Gå til innhold

Takk for oppholdet.


Anbefalte innlegg

QUOTE (Kingy @ 12/01/2005 : 23:31)
Mitt råd til deg: prøv å finn en løsning gjennom moderatorene, de fleste der er greie , forståelsesfulle folk, akkurat som deg og meg, og vil nok skjønne hvorfor du er frustrert. hvis ikke det funker så hvem vet?, kanskje bøllene vokser opp? :)

Foreløpig er listen tom, med litt hell så holder den seg slik lenge.

 

Når/hvis første "navn" blir aktuelt, skal jeg ta det opp privat med en moderator før noen tilfører noe på den listen, i tilfelle det strider med reglene (mer en de originale uthengingene bøllene her er flink til å praktisere).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner godt hva du mener, har selv blitt utsatt for mye hets når jeg prøver å diskutere og hjelpe etter beste mening.

 

Mange har en "perfekt-holdning" her inne og man må tenke seg om minst 50.000 ganger før man poster. Det er litt synd at det skal være så mye pirking på småfeil og latterliggjøring av folk som faktisk prøver å være seriøse med budskapet sitt, istedet burde man komme med konstruktiv kritikk og definitivt med hjelp til trådstarter.

 

Det er mye sanking av poster (om å gjøre å ha flest antall). Det er nok mye av grunnen til holdningen som er skapt. Derfor støyer folk mer enn nødvendig og de hakker mer på andre. Dermed får de flere poster og tror de kan skilte med at de er mer "bereist" og "profesjonelle" enn folk med mindre antall poster. Jeg vil vel heller si at de er "bortreist" og "uprofesjonelle". Har ofte sett at medlemmer med tusenvis av innlegg har 30-40% av innleggene sine i kategorien søppel, det sier vel sitt kanskje? Selv om folk har mange poster, så betyr ikke det nødvendigvis at de har vært her i årevis og er territorielle som du antyder.

 

Hvordan skal man få bukt med problemet? Fjerne tellingen på antall poster på hvert medlem kanskje eller ignorere tullpostene? Det er vanskelig å ignorere tullposter så å fjerne antallet innlegg er vel en bedre løsning. Men før det skjer så er det beste å ignorere tullposter.

 

Hvis du velger å bli, prøv å overse hakkingen og pirkingen for det hjelper hvertfall ikke å helle bensin på bålet. Prøv heller å forholde deg kun til trådstarter når hakkespettene angriper.

 

Trådstartere som søker løsning på et problem greier uansett å skille klinten fra hveten. Og det er nok en erfaring de serløse medlemmene (som har vært her i flere år) har lært ;)

 

Sveinl.

Lenke til kommentar

QUOTE (Sveinl @ 12/01/2005 : 23:50)
Har ofte sett at medlemmer med tusenvis av innlegg har 30-40% av innleggene sine i kategorien søppel, det sier vel sitt kanskje? Selv om folk har mange poster, så betyr ikke det nødvendigvis at de har vært her i årevis og er territorielle som du antyder.

Alt som blir postet i off-topic, blir ikke talt med i antall innlegg en person har(rett meg hvis jeg tar feil).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

QUOTE (Ozelot @ 12/01/2005 : 23:52)
QUOTE (Sveinl @ 12/01/2005 : 23:50)
Har ofte sett at medlemmer med tusenvis av innlegg har 30-40% av innleggene sine i kategorien søppel, det sier vel sitt kanskje? Selv om folk har mange poster, så betyr ikke det nødvendigvis at de har vært her i årevis og er territorielle som du antyder.

Alt som blir postet i off-topic, blir ikke talt med i antall innlegg en person har(rett meg hvis jeg tar feil).

Det er riktig det.

Lenke til kommentar

QUOTE (Ozelot @ 12/01/2005 : 23:52)
QUOTE (Sveinl @ 12/01/2005 : 23:50)
Har ofte sett at medlemmer med tusenvis av innlegg har 30-40% av innleggene sine i kategorien søppel, det sier vel sitt kanskje? Selv om folk har mange poster, så betyr ikke det nødvendigvis at de har vært her i årevis og er territorielle som du antyder.

Alt som blir postet i off-topic, blir ikke talt med i antall innlegg en person har(rett meg hvis jeg tar feil).

Dersom du klikker på nicket til et medlem så mener jeg å ha sett dette inne på den siden. Ikke antall innlegg men %-vis i den kategorien man poster mest. Litt feil formulert av meg kanskje...

 

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

QUOTE (wh1te @ 12/01/2005 : 23:30)
1:
Om du får slengt et "tull" eller "tøys" etter deg, er du ikke noe annerledes enn mangfoldet av aktive brukere her inne, for de fleste av oss har vært i diskusjoner hvor uhøflige gloser har blitt brukt.

2:
Ser ingen grunn til å henge ut folk du synes er ufine..

1:

Hadde det bare vært meg og ingen andre, så hadde det ikke vært noe jeg hadde giddet å fokusere på. Det at jeg bare er en av mangfoldet som får slik behandling er hele poenget, det skjer i et stort omfang, av en langt mindre gruppe brukere enn det store manfoldet som tar det imot. Ved litt gjennomgåing av alle trådene på forumet kan man lett finne 100 "værstinger" som har utmerket seg kraftig i den praksisen, hvorav de 100 har kanskje påvirket 1000+ personer negativt.

 

2:

Hvorfor ikke henge ut de som allerede selv frivillig og på eget initiativ har tatt valget for lenge siden, og fortsatt opprettholdet den praksisen om å henge ut andre med liten eller ingen saklig grunn? Er ikke det grunn nok da hvis de ikke hører på moderatorer eller ikke blir sett på som ødeleggende?

 

Mange stener små blir stort fjell, hvis hver moderator hele tiden ser enkelt-tilfeller som ikke er så ille, men passe ille som ikke er nok til advarsel der og da, isteden for å se at totalen bygger seg opp, så vil det før man vet ordet av det ha gått over streken rett foran øynene på folk.

 

Nå vet jeg rent lite om moderatorene her, bare vært her i 2 uker, og umulig selvfølgelig for moderatorer å følge med hele tiden på hver eneste linje. Men kanskje moderatorer burde gjøre større eksempel ut av enkelt-tilfeller ute i forumet når de slår ned på bøllete personer istedet for private advarsler for å skremme de bøllene fra å holde på slik?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

QUOTE (Sveinl @ 12/01/2005 : 23:50)
Har ofte sett at medlemmer med tusenvis av innlegg har 30-40% av innleggene sine i kategorien søppel, det sier vel sitt kanskje?

Nei, det gjør ikke det. Heldigvis har man noe som kalles kvalitetssøppel og forståelig nok ønsker flere brukere å diskutere ting utover pc, oc, spill, mobil, programmering, mac, bil og film.

 

Hvis alle blir flinkere til å rapportere flaming, vil ikke dette være så stort problem, tror jeg.

Lenke til kommentar

QUOTE (Sveinl @ 12/01/2005 : 23:50)
Hvordan skal man få bukt med problemet? Fjerne tellingen på antall poster på hvert medlem kanskje eller ignorere tullpostene? Det er vanskelig å ignorere tullposter så å fjerne antallet innlegg er vel en bedre løsning. Men før det skjer så er det beste å ignorere tullposter.

Sveinl.

God ide, kan begynne med meg, kan en moderator nullstille postcounten min? ønsker det mer enn gjerne. postcount har aldri vært status i mine øyne. Nye brukere burde ha gjensidig respekt for de lengst postende og vice versa. Postcount avgjør ikke om en person har feil/rett, er saklig/idiot.

 

En med stor postcount som fortsatt oppfører seg bedritent er jo egentlig en enda større idiot, ettersom de er kjent med forumet og de lokale reglene/holdningene og burde ha lært av all den tiden der. Nye brukere har ihvertfall unskyldningen at de er nye og uvitende ihvertfall de 2-3 første gangene de oppfører seg idiotisk, men så burde de lære også IMO.

Lenke til kommentar

"Karmacom" bør absolutt ikke ikke melde pass .

Detaljer og flisespikeri kan holdes unna temaet "Karmacom'n" tar opp .

Takhøyden hos enkelte debatanter kunne absolutt vært hevet .

I motsatt fall vil forumet stagnere .

Det burde være i alles interesse at flest mulig føler seg velkommen og tør delta .

Vi har alle noe å lære og å lære bort .

Det fordres da at man aksepterer at egne meninger og oppfatninger ikke er ensbetydende med den "ene og rene sannhet" , uansett hvor velbegrunnede og riktige de måtte være .

Dog , for egen del har jeg ingenting imot litt rettledning i morsmålet særlig om det kombineres med litt humor .

Det samme gjelder for temaet "Personlig Computer"

Endret av 1955
Lenke til kommentar

QUOTE (1955 @ 13/01/2005 : 00:11)
Det fordres da at man aksepterer at egne meninger og oppfatninger ikke er ensbetydende med den "ene og rene sannhet" , uansett hvor velbegrunnede og riktige de måtte være

Det eneste som kan sier med sikkerhet, er at ingenting er 100% sikkert... (?) :D

Lenke til kommentar

QUOTE (Caliber @ 13/01/2005 : 00:16)
Selv har jeg hatt en ganske god "oppvekst" her på forumet, men ja; jeg ser tendensen. Backer deg derfor fullt opp, men for all del; bruk report-knappen når den kan brukes! Som et avsluttende innlegg henviser jeg til signaturen min, som forhåpentligvis ikke blir sett på som støtende:

Ja der ser du, la ikke merke til den før noen nevnte den isted (blind), de få PM'ene jeg har sendt til moderator, lette jeg meg frem i sticky tråder for å finne en moderator for så å velge "PM" hehe.. :D

 

Karma

Lenke til kommentar

QUOTE (wh1te @ 13/01/2005 : 00:03)
QUOTE (Sveinl @ 12/01/2005 : 23:50)
Har ofte sett at medlemmer med tusenvis av innlegg har 30-40% av innleggene sine i kategorien søppel, det sier vel sitt kanskje?

Nei, det gjør ikke det. Heldigvis har man noe som kalles kvalitetssøppel og forståelig nok ønsker flere brukere å diskutere ting utover pc, oc, spill, mobil, programmering, mac, bil og film.

 

Hvis alle blir flinkere til å rapportere flaming, vil ikke dette være så stort problem, tror jeg.

Da har jeg muligens misforstått kategorien. Trodde det var bare søppel (i ordets rette forstand) der inne skjønner du. Har faktisk aldri gått inn der pga. dette.

 

Jeg ser jo faktisk nå at det er noe kvalitetssøppel der også ;)

 

Sveinl.

Lenke til kommentar

Vil bare si at alle ting har sitt opphav et eller annet sted.

 

Jeg leste gjennom nært sagt alle postene dine, og antallet poster over såpass kort tid --> nokså korrekte dog samt bastante meninger --> kombinert med fullt navn og mobilnummer oppgitt et sted --> samt gjenntatte henvisninger til leggetid ; Det hele virket litt ... manisk.

 

Men back to topic :

 

Jeg har ikke opplevd noe flamming fra brukere her (uten å selv ha lagt opp til det), selv om jeg ser mye av det mot andre brukere.

 

Yup !

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar

Det er et ganske klassisk problem du skriver om her, og det har vært diskutert særdeles mye. Før noen antar noe som helst; jeg er ikke på noens side, jeg legger ganske enkelt frem min egen mening.

 

Det har vært såpass mye useriøs posting og hardnakkede påstander (i begge retninger) som gjør at folk har blitt særdeles kritiske til hva som blir skrevet og også veldig flinke til å rakke ned på de som gjør/skriver feil. Vi brukerne er veldig opptatte av at informasjonen som gis her er korrekt til enhver tid, og når da en person uten peiling på noe som helst kommer inn og sier "sånn og sånn er det for det sier kompisen min" så er det klart at man må være litt tøff/hard, "rakke ned" på vedkommende med en skarp tone og si "Tull!" eller lignende.

 

Det er ikke vondt ment, men det må til for å få vedkommende til å forstå at selv om han har èn erfaring om temaet så kan den generelle tonen være annerledes. Dette har syntes å ta litt uante proposjoner og rettferdiggjør selvfølgelig ikke dårlig oppførsel på generell basis, men i mange enkelttilfeller er det nødvendigvis eneste utvei, for å (som tidligere nevnt) får brukeren til å skjønne at det han/hun skriver er galt og at han/hun burde tenke seg om både 2 og 3 ganger før vedkommende poster.

 

Samme gjelder skrivefeil og generell bra språkbruk. Det er så mye bedre for alle som leser et innlegg at det er skrevet korrekt med god norsk, når det koster så lite tid og energi å lese gjennom det man skriver èn gang til for å rette opp evt. feil. Å føre denne holdninga vil jeg kalle forsøk på en "kvalitetsheving" og selv om jeg liker meg her på forumet med enkelte unntak, så er det absolutt nødvendig.

Lenke til kommentar

Mengden mindreårige (<15 år gamle) som har samlet seg her har økt i den siste tiden og det virker som disse har en ganske avslappet holdning til hva forumet egentlig er. Nå gjelder selvfølgelig ikke dette alle, og jeg vil ikke henge ut alle i den yngre garden, men det ser ut som majoriteten av disse registrerer seg, poster en elendig skrevet post uten å tenke seg om to ganger, forventer at noen skal klare å forstå problemet ut fra to linjer tekst med dårlig språkbruk og faktisk få svar på dette uten videre.

 

Andre igjen "henger" på forumet, diskuterer flittig med god argumentasjon og bra synspunkter og har fått litt bedre tak på hva det er snakk om. Selvfølgelig er ingen av holdningene "rett" eller "galt" , men det handler litt om respekt/høflighet til/mellom oss brukere. Dette gjelder også in real life, jeg kjenner flere personer som tror at med en gang noen jobber i et serviceyrke så kan man behandle dem som man vil fordi det er jobben deres.

 

Personlig prøver jeg å være høflig uansett hvem det er jeg snakker med, jeg springer ikke inn på elkjøp med en gang det er no galt med noe jeg har kjøpt der og sier "H*LLVETTEH , nå funker ikke dr*ten dere solgte meg, j*vla vattnisser! Måtte dere brenne!". Kan ikke forvente å få mye hjelp da, tipper mannen/dama bak disken hadde gitt meg et stygt blikk og ønsket meg dit peppern gror både èn og to ganger. For å finne den røde tråden i det jeg har skrevet igjen; det samme gjelder oss brukerne her på forumet. Vi blir litt kritiske og nedrakkende fordi vi opplever denne oppførselen til stadighet. Når det da samtidig er relativt upersonlig med internett som medium , så er det (litt for) lett å avreagere med en del stygge setninger uten at det nødvendigvis lå for mye bak det hele... Noe som også er poenget mitt , i bunn og grunn. Ikke ta alt så alvorlig, svar litt med samme mynt men for all del hold deg saklig. :)

 

(Måtte dele opp i to innlegg)

Endret av Tacritan
Lenke til kommentar

Karmacom: Det er synd hvis du føler at tilstandene på forumet ikke er til å leve med. Jeg henger ikke på bærbarforumet, så jeg kjenner ikke til de konkrete trådene du viser til. Jeg tviler ikke på at det er mange "bøller" som du kaller det her. Men jeg kan heller ikke se hvordan en offentlig gapestokk for disse bøllene kan bidra til å forbedre stemningen. Slik jeg ser det senker du bare deg selv til bøllenes nivå med et slik tiltak, og jeg tror verken du, bøllene eller noen andre for den saks skyld vil tjene på det.

 

Hvis du eller noen andre ser poster dere reagerer på, så er reportknappen der for å brukes. Hvis noen skal gripe inn er det greit å ha konkrete eksempler å ta tak i, det blir vanskelig å gjøre noe med problemet når alt man har å gå etter er at enkelte lager kvalme på forumet.

 

Sveinl: Du har helt rett i at brukere med høy postcount ikke nødvendigvis er "all that", men jeg er i likhet med wh1te uenig når du sier at brukerne som poster i søppel er "dårligere" enn andre brukere som poster i mer hardwarerelaterte fora. Men selvfølgelig, ingen regel uten unntak.

Lenke til kommentar

Postcounten sier ikke så mye om folk. De fleste av de som har mange poster har faktisk peil, men har da sett flere som har over 1000 poster som er helt blanke.

 

Selv har jeg ikke sett noe av det du sier, men saken kan jo være det at noen folk er veldig sta, og som ikke gir seg, selv om de har feil men de tror de har riktig.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...