Gå til innhold

Forumets uoffisielle bass-tråd


Krankemot

Anbefalte innlegg

Ja, jeg har da spilt i 2 år snart.

 

Begynte nok så useriøst, men ettersom band på skolen trengte en bassist, ble jeg straks med. Etter noen enkle sanger, som var greie å kunne, begynte jeg med forskjellige skalaer og forskjellige typer musikk.

 

Jeg spiller på en Fender Mexico Deluxe Jazz Bass.

Har en Hartke 30W forsterker.

 

Gode tips til bass

 

En kompis og meg lager musikk :)

 

Ett tips, lær forskjellige musikktyper!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Noen her som har handlet eller har noen erfaringer med absolutemusic.co.uk? De har en forsterker der jeg har sett litt etter, og ikke finner i Norge. Prisen er god, og de sender til Norge. De har mulighet for å betale med paypal, så det er jo lett å betale og. Er selvfølgelig klar over at jeg må betale moms når jeg importerer musikkutstyr.

Lenke til kommentar

Tja, en grei nybegynner bass er vel Yamaha BB414. Synes fortsatt den dag i dag at den er bedre enn enkelte andre basser jeg har hatt. Selv om jeg av en eller annen grunn føler at høyre hånda blir veldig begrenset (syns jeg).

Ganske god å spille på (selv om det selvfølgelig kunne vært mye bedre), og etter et par endelige justeringer fikk jeg ganske fet lyd ut av den.

 

Rette litt på meg: Den er jo ikke strengt tatt det nærmeste du kan få en nybegynnerbass.

 

Jeg kjøpte forsåvidt denne som en pakkeløsning for..6-7 år siden med en 30w Roland Cube tror jeg det var, for 3000kr ca. Med litt + -

Endret av kjtiil
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

 

Jeg og noen venner har en ganske dum og egentlig unødvendig diskusjon gående, hva som er "best" av 4, 5 eller 6 strengers bassgitarer. Ganske dumt egentlig ...

 

I allefall, hva mener dere?

 

De de sier er at på en 6 strengers gitar har du et større register og har mer fleksibilitet og dette kan du selfølgelig bruke til alt og derfor er 6 strengers basser best.

 

 

Selv mener jeg at 6 strengers basser blir litt mer spesialisert, og at du ikke nødvendigvis trenger det til alt. Hvis du spiller mye solo o.s.v er det jo greit, men jeg har aldri hørt noen bassister med 6 strenger som jeg liker.

 

Jeg mener at bassens oppgave er jo vanligvis å ta seg av det mørket toneregisteret, og ikke spille høyere toner. La oss si at du synger bassstemma i et kor, men du har ei stemme som fint takler tenorstemmer så synger du vell så vidt jeg vet ikke tenorstemmer til vanlig.

 

Selv synes jeg at det er om å gjøre å presse det du får ut av det du har, jeg synes at det fort blir for mye fokus på det tekniske og det liker ikke jeg.

 

5 strenger har jeg riktignok litt lettere for å takle, har selv lyst på en. Forskjellen er jo at du da har en mørkere streng, og det er jo det som ofte er oppgaven til bassisten selv om du fint kan leke litt med lysere toner og. Riktig nok synes jeg gode 4 strengersbassister ofte er bedre en 5 strengers. Det blir noe annet.

 

En annen ting, noen som vet om noen gode bassister som spiller på 6 strenger? Trenger å høre litt mer på det så jeg vet litt mer om det.

 

Som sagt, veldig dum diskusjon og det går mye på personlige meninger om hvordan musikk skal være, men jeg vil gjerne høre noe andres innspill.

Lenke til kommentar

Jeg tror, som du og nevner at det har mye med hva man liker, hva man er vant med, og ikke minst hvilken spillestil man har og hva slags musikk man spiller. Jeg personlig har aldri savnet flere strenger enn fire, og jeg kan ikke se at jeg kommer til å trenge flere heller. :)

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg og noen venner har en ganske dum og egentlig unødvendig diskusjon gående, hva som er "best" av 4, 5 eller 6 strengers bassgitarer. Ganske dumt egentlig ...

 

Du har rett i at det er en dum diskusjon. Det blir som å diskutere hva som er best av hammer og skrutrekker. Svaret er selvsagt: Det kommer an på om du skal spikre eller skru. Det beste verktøyet er det verktøyet som får gjort den jobben du skal gjøre. Da er en slik diskusjon meningsløs og "dum".

 

Selv har jeg to 4-strenger (med og uten bånd), to 5-strenger (med og uten bånd) og en 6-strenger (med bånd). Hvilken jeg bruker kommer helt an på hva jeg skal spille og med hvem (og litt etter hva jeg føler for den dagen). 6-strengeren gir noen muligheter jeg ikke får på de andre. Samtidig er det helt unødvendig om jeg ikke bruker de mulighetene akkurat ved den anledningen. Som regel ender jeg opp med en 5-strenger fordi den gjør det meste av det jeg har behov for. 6-strengeren bruker jeg i helt spesielle sammenhenger og da er den uunnværlig.

 

Anthony Jackson og John Patitucci er to av de som er verdt å sjekke ut. AJ var en de første som virkelig gikk i front for å lage skikkelige 6-strengere ("They call it bassGUITAR for a reason") og utnytter hele registeret. Han har spilt med absolutt alle (fra funk til pop til jazz til latin) og er en av de mest velartikulerte og reflekterte bassister som finnes, både musikalsk og verbalt.

 

http://www.youtube.com/watch?v=tZOCdrwGch4&feature=related

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...