Gå til innhold

Forumets uoffisielle bass-tråd


Krankemot

Anbefalte innlegg

Solgt godsaken?

Man kan alltids skaffe en ny en senere da ;)

Men er alltid noe spes med "godbassen", ka var grunnen for at du solgte den?

 

Skal bli fint når eg får Ibanezen i hus, venter bare på skattepengene så har eg den heme ;)

Tenker også å skaffe med en Grombass effektpedal, men det ser vi etterhvert :D

 

Har dere andre noen sommer planer for musikken=?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, 100 watt ble litt lite når jeg spiller med en litt brutal trommeslager. Selv om det er rørwatt. Så den ble stående og samle støv for det meste. Noe som er helt skammelig. En så god forsterker må brukes. Derfor solgte jeg den. Det fine med gamle Fender Bassman forsterkere er at de funker like fint til gitar som til bass.

 

Nå bruker jeg en Eden E300T med 320 watt, og rør hele veien. :)

 

Hvilken Ibanez?

Lenke til kommentar

Errr... En watt er en watt, rør eller ei. Å snakke om rørwatt vs andre typer watt er som å si det er forskjell på liter om det er cola eller vann i flasken. ;)

Sånn på papiret er en watt en watt uansett hvor den kommer fra, men en rørforsterker på 100 watt spiller gjerne høyere og med "bedre" lyd enn en transistorforsterker på 100 watt. Skrev bedre i hermetegn, fordi det er vel litt smak og behag, men det er nå min mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, den spiller ikke "høyere". Det er akkurat det som er poenget. En liter vann og en liter cola er akkurat like mye, men de smaker forskjellig. ;)

 

Når en rørforsterker "klipper" vil den tåle det bedre enn en transistorforsterker. Det har med overtonene som blir produsert. Det vil høres mer behagelig ut på grunn av overtonene som produseres (se "even and odd harmonics"). Det er også sånn at de fleste transistorforsterkere klipper mer brått enn rørforsterkere. Altså: når den først klipper så høres det veldig tydelig.

 

Les forøvrig denne:

 

http://milbert.com/articles/tubes_vs_transistors_in_electric_guitar_amps

Lenke til kommentar

Nå ser det ut som du kan en del mer om elektronikken i rør- og transistorforsterkere enn meg. Det er helt sikkert rett det du skriver. Jeg skriver bare ut i fra det jeg selv har opplevd. Mye mulig det bare høres ut som en rørforsterker spiller høyere (i mine ører i hvertfall), fordi den spiller penere høyt? Ikke vet jeg. Men hovedpoenget er uansett at jeg liker lyden av rørforsterkere bedre enn transistor. Basta! :p

Lenke til kommentar

Det er et helt legitimt poeng, og det kan jeg forstå. :)

 

Sjøl bruker jeg en Trace Elliot med både rør og transistor og for mine ører er forskjellen der minimal.

Men så er jo Trace Elliot ofte synonymt med kvalitet da. :)

 

Kakeshoma: Har fått inntrykk av at blandt annet Ibanez lager gode basser i den billige enden av prisskalaen.

Lenke til kommentar

Jeg har begynt å se etter kontrabass nå, men da tror jeg det er en god ide å også ta noen timer for å komme i gang på fornuftig vis... Noen her som vet om noen i Oslo/Akershus/Østfold som kan gi kontrabasstimer? Jeg spiller fretless elbass og kan mye musikkteori, så det er i så fall kun for å lære kontrabasspesifikk teknikk. Og - nei, jeg er langt over kulturskolealder... :p

 

M.

Lenke til kommentar

Et ståbass-spørsmål til... Da jeg begynte å vurdere det, regnet jeg med at en 3/4 størrelse var tingen å gå for, men etter å ha snakket med noen bassistvenner på nettet, viser det seg at en del av dem også spiller 1/2 størrelse - litt mindre lyd, men funker helt greit i akustiske settinger. Noen her som har erfaring med 3/4 kontra 1/2 størrelse? (det finnes også 5/8 basser, men de er typisk i høy prisklasse)... Vet noen om det finnes det noen butikk i Osloområdet som har inne 3/4 og 1/2 størrelse så det går an å kikke litt på dem?

 

M.

Lenke til kommentar

Her har dere kongen av basser ;p

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Octobass

 

Krever to personer for å spille, da snakker vi tung lyd ;)

Går helt fint å spille på denne alene.

 

Kan og nevnes at lav C på denne er på 16 Hz. Den laveste frekvensen et menneskeøre kan høre er cirka 20 Hz til sammenligning. :)

 

Ser det står på wikipedia at man må være to for å spille, men tror ikke det stemmer.

blandt annet spiller alene. Endret av M.H
Lenke til kommentar

Noen som har tips til noen fete bassriff som kan spilles aleine? Har lyst å ha litt "showoff".

 

Jeg tenker på sanger som Hysteria, Pulling Teeth o.l.

 

Orion

My friend of misery (søk på solo-versjonen til Jason)

 

De funker bra alene

 

Og med det samme.

Noen av dere som bruker og recorde bass covers av de sangene dere kan og legge de ut på f.eks. youtube eller lignende?

Kan en del sanger på bass og vurderer selv og recorde de.

Hiv noen gjør, hadde det vært kult om dere la ut link eller noe her da :)

Endret av robbsi
Lenke til kommentar

Hei bassvenner!

Her har dere en bass jeg har sikla på. Det er en femstrenga MusicMan StingRay som er båndløs med hjelpelinjer. Ellers er informasjon om modellen tilgjengelig her. Ser prisen på 4SOUND (Imerslund) er 26,495 kroner. Den jeg ser på tilhører en bekjent som importerte på egenhånd fra statene, og jeg tror han vil ha rundt ti av de fiolette lapper. Røverkjøp? Eh, ja! :whistle: Men er det noen som har erfaring med bassen, eventuelt modellen så ville jeg satt pris på en melding.

 

Slik ser han ut:

post-128810-1275597422,5008_thumb.jpg

Endret av Tobo-Potato
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...