Gå til innhold

Abortgrense utvides fra 12 til 16 uker?


Anbefalte innlegg

Så et barn som er for tidlig født og trenger kuvøse, er fritt vilt?

Nei, barn har rettigheter. Spørsmålet er hvor gammelt et foster må være for at det skal kunne overleve på egen hånd. Jeg regner med at det vil variere fra foster til foster, men på samme måte som med aldersgrenser, må grensen settes ett sted. Hvor grensen skal gå, får bli opp til de som har greie på slikt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Grensen burde heller senkes til noe rundt 5 - 6 uker.

Det ville jo vært passe uforsvarlig, da man fint kan gå lenger enn dette uten å merke at man er gravid.

 

Til Dotten:

Hva med voldtektsoffer? Og hva med barna som faktisk må komme til verden uten å være ønsket? Jeg var ikke ønsket til denne verden, men var så heldig at jeg fikk adoptivforeldre. Det er uansett litt ironisk at noen idioter mener at jeg er heldig som fikk komme til Norge, da jeg faktisk aldri har ønsket meg hit. Jeje, det ble litt off topic. Jeg mener bare at barn bør få slippe å havne på barnehjem eller i en familie hvor man ikke er ønsket, bare fordi noen mener at det er så forferdelig å ta abort.

Lenke til kommentar
Det er ikke pga noe religiøs svada standpunkt fra meg, men det er bare det at jeg verdsetter fosterets rettigheter til å leve langt høyere enn kvinnens rettighet til å bestemme over egen kropp.

Hvorfor har et foster rettigheter?

Ethvert individ i vårt samfunn mener jeg har rettigheter. Ser på mine to sønner som like mye mitt barn da de var 10 uker inne i mors mage som da de var nyfødt og jeg mener bestemt at de har rett til å leve. Enkelt og greit.

 

For etter min mening er det mye mer kaldt og kynisk å ta abort enn å kritisere de som tar abort.

Det må du gjerne mene, men det er et moralsk, ikke et politisk, spørsmål.

Ikke uenig med deg der, så ser ikke helt poenget med at du påpeker det.

Lenke til kommentar

Til Dotten:

Hva med voldtektsoffer? Og hva med barna som faktisk må komme til verden uten å være ønsket? Jeg var ikke ønsket til denne verden, men var så heldig at jeg fikk adoptivforeldre. Det er uansett litt ironisk at noen idioter mener at jeg er heldig som fikk komme til Norge, da jeg faktisk aldri har ønsket meg hit. Jeje, det ble litt off topic. Jeg mener bare at barn bør få slippe å havne på barnehjem eller i en familie hvor man ikke er ønsket, bare fordi noen mener at det er så forferdelig å ta abort.

Skrev stort sett alle tilfeller. Men angående graviditet som følge av voldtekt så holder jeg fortsatt fosterets rettighet så høyt at jeg i de fleste tilfeller er imot abort også da. Fosteret er uten skyld så hvorfor skal fosteret ta konsekvensen ved å bli nektet et liv? Men det finnes alltid unntak. Er morens liv i fare pga graviditet så er det en annen sak.

 

Ser ikke det som et godt nok argument for abort at enkelte kan komme på barnehjem og fosterhjem. SKal det være ok med abort fordi det er en liten mulighet for at barnet vil hate livet? Da bør man i så fall sørge for at menneskeheten opphører å eksistere, for det kan jo være at noen ikke ender opp med et godt liv....

Lenke til kommentar
Ethvert individ i vårt samfunn mener jeg har rettigheter.

Er fostre individer?

 

I mine øyne ja.

 

 

Ikke uenig med deg der, så ser ikke helt poenget med at du påpeker det.

Jeg påpekte det fordi dette er en debatt om abort i en politisk kontekst.

 

Men kjære deg, det ble skrevet som et supplement for å forklare mine synspunkter bedre, det klarer du vel å se? Du tåler vel såpass? Eller har du noe imot at man prøver å gi mest mulig info slik at andre forstår (men ikke nødvendigvis aksepterer) mine synspunkt bedre?

Lenke til kommentar

Jeg synes det er et mer enn godt nok argument. Det er bedre at det blir tatt abort enn at barnet blir f.eks drept ved fødsel når foreldrene oppdager at det er en jente..

 

Verden i dag er så "forferdelig" at jeg mener at man ikke skal sette barn til livet hvis ikke man har muligheter til å gi det et godt liv.

Lenke til kommentar

Skrev stort sett alle tilfeller. Men angående graviditet som følge av voldtekt så holder jeg fortsatt fosterets rettighet så høyt at jeg i de fleste tilfeller er imot abort også da. Fosteret er uten skyld så hvorfor skal fosteret ta konsekvensen ved å bli nektet et liv? Men det finnes alltid unntak. Er morens liv i fare pga graviditet så er det en annen sak.

Det foretas en god del ulovlige aborter rundt om i verden. Hvert år har WHO regnet ut at omkring 80 000 kvinner dør som følge av disse inngrepene. Å forby abort vil føre til at disse tallene vil øke i de landene der abort i dag er legalisert, Norge inkludert.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er et mer enn godt nok argument. Det er bedre at det blir tatt abort enn at barnet blir f.eks drept ved fødsel når foreldrene oppdager at det er en jente..

 

Verden i dag er så "forferdelig" at jeg mener at man ikke skal sette barn til livet hvis ikke man har muligheter til å gi det et godt liv.

Vel, vi snakker her om Norge da, er nok ikke særlig vanlig at man blir drept pga man har feil kjønn...

 

At det finnes andre argumenter i andre samfunn er jo en ting, skjer mye rart rundt om i verden. Men som sagt, ser ikke hvordan vi her i Norge skal forsvare abort med at barnet kan få et dårlig liv. Er tusenvis av gode mennesker som ønsker å adoptere her til lands.

Lenke til kommentar

Det foretas en god del ulovlige aborter rundt om i verden. Hvert år har WHO regnet ut at omkring 80 000 kvinner dør som følge av disse inngrepene. Å forby abort vil føre til at disse tallene vil øke i de landene der abort i dag er legalisert, Norge inkludert.

Ser ikke at dette er noe grunn for at jeg skal endre synspunkt. Ser ikke at det gjør lovlig abort noe mer humant.

Lenke til kommentar
Ethvert individ i vårt samfunn mener jeg har rettigheter.

Er fostre individer?

Et meget relevant spørsmål. Skal man strengt tatt sette en grense for å kalle det "individer" så må man i praksis gjøre det fra det øyeblikk befruktning har funnet sted. Jeg vil dog stille spørsmålstegn ved å kalle en organisme bestående av feks. 3 celler for et "individ". I den forstand vil også angrepiller falle under abortbegrepet, noe som er ganske absurd.

Lenke til kommentar
Ethvert individ i vårt samfunn mener jeg har rettigheter.

Er fostre individer?

Et meget relevant spørsmål. Skal man strengt tatt sette en grense for å kalle det "individer" så må man i praksis gjøre det fra det øyeblikk befruktning har funnet sted. Jeg vil dog stille spørsmålstegn ved å kalle en organisme bestående av feks. 3 celler for et "individ". I den forstand vil også angrepiller falle under abortbegrepet, noe som er ganske absurd.

Det angrepillen gjør, er vel å hindre at egg/sædceller fester seg? Altså forhindrer man det før det blir liv?

Lenke til kommentar
Det angrepillen gjør, er vel å hindre at egg/sædceller fester seg? Altså forhindrer man det før det blir liv?

At noe har "liv" i den betydningen du nå bruker gir det ingen særskilt beskyttelse overfor drap. Etter befruktningen er det fortsatt kun en celleklump, og blomstene du har i huset ditt har mer liv i seg. Du må definere klarere hva du mener med liv, er cædcellene levende, er egget det?

Lenke til kommentar
....men jeg aksepterer ditt synspunkt.

Ehmm? WTF?

 

Hva i all verden var poenget, nytten med å si det?

Er det fordi han er kapitalistisk vendet så måtte du si det? :huh:

Får jeg ikke lov til å si det? Jeg tar poenget hans, men er ikke enig. Har ingenting med hva PelsJacob ellers måtte mene.

Jo du har lov til å si det, bare dat eg noe sier meg at du hadde hatt en annen tone imot noen som ikke var så høyrevendt... :p

Lenke til kommentar
Grensen burde heller senkes til noe rundt 5 - 6 uker.

Det ville jo vært passe uforsvarlig, da man fint kan gå lenger enn dette uten å merke at man er gravid.

 

Det visste jeg ikke, da har du selvfølgelig helt rett. Når er det vanlig å merke at man er gravid forresten ?

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
olsen, hvor langt i utviklingen fosteret har kommet er selvsagt relevant. Hvis ikke kunne man like gjerne ta GolfBag sin spøk på alvor, og vente til fødselen var over og klaske barnet med en spade når det kom ut.

Der forstod du mitt alvorlige og seriøse poeng med vitsen...

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...