Gå til innhold

Trolltech annonserer GPL-lisens for Qt Windows


Anbefalte innlegg

Tenkte det ville være interessant for en del her at Trolltech har bestemt seg for å endelig tilby Qt under GPL-lisens for Windows også, som de tidligere har gjort for X11. Det bør i alle fall være positivt for de som er vant til å jobbe med Qt under Linux :] Det virker som kun GCC vil være offisielt støttet for denne GPL-versjonen, men det gjenstår å se hvilken effekt dette har i praksis.

Trolltech to Extend Dual Licensing to Qt for Windows

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel helst at avataren din er så stygg at vi ikke tør gå inn på denne tråden ;)

 

På den mer seriøse side (ikke at avataren er så spesielt lekker), er det vel ikke så mye å si... GPL-lisensen vil kanskje føre til at mer fri programvare blir tilgjengelig i Windows. Samtidig er nok mesteparten av Linux-programvare som bruker Qt en del av KDE-plattformen, og dermed uaktuell for porting til Windows. Ikke at det utelukker at andre Qt-programmer nå kan portes til og fra Windows med relativ letthet.

 

Eller ka dokk tru?

Lenke til kommentar

Synes avataren er fin jeg :? Hva angår Qt/Windows synes jeg det høres kjempebra ut. GTK+ har jeg svært lite til overs for, modellen virker uansett ganske sammenrasket (evt. hacket sammen) i forhold til Qt. For meg i alle fall har det vært en bekymring at Qt-programvare ikke uten videre kan portes til Windows, har ikke sett noen andre toolkits som har tiltalt meg noe spess. Qt4 ser jo riktig lekkert ut og :D

Endret av A_N_K
Lenke til kommentar
Qt4 ser jo riktig lekkert ut og :D

Holder for øyeblikket på å kompilere Qt 4 Beta 1, og kikker litt på kildekoden så lenge... Ser at f.eks. QString nå har fått et grensesnitt som i mye større grad enn før gjør at den kan brukes nesten fritt i stedet for en std::string. ("Nesten" fordi QString mangler f.eks. c_str(), men har til gjengjeld operator const char*().)

 

Kort sagt: Jeg liker det jeg ser så langt! Gleder meg til å prøve litt; håper bare jeg får tid til det. Qt har jo dessuten verdens deiligste dokumentasjon i hele verden... Eneste jeg har å klage på for øyeblikket er moc, men det kan virke som at den nå er verdt det lille ekstra bryderiet.

Lenke til kommentar

Jeg mener at Troll faktisk innførte kompabilitet med std::string i en versjon, så man kan sende en std::string hvor det forventes en QString. Men QString har så vidt jeg vet bedre støtte for multibyte-enkodinger, så hvis de nå har bedret grensesnittet (de har så vidt jeg vet som mål å lage et bedre/raskere bibliotek enn STL) er det kanskje ikke så mye grunn til å la være å bruke QString. Er ikke så veldig glad i moc heller, men for øyeblikket er PyQt mest relevant for min del og da er det ingen problemstilling lenger (juhu).

Lenke til kommentar

Jeg vil tro det er større sjanse for at frie spill blir portet til Windows fra Linux enn omvendt, da det er flere Qt-spill i Linux enn i Windows (selv om de fleste av disse riktignok er under KDE). Samtidig har jeg inntrykk av at små og enkle spill for Windows er av dårligere kvalitet enn tilsvarende spill i Linux.

 

Jeg vil med andre ord tro at det er større sjanse for at Windowsbrukere drar størst fortjeneste av den nye lisensen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...