Gå til innhold

Kommentar: Helbom med MP3-forbud


Anbefalte innlegg

Bare å drite i det.. Kommer ikke akkurat rundt til hjemmene til folk for å skjekke..

Husk at det faktisk fins folk i dette landet som setter sin stolthet på å ikke bryte loven. Når regjeringen vil gjøre nesten hele Norges befolkning under 40 til lovbrytere er det en alvorlig ting (les: fordi de aller fleste har en mp3-spiller de vil legge inn musikken de har kjøpt på)...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dårlig artikkel hardware.no!

 

Dere kunne jo nevnt at lovforslaget ikke handler om retten til å kopiere musikk over til mp3-spillere, men mot å bryte kopisperren på CD-plater (som egentlig ikke er CD-plater, siden en kopisperret plate mister "retten" til å være en CD-plate, den får ingen compactdisc-stempel)

 

 

De aller fleste CD-plater, også i framtiden, vil være uten en slik kopisperre.

Det må nevnes at det allerede foreligger lovlige mp3-butikker på nettet der en betaler pr. spor, evt kan kjøpe en hel plate til redusert pris i forhold til CD.

 

 

Det bør også taes med at dette er et høringsforslag, og ikke en vedtatt lov. Den vil sannsynligvis heller ikke bli vedtatt i sin nåværende form. Men det er hevet over enhver tvil om at åndsverkloven trenger en solid innstramming.

 

 

F.eks er mer enn 80% av all profesonell musikk-programmvare piratversjoner for å nevne ett skrekkeksempel. Dette gjør at programmer som Cubase koster ca 4 ganger mer enn det burde.

 

edit: leif++

Endret av radiated
Lenke til kommentar

Vel... Etter det jeg har sett og oppfattet så virker dette som noe høye herrer med lomma full av penger og dollar i blikket, dvs musikkindustrien, har presset gjennom i håp om å fortsette å tjene milliarder på cd-salg.

Dette blir muligens litt off topic, men i mine øyne er det på grensen til latterlig å blåholde på det som fungerer i dag og lukke øynene så fullstendig for morgendagen som de som har forfattet dette forslaget ser ut til å ha gjort.

 

For å ta tak i noe som ble nevnt tidligere i tråden; tenk om noen en dag finner en idiotsikker måte å kopisikre musikk på, og platebransjen opplever at salget stuper loddrett fordi mange som ellers ville ha kjøpt musikken går glipp av gratisreklamen som fildeling er?

Jeg skal ikke si at jeg forsvarer ulovlig fildeling, men så lenge kortsiktig profitt har overtaket på utviklingen av mer fremtidsrettede metoder så forblir jeg pirat.

Den dagen jeg kan finne den eldgamle og tildels obskure musikken jeg liker, samt animasjonsseriene jeg har disken full av, i en velutviklet nettbutikk til en rimelig penge så skal jeg la være å laste ned ting. Till then...

Lenke til kommentar
Kjenner jeg media rett, kommer det til å være så mye ståhei før dette forslaget skal stemmes over at det aldri kommer til å gå igjennom stortinget.

 

Gjør dere selv en tjeneste og merk dere hvilke parti som evt. er for forslaget, og husk det til neste valg.

Høyre er arkitekten her.

 

Ikke forvent at media skal lage spetakkel. Skriv til politikerne! Skriv til media og prøv å få dem til å ta det opp!

Lenke til kommentar

Dette er ikke mer enn nok et eksempel på at våre "folkevalgte" er i utakt med samfunnet og befolkningen de er satt til å lede. uten å gjøre dette til noen stor politisk debatt vil jeg bare si at stortinget og måten regjeringen dannes på har gått ut på dato. Vi trenger fagfolk til å gjøre viktige besluttninger, ikke bønder og maktsyke svovelpredikanter!

Lenke til kommentar
Er vel ikke for ingenting at det blir laget politikk vitser i utlandet om Norge.

Men de tenker ikke alltid like langt der inne virker det som.

Jeg vet ikke om det snart begynner å synke inn, men EU og USA har strengere lovverk.

 

Og endringen i åndsverksloven skjer for at Norge skal være sikker på at den harmonerer med EU retten på alle punkter. Det er en PLIKT Norge har.

 

Endringen hadde kommet uannsett hvem som hadde sittet i regjering.

 

 

Jeg er ikke enig i alt som skrives i denne arikkelen, men dette siterer jeg;

 

Ikke bedre med AP/SV/Sp

 

Dessverre er det noen grunn til å tro at et lovforslag fra en annen type regjering - for eksempel Ap/SV/Sp-alternativet - ville gitt noe bedre resultat sett fra forbrukernes side. En slik regjering ville blitt stilt overfor de samme dilemmaene som den sittende H/V/Kr.F-regjeringen.

 

I realiteten finnes det bare ett annet alternativ: Totalforbud mot privatkopiering. Og det hadde verken vært spiselig for velgerne eller opposisjonen i Stortinget. Og slett ikke for Venstre, som kulturminister Valgjerd Svarstad Haugland jo fortsatt skal dele makt med.

 

Venstre hørte på EFN og andre som var kritiske til EUs direktiv. Det ble med høringen.

Endret av Culpa
Lenke til kommentar
Dårlig artikkel hardware.no!

 

Dere kunne jo nevnt at lovforslaget ikke handler om retten til å kopiere musikk over til mp3-spillere, men mot å bryte kopisperren på CD-plater (som egentlig ikke er CD-plater, siden en kopisperret plate mister "retten" til å være en CD-plate, den får ingen compactdisc-stempel)

Og hvordan får du så kopiert innhold over til et annet medium uten å bryte DRM-sperrene? Om du mener at problemet er større enn det hw.no gir inntrykk av, så kan jeg være enig, men det virker som om du mener det motsatte?

 

De aller fleste CD-plater, også i framtiden, vil være uten en slik kopisperre.

Det må nevnes at det allerede foreligger lovlige mp3-butikker på nettet der en betaler pr. spor, evt kan kjøpe en hel plate til redusert pris i forhold til CD.

Hvorfor tror du det? Et forbud mot å knekke DRM eller lage/spre programvare som gjør dette, selv til privat bruk, vil garantert føre til at mesteparten av platene som kommer i butikken får en eller annen form for DRM..

 

Det bør også taes med at dette er et høringsforslag, og ikke en vedtatt lov. Den vil sannsynligvis heller ikke bli vedtatt i sin nåværende form. Men det er hevet over enhver tvil om at åndsverkloven trenger en solid innstramming.

For min del kan de godt fjerne hele paragrafen om at kopiering til privat bruk er lovlig. Er vel egentlig absurd at du skal kunne kopiere platesamlingen til alle du kjenner uten å betale for det.

 

Problemet er verningen av DRM-teknologi, som i neste omgang fratar oss alle rettigheter til 'fair use' av et produkt vi har betalt for.

 

F.eks er mer enn 80% av all profesonell musikk-programmvare piratversjoner for å nevne ett skrekkeksempel. Dette gjør at programmer som Cubase koster ca 4 ganger mer enn det burde.

Kopiering av programvare er allerede forbudt, og jeg synes all kommersiell bruk av programvare uten lisens er forkastelig.

 

Når det gjelder folk som bare leker seg med programmet, så kan vi vel spørre oss om disse faktisk hadde kjøpt cubase, 3d studio max, photoshop eller whatever, selv om programmene kostet 1/4.. Tvert imot tror jeg det er godt mulig at hobby-bruk av disse fører til flere lisenser solgt og mer penger i kassa enn om folk hadde lett etter alternativer.

Lenke til kommentar
ISP'ene har vel ikke lov å overvåke trafikken til kundene sine? Da vil vel datatilsynet gripe inn? De eneste som har lov til å kreve info av ISPene er Politiet og da må de først ha en konkret sak som krever at noe slikt gjøres.......

 

Og det med EU.. Hvorfor kan vi ikke bare bli EU medlem? Vi får jo faen meg alt det negative som EU pålegger (teite lover, avgifter osv) men ingen av de positive tingene med EU?!? Som lavere avgifter på enkelte ting osv..

 

Ser ikke grunnen til å ikke bli medlem..

Spørs vel litt i hva du legger i "overvåkning" ISPen har lov til å måle endel ting, men de kan ikke gjøre som de vil nei.

 

AtW

De kan vel måle total trafikk men ikke overvåke hva den enkelte bruker sitt nett til?

Regner med at de ihvertfall kan overvåke hvor mye data du sender og til hvilke iper, men de har vel neppe lov til noe særlig mer enn det.

 

AtW

Lenke til kommentar
ISP'ene har vel ikke lov å overvåke trafikken til kundene sine? Da vil vel datatilsynet gripe inn? De eneste som har lov til å kreve info av ISPene er Politiet og da må de først ha en konkret sak som krever at noe slikt gjøres.......

 

Og det med EU.. Hvorfor kan vi ikke bare bli EU medlem? Vi får jo faen meg alt det negative som EU pålegger (teite lover, avgifter osv) men ingen av de positive tingene med EU?!? Som lavere avgifter på enkelte ting osv..

 

Ser ikke grunnen til å ikke bli medlem..

Og hvorfor er det logiske valget å melde seg inn? Vi vil uansett ikke ha noen reell innflytelse, så hvorfor ikke trekke oss helt ut i stedet?

Vi har mye penger og selger stort sett uforedlede råvarer, så Norge er vel en veldig attraktiv attraktiv handelspartner også, ingen problemer der.

Lenke til kommentar
Dårlig artikkel hardware.no!

 

Jeg syntes den oppsummerte det helt greit, jeg.

 

Dere kunne jo nevnt at lovforslaget ikke handler om retten til å kopiere musikk over til mp3-spillere, men mot å bryte kopisperren på CD-plater (som egentlig ikke er CD-plater, siden en kopisperret plate mister "retten" til å være en CD-plate, den får ingen compactdisc-stempel)

 

Dette er vel egentlig flisespikking uten rot i virkeligheten. Selv om de ikke kan kalles CDer, så fremstår de som det, og med slike lover vil kopibeskyttelse bare bli vanligere.

 

Faktum er at det foreslås at det skal bli ulovlig å knekke kopibeskyttelse og distribuere verktøy som gjør dette, noe som er hårreisende i seg selv.

 

De aller fleste CD-plater, også i framtiden, vil være uten en slik kopisperre.

 

Spekulasjoner. Å selge CDer med kopibeskyttelse burde vært straffbart, men i praksis vil de fortsette å lure kundene.

 

Det bør også taes med at dette er et høringsforslag, og ikke en vedtatt lov. Den vil sannsynligvis heller ikke bli vedtatt i sin nåværende form.

 

Det er nettopp derfor det er viktig at vi sier fra nå.

 

Men det er hevet over enhver tvil om at åndsverkloven trenger en solid innstramming.

 

Ja, den trenger en innstramming. Det bør være forbudt ved lov å bruke kopibeskyttelse på musikk, film, programvare og spill. Det bør være påbudt ved lov å legge til rette for ubegrenset kopiering til eget bruk (backup). Det bør være høye bøter og straffer for firmaer som bedriver lobbyvirksomhet for å begrense individets rettigheter (fjerne retten til kopiering). All lobbyvirksomhet bør loggføres, og all informasjon bør gjøres offentlig tilgjengelig, slik at hvem som helst kan gå etter korporasjonenes argumenter i sømmene for å se hva de sier til politikerne for å prøve å påvirke dem.

 

I det hele tatt bør åndsverkloven tilrettelegges bedre for individet, og ikke for store korporasjoner som pumper millioner inn i lobbyvirksomhet for å tyne individet for enda mer penger.

 

F.eks er mer enn 80% av all profesonell musikk-programmvare piratversjoner for å nevne ett skrekkeksempel. Dette gjør at programmer som Cubase koster ca 4 ganger mer enn det burde.

 

Ubegrunnet påstand og synding. For det første er det ikke sikkert påstanden din om piratkopering riktig, og for det andre kan det være den høye prisen som fører til piratkopiering, og ikke motsatt.

 

Argumentet du bruker her er velkent, og blir stadig brukt som løgnpropaganda av industrien, men det er gang på gang tilbakevist i uavhengige studier.

 

Til syvende og sist: Vi har allerede lover mot piratkopiering, så å lage nye som tramper på våre rettigheter hjelper lite. Det vitner om uendelig uvitenhet å tilrettelegge for nye lover som er umulige å håndheve. Alle eksperter er negative til lovforslaget, og politiet mener det kriminaliserer folket, og er nytteløst og umulig å håndheve.

Lenke til kommentar
Dette er ikke mer enn nok et eksempel på at våre "folkevalgte" er i utakt med samfunnet og befolkningen de er satt til å lede. uten å gjøre dette til noen stor politisk debatt vil jeg bare si at stortinget og måten regjeringen dannes på har gått ut på dato. Vi trenger fagfolk til å gjøre viktige besluttninger, ikke bønder og maktsyke svovelpredikanter!

De viktige beslutningene blir tatt av fagfolk. Problemet er bare hvem fagfolkene jobber for.

Om ikke så alt for lenge kommer EU til å åpne for patenter på programvare, i samme stil som USA. I praksis er resultatet av dette at dagens storkonserner får monopol på software-utvikling og kan drive alle de måtte se som en trussel konkurs gjennom rettsapparatet.

 

Om dere har fulgt med i media i det siste, så kommer det vel ganske tydelig fram hvordan de får politikken sin vedtatt.. :cry:

Lenke til kommentar
Ikke la dette bli en EU-debatt da. Egentlig tror jeg dette er noe som kommer til de fleste land, EU eller ikke.

Posten over var vel egentlig ikke noe argument for eller mot EU. Jeg sier bare at de som styrer er korrupte til beinet, være det seg i EU eller her i landet.

Ja, det var ikke bare ment mot deg. Skulle bare være litt føre var.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...