Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

har 3ghz på CPU og 5:6 på ram. Kortet er rått.

Argh...dette er andre gangen du påstår det på noen dager...og sist så kom det frem at den ikke var litt stabil på 3ghz en gang, og du kjørte til vanlig på 2.6! det er ganske stor forskjell!

hehe Ja det er stor forskjell på at bios har instillingsmulighetene og at man faktisk kan kjøre kortet på det. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisveis

 

En kompis av meg har også fått seg kortet og får ikke til noen anstendig overklokk.

Han har XP120 kjøler og en 3200 winchester, han prøver med disse instillingene: 240htt multiplier 10, mem divider 166, 4x hypertransport, 33mhz pci, 100mhz pcie. Han får ikke bootet en gang, må resete cmos osv. Kan det være for lav cpu spenning ? eller vill det i det hele tatt ha noe å si på boot ? trodde slikt gikk mest på minnet...

 

Fikk foresten ikke til Qfan heller... noen forslag ? bruker 1006 bios...

Endret av gsn
Lenke til kommentar

Maskinen min bråker, hva kan det komme av?

 

Jeg har inntrykk av at de er elektriskstøy

 

Lyden er lysere enn brummingen fra viftene. Jeg har sjekket hver enkelt vifte og selvom f.eks hk vifta er en plagsom bråkmaker er den ikke årsak til denne lyden.

 

Jeg klare ikke helt å lokalisere støyen de virker nesten som den kommer fra området der strømmen går inn til hk.

 

(jeg har en billig strømforskyning, kan den være synderen? Hva kan jeg gjøre for a finne den ansvalige :-))

Lenke til kommentar
Heisveis

 

En kompis av meg har også fått seg kortet og får ikke til noen anstendig overklokk.

Han har XP120 kjøler og en 3200 winchester, han prøver med disse instillingene: 240htt multiplier 10, mem divider 166, 4x hypertransport, 33mhz pci, 100mhz pcie. Han får ikke bootet en gang, må resete cmos osv. Kan det være for lav cpu spenning ? eller vill det i det hele tatt ha noe å si på boot ? trodde slikt gikk mest på minnet...

 

Fikk foresten ikke til Qfan heller... noen forslag ? bruker 1006 bios...

prøv med 1,5Volt så går det nok... Det er forøvrig en liten overklokkings guide på side 1

Lenke til kommentar
Heisveis

 

En kompis av meg har også fått seg kortet og får ikke til noen anstendig overklokk.

Han har XP120 kjøler og en 3200 winchester, han prøver med disse instillingene: 240htt multiplier 10, mem divider 166, 4x hypertransport, 33mhz pci, 100mhz pcie. Han får ikke bootet en gang, må resete cmos osv. Kan det være for lav cpu spenning ? eller vill det i det hele tatt ha noe å si på boot ? trodde slikt gikk mest på minnet...

 

Fikk foresten ikke til Qfan heller... noen forslag ? bruker 1006 bios...

Da jeg hadde bios 1006 ville pc'en ikke boote når HTT var over 230 uansett andre instillinger. Flashet tilbake til 1004 og da var pc' stabil på HTT=260. Fikk intryk at 1006 er ikke så overklokkings venlig.

Lenke til kommentar

Kva betyr Max memory clock at den står på ddr333? Vil det då underklokke minnet til pc2700 hastighet? Tenker på iforhold til overklokkingsguiden på side 1.

 

Er litt forvirra med a64 og klokking, hadde xp2500 før og der var det "a walk in the park" å klokke... :hmm:

Endret av Ed Hunter
Lenke til kommentar
Overklokking for nybegynnere

Her er en mini guide for hvordan du kan klokke med ASUS A8N. De innstillingene som jeg har skrevet er langt ifra aggressive, og de kan gjøres med billig minne og med vanlig boxed cpu vifte. Og vips så går f.eks din 3200+ på over 3500+ spec. Skal du klokke mer er det bare å prøve seg frem, ett steg av gangen. Og det er bare å poste på forumet om det er noe å lure på.

 

Trykk "del" når du starter opp. Du kommer da inn i BIOSen

Trykk høyre piltast for å komme til Advance

 

Gå inn i CPU configuasjon

Velg Hyper transport 4X

Gå inn i DRAM Configuasjon

Velg:

Max Memory clock "DDR333"

1T/2T Memory timing "1T"

 

Gå tilbake og inn i Jumperfree configurasjon

Bytt overklokkings modus til "Manuel"

Velg CPU Frequency "230"

PCI "33,33"

PCIe "100Mhz"

Vel CPU spenning til "1,45V"

Trykk F10 for å lagre

 

takk for den guiden. Fikk ikke til noe spesielt overklokking på egenhånd.

 

Men da jeg prøvde så var minnet underklokket kjørte på 190 mot vanlige 200. satte ddr til 400 først, og da er den oppe i 230. Dette så ikke ut til å virke inn på andre tall i CPU-Z, så jeg kan vel trykt sette denne høyere da jeg har PC4400 (DDR 550) minne, kan jeg ikke?

 

Har dere noen andre tips som jeg kan prøve, hva jeg burte prøve av innstillinger.

 

Har 3800+ CPUen, og den overnevnte Corsair PC4400 minnet. kjølingen er ok med Mist MegaTower og stort kabinett med god luft gjennomstrømning.

Lenke til kommentar

Det med "maxmem clock" kan sikkert være litt forvirrende, men å sette den på ddr400 betyr ikke at ramen ikke overstiger ddr400, det betyr at den blir klokket likt med htt. dvs med ddr400 blir ratio til htt 1, med ddr333 blir ratio 5/6 og med ddr266 blir det 2/3 (tror jeg)

 

Jeg laster opp et lite program som kan gjøre disse utregningene for deg, men da må du skifte filtype på den fra .jpeg til .exe (mener å huske at det ikke var lov/gikk an å laste opp .exe tørr ikke ta sjansen :p )

post-24-1112437106.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...