Gå til innhold

Mest ytelse for ca 500,-?


Lex-Icon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
mihcaoj Skrevet 17/01/2005 : 20:03

  Hmm.. Hvor gammel er pcen til søskenbarnet ditt? Jeg vil nok tro at et skjermkort til 500kr+ allerede er montert i maskinen hans.

 

Ganske gammel og dårlig, (en gammel celeron med 256 RAM, SD tror jeg, og 40GB HD) tror det er en radeon 7000 eller noe sånt sist gang jeg sjekket. En radeon 9550 er vel et par hakk bedre.

 

Det skjermkortet som allerede er montert er vel ikke verdt mer enn 2-300 kr ny. Grunnen til at han skal ha nytt er ikke primært fordi han vil ha bedre ytelse. Grunnen er det at kjøleribben som var montert på nordsiden hadde løsnet og falt ned på skjermkortet for en stund siden. Skjermkortet overlevde, men bare så vidt. Skjermbildet er "vrengt" og mørkt og fargene "hopper", nesten som om det var artifacts, bare mye sterkere. Det er rett og slett ubehagelig å se på.

 

hds Skrevet 17/01/2005 : 20:10

  Finn noe brukt isåfall, får ikke noe ytelse for 500kr nytt.

 

Brukt er selvfølgelig best, har rådet han om det, men jeg selv har ikke så veldig mye tid til å lete. En GF4 Ti ville har vært bra. Jeg har rådet ham om en Sapphire 9550 med 128MB RAM, hva synes dere om det?

Lenke til kommentar
for at du skal få noe ytelse bør du betale 4-5 ganger mer

 

Her er en 10-11 år gammel gutt som har spart sine egne penger for å få nytt skjermkort. Det i seg selv synes jeg er bra og hvordan kan du da forlange at han skal hoste opp 2-2500 kr? Som sagt man får jo bedre ytelse for 500kr idag enn for flere år siden.

Lenke til kommentar
Brukt er selvfølgelig best, har rådet han om det, men jeg selv har ikke så veldig mye tid til å lete. En GF4 Ti ville har vært bra. Jeg har rådet ham om en Sapphire 9550 med 128MB RAM, hva synes dere om det?

jeg har TI4200 selv, det er noe dritt med vifta tror jeg (det klikker p.g.a. høy varmeutvikling når jeg spiller krevende spill) men ellers er det bra for prisen (tror GPU vifta jeg fikk var feilvare)

Endret av mr_menace
Lenke til kommentar

For god ytelse, så tror jeg nesten han burde spare seg opp til 1800 kroners klassen. Iallefall hvis det er snakk om å kjøpe nytt. Vil ikke anbefale kort i 500 kroners klassen, da jeg syens det blir litt i overkant billig.

 

Det som kanskje kan være verdt å kjøpe i den klassen blir ATi Radeon kort og til den prisen så får du ikke akkurat noe å rope hurra for. :(Sapphire Radeon 9600SE på komplett til 575.-

 

Men, ville nok heller anbefalt 6600GT til 1795.-

XFX GeForce 6600GT

 

Men, jeg vet jo heller ikke hvordan maskinvare han har ellers, kan jo hende han da får ett overkill skjermkort i forhold til resten av maskinvaren.

Lenke til kommentar
jeg har TI4200 selv, det er noe dritt med vifta tror jeg (det klikker p.g.a. høy varmeutvikling når jeg spiller krevende spill) men ellers er det bra for prisen (tror GPU vifta jeg fikk var feilvare)

 

Ja det må sikkert ha vært problem med viften. Jeg hadde en Ti4600 før og den hadde ingen slike problemer. Klokket opp kjerne fra 300 til 325 MHz og minne fra 650 til 740 MHz til og med. Ytelsen var også bra, av og til bedre enn 9600XT og av og til litt dårligere. Og en 9600XT koster en del mer enn 500 kr ny.

Endret av Lex-Icon
Lenke til kommentar
for at du skal få noe ytelse bør du betale 4-5 ganger mer

 

Her er en 10-11 år gammel gutt som har spart sine egne penger for å få nytt skjermkort. Det i seg selv synes jeg er bra og hvordan kan du da forlange at han skal hoste opp 2-2500 kr? Som sagt man får jo bedre ytelse for 500kr idag enn for flere år siden.

det jeg mente var at hvis man skal ha noe ytelse må man bruke ca. 4-5 ganger, jeg prøver ikke å tvinge deg til å kjøpe noe svindyrt noe. men hvis han bare bruker den til minesveiper så går jo alt an

Endret av mr_menace
Lenke til kommentar

En XFX 6600GT vil nok bli overkill til systemet hans. Det han har fra før (nevnt litt lenger oppe) er Radeon 7000 kort, en gammel celeron, husker ikke frekvens, 256 MB SD RAM (tror ikke det er DDR) og 40GB HD. Hovedkortet tror jeg er S478. Altså jeg vet ikke nøyaktige specs, men det som er sikkert er at pc'n er gammel og et skjermkort som koster mer enn 1000kr fort vil bli overkill. Derfor lurte jeg på hva som er best for 500kr. Han gidder ikke spare mer, siden hans nåværende kort er delvis defekt som nevnt litt lenger opp på siden.

Lenke til kommentar
for at du skal få noe ytelse bør du betale 4-5 ganger mer

er en smule trøtt, hele ideen min var ganske dum.

Pcen hans er ganske svak så med mindre søskenbarnet ditt vinner i lotto, kan han\hun ikke få noe særlig ytelse i det hele tatt (ikke for å være frekk det er bare sånn det er) hvis han\hun har et gammelt, svakt oppsett og han\hun ikke spiller det helt nyeste så er Ti4200, eller 9600xt\pro greit nok

Lenke til kommentar

hva med tilbudet på radeon 9600 på psdata denne uken? 695,-

lydløst og brukbar ytelse. eneste jeg ville kjøpt nytt til spill iallefall.

brukt måtte det bli et Geforce 4 ti kort av noe slag. disse duger..

 

og dere som gneller (anbefaler, MÅ ha, burde ha osv) om kort til 2000-2500 burde bli fratatt ukepengene pronto, dere får tydeligvis for store mengder av dem ;)

 

spesielt om dere er 10-11 år.. hehe.. måtte spare sånn ca 50 uker jeg da, for å få råd til det.. når jeg var 10-11 år altså.. :w00t:

Lenke til kommentar

Han spiller, men det er gamle spill. Han spiller litt cs f.eks, så ytelse spiller litt rolle. Det er også derfor han sa til meg at han ville ha et bedre kort og ikke samme. Jeg er ganske sikker på at han får et lite ytelseshopp uansett med et bedre kort til ca 500. Radeon 7000 er ikke akkurat et monsterkort.

Lenke til kommentar

heregud folkens!!! jeg er 99% sikker på at vi snakker om en 6-700 mhz Celly, 256mb SD-ram og 40 Gb hdd!!! =O Og noen anbefaler helt opp til 6600GT??

 

Maks jeg ville anbefale gutten er 9600kortet på Psdata, og det vil fremdeles holde i haugevis for det systemet han allerede har.

Hold deg unna alt som heter FX5-serie, dette er bare søppel.

 

6600GT? Bruk hue :roll:

Lenke til kommentar

ChainDog foreslår ATI 9600/128 , det er nok det riktige valget.

Tror du må sponse de kommende slekter , det synes å være fortjent .

Betaler du med kort og sponser 250,- går du for "ukens" hos PSdata , ca 750,- m/frakt - u/oppkrav.

Kortet gir god billedkvalitet og er utmerket til DVI på en nyere PC .

Det kjører det meste av dagens spill om enn på noe lavere oppløsn./detaljer.

Det bruker lite strøm , avgir lite varme og er lydløst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...