Gå til innhold

Forumets uoffisielle bass-tråd


Krankemot

Anbefalte innlegg

Da va min flett nye Music Man Bongo 5 bestilt fra de store statene, og sendt i produksjon. Den er ferdig i desember. Worth it? Oye.

Gratulerer med bestilling! Har mer eller mindre bestemt meg for min Music Man StingRay, men den er jo ferdig, og er bare en kort sykkeltur unna.

 

De siste fire dagene har jeg var jeg på plateinnspillingstur i Gdansk i Polen, og i går besøkte vi en helt fantastisk gitarfabrikk. Det var Mayones som har produsert gitarer og basser for hånd siden 1982. Helt fantastisk å se prosessen fra et massivt stykke treverk til noe av det vakreste jeg har sett med en ordentlig omvisning. Etter omvisningen fikk vi muligheten til å prøve noen av instrumentene, og jeg falt helt for Slogan-modellen - en hyllest til Steve Logan. Den var ufattelig myk og god å spille på, og håndverket var fantastisk! Var på nippet til å kjøpe den der og da, for cirka seksten og et halvt tusen norske kroner, som må sies å være et morderkjøp for et håndprodukt. Slik ser det femstrenga vidunderet ut:

 

post-128810-1277205804,0533_thumb.jpg

 

Men det blir nok Music Man i første omgang. Vil lære meg å spille båndløst. Men det blir nok ikke lenge til jeg drar tilbake for å hente min kjære hjem. Nyt synet av Mayones! :dribble:

Endret av Tobo-Potato
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kompis skal til Japan en tur i sommer og han skal innom en stor musikkforetning. Så han lurte på om jeg skal ha noe stash. Jeg vil gjerne ha noen basspedaler men har litt lite peiling på pedaler. Jeg vil ha en distortion pedal og gjerne noen pedaler som gir en rå og unik lyd.

Jeg er veldig fan av Cliff Burton og suns lyden han har på bassen er helt fantastisk om det hjelper.

 

 

Anbefalinger?

Lenke til kommentar

Hei,

 

Usikker på om dette er rett plass men ill give it a go :)

 

 

Har en ESP Viper LTD - B-305.

 

Denne bassen støyer en eller annen plass. Når jeg spiller hjemme på behringer topp og Hartke kabinett hører jeg det ikke. Men med engang jeg spiller ute på PA anlegg klager alltid lydtekniker om atdet er støy i bassgitaren. Forstår ikke hvor feilen er.

 

Hadde det vært en jordingsfeil så ville jeg vel hørt når jeg spilte på behringeren også ?

 

Noen som har forslag ??

Lenke til kommentar

Nja, det kan være noe impedansforskjell, evt at du får lyden skrudd annerledes på PAen enn slik du skrur den selv som gjør at støyen høres ... eeeh... bedre ut på PAen. Eneste 'enkle' feil jeg kan komme på er om du bruker en kabel i forsterkeren og en annen kabel til DIen og at jacken i bassen er litt "kilen".

 

Å ja, det kan også være at du plukker opp noe elektromagnestisk støy fra PAen eller lysanlegget når du spiller ute. Om du har mulighet, prøv å skjekke det ut under en soundskjekk. Stå på forskjellige steder på scenen, snu bassen forskjellige veier. og se om støyen endrer seg eller er konstant.

 

Lykke til!

 

M.

Lenke til kommentar

Skal gå i anskaffelse av en synthesizer til bassen angående "The Element Jam", et experimental-prosjekt jeg og en kompis på trommer skal jamme og spille inn over ca. 72 timer. Har sett meg ut Korg sin Electribe-serie, pga. helt prisen og kvaliteten. Har lånt og spilt gjennom en Korg Electribe EA-1 Synthesizer tidligere, og syntes det funket helt fint, men jeg syntes det var litt mangel i allsidighet, selv om det skal være en av de bedre til bass.

 

Noen som har noen erfaring med syntheffektkonsoller til bass/strengeinstrument, og som kan rettlede meg litt angående dette?

 

Takk. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En kompis skal til Japan en tur i sommer og han skal innom en stor musikkforetning. Så han lurte på om jeg skal ha noe stash. Jeg vil gjerne ha noen basspedaler men har litt lite peiling på pedaler. Jeg vil ha en distortion pedal og gjerne noen pedaler som gir en rå og unik lyd.

Jeg er veldig fan av Cliff Burton og suns lyden han har på bassen er helt fantastisk om det hjelper.

 

 

Anbefalinger?

Jeg kjøpte en Boss ME-50B for et par år siden og syns det er et fantastisk system hvis du er ute etter noe sånt. Du kan skape hvilken som helst lyd du vil med den greien der, jeg har funnet noen fantastiske kombinasjoner på den. Er stor Cliff-fan selv og føler jeg klarer å skape noe av den samme type lyden.

 

Hvis du ikke vil gå for noe sånt (den er ganske svær og kostet ca 150 pund, kjøpte den i London) så er Grombass-pedalen fin, og før jeg fikk ME-50en hadde jeg en Boss ODB-3 Overdrive pedal som desverre gikk kaputt men som lagde en bra lyd.

 

 

 

Jeg har spilt i seks år nå, og har to Yamaha-basser, en fire-strenger RBX260 og en fem-strenger TRB 1005, begge i svart. Fireren var en ganske billig nybegynner-bass men høres fortsatt bra ut, femmeren er bare helt fantastisk, den er pretty much babyen min. Spiller mest hard rock/metal, Burton og Steve Harris er vel mine største idoler, de jeg har spilt og lært mest av. Bodde i London i tre år men har flyttet hjem til Bergen nå, var i et par band der borte og håper å joine eller starte noe nytt her.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

@Knewt

 

Veldig seint svar, men andre kan sikkert også ha glede av det. Jeg begynte å spille bass for halvannet år siden og da begyte jeg, sikkert som de fleste andre å spille med to fingre. Etterhvert var det flere sanger jeg blei utrolig sliten høyrehånda av å spille fordi dem gikk ganske raskt, så jeg begynte rett og slett å øve opp ringefingeren. Jeg begynte å spille diverse sanger sakte for å få kontroll på fingeren. Etter noen få uker fungerte ringefingeren like bra som de to andre til å spille med. For noen måneder siden begynte jeg å prøve ut lillefingern også, og den er også snart med 100%.

 

Anyway, det så utrolig mye mer man får til på bassen når man bruker alle fingrene på hånda. For ikke å snakke om å kunne spille fortere.

 

@Frohman

 

Jeg har en Boss SYB-5 bassynteziser med expressionpedal (den er til salgs forøvrig, send pm hvis du er interessert). Man kan lage mange kule og litt spaca lyder med den, men jeg fant ikke bruk for den i bandet jeg spiller i. Den er kanskje litt vel eksperimentell for min smak :p

Lenke til kommentar

Takk for tipsa Submoose. :) Får se på det og bare øve.

 

Har begynt å leke med tanken på å bygge min egen bass. Kom frem til at jeg skal lage noe utrolig harry og unikt. Da laget jeg denne i Photoshop. Lett å få med seg publikum i alle fall, trenger jo bare å løfte opp bassen! :p

 

Og, ja, jeg vet at det er UTROLIG mye jobb med å lage en bass ;)

post-102350-1281473918,8347_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Jeg får rett og slett dårlig samvittighet når jeg tenker på hvor lite jeg har spilt de siste par årene. En hyggelig mann på Toten har lagt mange arbeidstimer i byggingen av bassen min, og da fortjener den å brukes. I anledning at jeg "gjenoppdager" bassen som hobby, trenger jeg en liten øvingscombo. Den trenger ikke å være så kraftig at jeg kan hevde meg lydmessig mot trommer og gitarer. Foreløpig har jeg sett meg ut en Orange Crush 35-watter som en god kandidat. Er det noen her som bruker den, evt. kan anbefale et alternativ i samme prisklasse?

 

Legger ved et bilde av min Listerud Custom Totem 4-strenger.

 

 

Lenke til kommentar

Ah sånn å forstå!

 

Blei jo litt interessert da, så måtte jo skjekke ut.

Og det ender nok med at jeg kanskje kjøper meg en derfra , prisen vil jo ligge på rundt 15-20'000.

Fikk en mer nøyaktig pris om jeg var mer nøyaktig på hva jeg ville ha, så da "lager" man bass :).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...