Gå til innhold

Takk for oppholdet.


Anbefalte innlegg

Det er leit å høre at du har hatt en dårlig erfaring her på forumet. Personlig har jeg lært ekstremt mye av å titte igjennom forskjellige spørsmål og svar. Jeg har blitt mye mer opptatt av hardware b.la. og det forumet har gitt meg av erfaring og inspirasjon er helt ubetalig. Alle har vel fra en tid til en annen støtt på en "bølle", men i de aller fleste tilfeller så ordner det seg.

Jeg er forsåvidt ganske enig i alt som har blitt sagt her, og det finnes alltid flere sider av en sak.

Overalt i livet vil folk på en eller annen måte støtte på deg, du har da valget mellom å skjule deg, eller å stå opp og tale for deg selv.

Endret av Valent
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

For å utbrodere postcount-myten litt: hvis man er i tvil hvorvidt man kan stole på en bruker med høye tall eller ikke, er det ikke verre enn å klikke seg inn på noen poster brukeren har skrevet før og da mulig fått bekreftet om brukeren var seriøs og flink eller ikke.

Lenke til kommentar

Syns ikke folk burde ta flaming personlig, noe det aldri kan være fordi de ikke vet hvem du er engang.

 

Hvis noen flamer meg ignorerer jeg det og flirer av at han har brukt tiden sin på det, hvis alle gjorde det og flamerne visste dette hadde det ikke vært noe poeng for de å flame, fordi ingen bryr seg.

Lenke til kommentar

QUOTE (Tacritan @ 13/01/2005 : 00:38)
når da en person uten peiling på noe som helst kommer inn og sier "sånn og sånn er det for det sier kompisen min" så er det klart at man må være litt tøff/hard, "rakke ned" på vedkommende med en skarp tone og si "Tull!" eller lignende.

Mente du konkret meg/min situasjon nå? eller mener du generellt når noen kommer inn og sier.

 

"WIN3.11 roXX!!! alt annet suger!!"

 

Jeg har jobbet med data, IT og nettverk, hardware-reparasjon og programmering i fast stilling siden jeg var 14, det blir 16 år (jeg er 30).

 

Dvs. jeg ville ikke klassifisere meg selv som en som ikke har peiling, men uansett hvor mye eller lite peiling jeg har, så stiger ihvertfall ikke graden til å hevde meg over noen med kunnskapen. At jeg har jobbet så og så lenge og ditt og datt er heller ikke noe jeg går ut og farer med til vanlig, kviet meg i det lengste for å nevne det i denne diskusjonen / sammenhengen.

 

Det er veldig lite som er 100% sikkert innen data / IT, det er i spedbarnsfasen enda og det går knapt en dag før noen har laget en hardware eller software-løsning som dagen etter blir utkonkurrert av noe bedre osv.

 

Hvis du leser igjennom postene mine, finner du ordet "beklager" "du har sikkert rett" sikkert 20-30 ganger minst, og jeg har vært her i bare 2 uker. Dvs. jeg er ikke vanskelig å få til å beklage eller innrømme noe, og ser ingen saklig grunn til hvorfor noen jeg ikke kjenner, ikke har hatt noen dialog med plutselig skal hoppe inn med innlegg som starter med "Vås!!" over-selvsikkert. Da er det jo den posteren som er den som nødvendigvis burde innse at det er han/hun som har en slik "jeg vet alt, jeg har alltid rett, derfor er det du skriver : VÅS!"-holdning.

 

Jeg kunne like så godt vært helt fresh innen IT/Data, ingen har godt av slik initiell / initiativ behandling.

Lenke til kommentar

QUOTE (Ulkesh @ 13/01/2005 : 00:36)
Vil bare si at alle ting har sitt opphav et eller annet sted.

Jeg leste gjennom nært sagt alle postene dine, og antallet poster over såpass kort tid --> nokså korrekte dog samt bastante meninger --> kombinert med fullt navn og mobilnummer oppgitt et sted --> samt gjenntatte henvisninger til leggetid ; Det hele virket litt ... manisk.

Ja, og hvis du leser alle postene, så ser du at jeg har flere ganger skrevet ting som "jeg har ikke noe liv for tiden" "har ingenting annet å finne på" "har fritidsproblemer" fordi jeg sitter å venter på en bærbar, og jobber for tiden freelance, da er det greit å bruke tiden min f.eks mye her i den perioden.

Manisk ja, har sagt det selv, mobil/mail, fordi flere spurte om å få hjelp med noe utenfor forumet, blir for dumt å måtte forsvare det også, nå er alt en feil plutselig?

 

Jeg snakker om personer som har ett så stort behov for å hevde seg, at de angriper folk ved hver minste feil, og som velvitende med hensikt misforstår folks ærlige vilje til å hjelpe andre som det å "hevde" seg for det er jo nettopp det de er vant til å gjøre selv, derfor går de utifra at alle andre er ute etter å gjøre det samme. ( på en samme måte som en psykopat som ikke er til å stole på, heller da ikke stoler på noen andre, for han/hun regner med at alle andre er like upålitelige. Når han/hun selv vet inni seg at han/hun er det, ja da må jo alle andre være det også sikkert. )

 

Det er sikkert ikke flere slike personer her enn andre steder, men de som er slik her, er det i overraskende mye større grad og blir fremdeles tatt seriøst/sett opp til enn hva jeg har opplevd tidligere hvor folk somregel ler seg skakk ihjel av og permbanner slike personer.

 

Det er også forskjell på å ha bastante meninger ang f.eks produkter/selskaper, men noe helt annet å ha bastante meninger personlig rettet mot personer man ikke kjenner IMO.

 

Jeg har ikke en eneste gang gått inn på eget initiativ og utlagt en bastant mening retter mot en person her i dette forumet eller noen andre steder annet enn når noen bjeffer personlig mot meg først.

 

Ingen som har sagt at det er smart noen av veiene, men jeg nekter ihvertfall ikke for at jeg bjeffer tilbake hvis noen plager meg, jeg gjemmer meg ikke bak noe eller gjør noe forsøk på å skjule det.

De som uprovosert og på eget iniitativ bjeffer ut her mot andre derimot, "kamuflerer" det som "til personens eget beste" "må informere om reglene" og alt annet svada av unskyldninger for å få gleden av å kunne rakke ned på noen.

Å bagatellisere vekk at det er tett oppførsel, plagsomt og ødeleggende å være slik mot andre som ikke er slik mot en selv er jo uvirkelig. Bare se hvor mange slike tråder og diskusjoner det er om emnet, folk finner ikke på sånne ting utifra fantasien sin.

Lenke til kommentar

QUOTE (wh1te @ 12/01/2005 : 23:30)
Har lest flere av postene dine nå og kan skjønne at du blir irritert. Likevel må slike ting ikke tatt på samme måte som det ville blitt gjort i "virkeligheten".

Helt riktig. Det må slås kraftig ned på. Det er mye lettere å føle seg såret eller støtt når en komplett fremmede sier noe negativt om deg, og det er også lettere å slenge ut ting som kan være sårende eller støtende, men det er absolutt ingen unnskyldning for å gjøre det. Det er over 50.000 brukere her, og det er få man kjenner her inne. Da skal man også være varsom med hva man sier. Hadde vært fint om dere brukermods/moderatorer/admin/osv faktisk kunne ta pkt 1 i retningslinjene litt mer høytidlig. Man må tåle å gi folk som kommer med "Du suger max"-lignende utsagn en saftig ban. Hvorfor? Fordi, som man bør skjønne etter å ha lest denne tråden, de som får dette slengende i fjeset liker det ikke og ser faktisk ut til å vurdere å kutte ut å bruke forumet. Dette er åpenbart uhelldig for forumets omdømme.

 

Karmacom: Leit at du har fått en dårlig velkomst på forumet. Dog synes jeg du bare skal fortsett på forumet, og trykk på user posted image hver gang du kommer over en eller annen idiot. Det funker faktisk hvis man sier ifra at man ikke liker utsagnene de kommer med ;) Enten det ellers så kan man også sende PM til en moderator/admin.

 

Edit: skrivefeil liker jeg ikke. Flere er nå fjernet :)

Edit#2: Enda en til jo :dontgetit:

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg føler med Karmacom, det er alfor mange som slenger dritt og/ eller kommer med påstander som er tatt ut av luften.

 

Jeg har vært på forumet en stund, men stort sett gidder jeg ikke poste noe særlig. Leser endel, særlig når jeg skal kjøpe noe HW.

 

Etter mitt syn er dette forumet for en stor del av fjortiser for fjortiser, og det er synd. ( Sjekk bare ut rettskriving etc. ). Jeg er riktig nok snart pensjonist ( snart 37 ), så det kan være at jeg er for gammel, men jeg ser stadig vekk folk komme med alle mulige merkelige påstander som ikke er bygget på noen form for sannhet. ( X800 suger!!!!, 9600XT er ubrukelig å spille med osv. )

 

Moderatorene på forumet burde vært så voksne etterhvert at de begynnte å stille litt krav til brukerne, både når det gjalt innhold og til rettskriving. Ikke det at en feil ikke skal godtas men når folk presterer å skrive annenhvert ord feil blir jeg litt oppgitt.

 

Jeg håper du vil bli på forumet Karmacon, dine poster har vært interessante og lærerike. ( Skal akkurat til å kjøpe meg en 1557ALS..... )

 

 

 

Stå på videre

 

 

 

 

MVH

Westa

Lenke til kommentar

QUOTE (Ernie. @ 13/01/2005 : 01:25)
trykk på user posted image

Edit: skrivefeil liker jeg ikke. Flere er nå fjernet :)

Rapporterer deg for skrivefeil *løper og gjemmer seg* :D

 

neida :D :D. *rapporterer seg selv for mobbing* :D

 

Men seriøst, du virker som en godt moden/saklig bruker, og du kanskje skriver en FTE innimellom, ikke mye, og ikke ofte, men det er der. Blir du aldri da sliten av å måtte se igjennom postene dine 8-9 ganger hver gang bare for å tilfredstille de som er overfølsomme kverrulanter over slike små-detaljer?

 

Jeg mener, det er jo tydelig forskjell på en ærlig skriveleif i farta og å oppføre seg som 12 åringer med Nokia-SMS som morsrpåk, kanskje man har en dag med raskt tempo, svarer på mange meldinger osv.

Det blir litt frenetisk (som er et ord jeg egentlig ikke vet helt hva betyr, men det høres så eksotisk ut :D "frenetisk" ) ( jeg retter også meldingene mine når jeg har god tid / lite å gjøre og har en følelse av at det ligger en feil der å gjemmer seg. Men mest for min egen del. Håper du gjør det av den grunn, og ikke av frykt for å bli sett ned på. )

 

Enig med ban innimellom for å statuere kraftige eksempler, noen skjønner bare den formen for "respekt". Hvis det ikke gjøres, så vil værstingene få en "gutten som ropte ulv"-tankegang og nærmest le bak ryggen på moderatorene. De skjønner at det aldri vil få noen særlig konsekvens.

 

 

Edit: feilrettet 4 ganger nå og sikkert fortsatt full av FTE's.

 

Karmacom

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

QUOTE (Karmacom @ 13/01/2005 : 05:16)
QUOTE (Ernie. @ 13/01/2005 : 01:25)
trykk på user posted image

Edit: skrivefeil liker jeg ikke. Flere er nå fjernet :)

Rapporterer deg for skrivefeil *løper og gjemmer seg* :D

 

neida :D :D. *rapporterer seg selv for mobbing* :D

;)

QUOTE (Karmacom @ 13/01/2005 : 05:16)

Men seriøst, du virker som en godt moden/saklig bruker, og du kanskje skriver en FTE innimellom, ikke mye, og ikke ofte, men det er der. Blir du aldri da sliten av å måtte se igjennom postene dine 8-9 ganger hver gang bare for å tilfredstille de som er overfølsomme kverrulanter over slike små-detaljer?

Skulle tro at man etter 6 år med svært mye bruk av pc både på skolen og hjemme skulle kunne klare å skrive rimlig feilfritt, men neida, skriveleifene dukker opp fortsatt. Fjerner det egentlig av gammel vane samt at jeg ikke liker å har skrivefeil i innleggene mine. Ja, også fordi jeg oppholder meg en del i Klagemuren - ergring over grammatiske skrivefeil. da :!:

QUOTE (Karmacom @ 13/01/2005 : 05:16)

Jeg mener, det er jo tydelig forskjell på en ærlig skriveleif i farta og å oppføre seg som 12 åringer med Nokia-SMS som morsrpåk, kanskje man har en dag med raskt tempo, svarer på mange meldinger osv.
Det blir litt frenetisk (som er et ord jeg egentlig ikke vet helt hva betyr, men det høres så eksotisk ut :D "frenetisk" )  ( jeg retter også meldingene mine når jeg har god tid / lite å gjøre og har en følelse av at det ligger en feil der å gjemmer seg. Men mest for min egen del. Håper du gjør det av den grunn, og ikke av frykt for å bli sett ned på. )

Som sagt over så gjør jeg det ikke pga frykt for at noen ser ned på meg eller noe i den duren. De som gjør det skriver ironisk nok litt feil de også.

 

PS: frenetisk

QUOTE (Karmacom @ 13/01/2005 : 05:16)

Enig med ban innimellom for å statuere kraftige eksempler, noen skjønner bare den formen for "respekt". Hvis det ikke gjøres, så vil værstingene få en "gutten som ropte ulv"-tankegang og nærmest le bak ryggen på moderatorene. De skjønner at det aldri vil få noen særlig konsekvens.
Ja, det på en måte veldig fritt frem for å hakke ned på andre brukere slik det er nå. Synd egentlig ...

 

Edit: Jepp! Noen skrivefeil i innlegget ble fjernet.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar

Jeg har faktisk aldri vært i 'Bærbare datamaskiner', så jeg kan ikke uttale meg om hva som foregår der, men ut ifra trådstarter sine påstander høres det ut som et lite hyggelig delforum.

 

Selv har jeg aldri opplevd å ha blitt, selv i mye "yngre dager".

Jeg har vært aktiv på forumet ca et år nå, og ser sjelden/aldri noen form for "mobbing", med mindre du mener folk som påpeker at en tråd er feilpostet, eller kommenterer at piratkopiering-snakk ikke er tillatt. Skrivefeil må jeg si at er en idiotisk ting å rette på, men mindre noen har sittet med sms-ordboka foran seg når personen skrev innlegget.

 

Jeg vil bare ha sagt at med en gang du legger ut den listen din (som jeg syntes du skal holde for deg selv), så kommer mange her til å stille deg på lik linje som de listen inneholder, for slik offentlig uthenging er bare tull.

Lenke til kommentar

Ser det er endel som hiver seg på klagesangen her, har vært mer eller mindre daglig inne på bærbar forumet siden 2001, og må fortsatt si at jeg ikke kjenner meg igjen i beskrivelsen om mobberne og flamerne.

 

At to personer i en diskusjon blir litt små hissige kan så være, det kan ofte skje, de fleste vil isåfall ta den diskusjonen over pm eller mail for å oppklare ev missforståelser. Det har jeg selv gjort. Og det endte meget bra!

Lenke til kommentar

Fjernet "listen" på anmodning fra en del av posterne i tråden. Selvfølgelig er slike tiltak å synke til bøllenes nivå, men jeg er ikke perfekt, men menneske, og legger ikke skjul på det. Å heve seg over alt eksemplarisk er bare noe som finnes i en perfekt teoretisk verden, hvor mennesker ikke har følelser, ikke lar seg affisere av noe som helst. I mine øyne er ikke det perfekt, men likegyldighet, og da har man sunket enda lavere IMO.

 

Forhåndsdømmer man noen nok, vil de tilslutt oppfylle selvprofetien til slike bøller, og bli nøyaktig slik bøllene vil ha dem. Ingen liker å innrømme det, men det er vel sjelden eller aldri at det går enten slik , eller at man tyr til likegyldighet. Problemet er da at man blir likegyldig også ovenfor når det skjer med andre rundt en selv, og man blir bare en tilskuer, som ikke tør å gå inn for å forsvare andre.

Før trengte mobbere fyr på veden for å fortsette, ved at man brydde seg, men i dag på nett, er det så mange mennesker, at de har mer en fyr nok bare i antall mennesker tilgjengelig de kan tråkke på, tilogmed hvis de blir ignorert. Å ignorere hjelper ikke i så enorme miljøer over lengre tid, det fører bare til aksept og gir grunnlag for rotfeste av slik adferd.

 

Det er jo selvfølgelig en grunn til at slike bøller holder på som de gjør her inne, ofte fordi de selv blir mobbet og undertrykt av større bøller enn de selv der ute i den virkelige verden, med så lite hjelp de får til å gjøre noe med det der ute, eller at de allerede er knekt der ute, at de må ta frustrasjonen ut ett sted uten å få seg en på trynet, dermed tar de ut frustrasjonen her inne på andre. Det er en forklaring, men aldri en god unnskyldning for å holde på slik. Til syvende og sist må folk ta ansvar for sine handlinger og slutte å skylde omgivelser eller slemme foreldre osv. Årsak/bakgrunn til adferd er ikke ensbetydende med å ha en lisens til å fortsette slik selv ovenfor andre.

Det er jo bare et enda bedre argument for å faktisk få hjelp med det, og gjøre noe med det for man fører det videre som et smittsomt virus og begynner å la det gå utover andre utenforstående personer som aldri ville ha bøllet seg opp mot dem her inne (eller der ute) i første omgang.

 

 

Det er min mening.

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

QUOTE (Karmacom @ 13/01/2005 : 01:05)
QUOTE (Tacritan @ 13/01/2005 : 00:38)
når da en person uten peiling på noe som helst kommer inn og sier "sånn og sånn er det for det sier kompisen min" så er det klart at man må være litt tøff/hard, "rakke ned" på vedkommende med en skarp tone og si "Tull!" eller lignende.

Mente du konkret meg/min situasjon nå? eller mener du generellt når noen kommer inn og sier.

 

"WIN3.11 roXX!!! alt annet suger!!"

Jeg mente selvfølgelig generelt. :)

 

Det er klart, alle kan gjøre en feil og bomme innimellom, enda jeg har ganske mange års erfaring på hekken og i tillegg snart en ingeniør-utdannelse i baklomma så driter jeg meg ut til stadighet. :blush:

 

Men det er alt for mange som går rundt og "VET" de har rett og ikke vil høre på fornuft når de blir retta på, og derfor mener jeg at man burde være litt krass og alvorlig når man slår ned på det. Det er som jeg påpekte tidligere ei usunn holdning...

 

Edit: Og som jeg nevnte, trenden med å være krass har utartet seg litt negativt også, fordi det er mange som ikke klarer å holde seg saklige i saklige diskusjoner (helt normalt ;) ) og føler for å avreagere med sterke ord og uttrykk, dog igjen uten så mye grunnlag for det. Bare ikke ta det for alvorlig. :)

Endret av Tacritan
Lenke til kommentar

Jeg vet godt eksempler på hvem du snakker om :mad: Måtte de brenne sakte! Det er lett å få en besserwisser-kommentar fra en av "storposterne" som oppbygger respekt ved å mobbe og rakke ned på andre. Som sagt: Ikke forlat oss.

 

Btw: Hvis man lager en hetse-tråd mot drittsekkene kan det jo alltids medføre utestengelse av seg selv :ermm:

Lenke til kommentar

QUOTE (|/|etallica @ 13/01/2005 : 17:09)
Jeg vet godt eksempler på hvem du snakker om :mad: Måtte de brenne sakte! Det er lett å få en besserwisser-kommentar fra en av "storposterne" som oppbygger respekt ved å mobbe og rakke ned på andre. Som sagt: Ikke forlat oss.

Btw: Hvis man lager en hetse-tråd mot drittsekkene kan det jo alltids medføre utestengelse av seg selv :ermm:

det medfører utestengelse ja. lagde en tråd om haltan.. han må dø!

 

ble utestengt for 2 dager.. *personhets*

 

*Ny advarsel og to ukers ferie.. noen har tydeligvis ikke skjønt poenget med forrige advarsel*

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar

QUOTE (slipknot_fan @ 13/01/2005 : 17:11)
det medfører utestengelse ja. lagde en tråd om haltan.. han må dø!

Sånne kommentarer som det der hjelper slett ikke saken Karmacom prøver å få frem her. Jeg kjenner HalTan som særdeles hyggelig og hjelpsom, så lenge man faktisk gidder å spørre på en pen måte... Å ønske en person død og begravet er ikke akkurat første steget mot kvalitetsheving og høflighet/respekt oss brukerne imellom. Akkurat dette har jeg påpekt mer enn en gang allerede i denne tråden... :nei:

Lenke til kommentar

QUOTE (Tacritan @ 13/01/2005 : 17:56)
QUOTE (slipknot_fan @ 13/01/2005 : 17:11)
det medfører utestengelse ja. lagde en tråd om haltan.. han må dø!

Sånne kommentarer som det der hjelper slett ikke saken Karmacom prøver å få frem her. Jeg kjenner HalTan som særdeles hyggelig og hjelpsom, så lenge man faktisk gidder å spørre på en pen måte... Å ønske en person død og begravet er ikke akkurat første steget mot kvalitetsheving og høflighet/respekt oss brukerne imellom. Akkurat dette har jeg påpekt mer enn en gang allerede i denne tråden... :nei:

hvis du spør om noe gir han idiotiske og meningsløse korte svar!

*holde oss til emnet*

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...