Gå til innhold

Abortgrense utvides fra 12 til 16 uker?


Anbefalte innlegg

Jeg er PRO-LIFE! Å drepe et uskyldig menneskeliv skal ikke skje i den siviliserte verden!

Jeg er ikke sikker her, men vis eg ikke tar feil så er du for dødstraff. I så fall så er du en hykler.

 

Forøvrig så liker eg ikke abort noe særlig eg heller, det er synd/trist og eg synes ihvertfall ikke den skal utvides. Men det eg vet er at det er ikke nødvendigvis denne loven som har størst betydning for om en tar abort eller ikke, for illegale aborter vil alltid skje. Og disse er ofte mye mer grusome og ikke minst skadelige(dødelige?) enn lovlig abort. (tenk deg en dame som har heklepinner og trykker dem inn et visst ste, blod og sterk smert hører selvsag til "opplevelsen").

 

Det som eg tror virkelig kan stoppe arbort er for det først ennda bedre prevansjon, men også et tilbud til barn som blir født av mødre som ikke kan ta seg av dem.

I Finland finnes SOS Barnebyer. I Norge får de ikke unntak fra arbeidsmiljøloven, og kan derfor ikke opperere. dessverre. Dette ville gitt et godt tilbud, uten tvil.

 

Jeg er for dødstraff. Men da snakker vi om der man er helt sikre på hvem gjerningsmannen er. Er det så mye som rom for tvil, skal ikke dødstraff benyttes. Men om det ikke er tvil om hvem som er skyldig, da er stolen/sprøyten neste.

 

Hele forskjellen TLZ er at en som dømmes til døden, HAR GJORT NOE! HAN/HUN ER IKKE USKYLDIG! Et foster kan umulig har rukket å gjøre seg skyldig i noen forbrytelse.

 

Å jasså, jeg er blokkert. Det tas til etteretning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er PRO-LIFE! Å drepe et uskyldig menneskeliv skal ikke skje i den siviliserte verden!

Det er ganske vanvittig å påstå at man er pro-life og samtidig være pro-dødsstraff.

Blir som om jeg skulle si at jeg er vegetarianer bortsett fra når jeg har lyst til å spise litt kjøtt i ny og ne.

Det finnes ikke noen graderinger av pro-life. Enten er man det eller så er man det ikke(eller later som man er det) :thumbdown:

 

Forøvrig har jeg også vansker for å se hva en evt. utvidelse av abortgrensen skal være godt for.

Lenke til kommentar
Det er ganske vanvittig å påstå at man er pro-life og samtidig være pro-dødsstraff.

Dersom det er noen som er anti-liv, må det vel være den som får dødsstraff. Ved å krenke et annet menneskes rettigheter, har han valgt å synke ned på dyrets nivå; han har valgt å initiere bruken av ødeleggelse som middel, og han får det som han vil. Det som ødelegges, er imidlertid det eneste han har rett til å ødelegge: seg selv.

 

For øvrig mener jeg at abort bør være tillatt så lenge fosteret ikke kan fødes og overleve på egen hånd (det vil si uten medisinsk hjelp). Før det er i stand til det, er det tale om en kroppsdel, ikke et menneske.

Lenke til kommentar
Jeg er helt imot å øke grensen. Om man øker til 16 uker nå, finner man ut om et par år at 18 uker er greit, så tenker man som så at 20 uker hadde passet bra, osv..

 

Skal man absolutt ta abort, får man gjøre det MED EN GANG, og ikke gå og sulle helt til fosteret er et lite menneske.

Tja, man må nesten få tid til å vudere. Samtidig så er det jo også to parter i denne saken, ikke bare en. Fedrene bør også få være med på å "bestemme" om ungen skal fødes eller ikke.

 

Jeg synes 3 måneder er nok, dog. I dag har man muligheten til å søke om å få ta abort selv etter det har gått 12 uker, dersom man har grunnlag til å måtte få fosteret fjernet. Slik synes jeg det bør fortsette å være.

 

Om man er for eller i mot abort spiller vel forsåvidt ingen rolle? Det var vel ikke helt det som var diskusjonsemnet her.

Lenke til kommentar
For øvrig mener jeg at abort bør være tillatt så lenge fosteret ikke kan fødes og overleve på egen hånd (det vil si uten medisinsk hjelp). Før det er i stand til det, er det tale om en kroppsdel, ikke et menneske.

Men her kommer forskningen stadig lenger. HVor lang tid kommer det til å gå før man kan ta ut et foster i 12 uke og holde liv i det?

Lenke til kommentar

Angående abort er det et rungende nei fra meg.

 

Det er ikke pga noe religiøs svada standpunkt fra meg, men det er bare det at jeg verdsetter fosterets rettigheter til å leve langt høyere enn kvinnens rettighet til å bestemme over egen kropp.

 

For sant skal sies, det er kvinnen selv som i nesten alle tilfeller kan takke seg selv for at hun er gravid, så da får hun pokker rmed ta ansvaret for sine handlinger.

 

Faktisk er det slik at mannen uansett kan tvinges til å ta ansvar når kvinnen blir gravid, mens kvinnen kan fraskrive seg ansvar ved å kvitte seg med "problemet" gjennom abort eller adopsjon. Kvinner som maser om at fedre ikke stiller opp bør passe seg litt, antar at det er flere kvinner som tar abort enn det er menn som ikke betaler bidrag. Snakker om å løpe fra ansvaret.

 

Enhver som har sett fosteret ved ultralyd etter 12 uker vil skjønne at det er et liv det er snakk om.

 

De som har fått psykiske problemer pga abort har ingen sympati fra meg, håper dette er noe de angrer på resten av livet. Både kvinner og menn.

 

Jeg blir ofte sett på som kynisk og kald ettersom jeg ikke bryr meg om å "trå varsomt" når noen har tatt abort men sier rett ut hva jeg mener. Men det bryr jeg meg ikke om. Ser ikke hvorfor menn og kvinner som sørger for abort skal behandles med silkehansker.

 

For etter min mening er det mye mer kaldt og kynisk å ta abort enn å kritisere de som tar abort.

Lenke til kommentar
Men her kommer forskningen stadig lenger. HVor lang tid kommer det til å gå før man kan ta ut et foster i 12 uke og holde liv i det?

Som sagt:

 

For øvrig mener jeg at abort bør være tillatt så lenge fosteret ikke kan fødes og overleve på egen hånd (det vil si uten medisinsk hjelp).

Så et barn som er for tidlig født og trenger kuvøse, er fritt vilt?

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Det er ikke pga noe religiøs svada standpunkt fra meg, men det er bare det at jeg verdsetter fosterets rettigheter til å leve langt høyere enn kvinnens rettighet til å bestemme over egen kropp.

Hvorfor har et foster rettigheter?

 

For etter min mening er det mye mer kaldt og kynisk å ta abort enn å kritisere de som tar abort.

Det må du gjerne mene, men det er et moralsk, ikke et politisk, spørsmål.

Lenke til kommentar

Jeg er imot å heve grensen fra 12 til 16 uker, fordi 12 uker er mer enn nok tid på å bestemme seg på. Grensen burde heller senkes til noe rundt 5 - 6 uker.

 

Skal man absolutt ta abort, får man gjøre det MED EN GANG, og ikke gå og sulle helt til fosteret er et lite menneske.

Helt enig.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Men her kommer forskningen stadig lenger. HVor lang tid kommer det til å gå før man kan ta ut et foster i 12 uke og holde liv i det?

Som sagt:

 

For øvrig mener jeg at abort bør være tillatt så lenge fosteret ikke kan fødes og overleve på egen hånd (det vil si uten medisinsk hjelp).

Ok, leste for dårlig. Må bare få si at jeg er uenig med deg, men jeg aksepterer ditt synspunkt.

 

Som kristen tror jeg Gud har en mening med ett hvert barn som blir skapt, og det ville være synd å drepe det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...