som man kunne ha på harddisken

En til hurtiglagring i minne

En til hurtiglagring i cpuens cache

Og en til skjermkort minne.

Ikke gi microsoft & co ideer :p

Microsoft og Co har faktisk fortstått noe her, som ikke musikkbransjen har. Hos microsoft kjøper man retten til å benytte produktet. Hvor det blir benyttet er for dem likegyldig. Om CD'en blir ødelagt, så er dette også egentlig likegyldig. Da kan du få tilsendt en ny en for en symbolsk sum, fordi du kjøpte retten til å bruke software'en, ikke det fysiske media'en som softwaren var lagret på.

 

Sånn burde det også være med musikk og film. Hvorfor skal de bry seg om man kopierer musikken over på mp3 spilleren? Det kan da ikke spille noe rolle for musikkbransjen.

 

Det jeg enda ikke har fått med meg om det blir definert i lovforlsaget om det er kopiering fra kopibeskyttede cd'er som er forbudt, eller om det er fra samlebegrepet "media". Om det er fra CD, så er det jo greit, for det er ikke noe som er kopibeskyttede cd'er per def.

Lenke til kommentar

Det nye lovforslaget er ganske presist definert på det punktet som gjelder bruk av kopibeskyttet "cd". Det er ikke noe stort problem i dag, men hvorfor skal ikke fremtidige utgivelser bli kopibeskyttet når produktet kan bli beskyttet av et såpass sterkt lovverk?

 

Jeg reagerer på hvorfor en cd ikke er relevant for en mp3spiller. Jeg driter da vel i om cden ikke er laget for en mp3spiller. Jeg kjøper cd fordi det frem til nå har vært den eneste måten å kjøpe musikk på! En mp3spiller er akkurat like relevant for avspilling av musikk som en cdspiller er, og det må være utgangspunktet!!! En slik formulering i en endelig lov vil jo ende opp med å beskytte cdformatet. Det er vel noe bakvendt å definere cd som det eneste lovlige mediet for musikk?? Det er i overkant proteksjonistisk og vil kunne hemme en utvikling til neste generasjons format ved at cd pr lov er det eneste godkjente mediet!

 

At det kommer en "ny" lov som begrenser kopiering av åndsverk er vel noe alle har ventet på. Denne loven burde selvsagt vært på plass for lenge siden, slik at man hadde sluppet å kriminalisere store deler av befolkningen. Har man et snev av rettskaffenhet, og ser bort fra ekstremsosialistiske holdninger som "jeg har ingen betenkligheter med å stjele fra de store firmaene forde de er så rike (onde?)", så bør man greie å innse at man ikke har krav på gratis musikk og filmer!!

 

Og, en kommentar angående politikken her. Stemmer man utelukkende etter det som blir presentert som politiske partiers holdninger på et slikt forum i forbindelse med denne saken, er man ganske korttenkt og mangler viktigere verdier i livet. Dette er i utgangspunktet en lov folk har forståelse for, selv om den oppfattes veldig irasjonell i denne utformingen.

 

Knut

Lenke til kommentar
At det kommer en "ny" lov som begrenser kopiering av åndsverk er vel noe alle har ventet på.

 

Denne loven har vi allerede. Vi trenger ikke flere Big Brother-lover som er umulige å håndheve. Vi trenger å styrke forbrukernes rettigheter. Forby kopibeskyttelse!

 

Denne loven burde selvsagt vært på plass for lenge siden, slik at man hadde sluppet å kriminalisere store deler av befolkningen.

 

Den er på plass alt, og det er med dette lovforslaget at store deler av befolkningen blir kriminalisert.

 

Og, en kommentar angående politikken her. Stemmer man utelukkende etter det som blir presentert som politiske partiers holdninger på et slikt forum i forbindelse med denne saken, er man ganske korttenkt og mangler viktigere verdier i livet.

 

Kjære vene. Hva f.eks. Høyre mener om dette kan du lese på sidene deres. De står fullt og helt for dette makkverket. Høyre nekter også å heve tollgrensen på 200 kroner, som ikke er hevet på 30 år! Omtrent samtlige andre partier er for å heve den.

 

Høyres politikk taler for seg selv. De er logrende hunder for storindustrien. De er overproteksjonistiske overfor norske bedrifter, noe som igjen fører til nedsatt konkurransedyktighet på lang sikt, og høyere priser i Norge.

 

Dette er i utgangspunktet en lov folk har forståelse for, selv om den oppfattes veldig irasjonell i denne utformingen.

 

Problemet er at vi allerede har lover. Nå trenger vi noe som styrker våre rettigheter, ikke noe som polstrer lommeboka til industrien.

Lenke til kommentar
Høyres politikk taler for seg selv. De er logrende hunder for storindustrien. De er overproteksjonistiske overfor norske bedrifter, noe som igjen fører til nedsatt konkurransedyktighet på lang sikt, og høyere priser i Norge.

Tror du har noen elementære feil i kunnskapene om holdninger i det politiske landskapet her i landet...

Lenke til kommentar
Dere er ikke kriminelle folkens, forbudet gjelder nemlig bare for cd'er som er merket på en spesiell måte, kun disse blir ulovlig å kopiere.

 

Dette gir kanskje også løsningen på problemet, nemlig at plateselskapene tillater kopiering ved å gi ut ubeskyttede plater.

Ahh - godt at ihvertfall en til har fått med seg at konvertering til MP3 i seg selv ikke blir ulovlig :)

 

Gleder meg til Rød Ungdom som jo har en demonstrasjon på gang blir intervjuet på TV og skal forklare hvorfor de demonstrerer.

 

Men at en oppegående journalist påpeker at det faktisk er lov å lage MP3 av dine egne CD'er (kopibeskyttede unntatt) når han intervjuer disse er vel for mye å vente.

 

Fred, frihet og allting gratis!

Lenke til kommentar
EN VIKTIG DETALJ!!!

 

Dere er ikke kriminelle folkens, forbudet gjelder nemlig bare for cd'er som er merket på en spesiell måte, kun disse blir ulovlig å kopiere.

 

Dette gir kanskje også løsningen på problemet, nemlig at plateselskapene tillater kopiering ved å gi ut ubeskyttede plater.

Mao. finnes det ingen grunn fra plateselskapenes side å la være å merke alle "CD'er" med dette dersom loven skulle bli vedtatt. I praksis vil det da føre til at alle CD'er vil bli ulovlige å konvertere. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Denne loven har vi allerede. Vi trenger ikke flere Big Brother-lover som er umulige å håndheve. Vi trenger å styrke forbrukernes rettigheter. Forby kopibeskyttelse!

Det er jo helt innlysende at ikke den eksisterende loven fungerer! Er man litt nøkterne så skal det ikke være noe problem å innse at man ikke kan få film og musikk gratis! Ved å oppdatere loven står mange i fare for å bli kriminalisert. Det kan like gjerne være et uttrykk for at den forrige loven ikke fungerte, og at vi har tatt oss til rette.

 

Kjære vene. Hva f.eks. Høyre mener om dette kan du lese på sidene deres. De står fullt og helt for dette makkverket. Høyre nekter også å heve tollgrensen på 200 kroner, som ikke er hevet på 30 år! Omtrent samtlige andre partier er for å heve den.

 

Høyres politikk taler for seg selv. De er logrende hunder for storindustrien. De er overproteksjonistiske overfor norske bedrifter, noe som igjen fører til nedsatt konkurransedyktighet på lang sikt, og høyere priser i Norge.

Hvorfor konfronterer du meg med hva høyre skriver??? Mitt opprinnelige utsagn var bare en kommentar til alle som tar denne saken til inntekt for et eller annet politisk parti.

 

Knut

Lenke til kommentar
Ahh - godt at ihvertfall en til har fått med seg at konvertering til MP3 i seg selv ikke blir ulovlig :)

 

Gleder meg til Rød Ungdom som jo har en demonstrasjon på gang blir intervjuet på TV og skal forklare hvorfor de demonstrerer.

 

Men at en oppegående journalist påpeker at det faktisk er lov å lage MP3 av dine egne CD'er (kopibeskyttede unntatt) når han intervjuer disse er vel for mye å vente.

 

Du har ikke skjønt så mye.

 

Det er jo nettopp forbudet mot å knekke kopibeskyttelse, samt å distribuere verktøy for det samme, som er et av de store problemene med lovforslaget. Det er kopibeskyttelse som burde vært forbudt. Det skaper nemlig bare problemer for de som faktisk betaler for seg, og ikke for de som gir blanke, og går rundt kopibeskyttelsen. De bryter jo loven uansett, så hvorfor skulle de plages av at de bryter enda en lov?

 

Nei, her har du nok misforstått noe helt grunnleggende, og i tillegg er du passe naiv hvis du tror at kopibeskyttelse ikke vil bli mer utbredt med slike lover.

 

På tide å sette deg inn i saken før du rakker ned på andre, kanskje?

Lenke til kommentar
Det er jo nettopp forbudet mot å knekke kopibeskyttelse, samt å distribuere verktøy for det samme, som er et av de store problemene med lovforslaget.

Hva i all verden er problemet med dette da?

 

For meg som kjøper både musikk og DVD'er er det absolutt ikke noe problem i det hele tatt så lenge jeg styrer unna kopibeskyttede CD'er, noe jeg med noen få unntak alltid har gjort. De eneste det rammer er folk som er vant til å snylte, noe jeg som betalende kunde bifaller til de grader.

 

Og hvor mange av de som hyler i denne tråden tror du har fått med seg at det faktisk er helt lovlig å lage MP3'er av CD'er du eier selv? Mitt inntrykk er at det ikke er så mange siden motstanderne av loven med overlegg generaliserer for å få med seg flest mulig.

Lenke til kommentar

Tror mange har forstått at man kan lage mp3 av VANLIGE cder, men det er jo snakk om prinsipper her da, det FINNES kopibeskyttede cder, og de vil det bli flere av...

 

Edit: "helt lovlig å lage MP3'er av CD'er du eier selv" ...vel, hva med kopibeskyttede CD'er?

Endret av Hurley
Lenke til kommentar
Det er jo nettopp forbudet mot å knekke kopibeskyttelse, samt å distribuere verktøy for det samme, som er et av de store problemene med lovforslaget.

Hva i all verden er problemet med dette da?

 

For meg som kjøper både musikk og DVD'er er det absolutt ikke noe problem i det hele tatt så lenge jeg styrer unna kopibeskyttede CD'er, noe jeg med noen få unntak alltid har gjort. De eneste det rammer er folk som er vant til å snylte, noe jeg som betalende kunde bifaller til de grader.

 

Og hvor mange av de som hyler i denne tråden tror du har fått med seg at det faktisk er helt lovlig å lage MP3'er av CD'er du eier selv? Mitt inntrykk er at det ikke er så mange siden motstanderne av loven med overlegg generaliserer for å få med seg flest mulig.

Hvem bryr seg om det er ett problem for deg? Det er snakk om prinsipper her. Og støtter du prinsippet om at man ikke skal kunne lage mp3er av sine egne kopibeskyttede cder?

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er jo nettopp forbudet mot å knekke kopibeskyttelse, samt å distribuere verktøy for det samme, som er et av de store problemene med lovforslaget.

Hva i all verden er problemet med dette da?

 

Hvorfor leser du ikke det jeg faktisk skriver? Svaret står i innlegget du svarer på:

 

"Det skaper nemlig bare problemer for de som faktisk betaler for seg, og ikke for de som gir blanke, og går rundt kopibeskyttelsen. De bryter jo loven uansett, så hvorfor skulle de plages av at de bryter enda en lov?"

 

For meg som kjøper både musikk og DVD'er er det absolutt ikke noe problem i det hele tatt så lenge jeg styrer unna kopibeskyttede CD'er, noe jeg med noen få unntak alltid har gjort.

 

Hvor mange vanlige folk tror du tenker på om CDen er kopibeskyttet eller ikke? Kopibeskyttede plater har samme type cover, og står i samme hylle som alle andre CDer. Dette kan du ikke bortforklare.

 

De eneste det rammer er folk som er vant til å snylte, noe jeg som betalende kunde bifaller til de grader.

 

Ja, vi har fått med oss at du gir din uforbeholdne støtte til papplover som er ulovlige å håndheve, som er direkte forbrukerfiendtlige, og som forringer rettighetene våre. Men jeg har allerede svart på det du skriver:

 

"Det er kopibeskyttelse som burde vært forbudt. Det skaper nemlig bare problemer for de som faktisk betaler for seg, og ikke for de som gir blanke, og går rundt kopibeskyttelsen. De bryter jo loven uansett, så hvorfor skulle de plages av at de bryter enda en lov?"

 

De som vil, vil komme seg rundt kopibeskyttelsen. Men samtidig vil kopibeskyttelsen gjøre at mange ikke får spilt av platene på enkelte spillere, og da særlig CD-spillere i bil og lignende steder.

 

Så nei, det rammer ikke bare "folk som er vant til å snylte". Faktisk rammer det ikke "folk som er vant til å snylte" i det hele tatt, fordi det slett ikke hindrer kopiering, eller ulovlig distribusjon over nettet. Ulovlig distribusjon er jo allerede, duh, ulovlig, så dette lovforslaget er ubrukelig.

 

Og hvor mange av de som hyler i denne tråden tror du har fått med seg at det faktisk er helt lovlig å lage MP3'er av CD'er du eier selv?

 

Det er ikke lovlig hvis CDen har kopibeskyttelse, hvilket er mitt poeng. Kanskje du kan lese det jeg skriver for en gangs skyld?

 

Mitt inntrykk er at det ikke er så mange siden motstanderne av loven med overlegg generaliserer for å få med seg flest mulig.

 

Det er ikke generalisering, det er å gjøre et poeng ut av at dette er nok et steg på veien mot absolutt informasjonskontroll, og enda dårligere kår for individuelle rettigheter.

 

Du kan prøve å bortforklare det faktum at det blir forbudt å bryte kopibeskyttelse så mye du bare vil, men fakta taler for seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...