Gå til innhold

"Raseoppgjør" i Arendal


Anbefalte innlegg

Stikkord:

- kommunikasjon

- forståelse

- tid

Nettopp!

 

Jeg er så lei av mennesker som JoachimR som knapt har stukket hodet sitt utenfor Oslos vestkant. Som tidligere nevnt bør slike som han oppsøke støttegruppene for asylsøkere etc. for å høre hva menneskene han dømmer har opplevd.

Ja de 3 er vel og bra de

 

men se nå her et sekund:

 

Kommunikasjon: Hva om de ikke vil? Hva om man ikke finner dem? Hva om de ikke er ute etter å kommunisere?

 

forståelse: Jada høres bra ut, men hva hjelper det at vi forstår dem når de ikke forstår oss? Skal vi liksom si ja jeg forstår at han/hun har hatt et j*vlig liv der hun kom ifra så derfor er det liksom ok at han/hun tok livet av bestekameraten/venninna/mammaen/pappaen/broren/søsteren/tanten osv min? helt ok liksom fordi jeg forstår. Jeg har faktisk så god forståelse at jeg godt kan godta at mange mange fler potensielle drapsmenn/damer kommer inn og er en fare som samfunnet også. Forståelse i seg selv løser lite, det løser mindre konflikter men noen ting kan vi ikke godta uansett hvor mye man forstår.

 

Tid: Tid til hva? tid til å sette fyr på seg selv? Til å planlegge en fly/buss kapring? Tid til å ta livet av mest mulig? Bare lurer her.

 

Det er mange innvandrere som fikser det norske samfunnet meget bra, mens det også er mange som overhodet ikke fikser det, da er vi ikke tjent på noen måte med å vise dem forståelse, gi dem tid eller prøve å kommunisere for dette har blitt prøvd og har feilet stort.

 

Her er noen andre stikkord som jeg syns passer bedre.

 

Respekt

Krav

Konsekvens

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Her er noen andre stikkord som jeg syns passer bedre.

 

Respekt

Krav

Konsekvens

 

Vil heller omformulere de litt, og ta med de tre foregånde stikkordene.

 

 

 

Krav:

 

-Gjensidig respekt

-konsekvens (både for innvandrere og ansvarlige for integrering)

-kommunikasjon

-forståelse

 

Og så er det tid ettersom det ikke er gjort på null komma null å omstille seg til et nytt samfunn og nye verdier.

 

Sist men ikke minst, kontroll. Det må holdes en oversikt over progresjon frem til integrering er gjennomført.

Lenke til kommentar

 

Her er noen andre stikkord som jeg syns passer bedre.

 

Respekt

Krav

Konsekvens

 

Vil heller omformulere de litt, og ta med de tre foregånde stikkordene.

 

 

 

Krav:

 

-Gjensidig respekt

-konsekvens (både for innvandrere og ansvarlige for integrering)

-kommunikasjon

-forståelse

 

Og så er det tid ettersom det ikke er gjort på null komma null å omstille seg til et nytt samfunn og nye verdier.

 

Sist men ikke minst, kontroll. Det må holdes en oversikt over progresjon frem til integrering er gjennomført.

Vi må vitterlig kunne kreve god oppførsel av disse menneskene, de har å være mer eksemplariske enn om de om de er i sitt eget land. Her er de tross alt gjester, husk på det.

 

Se for deg at du inviterer Morten og Marius hjem til deg. Morten og Marius kjenner du ikke så godt, men de ser jo fornuftige nok ut. Men så begynner Marius og kaste stoler rundt i huset ditt. Han knuser den kinesiske vasen, og han knuser dine foreldres bryllups-vase, med inngraveringer. Da antar jeg at du ber Marius om å komme seg ut, at en slik gjest vil ikke du ha.

 

På samme måte er det i litt større målestokk, vil vi ha en forbryter inn i vårt vakre land? Nei. Derfor ber vi dem dra tilbake.

Lenke til kommentar

Si at Marius og Morten har bodd hos deg i 20 år, er brødrene dine, hva skal man gjøre da? kaste dem ut?

 

Sett at du som bor der begynner å gå berserk og ødelegger alle vasene, hva skal man gjøre da? kaste deg ut?

 

Sett at Marius og Morten kommer rett fra krigen, sett familien sin halshugd, kanskje man da burde vurdere om det er så lurt å la de komme på besøk til andre før de har gått igjennom intensiv oppfølging?

 

Sett at noen kommer hjem til deg og kutter hodet av moren og faren din, voldtar moren din før de dreper henne, og tvinger deg til å gjøre seksuelle handlinger med faren din før de kverker han, og mens de kverker dem , rekker du å komme deg unna. De som har kverket moren og faren din venter fortsatt på deg i huset ditt, hva er alternativene dine da? Å gå tilbake til huset for å få samme behandling og bli kverket eller å komme deg til et annet hus?

Sett at du kommer deg til et annet hus, og du er blitt ganske skrudd i hodet ditt etter det du har sett, og når du kommer i det andre huset, blir du plassert på loftet med 10 andre som deg som kommer fra andre hus som nettopp har opplevd det samme. Du blir kallt lat i det øyeblikket du kommer inn døra i det huset, du blir kallt svarting og kriminell, men de lar deg allikevel komme inn, og hvis du er heldig, så får du lov til å vaske doen deres for et par slanter i ny og ne.

 

Hvor stabil tror du at du blir i hodet ditt da, og hvor godt tror du da at du synes om de som slapp deg inn i det huset når de slenger dritt i trynet ditt fra første sekund du kommer inn den døra?

Hva er det størst sjanse for da trod du? At du klikker en dag og gjør noe galt/kriminellt? eller at de som bor i det huset klikker en dag og gjør noe kriminellt?

 

Sett at du spoler tilbake, kommer deg ut av ditt eget hus, kommer deg til et anne hus, der de tar deg imot med åpne armer, gir deg hjelp, snakker med deg om de opplevelsene du har hatt som plager deg. Lar deg få muligheten til å starte på nytt ordentlig og ordnet, du får ditt eget rom, ved siden av noen andre som bor i huset og er født der, så du får god kontakt med dem, lærer mer om huset. Du får bli med dem på skolen, og lære det samme som dem, og evt. får deg utdannelse på lik linje med gode utsikter til en god jobb.

Hva er sjansen for at du klikker en dag og gjør noe kriminellt da? Mye mindre ihvertfal enn eksempelet ovenfor vil jeg si.

 

Jeg gleder meg til den dagen Hollywood lager en storfilm om en alternativ fremtid, hvor mørkhudede - afrikanere, indere, kinesere, pakistanere osv. dominerer verden også i den vestlige verden i alle industri-land, hvor hvite er fattige i u-land, og historien handler om to hvite stakkarer som kommer fra et krigsrammet ørkenland til vesten og opplever rasisme, problemer, nedverdigelse, isolasjon osv. Så kanskje litt flere som ikke klarer å se forbi hudfarge eller geografisk opprinnelse forstår seg på hvordan det ville oppleves som hvis de var i samme sko.

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

Vel vel, nå har vel ikke dette bare med krig og vold å gjøre.

 

Men kvinnesyn, ære og div andre ting også....

 

Men supernasjonen Norge skal selvsagt ta på seg allt ansvar.

Vi skal føye alle religioner.

Vi må ta hensyn til at vi nå har en flerkulturell skole slik at vi ikke kan ha noe undervisning om vår (kristendommen) religion, det ville jo krenke de andre elevene.

Kantinematen må endres slik at den ikke inneholder noe som kan være farlig for våre nye landsmenn!

Firma som har dresskode må seff la turban osv gå over denne.

Amerikanere får vel snart også gå med våpen her slik at de føler seg hjemme.

Kanskje må vi dyrke noen palmer.

Hva med de politiske partiene, de må vel kvotere inn 30% innvandrere.

Og politiet må slutte å henge seg opp i hva de (innvandrerene) gjør, det er jo diskriminering!

 

Seff skal vi lære alle om våre lover (så lenge disse ikke kreker noen av hjemmlandets lover og normer).

Er det noen som vi ikke lykkes å lære opp er det synd for de det går ut over, disse stakkarene er jo tross alt ustabil!

 

 

 

 

 

Ahhhh

 

Jeg blir så irritert over dette jattet med at de er så kriminelle på grunn av ditt å datt.

Når dette rammer deg eller dine nermeste bryr du deg vel ikke om det eller?

 

Er det slik at dersom en nordmann voldtar dama di da er det helt sykt for jævlig, få ham i fengsel.

Men dersom en innvandrer gjør det samme er han jo unnskyldt, han er jo tross alt ikke tilregnelig.

 

 

 

Tror du du får noe spesialbehandlig i noe annet land fordi du er nordmann og kristen, og spiser grøt....

 

 

 

 

 

Slutt å unnskylde de kriminelle....

Lenke til kommentar

Vel karma det er vanskelig å være uenig med deg sett i sammenheng med innlegget ditt over.

 

Men ting må sees i sammenheng også den andre veien min venn ;)

 

Greit å hjelpe dem her men som du sier selv så er dette MEGET traumatiserte menneske disse får tilgang til landet vårt gjennom FN. Men problemet til lille NORGE er at vi ikke greier å ta oss av de traumatiserte menneskene vi allerede har, vi har ikke et godt nok apparat til å ta imot slike mennesker i stor skala (ikke engang i den skalaen vi tar inn folk pr dags dato engang). Vi har et ansvar for å hjelpe andre, men vi er allerede et av landene i verden som gir mest i uhjelp mens vi fortsatt faktisk har store problemer med psykisk syke og fattige i eget land. Vi tar inn så mange fler psykisk ustabile at disse blir vandrende bomber i samfunnet vårt, dette er ikke heldig uansett hvor "snill" man ønsker å være. Man kan ikke la "snillhet" bli til "dumhet" for dette vil resultere i meget negative holdninger mot nye landsmenn og vil kunne gjøre motsetningene enda verre enn dem er idag.

 

Jeg mener at om man skal hjelpe disse menneske på best mulig måte så er det med å hjelpe dem er de er (i land der det er krig så er dette ikke mulig og midlertidig opphold i norge er en selvfølge) Men så mye som mulig hjelpe dem der de er, rett å slett fordi det er en stor påkjennelse for dem å flytte halve verden rundt til et meget fremmed land kulturelt, "rase", religion, lover, normer osv. Denne påkjenningen blir dem ikke kvitt så lenge nordmenn er nordmenn (det håper jeg vi er til evig tid).

 

Så intill vårt mottaks apparat er godt nok til å kunne takle nordmenns egne problemer og er stort nok til å takle noen tusen nye nordmenns problemer så mener jeg at så langt som mulig burde folk hjelpes der de er.

 

Et lite paradoks er at mange av landa har en masse utvandret kunnskap som er i asyl i land som norge og ikke vil tilbake selv om omstendighetene er helt andre der nå. (bosnia for eksempel) Grunner til dette kan man spekulere i det vide og det breie om men grunner er det og de er like individuelle som mennesker er. Men at noen av dem har lovstridige grunner til å bli igjen er det ikke tvil om.

 

Karma, du skal selvfølgelig tenke på andre land men ikke glem at norge ikke er uendelig rikt, ikke glem at dine barn og alle dine etterfølgere skal kunne bo her også, ikke glem at alle dine forfadere viet sine liv til å bygge opp norge. Dette har tydeligvis mange innvandrere glemt. Tenk om noe skulle skje her i norge og vi måtte utvandre, noen ble igjen for å prøve å hjelpe landet mens mange reiste og kom aldri tilbake, dette ville bety at norge stod i stor fare for å forbli et u-land. Det har nesten skjedd en gang før men nasjonal følelsen reddet oss. Du kan ikke påstå at nordmenns nasjonal følelse er negativt eller rasistisk. Mange er redde for landet sitt, mange syns vi burde ordne landets egne problemer før man begynner å redde verden.

 

Jeg er mer den som prøver å legge en balanse i det, hjelpe andre samtidig som man hjelper seg selv. Ta imot så mange vi realistisk kan takle og hjelp mer direkte i de landene situasjonen er overkommelig.

 

edit:

Jeg vil også si at Hagforce har noen gode poenger

Endret av ChrchBrnr
Lenke til kommentar

[Offtopic]

 

Vi må ta hensyn til at vi nå har en flerkulturell skole slik at vi ikke kan ha noe undervisning om vår (kristendommen) religion, det

 

vår religion er ikke kristendommen for å være ærlig ;)

 

norrøn mytologi derimot

 

husker vagt at vi hadde et par kapittel om det på ungdomsskolen :p

 

mener det ^^ helt alvorlig

 

[/offtopic]

Lenke til kommentar

Her er jeg prinsippielt uenig i deg ChrchBrnr.

 

La oss si at du har rett i din påstand om at Norge ikke har kapasitet til å håndtere det antallet flyktninger og asylsøkere vi tar imot idag.

Vel hva gjør vi da? Slutte å hjlpe folk som trenger det?

Jeg mener helt klart nei. Vi fortsetter å hjelpe og gjør alt vi kan. Vi kan ikke hjelpe kun hvis vi er garantert å lykkes. Vi forsøker, uansett hvor håpløst det ser ut og håper alle andre land satser like mye. Både å hjelpe folk i landet vårt og å hjelpe i landet deres.

 

Det er mitt prinsippielle standpunkt. Når det kommer til å hjelpe folk i nød så bør vi gjøre alt vi makter og mer.

 

Det kalles selvoppofrelse, hvis jeg husker rett.

 

Men det er min mening. Jeg lever kun engang og ønsker alle at de skal leve sitt liv så godt som mulig. Om de trenger hjelp til det og vi har mulighet til å gi det, så gjør vi det.

 

Det er nok naivt, farlig og ikke det mest fornuftige for vårt land. Men det bryr jeg meg egentlig lite om, det finnes viktigere ting her i livet.

 

Men for å avslutte, så kan jeg nevne at jeg er totalt uenig i din påstand ChrchBrnr ;) .

 

PS Bra innlegg Karma :w00t:

Lenke til kommentar
Her er jeg prinsippielt uenig i deg ChrchBrnr.

 

La oss si at du har rett i din påstand om at Norge ikke har kapasitet til å håndtere det antallet flyktninger og asylsøkere vi tar imot idag.

Vel hva gjør vi da? Slutte å hjlpe folk som trenger det?

Jeg mener helt klart nei. Vi fortsetter å hjelpe og gjør alt vi kan. Vi kan ikke hjelpe kun hvis vi er garantert å lykkes. Vi forsøker, uansett hvor håpløst det ser ut og håper alle andre land satser like mye. Både å hjelpe folk i landet vårt og å hjelpe i landet deres.

 

Det er mitt prinsippielle standpunkt. Når det kommer til å hjelpe folk i nød så bør vi gjøre alt vi makter og mer.

 

Det kalles selvoppofrelse, hvis jeg husker rett.

 

Men det er min mening. Jeg lever kun engang og ønsker alle at de skal leve sitt liv så godt som mulig. Om de trenger hjelp til det og vi har mulighet til å gi det, så gjør vi det.

 

Det er nok naivt, farlig og ikke det mest fornuftige for vårt land. Men det bryr jeg meg egentlig lite om, det finnes viktigere ting her i livet.

 

Men for å avslutte, så kan jeg nevne at jeg er totalt uenig i din påstand ChrchBrnr ;) .

 

PS Bra innlegg Karma :w00t:

Jeg påstår ikke at vi skal slutte å hjelpe jeg påstår at vi skal ta inn så mange vi har kapasitet til å ta imot på en forsvarlig måte for at disse skal få det så bra som mulig. Herregud tenk litt selv da, er det ikke bedre å hjelpe noen skikkelig enn å hjelpe dobbelt så mange halvveis? dette skaper jo motsetninger og farlige situasjoner.

 

Jeg sier jo at vi skal ta inn så mange vi har kapasitet til til norge og hjelpe resten enda bedre der dem er, direkte der dem er.

 

Greit å hjelpe andre men det skal IKKE gå ut over våre egne på den måten det gjør idag. Norge må også passe på at de tar vare på sine egne fattige og psykisk ustabile i tillegg til å hjelpe andre. Det er dette det mangler på, det er dette som provoserer frem rasisme. Dere må ikke gå så langt i argumenteringen og politikerne kan ikke gå så langt i politikken at de blir rasister mot sine egne for dette vil kunne få uante konsekvenser i det lange løp. Nordmenn er LIKE viktige som noen andre IKKE glem det! Dere syns synd på afrikarnere og alle andre folk men har ikke sett at dere har ymtet et eneste ord om de som virkelig trenger hjelp i norge.

 

Dere har kanskje et populistisk syn på saken med å være ekstremt pro innvandrer og nesten anti nordmann men dette mener jeg er totalt feil og det er slike holdninger som skaper strid. Det er i mange tilfeller nordmenn som skaper strid mot nordmenn i situasjoner der kanskje innvandrere flest er enige med dem som blir kalt "rasistiske" det uttrykket er så misbrukt at det er nesten ugjenkjennelig. Jeg har blitt kalt rasist fordi jeg har uttrykt at jeg digger norsk norrøn mytologi, fordi jeg ser på vikingene som noe av det hestigste folkeslaget i historien, fordi jeg mener at norge burde ta vare på seg selv like mye som andre land. Jeg må legge til at jeg digger alle folkeslag historisk sett, mayaer, egyptere, inkaer, gallere osv osv men er meget stolt av å kunne si at jeg er direkte nedstammet av vikingene uten innblanding fra andre land. Dette er hvertfall sikkert så langt tilbake som til 12/1300 tallet på både min far og min mor sin side. Er jeg rasistisk fordi jeg er stolt av dette?

Lenke til kommentar
Greit å hjelpe andre men det skal IKKE gå ut over våre egne på den måten det gjør idag.  Jeg må legge til at jeg digger alle folkeslag historisk sett, mayaer, egyptere, inkaer, gallere osv osv men er meget stolt av å kunne si at jeg er direkte nedstammet av vikingene uten innblanding fra andre land. Dette er hvertfall sikkert så langt tilbake som til 12/1300 tallet på både min far og min mor sin side. Er jeg rasistisk fordi jeg er stolt av dette?

Angående dette så syntes jeg situasjonen er så kritisk at det bør hjelpes i de grader slik at det går ut over de som har det godt. Både for å hjelpe nordmenn og utlendinger. Man kan ta endel fra 80% av befolkningen og de 80% vil fortsatt ha det godt. Jeg klarer ikke å se at antallet innvandrere går ut over nordmenn, det er i veldig liten grad. Men måten vi integrerer på skaper problemer, men der kan vi ikke ensidig skylde på innvandrerene.

 

Men det er prinsippielt. Er ikke realistisk ;)

 

Jeg må legge til at jeg digger alle folkeslag historisk sett, mayaer, egyptere, inkaer, gallere osv osv men er meget stolt av å kunne si at jeg er direkte nedstammet av vikingene uten innblanding fra andre land. Dette er hvertfall sikkert så langt tilbake som til 12/1300 tallet på både min far og min mor sin side. Er jeg rasistisk fordi jeg er stolt av dette?

 

Nei. Men er det egentlig noe du kan være stolt av? Du har jo ikke bidratt med en pøkk for å være en "ekte viking". Men du kan kanskje være stolt av dine forfedre?

 

For å snu litt på det, ville du vært mindre stolt om din farfar var en inder?

Lenke til kommentar
QUOTE 

Jeg må legge til at jeg digger alle folkeslag historisk sett, mayaer, egyptere, inkaer, gallere osv osv men er meget stolt av å kunne si at jeg er direkte nedstammet av vikingene uten innblanding fra andre land. Dette er hvertfall sikkert så langt tilbake som til 12/1300 tallet på både min far og min mor sin side. Er jeg rasistisk fordi jeg er stolt av dette?

 

 

Nei. Men er det egentlig noe du kan være stolt av? Du har jo ikke bidratt med en pøkk for å være en "ekte viking". Men du kan kanskje være stolt av dine forfedre?

 

For å snu litt på det, ville du vært mindre stolt om din farfar var en inder?

 

Ja faktisk for da kunne jeg ikke sagt at jeg er så å si 100% norsk.

 

Men om jeg hadde vært 100% indisk så hadde jeg nok vært stolt av det også ;)

 

Ja, hvorfor skal jeg ikke kunne være stolt av å være 100% norsk? er det liksom rasistisk? er jeg ikke like mye verdt som en afrikaner/inder/asiat da eller? Jeg har ikke bidratt med noenting angående vikingene men jeg kan si med 100% sikkerhet at alle mine forfedre hadde det. Selv om mange av mine forfedre nok har hatt meninger (les religion) som strider mot min egen overbevisning så er det en fin tanke. Du kan jo snu på det å se på mennesker som har blitt adoptert som ikke finner sin identitet i norge, mange av disse reiser hjem til opprinnelses landet for å finne ut av det, for å fylle ut sin egen person. Vel jeg kan si at jeg kjenner min opprinnelse og vet nøyaktig hva jeg er, det gjør vel ikke meg til en dårligere person enn en adoptert som er ute etter akkurat det samme :ermm: eller mener du kanskje det?

 

edit: jeg mener heller ikke at en som er halv norsk halvt japansk skal føle seg mindreverdig på noen måte, jeg har en kamerat som er det og det kan være ganske så spennende og "eksotisk", han kameraten min har masse å være stolt av på begge sider og legger ikke skjul på det. Hvorfor skal jeg ikke kunne være stolt av å si at jeg er hel norsk? Det har med nasjonal stolthet å gjøre ikke med rasisme og meninger om at en rase er bedre enn den andre.

Endret av ChrchBrnr
Lenke til kommentar
QUOTE (ChrchBrnr @ 24/01/2005 : 19:18)

Greit å hjelpe andre men det skal IKKE gå ut over våre egne på den måten det gjør idag.  Jeg må legge til at jeg digger alle folkeslag historisk sett, mayaer, egyptere, inkaer, gallere osv osv men er meget stolt av å kunne si at jeg er direkte nedstammet av vikingene uten innblanding fra andre land. Dette er hvertfall sikkert så langt tilbake som til 12/1300 tallet på både min far og min mor sin side. Er jeg rasistisk fordi jeg er stolt av dette?

 

Angående dette så syntes jeg situasjonen er så kritisk at det bør hjelpes i de grader slik at det går ut over de som har det godt. Både for å hjelpe nordmenn og utlendinger. Man kan ta endel fra 80% av befolkningen og de 80% vil fortsatt ha det godt. Jeg klarer ikke å se at antallet innvandrere går ut over nordmenn, det er i veldig liten grad. Men måten vi integrerer på skaper problemer, men der kan vi ikke ensidig skylde på innvandrerene.

 

Men det er prinsippielt. Er ikke realistisk

 

Vel det går ut over dem som ikke har det godt også eller har du glemt alle de 80.000 barna i norge som lever under fattigdomsgrensen? Eller alle de gamle som har det forjævlig? eller alle de narkomane i landet? Det går utover nordmenn i det faktumet at mange av disse innvandrerene krever så masse hjelp at vi ikke er i stand til å ta oss av dem på en forsvarlig måte, istedenfor blir de gåendes løs i landet her og er potensielle bomber. Har du ikke fått med deg status på dagens psykiske helsevenen situasjon? den er kritisk dårlig. Les litt i de tidligere innleggene mine så ser du hva jeg mener.

Lenke til kommentar

 

Vel det går ut over dem som ikke har det godt også eller har du glemt alle de 80.000 barna i norge som lever under fattigdomsgrensen? Eller alle de gamle som har det forjævlig? eller alle de narkomane i landet? Det går utover nordmenn i det faktumet at mange av disse innvandrerene krever så masse hjelp at vi ikke er i stand til å ta oss av dem på en forsvarlig måte, istedenfor blir de gåendes løs i landet her og er potensielle bomber. Har du ikke fått med deg status på dagens psykiske helsevenen situasjon? den er kritisk dårlig. Les litt i de tidligere innleggene mine så ser du hva jeg mener.

Jeg skrev "både for å hjelpe nordmenn og utlendinger", så nei de var ikke glemt.

 

Og om det virkelig er 80000 barn som lever under dårlige kår i Norge tar jeg med en klype salt. Min familie var ifjor per def her i Norge "fattig". Men vi levde strålendes selv om vår inntekt samlet var under 60k på papiret. Statistikk forteller aldri den fulle sannhet.

 

 

Men som prinsippsak så ser jeg ikke hvorfor vi skal begrense vår hjelp til andre fordi vi har problemer selv, sålenge vi tar oss råd til å bygge opera o.l til mangfoldige milliarder. Da er det mer snakk om å prioritere annerledes når det kommer til nasjonale forbruk.

 

Vel jeg kan si at jeg kjenner min opprinnelse og vet nøyaktig hva jeg er, det gjør vel ikke meg til en dårligere person enn en adoptert som er ute etter akkurat det samme  eller mener du kanskje det?

Nei.

 

er det liksom rasistisk?

Nei

 

Men ser du på en som er annegenerasjons innvandrer som mindre "norsk" ? Jeg personlig ser ikke noe grunn til å være mer stolt over å være norsk fordi jeg har norsk familie tilbake til Harald Hårfagre tiden, enn det min vennine som kom til landet 3mnd gammal. Vi er like norske begge to, og jeg tror hun er minst like stolt over det som de mest hardbanka norske patriotene.

 

Hvis du hadde fått barn med en av asiatisk opprinnelse, ville du ment at ditt barn ville måtte være mindre stolt av å være norsk enn det du kan?

Lenke til kommentar
Barnet kunne vært 100% stolt over å være asiater-nordmann.

Men ikke norsk? Mange med "asiatisk opprinnelse" er født og oppvokst i Norge, og kjenner kun til den norske livsstilen. Det kjenner til å være norsk, ikke asiatisk. Å besøke "hjemlandet" til foreldrene er ikke noe de nødvendigvis ønsker, da de rett og slett ikke passer inn der, for guess what, de er norske.

Lenke til kommentar
Greit å hjelpe dem her men som du sier selv så er dette MEGET traumatiserte menneske disse får tilgang til landet vårt gjennom FN. Men problemet til lille NORGE er at vi ikke greier å ta oss av de traumatiserte menneskene vi allerede har.

Ja, som jeg har nevnt tidligere, ettersom vi ikke har apparat til å ta inn så mange innvandrere og klare å følge dem opp, gi dem skikkelig og verdig integrering, så burde vi bremse ned inntaket kraftig til vi faktisk mestrer den oppgaven bedre, noe vi ikke mestrer per i dag.

Lenke til kommentar
Hvis du hadde fått barn med en av asiatisk opprinnelse, ville du ment at ditt barn ville måtte være mindre stolt av å være norsk enn det du kan?

Barnet kunne vært 100% stolt over å være asiater-nordmann.

QUOTE (starfish @ 24/01/2005 : 22:47)

Barnet kunne vært 100% stolt over å være asiater-nordmann. 

 

Men ikke norsk? Mange med "asiatisk opprinnelse" er født og oppvokst i Norge, og kjenner kun til den norske livsstilen. Det kjenner til å være norsk, ikke asiatisk. Å besøke "hjemlandet" til foreldrene er ikke noe de nødvendigvis ønsker, da de rett og slett ikke passer inn der, for guess what, de er norske.

 

 

 

Barnet kan aldri si det er etnisk norsk. Hvertfall ikke ifølge det jeg legger i ordet.

 

Dette er uansett off topic og går mer på rasisme/nazisme enn på den aktuelle saken. Men som sagt alle har noe de kan være stolte av på en eller annen måte. Om noen har bodd her siden dem var 3mnd men ikke har norske foreldre så vil jeg ikke kalle den personen etnisk norsk, akkurat like lite som jeg eller mine barn, eventuelt fremtidige barn kan kalle seg etniske indere om vi flyttet dit. Men kan godt kalle den personen for nordmann. Man må kunne legge et skille der.

 

edit: Så lenge man er norsk statsborger dvs er blitt godkjent av myndighetene så kan man kalle seg nordmann. Om en person har oppholdt seg i norge i 30år og ikke er norsk statsborger så er den personen ingen nordmann i mitt syn uansett hvor mye personen kan om kultur/språk osv.

Endret av ChrchBrnr
Lenke til kommentar
for guess what, de er norske.

Nei, de er norsk-asiatiske. Å være nordmann går ikke på psyken, kulturen, eller hva som står på papiret, det ligger i blodet.

Nei, feil, det ligger i geografien. Hvis hele din slekt 1000 generasjoner tilbake stammer fra dette geografiske området som vi kaller Norge, og kun fra dette området og ikke har blandet seg genetisk med folk som tilhører andre geografiske områder i mellomtiden, da er du 100% "nordmann".

 

Dvs. du er ikke 100% "nordmann", ikke jeg heller. Sjansen for at det finnes noen som er 100% "nordmann" er like stor som å få en komet i hodet mens du sitter på hodet og spiser på McDonalds på en Søndag natt.

 

Derfor, i dag, som et nest-beste mulige alternativ (siden alternativ 1 er en umulighet) er det som gjør en person til f.eks "en nordmann", nettopp de tingene: kulturen, psyken, tilhørighetsfølelsen, og hva som står på papiret.

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
for guess what, de er norske.

Nei, de er norsk-asiatiske. Å være nordmann går ikke på psyken, kulturen, eller hva som står på papiret, det ligger i blodet.

Si meg en ting, tror du nordmennene ble skapt med big bang og alltid har vært i norge?

 

Er like idiotisk tankegang som rasister USA som snakker om "ekte amerikanere"

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...