Gå til innhold

Cell-prosessoren lover heftig ytelse


Anbefalte innlegg

Datt av halveis her når det begynnte å komme en masse teknisk prat :dontgetit: . Skal prøve å fårstå hva dere mener med diverse utalelser.

 

Snakket nettopp med en kompis som utalste som om at Cell vil bli den "ybreste" CPUen til en bærbar PC, noe som jeg begynner å tvile litt på etter å ha lest gjennom det som er skrevet her :hmm: .

 

Skal prøve å snoke litt rund å se og jeg klare å bli noe klokere på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cell er vel værst på float beregninger. Typisk 3DSpill og multimedia. I Integer regning blir vel den ikke noe raskere enn en gammel risk prosessor. In order excecution og to pipeliner. Typisk G3 på høyere klokke.. Når det gjelder navn på Power prosessorer er jeg ikke så stødig.

Lenke til kommentar

Intel kommenterer Cell:

 

Some competitors, however, are skeptical that Cell will find much of a home outside of video games. One of the big problems with Cell, said Justin Rattner, an Intel fellow, is that the processing units aren't identical, a situation that increases complexity and the opportunity for bugs.

 

"You've got this asymmetry," Rattner said. "It's like having two kinds of motors under the hood. We are very reluctant to adopt architectures like this because they take compatibility and throw it out the window."

- http://news.com.com/PlayStation+3+chip+has..._3-5566340.html

Lenke til kommentar

For de som lurer på hva Cell er:

http://www.realworldtech.com/page.cfm?Arti...RWT021005084318

 

 

OK LINKEN FUNKER!!! Det er bare at RWT er blit slashdotted*.

 

*nerdeuttrykk for hva som skjer når de titusener av leserne av slashdot klikker en link på forsida til slashdot.org med det resultat at den aktuelle serveren kneler totalt. I dette tilfellet realworldtech.com sin server.

Endret av Mr Anders
Lenke til kommentar
Intel kommenterer Cell:

 

Some competitors, however, are skeptical that Cell will find much of a home outside of video games. One of the big problems with Cell, said Justin Rattner, an Intel fellow, is that the processing units aren't identical, a situation that increases complexity and the opportunity for bugs.

 

"You've got this asymmetry," Rattner said. "It's like having two kinds of motors under the hood. We are very reluctant to adopt architectures like this because they take compatibility and throw it out the window."

- http://news.com.com/PlayStation+3+chip+has..._3-5566340.html

Asymmetri er ikke noe nytt, heller ikke et problem. Det er heldig siden vi får stadig flere ulike prosessorer i maskiner:

- SCSIkontrollere er en reprogrammerbar prosessor

- RAIDkontrollere likeså

- lydkort har en DSP, noen er også reprogrammerbare

- modem likeså

- GPU er enda mer potente en Pentium, omenn ikke like lett å programmere. Her tror jeg ting vil skje, spørs hvordan markedet her reagerer på Cell.

- TCP/IP-akselleratorer, avlaster nettverksprosessering ved å kjøre deler av stakken på en annen prosessor. Vet ikke hvor reprogrammerbare disse er

 

Det er sikkerrt flere der ute jeg har glemt. Jeg må jo akseptere at Intel finner dette veldig vanskelig, men jeg ser også at andre ikke har de helt store problemene.

Lenke til kommentar

Jeg husker jeg satt og leste i et pc blad i 2002 at pcen som spillmaskin var død, vet du hvorfor. jo fordi nå var det play staion 2 og xbox som kom.

Vell, her sitter jeg foran en relativt krafig spill pc og jeg føler ikke at pcen har fåt noen svekket posisjon i løpet av disse tre årene, nesten motsatt. med Half life 2 og doom 3 som eksepler på at pc spill fortsatt er noe som er dugandes for bedrifter og spillere tror jeg at hardware industrien kommer til og fortsette jeg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Her har vi en fin og relativt edruelig artikkel om Cell, som jeg synes bekrefter mine "Mistanker". Det blir antakelig en god prosessor, men den kommer ikke til å bli "10 ganger raskere enn alt som finns" og ta over hele markedet.

 

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2379&p=1

 

Den er lang, så om man ikke vil lese hele kan man hoppe rett til konklusjonen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...