Gå til innhold

Dine beste dråpebilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For å ta gode dråpebilder må du huske å bruke blitz og liten blenderåpning. Selv kort lukkertid f.eks. 1/1000 sekund er ikke nødvendigvis nok til gi et skarpt bilde av dråpen. Et blitzblink varer imidlertid ofte så kort som 1/10000 sekund. Ved å blende ned slik at du får lite av bakgrunnsbelysningen med, og bruke blitz for å lyse opp dråpen får du bilder uten bevegelses-uskarphet. Det er også en god idé å eksoperimentere litt med aluminiumsfolie for å reflektere blitz-lyset inn fra siden hvis du ikke har en ekstern (slave)blitz.

3448106[/snapback]

 

Det er da ikke mulig å bruke blitz på 1/10000 lukkertid! det er jo latterlig... Jeg klarte meg fint med 1/500 lukkertid jeg, uten noen bevegelses-uskerpheter.

Lenke til kommentar
Det er mulig å bruke blits på kortere lukkertider (f.eks. 1/1000), men effekten blir vel begrenset...men, man kan nok få fine bilder på f.eks. 1/200 også og da er blits praktisk! :)

8662832[/snapback]

På canon-kamera (blant annet 350D og 400D) er det ikke mulighet for kortere lukker enn 1/200.

Lenke til kommentar
Joda, ihvertfall om man har egen blits.

 

På mitt 300D er det mulig med kortere lukkertider. For å få det til må jeg først velge lukkertid før jeg slår på min Sigma-blits, og så velge "FP" på blitsen.

 

:)

8663408[/snapback]

Jaja, med ekstern blits ja, men ikke alle har det.. :)

Lenke til kommentar

Dette hører ikke med i denne tråden, men nevner det fordet. En blits varierer ikke lysstyrke, kun lengden den lyser, og hastigheten på blitsen varierer fra 1/1000 til enda raskere. Dvs. at du godt kan bruke høy sync (rask lukkerhastighet) Det vil også si at om du bruker langsom lukkerhastighet, kan du fortsatt fryse elementer som er nærme (innenfor blitsens rekkevidde). Dette gjelder forøvrig eksternblits. Det er andre innlegg om dette, bare søk.

 

BTW: dette innlegget ble skrevet av w3p

Lenke til kommentar

Pure-evil, du er på god vei til et godt dåpebildet, fordi:

 

1. Dråpen din er veldig fin.

2. Overgangen mellom skålen og bakgrunnen er lite synlig (synes jeg skimter den i bakgrunnen, men det kan være vannskorpen.

3. Du har unngått for mange refleksjoner i vannet.

 

Det som trekker ned er fokus, egentlig.. :)

Lenke til kommentar
F828: Kanskje shutterstock.com legger logo på alle bilder som lastes opp da vet du....

Du har visst rett. Ante meg ikke at en side for bilder kunne være så idiotisk... Men når det er sagt, så har vel han med dråpebildene sikkert originalbildene på sin PC. Og da er det vel bedre å legge ut de da kanskje.

 

F828

3444675[/snapback]

 

Idiotisk?

Hvis denne logoen ikke er der kan andre som vil bruke bildene hans i kommersiell sammenheng velge og vrake, UTEN hans tilllatelse. Hvis han ønsker å tjene penger på bildene sine, er dette vannmerket helt nødvendig. Det er slett ikke idiotisk.

Lenke til kommentar
F828: Kanskje shutterstock.com legger logo på alle bilder som lastes opp da vet du....

Du har visst rett. Ante meg ikke at en side for bilder kunne være så idiotisk... Men når det er sagt, så har vel han med dråpebildene sikkert originalbildene på sin PC. Og da er det vel bedre å legge ut de da kanskje.

 

F828

3444675[/snapback]

 

Idiotisk?

Hvis denne logoen ikke er der kan andre som vil bruke bildene hans i kommersiell sammenheng velge og vrake, UTEN hans tilllatelse. Hvis han ønsker å tjene penger på bildene sine, er dette vannmerket helt nødvendig. Det er slett ikke idiotisk.

8690037[/snapback]

Oi...du fant ikke en eldre diskusjon å ta opp igjen? :p

Lenke til kommentar
Legger dere noe i vasken og fokuserer på dette (der hvor dråpen treffer)?

8698214[/snapback]

Autofokus, One shot. En finger i vannet sånn omtrent der du regner med at dråpen vil treffe, funker mega.. :)

 

Red.: Og etter at fokus er låst, setter du fokusen til manuell. Da er det bare å knipse i vei, og håpe på at dråpene faller der du vil ha dem.. :)

Endret av Gissan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...