Gå til innhold

Abortgrense utvides fra 12 til 16 uker?


Anbefalte innlegg

Ang det med hva som er vesentlig når man skal ta abort (hvor menneskelig det er)

 

Noen som kan definere liv? For er det levende, da er det jo mord å ta abort? eller?

Det er en evig diskusjon. Det handler litt om moral og etikk.

 

Man anser det ikke som "normen" at å ta abort her i Norge er noe drap, det er en grunn til at det kalles abort. Enkelte mener det ikke er noe menneske før etter fødselen.

 

Men så har man problemstillingen rundt f.eks. RUssland hvor det finnes eksempler på at man tar abort helt opp mot terminen.

 

Et for tidlig født barn kan overleve med fødsel helt ned til 24 uker(om jeg ikke husker helt rett).

 

Å kalle folk som tar abort for mordere anser jeg som litt vel søkt, men er kvinnen langt på vei, så blir det en annen sak. Du får avgjøre selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det mord å slakte en okse?

Min mening? Nei.

 

Om jeg dreper en kvinne som er 8 mnd på vei, hvor mange har jeg da myrdet?

 

Kan holde på slik i evigheter. Men tror det har liten relevans når det kommer til om det er riktig å øke grensen fra 12 til 16 uker.

 

For det handler hverken om okser eller kvinner som er 8 mnd på vei.

Lenke til kommentar
Det forsvarer ikke det de gjør uansett.

Du skal jo selvsagt få ha ditt synspunkt men ingen, og da mener jeg ingen trenger å forsvare dette ovenfor deg. Din, etter mitt syn, ekle og mørkemannspregede holdning når det gjelder dette, kan de som har tatt et såpass vanskelig valg slippe å høre syns jeg. Jeg kjenner jeg får sure oppstøt av å lese innleggene dine. Ikke fordi du har de meningene du har, men fordi du fremstiller det som en helligere og høyere mening enn andre.

 

Når det er sagt syns jeg ordninger er best slik den er i dag.

Lenke til kommentar
Er det mord å slakte en okse?

Min mening? Nei.

 

Om jeg dreper en kvinne som er 8 mnd på vei, hvor mange har jeg da myrdet?

 

Kan holde på slik i evigheter. Men tror det har liten relevans når det kommer til om det er riktig å øke grensen fra 12 til 16 uker.

 

For det handler hverken om okser eller kvinner som er 8 mnd på vei.

Nei, det handler om et foster. Har et foster større egenverdi enn en okse? Er det verre å ta abort i 16. uke enn å avlive en katt? Et foster har ingen selvstendige tanker. Jeg synes man skal slutte med å undervurdere jenter som tar abort. Den som tar abort er den som er best egnet til å skulle avgjøre om hun skal ta abort eller ikke. ikke ei nemd med forståsegpåere.

Lenke til kommentar

Du skal jo selvsagt få ha ditt synspunkt men ingen, og da mener jeg ingen trenger å forsvare dette ovenfor deg.

så er det ikke snakk om å måtte forsvare seg selv overfor meg heller. Sålenge det ikke er mitt avkom det er snakk om trenger ingen kvinne forsvare seg overfor meg. Så ser ikke poenget med at du skriver det.

 

Din, etter mitt syn, ekle og mørkemannspregede holdning når det gjelder dette, kan de som har tatt et såpass vanskelig valg slippe å høre syns jeg.

 

Om de ikke vil høre faktaopplysninger om hvordan det er å oppdra et barn i Norge og hvordan et foster er ved 16.uke, vel så trenger de ikke spørre. Men om en venninne kommer til meg og spør om mitt synspunkt så gir jeg det. Gjerne forklar hva som er "mørkmannspredende".

 

Jeg kjenner jeg får sure oppstøt av å lese innleggene dine. Ikke fordi du har de meningene du har, men fordi du fremstiller det som en helligere og høyere mening enn andre.

 

Det er synd. Jeg har redergjort for hvorfor man ikke trenger å utvide grensen med en måned. Om det får deg til å få oppstøt så får det være. Særlig saklig innlegg var det der dog ikke, bare et dårlig skjult personangrep. Merkelig, jeg får ingen dårlig sure oppstøt av at du fremstiller din mening som helligere og høyere enn min.

 

Du får ha en god dag.

 

Når det er sagt syns jeg ordninger er best slik den er i dag.

 

Bra vi er enige da.

Lenke til kommentar

Nei, det handler om et foster. Har et foster større egenverdi enn en okse? Er det verre å ta abort i 16. uke enn å avlive en katt? Et foster har ingen selvstendige tanker. Jeg synes man skal slutte med å undervurdere jenter som tar abort. Den som tar abort er den som er best egnet til å skulle avgjøre om hun skal ta abort eller ikke. ikke ei nemd med forståsegpåere.

En nemd med kompetente mennesker, de fleste er vistnok også kvinner i slike nemder har meg blitt fortalt.

 

Jeg vil gjerne vite ditt synspunkt for når grensen bør gå. Og hvorfor det er nødvendig med en ekstra måned, i forhold til dagens ordning.

 

Og så et tilleggspørsmål: Syntes du det er best om en kvinne som vurderer abort får all relevant informasjon om det, slik at hun ikke tar abort på feil grunnlag?

 

Og så kan man jo ta de abortene som skjer som følge av press. Det forekommer, spesielt etter at den andre "skyldige" (mannen) presser på. Bør helsepersonell som skal utføre en abort gjøre sitt beste for å forsikre at dette virkelig er det kvinnen ønsker?

 

Det blir litt OT det siste, men jeg vil gjene vite ditt synspunkt.

Lenke til kommentar

Mannen bør IMO ha mer å si. Om kvinnen i lav alder og feil situasjon velger å fullføre svangerskapet kan det potensielt ødelegge 3 liv (mor, far og barn) - Jeg har sett det selv...

 

Ofte ødelegger det ungdommen til moren uansett, og "ungdom" vet som oftest ikke hva som er best for seg selv, heller ikke mulige psykologiske plager en abort kan gi.

 

(sier jeg som er 19 år....)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...