Gå til innhold

På tide med DELL 2005FPW tråd også?


Gjest Slettet-sXUHvn0e

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høyden er ikke så farlig, det er bredden som gir den gode følelsen. Dette har store filmprodusenter forstått, som Ringenes herre. Sånn litt utenfor temaet, ta en titt på dette eksempelet, en remix fra Ringenes herre: Remix i bredformat. Tenk dere Ringenes herre med "gammeldags" format.

Endret av AK47
Lenke til kommentar

Har nok en gang vært i kontakt med Dell, og nok en gang kunne de love en ny leveringsdato. Denne gang så kunne hun bekrefte at skjermene ville forlate fabrikken tidligst 16.9. Jeg kunne da forvente at jeg hadde den tidligst 20.9.

Men hun kunne ikke garantere dette heller da når samtalen var over.

Begynner å bli på grensen til latterlig dette her. Ble ved henvendelse 1. gang lovet skjermen 24.8.

Ordrestatus og levering på nettsiden er jo egentlig bare en vits.

 

:nei:

Lenke til kommentar

Jeg gjorde en test på dette for ca. 14 dager siden. Da kunne de levere en 2005FPW i løpet av 5-7 dager. Akkurat som de lovte da jeg bestilte min for snart en måned siden.

Det er betenkelig at Dell bevisst feilinformerer kundene sine på denne måten.

I hele perioden så har Dell visst at de ikke kan levere denne skjermen på lang tid, men de forteller ikke dette til kundene ved en nybestilling eller via nettsidene.

Det burde vel stride i mot markedsføringlover vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Hmm.. Fikk ett mentalt ett bilde av små fulle "leprecons" som skrur sammen Dell pc'er.. Kan egentlig forklare mye iforhold til leveringstider og sånn.... Uansett, det er synd at Dell ikke klarer å gi ett klarere bilde av lager og leveringstid, det kunne ha spart Dell for endel unødvendige support calls (det koster sikkert å ha folk sittende og bare svare på leveranser). Hvis det er oppgitt en leveringstid på 5 - 7 dager, da burde det være 5 - 7 dager og ikke 1 måned. Det like greit å skrive 1 måned med engang istedet da, eller gi en epost og si at leveringen er forsinket, enn å la folk lure om når ting kommer. Når ett "lite" selskap som Komplett klarer det (altså oppgi mer eller mindre korrekt leveringstid), da burde Dell også kunne klare det. Jeg får en følelse av at Dell lever mer på pris enn på Goodwill (slå det opp) fra kundene.

Endret av MrJavalava
Lenke til kommentar

Ikke for å være for kjedelig med paragrafer, men her er et litt fra Forbrukerkjøpsloven:

 

§ 19. Forbrukerens krav ved forsinkelse

 

Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for sent og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side (forsinkelse), kan forbrukeren

 

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 20

b) kreve oppfyllelse etter § 21

c) kreve heving etter § 23

d) kreve erstatning etter § 24.

 

Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

 

Dersom selgeren ikke i tide oppfyller sine plikter ellers etter kjøpet, gjelder bestemmelsene om forsinkelse tilsvarende så langt de passer, likevel ikke § 23 tredje og fjerde ledd. Partene kan avtale en annen løsning.

 

 

 

 

§ 23. Heving

 

Forbrukeren kan heve kjøpet når forsinkelsen er vesentlig. Er tingen levert, må kravet om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at forbrukeren fikk vite om leveringen.

 

Ved vurderingen av om forsinkelsen er vesentlig, skal det særlig legges vekt på forsinkelsens betydning for forbrukeren. Det skal blant annet tas hensyn til hvilken type ting kjøpet gjelder, og om levering skulle skje til en bestemt tid.

 

Kjøpet kan også heves dersom selgeren ikke leverer innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som forbrukeren har fastsatt. Mens tilleggsfristen løper, kan ikke forbrukeren heve, med mindre selgeren har sagt at han eller hun ikke vil oppfylle innen fristen.

 

Gjelder kjøpet en ting som skal tilvirkes særskilt for forbrukeren etter forbrukerens oppgaver eller ønsker, og kan selgeren derfor ikke uten vesentlig tap disponere tingen på annen måte, kan forbrukeren bare heve dersom forsinkelsen medfører at formålet med kjøpet blir vesentlig forfeilet.

 

 

 

§ 24. Erstatning

 

Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelse fra selgerens side.

 

Dette gjelder likevel ikke så langt selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor hans eller hennes kontroll, som selgeren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av.

 

Beror forsinkelsen på en tredjeperson som selgeren har gitt i oppdrag helt eller delvis å oppfylle kjøpet, er selgeren fri for ansvar bare om også tredjepersonen ville være fritatt etter regelen i annet ledd. Det samme gjelder om forsinkelsen beror på en leverandør som selgeren har brukt, eller på noen annen i tidligere salgsledd.

 

Ansvarsfriheten gjelder så lenge hindringen er til stede. Faller hindringen bort, kan ansvar gjøres gjeldende dersom selgeren da plikter å oppfylle, men ikke gjør dette.

 

Erstatningen utmåles etter reglene i kapittel 11.

 

 

Hele loven finner dere her

 

 

edit: Selv ville jeg anta at en måned forsinkelse av et tidsbegrenset (med tanke på prisutviklingen i markedet) som en LCD-skjerm er vesentlig. Hvis Dell holder på slik det fortelles her, bør noen ta en telefon til Forbrukerrådet og forhøre seg. Ring, ikke skriv. Det går fortere ;)

Endret av AK47
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...