Gå til innhold

Takk for oppholdet.


Anbefalte innlegg

QUOTE (Karmacom @ 13/01/2005 : 05:16)
Det blir litt frenetisk (som er et ord jeg egentlig ikke vet helt hva betyr, men det høres så eksotisk ut :D "frenetisk" )

Betyr rasende/hissig i sammenheng med dyr/mennekser (noe som iogfor seg er det samme).

 

Men jeg må si at det finnes utallige "tullinger" på forumet, som ikke klarer å innse at informasjonen de sitter inne med er gal og skal svare alle på en negativ måte. Ser slike tilfeller hver dag og blir til tider mer eller mindre irritert over det.

(Ikke det at jeg er perfekt selv, men, men).

 

Når det gjelder det med å stille saklige spørsmål og formulere seg riktig synes jeg det er ganske så viktig. Er faktisk ganske frustrerende å lese "dialek", sms-språk og håpløse formuleringer. Å være ydmyk når man kommer med tåkete/feilaktige svar synes jeg er på sin plass, det blir bare sært å stå ved det man har sagt når det er 100% sikket at det er feil.

 

Er man i tvil om personen har kunnskaper er det, som sagt, ikke verre enn å lese et par av postene til personen. Brukerene med høy postcount og lang fartstid pleier vanligvis å ha fått med seg litt informasjon. Og det med at personer som har postet mye i "søppel" er mer tullete enn andre synes jeg er håpløst sagt. Er mange flotte diskusjoner på gang der inne (sier vi).

 

Men, men, synes du ikke skal stikke av, bare vær sær og vanskelig tilbake eller ignorer svarene du har fått.

 

PS: Jeg bare skumleste gjennom tråden, så jeg har sikkert gjentatt masse rart nå.

Ikke hat meg for det. :p

 

Edit: slipknot_fan, å henge ut HalTan synes jeg er rett og slett patetisk av det.

Gjennom årene har jeg fått med meg stort sett alt av hans oppførsel, og vil si at han er svært så oppriktig i det meste han sier. Men kan dog være noe bastant om ting blir lagt frem feil, noe jeg ikke synes er så galt i alle tilfeller.

Du mister ihvertfall respekt ved å komme med slike kommentarer...

Endret av Goophy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

QUOTE (Natrium @ 12/01/2005 : 23:34)
Jeg kan være ening med deg, men bruk user posted image knappen så for nok brukerne dask skal du se :)

Der er ein ting.

 

Eg har nevnt opptil fleire ganger at ein tråd er feilposta, men om eg ikkje kan komme med noko konstruktivt i tråden så held eg meg vekke, dei 5-6 første postane er uansett om feilpostinga.

 

Eg synest det er greit om ein (1, one, 3-2) kanskje skriver til slutt i posten sin (som handler om emnet) "Denne er feilpostet og skal være under....", men ikkje 10!

 

Det er moderatoren sin jobb, derfor finnest knappen "Report". Kva hjelper det om folk klager over feilpost om ein moderator ikkje får vite det?

 

Det er ein del dritt her på forumet som folk skriver, men det blir nesten håplaust å prøve å moderere alt, eg ignorerer det stort sett, men når eg ser f.eks. ein tråd der ein stakkars CS-spelar vi lage ein klan og får ørten poster med dritt slengt etter seg så blir eg rett og sprett forbanna :realmad:

 

Eg er ikkje så flink med report-knappen sjølv heller, :blush: men om eg retter det eit medlem gjer så prøver eg å halde ein god tone og alltid ein smiley på slutten.

 

Eksempel

QUOTE
Først on-topic: bla bla bla
Til slutt vil eg bemerke at denne posten diverre ikkje høyrer heime under "Annet om hardware" (der masse havner, forståelig nok). Her (med hyperlink) er rette kategorien for ditt spørsmål. :)

I staden for

QUOTE
feilpost!

 

Og viktigst av alt, bruk user posted image

 

Det er ikkje alltid ein moderator viser kor ein post skal være, den kan bli stengt med følgande beskjed:

QUOTE
Stenges.
Feilpost.

 

Javel? Eit lite hint om kor den skal være er fint.

 

Eg skal ikkje dra spesifikke medlemmer inn i dette, men det er fleire som har den dårlige tonen som ødelegger.

Lenke til kommentar

Enkelte her på forumet har en overdrevet tro på egen fortreffelighet. Flere av disse har knapt fått dun på pungen. Man kan jo trekke sine egne konklusjoner om hvor fortreffelige disse er i virkeligheten. Jeg får håpe for deres del at de vokser dårskapen av seg før virkeligheten innhenter dem.

 

Ventetiden kan de jo bruker til å slå opp ordet moderere i ordboka.

 

Jeg vil også oppfordre dere som ikke har noe svar til å la være å svare.

Meningløse ytringer om ting dere åpenbart ikke har peiling på, avslører bare deres uvitenhet. Morsomheter på andres vegne understreker bare denne uvitenheten, mangel på respekt for andre mennesker og manglende sosiale evner.

Lenke til kommentar

Her var det mange morsomme og innterresante svar. Måtte le litt av "brenne sakte" og "han skal dø" selvom jeg ikke deler synet om å takle drittsekker på den måten, allikevel, den fyren må ha virkelig irritert på seg noen kraftig.

 

Det er somregel en eller flere skrudde livs-bakgrunner til at enkelte oppfører seg som drittsekker i første omgang, bare synd de kommer til steder som dette istedet for å investere i et par psykolog-timer.

 

 

Det er vel riktig det, at det er umulig å moderere 50.000+ brukere.

En ting som brukes i enkelte større MMORPG's, er et ryktesystem, hvor de som bidrar til ryktesystemet ikke har mulighet til å være anonyme, og ikke kan komme med kommentarer til systemet, det går bare ann å gi en poengsum fra f.eks -10 -> +10 hvor hvor grei/ok personen er å ha med å gjøre. Da blir det enkelt å informere om hvor bedriten en person er uten en logg full av drittkasting.

Har personen f.eks en totalscore på -9, kan man være rimelig sikker på at hun/han må ha gjort noe for å fortjene det.

Slike ryktesystemer bygger også på at det må være minst 10 andre som har scoret personen før statistikken vises, og det må være minst 1 time mellom hver scoring for å forhindre misbruk/overbruk.

 

Uansett, jeg kommer nok ikke til å gi meg, men jeg kommer heller ikke til å ignorere når/hvis noen plager meg, det er jeg for svak til, jeg lar meg irritere, både når jeg ser bølling mot meg selv, og mot andre.

 

Det værste som finnes er ignoranse kombinert med frykt IMO.

 

Jeg vet ikke om noen har sett på nyhetene i dag, om han som fikk juling av en gjeng på en buss på holmlia i dag. Han er en barndoms-kompis av meg, og han tryna på sykkel for ca 10 år siden, han lå i koma en stund da også.

Siden den gang har han vært grønnsak, dvs. hjerneskadet og 100% arbeidsufør, hele livet hans de siste 10 årene har bestått av å ta litt tog/buss i nærområdet, gå turer, og gå hjem igjen.

Nå fikk han juling av 7-8 personer, ca 100 vitner på og utenfor bussen, men ingen brøt inn eller sa noe, og ingen tør å vitne.

Nå har han fallt i koma igjen pga alle slagene han tok i mot.

 

Ganske sykt, når 7-8 personer går løs på en hjerneskada fyr, og 100 personer rundt ikke gjør en minste ting for å gripe inn.

 

Man kan sammenligne det litt med hva som foregår her inne til tider. De som angriper her, kjenner sjeldent den de angriper , trekker bare en masse konklusjoner og går verbalt løs på dem, og de rundt, uansett om de er enige eller ikke, bare ignorerer det med mindre de er gode kompiser av bølletrynet og supplementer med litt drittkasting de også.

Dermed er den som blir angrepet alene.

 

Gjerne har de bøllene en kompis eller to, som hjelper godt til med drittkastingen. Hvis ikke det er feigt, vet ikke jeg. Det er feigt å angripe andre på den måten her inne. Og ikke for å fornærme noen her inne, men det er også litt feigt å ikke gripe inn på stedet og backe opp den som blir hersa med.

Hvis ikke i public i tråden, ihvertfall sende en PM til den som blir plaga, å informere hun/han om at "ser noen driver drittkasting mot deg, og har rapportert personen".

Hadde alle gjort det, så hadde det ikke vært rent så få "reports" fra mange brukere samtidig et bøllefrø hadde fått på nakken hver gang hun/han hadde åpnet kjeften sin for å plage andre.

 

 

Karmacom

Lenke til kommentar

Strengere justis på personangrep og generell drittkasting trur eg hjelper. Finn værstingane, del ut eit par advarslar og så skal du sjå det går nedover.

 

Edit: Leste om han kompisen din Karmacom, og det er jo forferdeleg tragisk at noko slikt skal skje. Måtte dei som gjorde det få straff som fortjent (har ikkje høyrt utfallet av historien). Synest det er økande vald og mord her til lands, får i allefall det inntrykket frå media.

 

Ryktesystem trur eg ikkje vil fungere, men å dele ut advarslar for dårlig oppførsel synest eg er på sin plass. Sjølv om det er eit forum og du ikkje snakker direkte til ein person skal du ha folkeskikk, som dei fleste her på forumet har, mens eit par ikkje kan uttale seg utan å kaste dritt.

 

Det er òg ei gruppe som svarer på personangrep med ein sterk tone, og det er unødvendig. Ingen grunn til å ta igjen med samme mynt, om det måtte være rett det du skriv, så rapporter det heller.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Jeg regner meg selv fortsatt som ganske ny her på forumet. Men jeg har mange års erfaring fra andre forum. Derfor ble jeg ikke så veldig sjokkert over mottagelsen. Jeg kastet meg uti på dypt vann, med klare meninger i "en stor piratkopieringsdebatt?" på spillforumet, så der regnet jeg med reaksjoner.

 

Min andre post her (også på spillforumet), som var et helt uskyldig "Etter Morrowind er det ingen spill jeg bryr meg om. Hva gjør jeg nå?", ble møtt med følgende svar:

QUOTE
er du full eller din skrell?

Det tok jeg også med stor ro. Det har kanskje noe med alderen å gjøre, og at jeg har vært ute for "tøffinger" i det virkelige liv (for eksempel på jobb). Når jeg møter dem på internett gjør jeg en enkel vurdering, er nytteverdien av forumet større enn ubehaget? Så langt er det tilfelle her. Men det har hendt at jeg har sagt at "nei, dette er ikke verd det", og sagt takk for meg. Ikke nødvendigvis fordi det har gått utover meg personlig, men fordi tonen i sin alminnelighet ikke har vært noe trivelig.

 

Som sagt har jeg så langt funnet meg til rette her. Det betyr ikke at det ikke har vanket både ris og regerett utskjelling, både on- og off-line. Siden jeg har rimelig klare meninger om en del emner er det å vente. Og så er det jo ikke helt usannsynlig at jeg faktisk er en skrell, hva nå det betyr... ;)

 

Men etterhvert er det blitt klart at enkelte medlemmer er tøffere i trynet enn de behøver, og de ser også ut til å like seg i flokk. Det vil si at de vanker på de samme delforumene og svarer på de samme trådene. Det er synd for forumet i sin helhet, og fordi som får svi uten overhode å fortjene det. Faktisk vil jeg påstå at det ikke spiller noen rolle om det er fortjent eller ikke, det er uansett ikke i forumets interesser å tillate denslags.

 

Derfor har jeg gitt uttrykk for, og gjentar gjerne, at moderatorer simpelthen bør slette alle poster som inneholder personkarakteristikker eller -krangler, uansett øvrig innhold. Om jeg skriver 20 linjer om skjermkort og avslutter med "Og forøvrig synes jeg NN er en dust", ja så blir inlegget slettet. Da gjør man det klart at hvis jeg vil ha fram meningene mine så må jeg holde meg på matta.

 

Og så må man ikke gjøre forskjell på konge og trell. Oldtimers slipper unna med ting som vill få konsekvenser for en nykommer. Og det er opplagt en del her som flyter på at forumet ønsker å beholde deres kunnskap. Nytteverdien av det de poster er så stor at man ser gjennom fingerene med at de slenger med leppa og krangler, gjerne med hverandre. Vi hadde jo nylig en som fikk en utvidet "ferie" fra forumet etter gjentatte personkrangler med meningsmotstandere, men han måtte be om det selv. Da er terskelen for reaksjoner for høy, IMHO...

 

Jeg foreslår simpelthen følgende tillegg til retningslinjene:

"Det er ikke tillatt å poste negative karakteristikker av andre medlemmer, å kritisere dem for meninger eller utsagn, eller å kritisere språkbruk eller motivet for en tråd. Slike poster vil bli slettet. Dersom du mener du har berettighet kritikk til en tråd bruk Report-knappen. Uenighet om emnet for tråden skal uttrykkes saklig."

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Enig!

 

Jeg har vært leser av hardware.no i noen år nå. Ungår og skrive innlegg med mindre jeg har et spørsmål selv. Svarer sjelden på innlegg enda jeg 99% sikkert vet svaret eller bare har en annen mening jeg har lyst og dele. Det går alt fra stavefeil, kildemangel og egne meninger som kan resultere i at jeg risikerer og bli flama i noe de grader tilbake hvertfall hvis det er en farlig 5k poster. Da mister jeg likssom lysten til og svare...og få høy postcount driter jeg i så den hjelper ikke ;) Flere av mine venner føler det samme, så det er sikkert flere der ute. Og ikke bland meg med en mongo fjortiss som ikke klarer og skrive topic eller skriver som en ape med stavefeil på nesten hvert ord, jeg er en rimlig vanlig nettbruker/nerd.

 

Bare min mening...hvis noen bryr seg :D

Lenke til kommentar

QUOTE (HalTan @ 14/01/2005 : 00:06)
Oh the drama! :D

Foreslår at du rett og slett sender en PM til noen dersom du skulle ha et problem med dem, så kan man løse det seg imellom. :)

Poenget er at i en lignende situasjon i virkeligheten, så føler man ikke et behov for å sende en SMS eller ringe personlig en ukjent som nettopp har gitt deg finger'n på gata helt uten grunn. I virkeligheten enten slår man ned personen, eller kommer seg videre, og hvis personen fortsetter og følger etter deg, da slår man dem ned. Det har ingenting med samme mynt å gjøre, det har med tvungen situasjon å gjøre. Hvis valget er å pleie dem og gi dem den oppmerksomheten privat de absolutt ikke fortjener, eller å måtte skade dem, da velger jeg heller å skade dem hvis opsjonen om å komme meg unna personen er fjernet pga.

f.eks forfølgelse.

 

I forum sammenheng, blir det da å banne/utestenge, eller som en fyr ovenfor her foreslo, å slette hele posten uten forvarsel, uansett hvor god eller informativ posten er, er det så mye som en setning som er personlig negativt rettet mot noen, så forsvinner den posten.

 

Hvorfor skal man liksom måtte investere tid i å gi bøller den luksusen av å ville ta initiativet til å ordne noe som helst med dem privat? det er jo å gi dem luksus og belønne dem for urinmarkeringen sin. Det blir som katter som legger seg ned for å vise underkastelse. Jeg har ikke noe behov for å gi drittsekker så mye som 1 sekund forståelse. Alt jeg har behov for er å fjerne dem hvis de ikke kan eller vil skjerpe seg.

 

Personlig har jeg null behov for å hevde meg, men jeg har all behov for å hevde meg ovenfor plagsomme drittsekker som ikke lar hjelpsomme nøytrale brukere være i fred. Noen har behov for å tråkke på uskyldige, jeg har et kløende behov for å tråkke på de som tråkker på uskyldige hver eneste gang jeg ser det. Jeg blir like provosert av å se noen mobbe noen andre, som om det de hadde vært meg de mobbet. Og ja, jeg innrømmer at da får jeg onde hensikter, ingenting er deiligere enn å squishe flat og verbalt overkjøre en liten nettbølle som har levd godt å lenge på andres ubehag og frykt.

Jeg er ikke ekemplarisk eller moralsk perfekt,

jeg er menneske, mennesker har følelser og hevnlyst, det er ikke til å komme unna.

Det nytter ikke å komme med glorie-eksempler ang. hva man burde gjøre i teorien hvis det ikke er forenelig med hvordan mennesker flest fungerer i praksis når de er subjektivt involvert i noe.

Det er veldig lett å sitte på sidelinja med med moralens pekefinger. Jeg er sikker på at 99% av de som ikke er i en slik situasjon, som sitter med eksemplariske råd, ikke selv ville klart å følge sine egne råd dem hvis noen hadde dyttet dem over grensen for tolmodighet gjentatte ganger.

Det er sikkert velmente råd, og gode råd i teorien, men det fungerer dessverre ikke slik i praksis, hadde det gjort det så hadde jo alt av rapportering gått feilfritt/knirkefritt på skinner til enhver tid, og denne diskusjonen og denne tråden ville ikke eksistert per i dag.

 

En annen ting som er farlig med å la sånne ting få rotfeste, er at man selv som mobbet/bøllet med, mister humøret, man begynner sakte men sikkert å enten bli mer kynisk/kald/opptrer mer følelsesløst ovenfor andre som IKKE er bøllete, slik at man kan da virke bastant. Det smitter, og før man vet ordet av det så har man blitt så bitter og påpasselig, at man nærmest hopper i strupen på uskyldige folk som så mye som kommer med en smiley på feil sted når de svarer på dine innlegg.

 

Det blir som om å skulle forhandle med terrorister, i min verden forhandler man ikke med terrorister, man dreper dem.

 

"Oh the drama" er typisk latterligjørelse av når noen forsøker å ta opp ett emne de mener er alvorlig. Selvom du mener at det er en bagatell, kanskje det ikke nødvendigvis er en bagatell for andre.

 

På hvilket tidspunkt / Når ble det vanlig at folk skal måtte forsvare at de vil si ifra om ting, ta opp ting, diskutere ting de mener er seriøst / alvorlig uten at folk skal bagattelisere det eller latterligjøre det?

 

PS: Jeg skjønner du, i din sammenheng ikke mener å latterligjøre, men et bølletryne bruker ofte de samme ordene "oh the drama / dramaqueen / it's just a game / it's just the internet" som argumentasjon for at det er helt 100% ok å kaste dritt i trynet på folk, og at de som tar seg nær av det, ja de må være overfølsomme idioter.

 

 

typisk nettbølle oppskrift:

1: Hit & run

2: If they retaliate, scream "murder", or "dramaqueen" -> ridicule to turn the dice.

3: Accuse the victim of what you're accused of originally, confuse, so that the last

readers who don't have the time or will to read through a 15 page long personal-

shittingcontest, have a whole other picture of the situation.

 

Når jeg så Nobrains postcount (179) og han samtidig sa at han har vært her ET PAR ÅR da burde det si litt om hvor mye folk kvier seg for å skrive innlegg til tider pga de problemene. Tydeligvis er jo ikke fyren lat, han skriver jo ett innlegg her, og han sier klart og tydelig hvorfor han har så få postinger på den perioden, fordi han ikke vil sette seg i en situasjon hvor han blir spytta i trynet av en 5K poster.

Ang. postcount, det er kvaliteten som teller, ikke kvantiteten. For min del kunne forumer likeså godt vært foruten postcount. Enten det, eller bøllefrø som slenger med leppa, kommer med personlig dritt mot andre, burde straffes med -100 i poutcount hver eneste gang uten forvarsel eller advarsel, så tenker de seg litt bedre om neste gang.

 

Men akk, det er vel bare bagateller, jeg mener, det er jo bare internett, en minimal ubetydelig del av folks hverdag som ikke påvirker oss i det hele tatt, det er jo ikke akkuratt som om folk flest bruker timesvis av dagen sin på nett i dette landet, hey..vent..

 

Karma

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

QUOTE (Karmacom @ 14/01/2005 : 01:57)
Poenget er at i en lignende situasjon i virkeligheten, så føler man ikke et behov for å sende en SMS eller ringe personlig en ukjent som nettopp har gitt deg finger'n på gata helt uten grunn. I virkeligheten enten slår man ned personen, eller kommer seg videre, og hvis personen fortsetter og følger etter deg, da slår man dem ned. Det har ingenting med samme mynt å gjøre, det har med tvungen situasjon å gjøre. Hvis valget er å pleie dem og gi dem den oppmerksomheten privat de absolutt ikke fortjener, eller å måtte skade dem, da velger jeg heller å skade dem hvis opsjonen om å komme meg unna personen er fjernet pga.
f.eks forfølgelse.

Okey bare så èn ting er klart: Vi må skille mellom internett og virkeligheten. Å bli kalt "drittsekk" av en fremmed på internett kan ikke sammenlignes med å bli kalt det samme av en fremmed på Karl Johan.

Jeg begynner å irritere meg over denne tråden, da mange her tror at de kan forandre andre menneskers personlighet ved å starte å klage og sutre over at de blir mobbet på internett. Internett, til og med hardware-forumet, er så stort at hvis vi skal prøve å få alle til å være snille mot hverandre, finner vi fort ut at det går bare ikke. Da kan man:

-Ta det opp med vedkommende personlig

-Rapportere brukeren

-Rett og slett holde seg unna og trøste seg med at denne personen kommer du høyst sannsynlig aldri til å treffe, i hvertfall ikke snakke med.

 

Nå har jeg en følelese av at jeg kommer til å bli slaktet *løpe og gjemme seg* :roll:

Lenke til kommentar

Thompzen:

Hvorfor må vi skille mellom internett og virkeligheten? Hvorfor er det anderledes å bli kalt drittsekk her? Det fortjener en utdyping.

 

Nei, de færreste tror at man kan forandre andre menneskers personlighet, ei heller at man kan få alle til å være snille med hverandre. Det man kan gjøre, er å definere spillregler som sier at negativ adferd får konsekvenser. Forutsatt at reglene håndheves. Er du slem, får du være det et annet sted. Det er vel ikke så vanskelig å gjennomføre. Det store flertallet her på forumet er jo greie og hjelpsomme.

 

Jeg er enig i at første forsøk på å løse en konflikt mellom medlemmer må være en PM. Jeg har selv gjort det med vekslende hell. Noen ganger fungerer det, andre ganger gidder ikke vedkommende å svare en gang, eller svarer med fortsatt drittprat. Spørsmålet er bare, hvorfor skal et nytt medlem som ikke har gjort annet galt enn å stille et velment spørsmål eller gi uttrykk for en mening som en eller annen oldtimer ikke likte, være nødt til å ta initiativet til slutte fred? Han har da ikke gjort noe galt, og så blir det plutselig hans ansvar å løse problemet. Nei, da synes jeg forumet skal ha proaktive regler og handle på hans vegne.

 

Internett er virkelig, det er bare ikke alle som skjønner det der de sitter trygt gjemt bak en PC-skjerm og et morsomt alias. Det er lett å leke Charles Bronson når det verste man kan oppleve er en såret stolthet.

 

Slaktet? Nei det tror jeg ikke du skal være redd for å bli. ;)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

QUOTE (zeph @ 13/01/2005 : 18:40)
Eg synest det er greit om ein (1, one, 3-2) kanskje skriver til slutt i posten sin (som handler om emnet) "Denne er feilpostet og skal være under....", men ikkje 10!

Det er moderatoren sin jobb, derfor finnest knappen "Report". Kva hjelper det om folk klager over feilpost om ein moderator ikkje får vite det?

Jeg vil faktisk foreslå å legge dette til i retningslinjene (som allerede er lesestoff for en god stund).

"Feilposter, sms-språk o.l. skal IKKE kommenteres med et ord i tråden, men rapporteres. Har du ingenting å tilføye diskusjonen lar du være å poste. Klaging innad i tråder på dette vil bli slått ned på."

 

 

Noe sånt, kanskje?

Lenke til kommentar

QUOTE (Thompzen @ 14/01/2005 : 07:25)
Jeg begynner å irritere meg over denne tråden, da mange her tror at de kan forandre andre menneskers personlighet ved å starte å klage og sutre over at de blir mobbet på internett. Internett, til og med hardware-forumet, er så stort at hvis vi skal prøve å få alle til å være snille mot hverandre, finner vi fort ut at det går bare ikke.  Da kan man:
-Ta det opp med vedkommende personlig
-Rapportere brukeren
-Rett og slett holde seg unna og trøste seg med at denne personen kommer du høyst sannsynlig aldri til å treffe, i hvertfall ikke snakke med.

Nå har jeg en følelese av at jeg kommer til å bli slaktet *løpe og gjemme seg*  :roll:

"Vi må skille mellom internett og virkeligheten" er også klassiske unnskyldninger for å ikke oppføre seg saklig eller gjensidig hyggelig/nøytralt ovenfor folk man møter bare fordi man surfer på nettet.

 

Sier ikke at alle som sier det er bøller eller bruker det som en unnskyldning, eller at du er det ( du har jo ikke sagt noe plagsomt/personlig/negativt ) , men tenk på, at ute i den virkelige verden, der kan du stikke og sikkert ikke møte på personen igjen, ergo ikke noe særlig problem. Men hvis noen plager deg i f.eks et forum på nett, så er det ikke sikkert du vil stikke, kanskje du er der ofte, kjenner mange du diskuterer med ofte osv. Det er ikke noe mindre alvorlig, eller bedre å praktisere det å være en drittsekk ovenfor folk på nett. Spesielt ikke på ett sted hvor kanskje begge holder til ofte, derfor er det lettere sagt enn gjort å holde seg unna.

 

For å sammenligne det med virkeligheten, det ville tilsvart en som bor i huset ditt, eller naboen i blokka di, som er drittsekk, da vil du heller ikke bare pakke og dra, det er jo hjemmet ditt, derfor er det lettere sagt enn gjort å holde seg unna (deja vu).

 

Å rettferdiggjøre det med at det er ens personlighet er sørgelig som unnskyldning, som om det gir noen lisens til å være drittsekk og at hvis noen ikke liker det, nei da er de slemme som prøver å forandre min personlighet.

 

Synes jeg ser det:

 

"Hei, jeg heter Magnus, jeg er en morder, jeg skal drepe deg, jeg mener.. det er min personlighet, det ligger i min natur å drepe andre mennesker, så vær så snill å ikke prøv å forandre min personlighet, legg deg ned nå og godta min personlighet, så jeg kan myrde deg.."

 

Det er bare idioter, eller de som er rike nok til å eie hele verden, som går rundt naivt og forventer arrogant at verden skal danse etter deres pipe og tilpasse seg dem. Resten av befolkningen har vett nok til å forstå at det er vi som må tilpasse oss verden, ikke omvendt. Jeg regner med, og går ut ifra, til det motsatte er bevist, at du er av siste kategorien, en som tilpasser seg.

 

Hvis du irriterer deg over denne ene tråden, hvorfor leser du den da? jeg mener, tross alt, det er jo bare internett som du selv sier, og det er viktig å skille mellom internett og virkelighet, ergo i følge deg selv har du null grunn til å bli irritert, og hvis du blir det, så kan du jo bare:

 

-Ta det opp med vedkommende personlig (meg)

-Rapportere brukeren (meg)

-Rett og slett holde seg unna og trøste seg med at denne personen (meg) kommer du høyst sannsynlig aldri til å treffe, i hvertfall ikke snakke med.

 

Sorry, men det er veldig enkelt, og man ber bare om bråk og problemer for seg selv og andre hvis man skal gjøre det komplisert, røre det rundt grøten, få det til å være noe annet enn det det faktisk handler om, noe som majoriteten forstår utmerket uten å blunke, noe som er superenkelt: Skal man omgi seg med andre personer på en måte som er sunn og ikke skaper problemer for seg selv og andre, så må man ha litt folkeskikk og vett nok i hue til å ikke gå rundt å være drittsekk mot alle folk som ikke mener nøyaktig det samme som en selv.

 

PS: Har ingen hensikt om å slakte deg. Dessuten liker jeg smurfene.

 

Karma

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

Hehe, du fikk svar på tiltale Thomas :D

 

Men jeg må si jeg støtter Thomas (Thompzen) litt i det han sier. Absolutt ALT, og da mener jeg ALT på internett må enten taes med en klype salt (forum..), eller bli sjekket med en annen kilde (fakta..). Det finnes bøller der ute som alltid vil forbli bøller, noen vil skjønne at det ikke gagner noen å være bølle, andre vil bare fortsette. Og det er dessuten mange måter å tolke ting på. En vel-ment vits, kan taes alvorlig, fordi man ikke står face-to-face med personen og ser kroppspråk og hvordan han sier det. Men hvis det er soleklar mobbing av folk, er jo ikke det på noen måter bra. Og jeg har jo og sett det her på forumet. Men da har det som oftest vært folk som har gjort ting feil, som har spurt på totalt feil måte, omtrent som "bilde på skjermen funker ikke mer hva gjør jeg plzplz hjelp meg sliter veldig her håper pappa ikke ser det hva gjør jeg". DA får man svar på tiltale. Men noen er da litt for grove selvfølgelig.

 

Og nå er ikke meningen å henge ut deg, men jeg syns det er litt dobbeltmoralsk av deg: Du vil ha et forum med strenge regler, som ikke tolerer halvfrekke kommentarer eller bastante personer. Allikevel, postet du et emne om en Netshop-logo i Bærbare datamaskiner. Og du ville jo heller ikke akseptere at du postet den i feil forum. Da er man bastant :) Må bare beklage om du ser på dette som personangrep eller som frekt, men jeg håper du ser litt poenget mitt. :)

Lenke til kommentar

QUOTE (eXZire @ 14/01/2005 : 15:58)
Og nå er ikke meningen å henge ut deg, men jeg syns det er litt dobbeltmoralsk av deg: Du vil ha et forum med strenge regler, som ikke tolerer halvfrekke kommentarer eller bastante personer. Allikevel, postet du et emne om en Netshop-logo i Bærbare datamaskiner. Og du ville jo heller ikke akseptere at du postet den i feil forum. Da er man bastant :) Må bare beklage om du ser på dette som personangrep eller som frekt, men jeg håper du ser litt poenget mitt. :)

Neida, men det mener jeg "bastant" fortsatt også, at den hørte hjemme i bærbar.

Netshop og alle de i bærbar forumet har en "forbindelse" seg i mellom som er ganske så innvirkende på brukerne der. Samt at jeg ville ha feedback fre dem og ingen andre ettersom tanken var hvordan de kunne se for seg en slik logo på en bærbar.

 

Men som sagt, det kan diskuteres i all evightet, jeg mener nå ihvertfall da at den hadde mer der å gjøre, enn i f.eks video & fotografi <-- hovedforumet som har lite med bærbar-logoer å gjøre og brukerne der har et mindre forhold til netshop.

 

Allikevel, selvom jeg er uenig, aksepterer jeg valget og retter meg etter det. Dvs jeg har hverken klaget på noen moderatorer for at den ble flyttet, eller gjort noen sak ut av det i seg selv. Det jeg har gjort noe ut av er alt det ble supplementert med av bedriten verbal oppførsel. Har man ett problem med en feilposting, kan man rapportere det og holde kjeft, ikke avspore en tråd totalt med drittprat i tillegg.

 

Det er forskjell på å være bastant om noe, og slenge dritt i trynet på folk. Jeg som alle andre kan også være bastant i ny og ne, men jeg slenger ikke med leppa mot folk personlig med mindre jeg blir personlig trakkasert av personen. Jeg som alle andre forstår også en god porsjon ironi, spøk osv. Men på en annen side forstår jeg også når det skinner klart igjennom at denne personen har en bedriten hensikt med det han/hun sier/uttaler. Enkelte tilfeller er det ingen tvil.

Akkuratt som du sier at folk må ta ting med en klype salt, så må jo også folk forstå at pga nettet, som du selv sier, så ser man ikke kroppsspråket osv, noe som gjør det vanskeligere å skille noen ganger mellom motivasjonen eller hensikten enkelte har med å si det de sier. Derfor er det den som skriver sitt ansvar å utrykke klart og tydelig bortenfor enhver tvil hva man har som hensikt hvis man kommer med vage eller tvilende personlige kommentarer.

 

Ta deg f.eks, du presiserer klart og tydelig "nå er det ikke meningen å henge deg ut, men je syns det er litt dobbeltmoralsk av deg.."

 

Da sier du jo en ganske klar beskjed:

1:Du ER uenig med meg, ergo, du må få lov til å være det og vil ikke juge om det.

2:Men, hensikten din er genuin, dvs. du ER faktisk uenig, og har et annet synspunkt, og du føler at det synspunktet må du få ut, og at du samtidig håper at mottager(meg) ikke tar det personlig, for du har ingen hensikt med å forsøke å henge meg ut.

 

Dvs. det er 0% sjanse til å misforstå det du sier, det er absolutt ingen tvil hva hensikten din er, du er ute etter å bare være ekkel... neida :D

Du er bare rett og slett uenig, og utrykker deg så godt du kan om det UTEN å ville fornærme noen, dvs. du vil holde deg til sak og ikke person.

 

Jeg har ingenting i mot at folk er krasse og bastante i sak, jeg har noe i mot det sekundet folk begynner å bli krasse og bastante mot en person.

At folk uttaler det å være sterk i mening eller bastant og holde seg til å være det kun når det gjelder sak og ikke person, som en kunst, synes jeg er latterlig.

Det er ingen kunst hvis man har et snev av empati og likeverdig nøytral respekt for alle man møter til evt. en person er drittsekk mot dem og dermed ikke fortjener den respekten. De fleste har det lille snevet av empati og forståelse for alt rundt seg tror nå jeg.

 

Det er også mange ganger jeg tenker "oh *himler med øynene* for en idiot.... " men vurderer da om det virkelig gir noe konstruktivt til f.eks forumet eller ville gitt noe konstruktivt til den personen å uttale meg om det. Gjør det ikke det så holder jeg det for meg selv og stoler på at den personen finner nok ut av sin idioti selv en dag, eller at personen kanskje sliter med noe, og at det siste de trenger da er mer idiot-stempel kastet etter seg.

For meg er ikke det å ha rett første prioritet, men det å tilføre andre noe positivt og være hyggelig først og fremst så langt det er mulig.

 

Eks. du tenker kanskje "sigh* må han skrive så jævlig langt hver eneste gang? det er jo ingen som gidder å lese så lange poster, stakkars fyr, klarer ikke å si ting enkelt". Hva hvis da realiteten er at jeg faktisk er klar over det selv? at jeg VET at jeg har en skrivediare uten like, og sjelden jeg klarer å skrive kort og enkelt, og at sånn er jeg født av en eller annen merkelig grunn, det er ikke noe jeg PRØVER aktivt å gjøre. Noen ganger så skriver jeg så langt at jeg glemmer hva jeg skrev om når jeg begynte.

Spørsmålet er da, hvis du i en hypotetisk situasjon hadde kommentert det til meg på en personlig og stygg måte, hadde det hatt noen som helst konstruktiv virkning da? Hadde jeg lært noe nytt noe som jeg ikke visste fra før av da? Antageligvis ikke. Og hadde du kommentert det på en litt vittig hyggelig og ironisk måte, så ville du fått et hyggelig svar tilbake om at "ja, det er en av mine svakheter, jeg har gitt opp for lenge siden å prøve å gjøre noe med det >håpløst idiot-tilfelle av skap-forfatter<" med en smiley bak og begge hadde nok trekt på smilebåndet ihvertfall i 1 sekund der hjemme. Du hadde fått en viktig opplysning, jeg hadde fått sjansen til å ta selv-kritikk istedet for å føle meg dum og stemplet av en som fremfører meg som en idiot.

 

"bilde på skjermen funker ikke mer hva gjør jeg plzplz hjelp meg sliter veldig her håper pappa ikke ser det hva gjør jeg". <-- latterlig, men hva gjør egentlig fyren her som er vondt i hensikt? han er menneske, og har sikkert små-panikk. Da kan man enten slappe fyren i trynet og få han til å føle seg stokk dum, eller man kan prøve å fortelle fyren f.eks "uff da, men det hjelper oss lite å ikke vite litt mer om problemet, noe som gjør det vanskelig å ta deg seriøst. Prøv å sett et tydelig emne på tråden, og forklar hva som skjedde / når det skjedde med denne skjermen din, så kanskje noen kan hjelpe deg."

Så kan man heller le litt for seg selv foran skjermen hvor idiot man synes den stakkaren er, men allikevel, han har jo ikke utvist noen vonde hensikter mot noen, så hvorfor gjøre sitt ytterste for "å sette han på plass" da? Hva skjedde meg "forklare noen noe / hjelpe noen til å forstå forum-reglene bedre" ?

 

Det jeg mener er at man MÅ ikke tråkke på en maur(en idiot) hver gang man ser en på sin vei bare fordi man KAN. Enkelte personer gjør det det: "å! se! en maur! den kan jeg tråkke på, og ingen kan stoppe meg haha :D *squish* *død*"

 

Det er ikke all kritikk som er verdt å slenge ut med til enhver tid, spesielt ikke hvis den ikke fører til noe konstruktivt eller forbedring, men antageligvis bare til mer bitterhet eller at man får noen til å føle seg direkte dum.

 

Jeg ser poenget ditt, men hvis du leser postene mine før den ene posten, og teller antall ganger ordet "netshop" kommer opp i bærbar forumet i forskjellige sammenhenger, så tror jeg du forstår litt hvorfor jeg valgte å poste den akkuratt der.

 

Jeg vil ikke ha et forum med strenge regler, jeg vil ha et forum med saklige regler som overholdes med prioritet på etikette ovenfor noe annet teknisk. Hvis et forum prioriterer sterkt tekniske regler først, på bekostning av etikette, da har man et problem. Har man etikette på det rene, med lite bråk brukere imellom, da er alle mye mer villige til å faktisk ta de tekniske reglene alvorlig også. Godvilje folk imellom er en magisk bryter som kan få de fleste personer til å gjøre sitt beste for å holde på den godviljen / gode atmosfæren.

 

Uansett, og uansett hvor langt jeg skriver, så er det min mening. Sier ikke at din mening ikke er gyldig, jeg bare synes at det ikke passer helt inn med situasjonen min. Jeg har gjort mine feilpostinger her i livet, og føler ingen skam i å innse når jeg har f.eks postet feil, men den feilpostingen er jeg ikke enig. Allikvel, forumet er ikke eid av meg, og de som driver det kan lage egentlig hva enn de vil av rare regler for hvor ting hører hjemme, og jeg har da som bruker å akseptere de reglene så lenge jeg er her. Men nå var også den initielle hensikten min å takke for meg og rusle videre, hadde ingen planer om å bli her og motsette meg det. At jeg blir her betyr heller ikke at jeg kommer til å motsette meg det, men jeg kommer alltid til å mene at drittsekker som gjør sitt ytterste for å få folk til å føle seg dumme, bare bruker opp luften på planeten vår, uansett hvor jeg befinner meg.

 

Jeg tror du feiltolker meg litt i det jeg prøver å si, siden du er fryktelig påpasselig med å beklage på forhånd for potensiellt personangrep. Det hadde holdt å nevne en gang at du ikke har som hensikt å angripe.

Dvs. det virker for meg som om du ikke stoler på at det DU føler IKKE er et personangrep, oppleves på samme måte av meg, at jeg kanskje er overfølsom og at du da kanskje er i faresonen for å ha tråkket på meg allerede uten at du er klar over det, tråkket på en overfølsom person.

Nei og atter nei, hadde du følt deg angrepet av din egen post (den jeg svarer på nå)? Neppe.

Og hvis du har normale sosiale antenner ( noe bøller somregel IKKE har ) så vet du godt når du står i faresonen for å virke støtende mot noen som om du ville følt det selv. Du kunne ha tatt i mye mer, og allikevel ikke tråkket på meg, for du diskuterer saken, ikke personen, og jeg er 30 år, ikke en trass liten 12 åring som tar alt bu-hu personlig når noen gir meg tilsnakk eller kritikk.

Allikevel, bedre å være for forsiktig i hensyn til andre, enn det motsatte,

Og neppe rart hvis du feiltolker litt av tingene jeg skriver, for jeg skriver så langt noen ganger, at klarheten i poenget mitt drukner i lengden på posten.

Det, pluss muligens emnet denne tråden er om gjør at man er ekstra forsiktig.

 

Jeg mener at hvis det er ett sted man KAN være mindre forsiktig, så er det nettopp i denne tråden, den er jo en blitt til en diskusjon om akkuratt det emnet i seg selv, som kan bringe opp ganske sterke meninger hos enkelte. Dette er like farlig å diskutere som politikk og religion IMO, og da burde man ikke bli overrasket hvis noen blir litt over-ivrig akkuratt her, her ER det faktisk forståelig hvis noen blir akkuratt det, for dette er en diskusjon om mening, ikke om fakta som f.eks hardware, hvor jeg har liten forståelse for at folk skal bli personlige mot hverandre og overivrige, jeg mener, det er jo bare hardware, ledninger og skrot, ikke meninger og følelser.

 

PS: Jeg har ikke sett en eneste bølle i denne tråden f.eks eller en eneste person som har oppført seg bøllete i denne tråden. Til og med sett et par bøller som har skrevet i denne tråden, men da på mirakuløst vis uten å oppføre seg bøllete. Det må jo være positivt for noe.

 

Nå blir jeg litt lei av å se mine egne ord, så tror jeg går å finner på noe annet resten av dagen.

 

 

Karma

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

Jeg kan vel si som så at jeg støtter de fleste synspunktene og argumentene dine :)

(...men fortsatt ikke bærbare datamaskiner/netshop-logo saken, men den er vi begge uenige i, og det respekterer begge :) Tror vi kunne dratt den saken rimelig langt, men jeg tror vi lar den ligge ;) )

 

Er også enig med deg at det å være bastant og det å bedrive drittslenging er to forskjellige ting, men "bastanthet" KAN bli roten til "alt vondt", da det noen ganger kan utvikle seg til mobbing e.l. om du møter på riktig/feil person... uheldigvis...

 

Ville være så forsiktig som mulig med kommentaren min i dette emnet, fordi jeg, (og "bøllene" for den saks skyld) forstår at det ikke er verdens smarteste ting å drive drittslenging i en slik tråd :) (...og ellers for den saks skyld... men EKSTRA forsiktig her ;) )

 

"bilde på skjermen funker ikke mer hva gjør jeg plzplz hjelp meg sliter veldig her håper pappa ikke ser det hva gjør jeg" <- Problemet er at folk som begynner slik sjeldent klarer å lure nøkkelinfo ut av sine verdifulle fingere. Jeg vil ikke være "fordømsk" her, men de fleste krever at man skal hjelpe dem, uten å egentlig kunne gi deg noe info man trenger for å hjelpe han i det hele tatt. Og da skjønner jeg virkelig at folk kan bli irritert.

Men da kommer vi jo over til noe du sa igjen, at du holder himlende øyne og ukonstruktive kommentarer for deg selv, når du syns det er en idiotisk kommentar, eller blir irritert på en spes person. Dette burde flere begynne med, der er jeg definitivt enig. Personangrep har ingenting her inne å gjøre. :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...