Gå til innhold

1 stk 3,8 GHz eller 2 stk 2,8 GHz-CPUer?

morra

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har planer om å bygge en pc, men lurer på hva som lønner seg; 1 stk Intel Pentium 4 3,8 GHz-prosessor eller 2 stk Intel Xeon 2,8 GHz-prosessorer (koblet i dual CPU).

Noen gode tips/erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt personlig liker jeg å bruke en CPU. Det er vel i hovedsak med pris å gjøre. Det er absolutt ikke verdt pengene å kjøpe to xeon cpuer til mange usen, når du får MINST like god ytelse med bare en cpu ;)

Skrevet

Hva som lønner seg er helt avhengig av hva du skal bruke PC´en til. Til vanlig bruk (spilling, surfing, noe bildebehandling / videoredigering) er 1 CPU å anbefale. Det blir en god del billigere og spill vil f.eks ikke være i stand til å utnytte 2 CPU´er.

Hvis du primært skal bruke PC´en til f.eks 3D rendering vil du kunne oppnå betydelig bedre yteles ved bruk av 2 CPU´er.

En annen ting er at det aldri lønner seg å kjøpe den raskeste CPU i en linje (I ditt tilfelle 3,8GHz Intel) da disse bare yter litt bedre, og er mye dyrere enn det nest beste (3,6MHz).

R.

Skrevet

Slik som Plukkern sa så lønner det seg å bruke en CPU hvis du skal spille osv.

Det er jo kun til heftig 3d-rendering og server applikasjoner 2 prosessorer lønner seg.

Skrevet
Ikke gå for den dyreste i serien.. Prisforskjellen på 2000 kr mellom 3,6 og 3,8 ghz p4 er ikke verdt det.. på langt nær..

ok, går ned til 3,6 GHz, så det står mellom 2 stk Intel Xeon 2,8 GHz og 1 stk Intel Pentium 4 3,6 GHz

Skrevet (endret)

med mindre du skal rendre tunge 3d bilder/video/e.t.c. SAMTIDIG som du spiller, gå for 3.6ghz'en

skal du gjøre mange forskjellige, tunge ting, samtidig, eller bruker mye tid på oppgaver som har god støtte for dual CPU'er, kjøp dual Xeon (tør jeg anbefale dual opteron forresten? :D)

Endret av MrLee
Skrevet
Jeg har planer om å bygge en pc, men lurer på hva som lønner seg; 1 stk Intel Pentium 4 3,8 GHz-prosessor eller 2 stk Intel Xeon 2,8 GHz-prosessorer (koblet i dual CPU).

Noen gode tips/erfaringer?

Kjøp deg en Pentium 4 550J eller en 560J, så blir du nok ikke skuffet uans.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...