Gå til innhold

Kommentar: Helbom med MP3-forbud


Anbefalte innlegg

Og hvordan får du så kopiert innhold over til et annet medium uten å bryte DRM-sperrene?

Er det ulovlig å bruke kople f.eks stereo/discman over til PCen for så å ta opp? Bryter jo egentlig ikke kopisperren...

Sånn jeg forsto lovforslaget er det et unntak som sier at du har lov å omgå DRM i forbindelse med avspilling, men du har under ingen omstendigheter lov til å lagre innholdet på et annet format enn det opprinnelige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har selv mange mange mange MP3er på PCen... men jeg eier ALLE sangene. Har hundrevis av CDer. CDene ligger hjemme til mamma og pappa, har ikke plass til de på hybelen.  Den eneste plassen jeg bruker CDer er i bilen, og gjett hva? Der er det mange orginal-CDer som ikke fungerer. Løsningen her er selvfølgelig å rippe CDen for så å brenne den igjen, uten kopisperre.

Hvis du leser hva loven går ut på så vil du fremdeles være i din fulle rett til å gjøre akkurat det du gjør nå.

 

Av en eller annen grunn blåses saken opp som om MP3'er blir forbudt.

Jada, han vil være i sin fulle rett til å bryte de kopisperrene for å spille dem av i bilen.

 

Så synd da at han blir en kriminell likevel fordi han må benytte programmer som bryter kopisperrer for å kopiere CD'ene. Da er du jo like jævla langt! Kanskje de av oss som kan nok koding til å lage våre egne dekrypteringsalgoritmer finner et smutthull her, men jeg velger å tro at vi er i mindretall blant befolkningen...

 

- "Bare så du vet det, det er en ny lov nå som forbyr alle gressklippere"

- "Hva? Hva er det for en idiotisk lov? Skal jeg ikke få lov til å klippe plenen min?!?"

- "Joda, det er fremdeles helt lovlig å klippe plenen, ta det med ro"

- "Da skjønner jeg ikke helt hva du mener..."

- "Jo du forstår, du kan fremdeles klippe gresset, men du kan bare ikke bruke noen maskin, instrument, verktøy eller annen gjenstand som kan brukes til å klippe gress med.

- "Men hvordan i alle dager skal jeg liksom klippe plenen min da?

- "(lettere forvirret) ........ Det er helt lovlig å klippe plenen, bare ikke bruk noe å klippe plenen med, for det er ulovlig"

- "mmmmmmm'kay...?"

 

*riste på hodet*

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Dette er toppen av kransekaken. Skjønner ikke at det norske folk finner seg i alle de latterlige tingene politikerene kommer med.

Norge skal lissom være et demokratisk land. Klarer ikke akkurat å peke på en eneste ting som viser til at dette landet er demokratisk. Tenker på at KrF som fikk dårligst oppslutning på siste valgavstemming, er det partiet som faktisk har flest mandater på stortinget. Det sier jo sitt.

 

Synd at det norske folk er så innmari snill av seg. Hadde dette vært f.eks Ukraina så hadde hele regjerningen hengt etter galgen for lengst, noe de burde for lengst.

Jeg for min del driter langt i den nye loven, og det regner jeg med mange andre gjør også.

Vi er så å si ALLE blitt kriminalisert nå, og da kan vi like gjerne kjøre løpet fullt ut.

 

-z00l-

Lenke til kommentar
(...)

Haha! Genial post...

Tok saken på kornet der Stigma...

 

Dette er vel et godt bevis på et hele loven er et kompromiss mellom politikere og kapitalister. Politikerne har nok her latt kapitalistene (her: platebransjen osv.) få litt for mye å si. Forbrukernes rettigheter ligger igjen i grøften...

Lenke til kommentar

Av alle lover tar vel denne kaka ? (jeg har da ikke lest norges lover men serriøst..)

Mulig at de folka på stortingen fant ut at de skulle være jævlig fordi at de er en gjeng gamle menn som ikke fatter hvordan en data eller en mp3-spiller funker eller hva det er.. Men for all del, hvis de på død og liv vil bli arbeidsløse så har de her lagt inn et godt ord for å ikke bli valgt inn igjen...

 

btw.. stem rv ! :thumbup:

Lenke til kommentar
Ikke la dette bli en EU-debatt da. Egentlig tror jeg dette er noe som kommer til de fleste land, EU eller ikke.

 

Problemet med EU er at de som styrer ikke er folkevalgte. Representantene er tydeligvis ikke bundet av folket, i allefall. Regjeringens representant for Nederland (var det vel) stemte ja for det nye patentdirektivet, men regjeringen i Nederland var mot det.

 

Det er høye herrer som ikke svarer for andre enn seg selv og sine egne interesser (penger) som styrer EU. Det er ingen maktinstitusjoner som holder hverandre i sjakk heller.

 

Dette er vel et godt bevis på et hele loven er et kompromiss mellom politikere og kapitalister.

 

Dette har ingen verdens ting med kapitalisme å gjøre. Var det kapitalisme, ville underholdningsindustrien vært nødt til å tilpasse seg nye tider istedenfor å bremse utviklingen. Dette er mer som korporasjonsstyre, bedre kjent som fascisme.

Lenke til kommentar
HMMMMM et lite forslag........ Hva om vi tar et lite kupp :p f.eks viss vi invaderer Svalbard og erklærer oss selvstendig stat. bare et lite problem da vi må forsvare oss militært viss norge velger å ta det tilbake. stele litt våpen fra det så "godt" bevoktetde våpen lagrene i norge :D

God idé. Vi kan kalle den 'the Nerd Island of HWNO'. De har jo gode internettlinjer allerede :dribble:

Kan starte salg av datarelaterte tjenester i bytte mot mat, etc.

Dessverre tror jeg ikke det hadde tatt lang tid før en eller annen skrulling får satt USA på tanken om å bombe oss :cry:

Lenke til kommentar
Norge skal lissom være et demokratisk land. Klarer ikke akkurat å peke på en eneste ting som viser til at dette landet er demokratisk. Tenker på at KrF som fikk dårligst oppslutning på siste valgavstemming, er det partiet som faktisk har flest mandater på stortinget. Det sier jo sitt.

Jaha? Og hvor er de mandatene? KrF har mange mandater, men slettes ikke flest, og de fikk langtfra færrest stemmer:

 

Ap............... 43 (41,6)

H..................38 (36,3)

Frp................26 (25,8)

SV................23 (21,5)

Kr.F.............. 22 (21,3)

Sp.................10 (9,5)

Venstre........... 2 (6,7)

Kystpartiet.......1 (3,0)

 

(Tallene viser faktisk mandatfordeling sammenlignet med fordeling regnet ut fra antall stemmer på landsbasis.)

 

Med unntak av Venstre og Kystpartiet (og gitt at vi ser bort fra partier som faller under sperregrensen) er alle partier representert nokså nøyaktig i forhold til sin faktiske prosentandel av stemmene. Krf skulle rent matematisk ha hatt 21,25 mandater og fikk 22. Stort riktigere kan det ikke bli. Venstre og Kp er taperne her, til fordel for de andre partiene, fordi mandatene fordeles fylkesvis.

 

Det norske parlamentariske system er ikke perfekt, men bedre enn mange...

 

Sorry, off topic...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
HMMMMM et lite forslag........  Hva om vi tar et lite kupp  :p  f.eks viss vi invaderer Svalbard og erklærer oss selvstendig stat. bare et lite problem da vi må forsvare oss militært viss norge velger å ta det tilbake. stele litt våpen fra det så "godt" bevoktetde våpen lagrene i norge :D

God idé. Vi kan kalle den 'the Nerd Island of HWNO'. De har jo gode internettlinjer allerede :dribble:

Kan starte salg av datarelaterte tjenester i bytte mot mat, etc.

Dessverre tror jeg ikke det hadde tatt lang tid før en eller annen skrulling får satt USA på tanken om å bombe oss :cry:

ja der sier du noe...

 

 

 

jeg savner Napster..

åååå, som jeg savner Napster... :cry:

er det flere som savner napster?

 

uansett, hvis denne loven blir skrevet litt om, bla.a. til å forby kopisperre, so tror eg den kan bli grei, men sånn som den er nå i dag er den uakseptabel...

Endret av tha stoffi
Lenke til kommentar

Jeg har en mp3-vise (barnesang) som Nils sendte til meg på MSN lagret på maskinen min (en dual G5 med 3.5GB RAM). Er det sånn å forstå at jeg kan komme i fengsel da? Og hvis jammen tenk om han kommer i fengsel. Ja da får jeg ikke overført flere MP3'er via internett, med mindre de har PC inni fengselet som han skal bo i. Men husker han e-mail adressen min da, mon tro? Neppe.

 

Og så lurer jeg på hva som skjer med han om han greier å laste ned ulovlig MP3 når han sitter inne i fengselet. Kommer fengselsmannen og banker han i hodet med en kølle da? Da syns jeg iaffal synd på han. Da ville jeg heller ha kjøpt CD-en om jeg var han. Iaffal om det ikke var kopisperre på den.

 

Dette er DRITT. Pong råtte låv skrivd av iddioter med hål i håvve.

 

Og PS. Hvis jeg ikke får høre på kopibeskyttede Påstmann Pætt CD nr 2 platen min på mp3 spileren minn... hvis jeg da vil ha musikk på nor jeg jogger til trening for å øve meg på å bli manchester united flanke spiler, ja da må jeg ta med meg cd-spilleren og anlegget mitt på jogeturen og det blir stress for jeg låner pappa sine servin vega høytalere etter skolen. og de er høyere og større enn både meg og brutter'n - OG HAN GÅR PÅ TØMRER LINJA!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
(...)

Haha! Genial post...

Tok saken på kornet der Stigma...

 

Dette er vel et godt bevis på et hele loven er et kompromiss mellom politikere og kapitalister. Politikerne har nok her latt kapitalistene (her: platebransjen osv.) få litt for mye å si. Forbrukernes rettigheter ligger igjen i grøften...

I den norske platebrasjen er det nok for det meste foretak som går i null eller minus... Store internasjonale plateselskaper har nok økonomien er nok i orden, men det er nok ikke opp til oss å være små Robin Hood-er ved Pcene våre.

Derimot kan vi jo la være å kjøpe platene, mye av den kommersielle musikken er jo ikke så farlig å gå glipp av for å si det sånn...

 

Forbrukernes tilbøyelighet til å bryte loven (nedlasting av musikk er jo mer eller mindre allment akseptert) gjør at enkelte ser seg nødt til å kopibeskytte sine utgivelser. Met at loven tillater at man skal bryte disse (riktig nok bare hvis du har en ukompatibel CD-spiller..) er jo en eneste stor selvmotsigelse.

 

Enten er det lov å bryte sperren eller så er det ikke lov, spør du meg. Dessuten tror jeg ikke platebransjen er interessert i å begrense folks muligheter til å lovlig lytte til deres musikk, det vil jo unektelig gå utover platesalget. Derfor tror jeg hverken forbrukerinteresser eller opphavsmanninteresser kommer til å gå inn for lovforslaget.

Lenke til kommentar
jeg savner Napster..

åååå, som jeg savner Napster... :cry:

er det flere som savner napster?

Uansett kommer nok loven til å forby stjeling av musikk over nettet, så du vil nok bli buret inn en stund :-p

blir nokk ikke buret inne, og jeg bruker andre programmer nå, selv om jeg ikke bruker de fult like mye, men det går i bølger, men er det ikke flere som savner napster?

brukergrensesnittet og sånt?

Lenke til kommentar

Lovforslaget krenker våres rettigheter og kan ikke håndheves, alle jeg kjenner har lastet ned noe, rippet eller gjort lignende aktiviteter. "Alle" driver med slikt på en eller annen måte, og det er nok ikke så altfor mange som vil slutte med det heller. Når det snakkes om tap av inntekt til musikkbransjen kan de trøste seg med at de fleste sangene jeg har lastet ned ville jeg aldri kjøpt heller ettersom det er for dyrt og irriterende tungvint når jeg bare har Mp3spiller og jeg ikke har syntes at det var godt anvendte penger etter kostnaden.

 

Programvare, spill og DVD'er har jeg lastet ned i min tid og det har heller gjort at jeg kjøpte programvaren, spillet og DVD'en om jeg syntes at softwaren o.l gav meg noe, er så lei av software o.l jeg bruker/ser/hører en gang og aldri igjen, helt bortkastede penger.

 

Prinsippet i lovforslaget er like godt som vondt og de må få vekk de vonde i lovforslaget slik at det kan komme begge parter til gode, og musikkbransjen må innse/realisere at de ikke kan fortsette slikt de driver på med den dag idag.

Endret av Basus
Lenke til kommentar
Dette er vel et godt bevis på et hele loven er et kompromiss mellom politikere og kapitalister.

 

(...) Dette er mer som korporasjonsstyre, bedre kjent som fascisme.

Korporasjonsstyre => Bedriftene styrer => Pengene styrer bedriftene => Kapitalisme i ytterste konsekvens.

 

Tror vi er enige jeg... :yes:

 

(Bare så det er sagt, jeg er ingen sosialist, som mener all kapitalisme er styggedom, men kapitalismen må kontrolleres og begrenses, særlig når det er snakk om å lage lover her i landet. Mitt hovedpoeng var at det ser ut til at platebransjen osv. har hatt større innflytelse på denne loven enn forbrukerorganisasjonene osv. når man har evaluert høringstilbakemeldingene...)

Endret av L03VIk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...