Gå til innhold

HD står som Dynamisk disk?


Johnx

Anbefalte innlegg

Min ene disk står som "dynamisk", hva betyr det?

Den andre står som standard(OS disk).

 

Har en WD 80gb(standard) og en WD 120gb(dynamisk).

OS er på 80gb`ern, bare den er partisjonert.

 

Hvordan får jeg til å bruke fdisk?

Her helt blank her må mattes med teskje :p

 

Er lei av PM som klikker hele tiden nå :mad:

 

*Edit: Dynamisk disk er ikke partisjonert.

Endret av John Kåre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra og med win2000 kom en funksjon som Dynamisk disk. Når disken blir konvertert til dynamisk, får du en del nye funksjoner som ikke finnes når disken er "Basic". Hvis du høyreklikker på "Min datamaskin" og velger "Behandle" eller "Manage" alt etter om du har norsk el. engelsk versjon. I bildet som åpner seg, velger du "Diskmanagement". Ved å høyreklikke på det "Gråe" feltet til venstre for diskinformasjon, får du opp endel valg. Convert to Basic, eller convert to Dynamic disk. Er ikke sikker, men tror ikke du vil miste lagrede ting på disken ved konvertering. Bør ta backup i alle tilfelle.

 

http://www.geocities.com/otakrep/Dynamisk.jpg

 

ModeratorEdit: Bildet er gjort om til link siden det var alt for stort.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

NB: Dynamisk disk gir ikke bare fordeler slik du fremstiller det. Flere funksjonsmuligheter er bare en side av saken.

 

Ulemper:

* Windows lar deg IKKE konvertere en dynamisk disk tilbake til basic.

* Windows er det eneste OS'et som lar deg bruke disken.

* Selv ikke 3.parts programmer som Partition Magic vil gjøre noe som helst med disker som er dynamiske. Det vil si at hvis disken kræsjer eller du sletter noe ved en feil eller slikt så får du ikke programvare som kan redde ut filer fra disken. Dette er pga noe kryptering-greier som gjør disken kun leselig gjennom windows "for sikkerhets skyld".

* Ved reinnstallering av windows kan du også få problemer med å få tilgang til den dynamiske disken.

Lenke til kommentar

Er enig med deg "Simen1" i det du skriver. Men er du helt sikker på at en Dynamisk disk ikke kan konverteres tilbake til basic?? Er ikke sikker på disken som OS er installert på, men mener at jeg har konvertert fra dynamisk til basic, på andre disker.... Hmmm, husker jeg så feil...... en stund siden nå. :hmm:

Lenke til kommentar

Hmm, så hvis jeg formaterer hovedhd(den andre) kan jeg da riskikere å miste alt på den dynamiske disken?

 

Er jo der jeg har all backup, ikke så lurt med tanke på at den blir uleselig etter reinstallasjon.

 

Hva kan jeg gjøre med denne disken da?

Den ble automasik dynamsik når jeg plugget den inn, hva kunne jeg ha gjort feil?

 

:(

Lenke til kommentar
Er det fordeler med dynamisk med tanke på raid løsninger?

Ja, du kan sette opp software-raid. Du behøver ikke å ha raid-kontroller i PC'n og kan lievel kjøre raid. Jeg prøvde Raid0 på to gamle disker mens jeg hadde OS på en tredje disk. Det fungerte som det skulle og CPU-bruken var ikke så særlig høy (ikke høyere enn 2x normalt for 1 disk) CPU-bruken lå på rundt 10% av en Celeron 766 når jeg kjørte tester.

 

Du kan også sette opp Raid1, og Raid5, og du behøver ikke begrense det til like store disker eller kun hele disker. F.eks om du har en 40GB og en 80GB harddisk så kan du slå sammen hele 40GB-disken med halve 80GB-disken får å få et område på 80GB i Raid0. Den ledige delen av 80GB-disken kan du sette opp som en egen partisjon på 40GB.

 

En begrensning er at OS-disken kan kun settes opp som Raid1 (mirror).

Lenke til kommentar
Hmm, så hvis jeg formaterer hovedhd(den andre) kan jeg da riskikere å miste alt på den dynamiske disken?

Du kan risikere det ja. Det beste er nok å sjekke disken i en annen PC for å se om du får tilgang til dataene på tross av at den er dynamisk.

 

Den ble automasik dynamisk når jeg plugget den inn, hva kunne jeg ha gjort feil?

Hvis du formaterte disken via "disk management" så er det et valg for dynamisk eller basic. Det er mulig denne har stått på dynamisk som standard og at du ikke har lagt merke til denne detaljen og bare trykket OK.

Lenke til kommentar
Den ble automasik dynamisk når jeg plugget den inn, hva kunne jeg ha gjort feil?

Hvis du formaterte disken via "disk management" så er det et valg for dynamisk eller basic. Det er mulig denne har stått på dynamisk som standard og at du ikke har lagt merke til denne detaljen og bare trykket OK.

Kan godt hende det ja, med hva kan jeg gjøre nå da? :dontgetit:

 

Jeg kan vel ikke konverte den tilbake igjen?

Er disken helt ubrukbar? :(

Lenke til kommentar

klipp og lim fra "Hjelp og støtte" i WinXP

 

1 Sikkerhetskopier eller flytt alle volumer på disken du vil konvertere fra dynamisk til standard.

 

2 Åpne Datamaskinbehandling (lokal).

 

3 Klikk Diskbehandling i konsolltreet.

 

 

Datamaskinbehandling (lokal)

Lagringsplass

Diskbehandling

 

4 Høyreklikk den dynamiske disken som du vil konvertere til en standarddisk, og velg Slett volum for hvert volum på disken.

 

5 Når du har slettet alle volumene på disken, høyreklikker du disken og velger Konverter til standarddisk.

 

 

 

Disken må være tom før du kan endre den tilbake til en standarddisk. Hvis du vil beholde dataene, sikkerhetskopierer du eller flytter dem til et annet volum før du konverterer disken til en standarddisk.

Når du har endret en dynamisk disk tilbake til en standarddisk, kan du bare opprette partisjoner og logiske stasjoner på denne disken

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...