Gå til innhold

Beste (utvidbare) lagringsløsning for ca.1TB


Anbefalte innlegg

Jeg er lei av å måtte bytte filmDVDer og andre cder med programmer, musikk osv stadig vekk. Så nå er planen å få tak i en eller annen slags lagringsløsning som har god plass, slik at jeg kan slenge alt sammen inn på disk.

 

Finnes det gode og veldig støydempede kabinetter til dette? Jeg vil helst ha noe med ekstern strømforsyning, da pc'en min kun har 300W å gå på. I utgangspunktet er jeg ikke ute etter å lage en server, men rett og slett koble diskene via SATA eller muligens firewire inn på pc'en.

 

Det er et krav at det er SATA på diskene, og som nevnt at det blir stillegående. Jeg vurderer å bruke raid for å få inn litt sikkerhet, og dermed kunne kaste originalene, evt. putte dem i en kasse innerst i boden.

 

Noen gode forslag til oppsett? Hvis jeg skal bygge en slags lagringsserver, må denne iallfall ha gigabitethernet, og være billig. Noe som sikkert ikke går så bra overens.

 

K

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var jo en artikkel om at LaCie hadde en lagringsenhet på 1TB, og mer for den saks skyld. Mener jeg leste at harddiskene skrev ca 40MB/s, noe som jeg mener er ganske akseptabelt. (Mine P-ATA 200GB WD 7200RPM skriver i underkant av 50). Dette er vel egentlig et eksternt harddisk kabinett med mange harddisker. Er ikke sikker på om den hadde ekstern strømforsyning, men går nesten ut i fra dette.

 

Lurer på om prisen lå rundt 7000,- ?

 

Hey, check it out

Eventuellt..

 

Prisen på sistnevnte lå på 6118,- (japansk pris)

Endret av Azton
Lenke til kommentar
Det var jo en artikkel om at LaCie hadde en lagringsenhet på 1TB, og mer for den saks skyld. Mener jeg leste at harddiskene skrev ca 40MB/s, noe som jeg mener er ganske akseptabelt. (Mine P-ATA 200GB WD 7200RPM skriver i underkant av 50). Dette er vel egentlig et eksternt harddisk kabinett med mange harddisker. Er ikke sikker på om den hadde ekstern strømforsyning, men går nesten ut i fra dette.

 

Lurer på om prisen lå rundt 7000,- ?

Det er kanskje mulig å bygge noe selv til omlag samme prisen, og da blir det lettere med utvidelser. Jeg har gigabitLAN på pc'en så en minilagringsserver med masse disker er vel noe av det billigere som er mulig å få til.

 

Tips til billige hovedkort med gigabitLAN? Det bør være integrert i chipset, for å ikke belaste pcibus for mye i tilfelle jeg trenger ekstra sata kontroller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...