Gå til innhold

Cell-prosessoren lover heftig ytelse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette bil veldig off topic, men hva kostet PS2 da den kom? Og xbox?

 

Litt mer on topic. G5 er et varemerke Apple bruker om PPC970-famile CPUer. RISC 64-bits CPUer med Altivec. Er det PPC970 Cell er basert på? Eller Power4, som PPC970 igjen er basert på?

Lenke til kommentar
Dette bil veldig off topic, men hva kostet PS2 da den kom? Og xbox?

Oppimot 5 store. Jepp, jeg snakker om Munch. :yes: Men jeg tipper Sony har lært. PSP'en er jo kraftig underpriset. (I hvert fall blir den det hvis de selger den til under 1500,-. Det gjenstår jo å se hva den vil koste i virkeligheten.)

Lenke til kommentar

Det sier deg ingen ting... Hva skal man med klokkefrekvensen til CPU foreksempel? Det har jo ingen tin å si når man ikke analyserer arkitekturen først. Man kan lese mye spesifikasjoner uten å få noen anelse om ytelsen. ILP, Cache båndbredde, Cache Forsinkelse, Intern båndbredde, Ant Pipelines, Branch prediction, osv. Det er så utrolig lite sånne spesifikasjoner sier oss.

Lenke til kommentar

Det sier deg ingen ting... Hva skal man med klokkefrekvensen til CPU foreksempel? Det har jo ingen tin å si når man ikke analyserer arkitekturen først. Man kan lese mye spesifikasjoner uten å få noen anelse om ytelsen. ILP, Cache båndbredde, Cache Forsinkelse, Intern båndbredde, Ant Pipelines, Branch prediction, osv. Det er så utrolig lite sånne spesifikasjoner sier oss.

Jeg er helt enig! Klokkefrekvens er ikke alt. Mange jeg har møtt på som skal kjøpe pc, sier at de må ha prosessor på minst 3,4 GHz.

Lenke til kommentar

XBOX kom et helt år senere enn PS2, skulle bare mangle at den ikke var litt bedre. Har forresten begge to, og kan ikke se jeg ser den heelt store forskjellen på grafikken. Ser ihvertfall ingen grunn til å velge XBOX istedet for PS2 på grunn av den grafikken, så stor er ikke forskjellen. Da er andre ting som utvalg av spill og andre muligheter viktigere (fks DVD og Internett-spilling)

Lenke til kommentar

Forholdsvis så er det en ting som slår grafikk : God spillbarhet. Mener PS2 har flere og bedre spill enn X-Box, synnes også personlig at de fleste spill jeg har prøvd på ps2 har rent generelt bedre "flyt" enn de på xbox men dette er vel mer en subjektiv mening en noe annet.

 

Når det gjelder Cell så er det jo egentlig en helt ny arkitektur som bygger på helt andre prinsipper enn hva det x86 er bygd opp på , om det blir fremtiden blir vel vanskelig å si men det kan godt være at den blir erstatteren for nåtidens arkitektur om noen år.

Lenke til kommentar
Men var ikke dette en tråd om Cell?

Ja, det er det, men jeg er redd cell vil lide av samme problem. Det hjelper ikke om CPUen har nok teoretisk kapasitet til å spå været, om ikke den kapasiteten utnyttes. Spklart er det tekniske interessant også, men fra ett brukerperpektiv er det bare reell ytelse som teller. Og greit at ytelsen kan bli bedre i framtiden, men tidsperspektivene er korte i denne bransjen. Det går ikke så mange år før det kommer en ny og bedre konsoll. (evt cpu om man vil holde seg til det).

 

AtW

Lenke til kommentar
Kjører Cell på X86-assembler?

Nei, den kan kjøre Cell-Assembler ;)

 

Alternativt går det sikkert ann å lage en x86->Cell virtuell maskin eller en x86 som konstant oversetter frem og tilbake til "Cell-Speak". Amiga gjorde jo dette med relativt godt resultat. Motorla 680x0 CPU som oversatte til PPC-serien CPUer som utførte instruksjonene og så oversatte 680x0'n tilbake til Amiga ;)

Lenke til kommentar
Kjører Cell på X86-assembler?

Nei, den kan kjøre Cell-Assembler ;)

 

Alternativt går det sikkert ann å lage en x86->Cell virtuell maskin eller en x86 som konstant oversetter frem og tilbake til "Cell-Speak". Amiga gjorde jo dette med relativt godt resultat. Motorla 680x0 CPU som oversatte til PPC-serien CPUer som utførte instruksjonene og så oversatte 680x0'n tilbake til Amiga ;)

Og den kan bare sette SPU til å "oversette" og bruke de andre til å kjøre kode. Problemet er jo at det da ikke vil bli noe raskere siden programmene ikke er paralelle i det hele tatt. Man må skrive programmene på nytt for at det skal merkes en ytelsesøkning.

Lenke til kommentar

Programmering for Cell blir anderledes enn mye av det som har vært før, bl.a. dataflow of fingranulerte prosesser på hver sin cell. Noe av startproblemene kan avhjelpes med at velutstyrt standardbibliotek fra Sony, helst med kildekode slik at en kan lære av det og tilpasse eget formål. i tillegg må de komme med en bedre IDE enn for PS2, tror det var EMACS og GDB som ble levert, hørte noen programmerere gråt da de fikk se verktøyene. En god IDE, f.eks. basert på Eclipse, vil hjelpe utviklere raskt igang.

Lenke til kommentar
Dette er en interessant artikkel man burde lese for å f.eks. forstå litt mer av de mulige innvirkningene PS3 (og Xbox2) kan ha for PC industrien.

 

Fyren som skriver den er ekstremt "inne i" det som skjer i PC industrien som helhet.

 

http://www.overclockers.com/tips00723/

Ed har ikke fulgt med i timen. PPE er in-order. Det forklarer klokkefrekvensen og effektforbruket lett.

kaigaip028.jpg

http://pc.watch.impress.co.jp/docs/2005/0208/kaigaip028.jpg

Videre refererer han til SPE som en floating point unit. Det er som å peke på ei ku å si kjøtt. it's more to it. PSE er mye som en in-order P4 som kun kan kjøre SIMD instruksjoner. Det er 8 stk av de. Det vil si det er selvstendige prosessorer som kjører SIMD instruksjoner uten noe som helst spekulering eller ILP deteksjon og annet fancy krimskrams. SPE er stein dum og gjør kun det den blir bedt om. Akkurat som en Itanium CPU. Veldig effektivt hvis en ordner med minnehierarkiet. I Cell er det ordnent med egen scratchpad til hver egen SPE. Igjen et element som vil drive mang en spillutvikler til vannvid. Serlig i starten.

 

http://pc.watch.impress.co.jp/docs/2005/0208/kaigai153.htm

 

Eller så skummet jeg barte kjapt i gjennom noen få avsnitt, mulig det er flere bomerter. Ville ikke lagt for stor vekt på hva Ed sier, men det er riktig at dette vil bli et helvette å programmere og det vil over hode ikke være egnet til servere. Cell vil være like lite egnet til server CPU som Niagara vil være egnet til multimedia CPU. De er spesialisert til hvert sitt område og enhver som påstår at Cell er raskere f.eks en Athlon eller P4 har missforstått hele greia. De er forskjellige. That's it. Bruk Cell som database server og du får tilsvarende ytelse som en P3 1GHz eller noe sånt tenker jeg. (veldig røft overslag) Problemet er jo uansett at en blir begrenset til svært lite minne når en har integrert minnekontroller med p2p linker.

 

kk i eksil

Endret av Mr Anders
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...