Gå til innhold

Dine beste dråpebilder


Anbefalte innlegg

Er litt nysgjerrig på hvordan dere tar disse bildene...er så mange sider at jeg ikke tror at jeg orker å bla meg gjennom alle for å finne en løsning. Kan noen være veldig snille og legge ut en kortfattet guide med innstillinger og alt? Tusen takk  :w00t:

8446475[/snapback]

Jeg kan ihvertfall legge ut hvordan jeg tar bildene..

 

Finn fram en skål (jeg bruker hvit, men en farget skål fungerer også). Fyll den helt opp med vann. Sett den fra deg under kranen (gjerne på kjøkkenet, hvor det som oftest er lenger fra kranen til vannet faktisk treffer skåloverflaten.) Sett noe som bakgrunn, alt annet enn metallet i vasken eller et helt hvitt ark. En pute, duk, farget ark e.l. Dette gjør bildet myye bedre.

 

Gjør klar kameraet, og bruk f.eks disse innstillingene:

 

ISO 100

Blender f/11

Lukkertid 1/200 - 1/400 (spørs på lysstyrke i rommet, og hvor mye du vil fryse dråpene. Personlig ruker jeg mest 1/200 pga. lyset)

 

Bruk også blits.

 

Få kranen til å renne (ja, du skal se en vannstråle), men prøv å gjør strålen så liten som mulig før den går over til å dryppe. Det skal altså renne, og ikke dryppe. Ved kort lukkertid vil kameraet fryse dråpene, og ikke en stråle slik menneskeøyet ser det.

 

Gjør kameraet klar, fokuser der vannet landet i skålen, og sett gjerne på seriebildemodus, og ta mange bilder. Jeg tar bilder i omganger på mellom 100 og 200 hver gang, før jeg plukker ut enkelte fine bilder på pcen etterpå, for så å ta 100-200 bilder til. 6-7 av 100 bilder blir som oftest nærmest perfekte.

 

Vil du se noen av dråpebildene jeg har tatt etter denne "guiden", kan du se her.

 

Lykke til med fotograferingen.. :)

 

Dette er vel kanskje det aller beste dråpebildet mitt. Det er tatt med et 20 år gammelt objektiv , EOS 350D og etter guiden jeg så meget presterte å gulpe opp rett over her.. :)

Endret av Gissan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vet. Som sagt, ikke mitt beste, heller mitt eneste. Hadde nettopp fått 350D, og kunne ingenting.

8450802[/snapback]

Sånn som jeg har oppfattet det, er bildet tatt for lenge siden, da du nettopp hadde fått kameraet, og kunne ingenting. Det vil jo på en annen side si at du nå har hatt kameraet lenge, og kan mer. Hva med å prøve seg med et nytt bilde? :whistle:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mine første dråpebilder. Ikke noe å skryte av, men jeg satser på at ting kommer seg :)

Mangler den nærheten, men EF-S objektivet som fulgte med EOSen er ikke noe superobjektiv. Har bestilt meg kraftigere objektiv, så kommer med flere bilder etterhvert ;)

post-76474-1178537176_thumb.jpg

post-76474-1178537190_thumb.jpg

Endret av kvirrsilvaiks
Lenke til kommentar

Ble litt inspirert av de mange bra bildene her. Her er mitt bidrag etter en liten økt forran oppvaskkummen på kjøkkenet. Var litt artig det her, men vanskelig å få riktig fokus :) Tatt med D80 og 18-70mm.

 

Bildet er kjørt fra raw gjennom dxo med standardinnstillinger ellers intet annet.

 

NB: Ser det er litt skakk horisont mm. Får plukke ut de beste og gjøre litt flid med etterbehandlingen på de en annen dag...

 

post-128247-1178572130_thumb.jpg

Endret av Renzir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...