Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

er en litt merkelig løsning på det hele ja. finner ikke helt ut hvordan og hvilke kontakter jeg kan ta ut (om jeg kan det i det hele tatt) for å få kjørt viftene seperat. når jeg sier kabinettet mener jeg kabinettet. det er en slags "skjøteledning" med tilkobling til kabinettet som jeg må bruke for å få liv i viftene. litt vanskelig å forklare, kan kanskje ta et bilde når jeg har mulighet.

 

oppdaterer på et litt senere tidspunkt, og forhåpentligvis da med bilde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har hatt A8N-sli premium i en mnd nå. Kjøpte det brukt til min x2 3800+.

 

Fungerer utmerket til mitt bruk, og har aldri hatt mindre problem med å koble til nytt hk som med dette.

 

Eneste jeg har å utsette er at hk er litt sær når det gjelder minne og settings..

 

Med 1 x Corsair 3500cl2 og 1 x 3200cl2-pro brikke klarte jeg 220fsb med meget stramme settings... Dette hk klarer ikke en gang å kjøre brikkene på mer enn 180 fsb. (360mhz)

 

En ting jeg lurer på:

 

Fikk ikke med sli bro når jeg kjøpte hk.. er ikke noen av dere som har eller har hatt dette kortet som har en sli bro liggende... tenker å bestille meg et ekstra 8800gts kort og kjøre sli...

Lenke til kommentar
galdurah Postet i dag, 12:04

Eneste jeg har å utsette er at hk er litt sær når det gjelder minne og settings..

 

Med 1 x Corsair 3500cl2 og 1 x 3200cl2-pro brikke klarte jeg 220fsb med meget stramme settings... Dette hk klarer ikke en gang å kjøre brikkene på mer enn 180 fsb. (360mhz)

At hk er litt "sært" på minne og settings skal jeg ikke ta fra deg, mye kan tyde på at du har helt rett. Og som du sikkert vet er ikke 2 forskjellige brikker det aller beste utgangspunktet for problemfri opplevelse heller.

Men vil bare nevne at jeg selv har brukt Corsair 3200C2 både alene og sammen med Corsair 4400C25, (men da 2 og 2 helt like)

Mine C2 brikker ville ikke kjøre cas2, men på cas 2,5 fungerte de godt. Husker ikke talllet, men var noe rundt 235-240Mhz. Slik du forteller det høres det ut som det kunne være verdt et forsøk med slappere timings.

Selv om A64 liker stramme timings er jo alt relativt. Hvor skjæringspuktet går mellom høy hastighet og lav timing må man jo nesten måle seg frem til, men hvis dine brikker kommer opp i mot samme fart som mine ved cas 2,5 vil det ganske sikker gi mye bedre minneytelse enn 180Mhz ved cas2.

Lenke til kommentar

bare lurte på noe her.. har ett Asus A8N- SLI DELUXE kort som jeg alltid har kjørt XP på. Oppgraderte til Vista nå, men ser ut til at jeg ikke får brukt cd'n med drivere da den ikke støtter Vista. Leta litt på asus.com, men fant heller ikke noe der. Problemet er vel egentlig at jeg ikke får noe lyd ut av kortet. Tips eller?

Lenke til kommentar
Gå på Realtek sine sider og let der. Jeg fant min der. Husker ikke hva den het.

8807411[/snapback]

 

realtek.com ?? finner ikke noe der

8807486[/snapback]

Nå høres det ut som du har funnet noe brukbart, men ellers er hjemmesiden til Realtek her http://www.realtek.com.tw/downloads/ Kan noen ganger være lurt å hente feks nettverk og lyd drivere fra produsentene, da de gjerne er nyere enn de hos Asus. Men om det fungerer bra nå er det jo greit for denne gang :)

Lenke til kommentar

Hadde tidligere en A8N SLI, som jeg satte en zalman kjøler på. Siden skifta jeg hovedkort til et A8N32-SLI Delue. Dette har passiv kjøling på mobo som dem fleste sikkert veit her. Temperaturen på det nye var noe høyere, og nå i varmen en god del høyere også.

 

Er litt bekymra for temperaturen på mobo. PC Probe II sier 46c (CPU 49c) akkurat nå, men har vært opp til 48c på mobo. PC Wizard (se bildet) Viser litt høyere på mobo. (dette ved ca 50% load). Temp i selve kassa ligger på rundt 31c

 

tempnd1.jpg

 

CPU er Athlon 64 3800.

 

Kjølern til cpu'n er stock, ikke noe fancy.

 

gfx: nvidia 7950gt

 

Etter hva jeg har lest, så sitter sensoren på mobo slik at den plukker opp en del varme fra grafikk kortet. Har 2x120mm vifter bak, 2 i sidedøra, + en fremme på venstre side som blåser over diskene. Har ikke plass til noen flere vifter, og det hjelper ikke stort å skru opp farten heler, blir bare mere bråk :/

 

Tenkte å kjøpe en av disse;

 

319466.jpg og sette ved siden av grafikk kortet for å se om det hjelper noe.

 

 

Om noen sitter med noe greie løsninger for å få ned mobo temp, så hadde det vært kjekt. Leste noe på Asus sit forum, men fikk bare intrykk av at A8N SLI Deluxe har generelt et problem med varme.

Endret av KeyStroke
Lenke til kommentar
KeyStroke Postet i går, 14:43

Om noen sitter med noe greie løsninger for å få ned mobo temp, så hadde det vært kjekt. Leste noe på Asus sit forum, men fikk bare intrykk av at A8N SLI Deluxe har generelt et problem med varme.

Ja, først og fremst er det vel som Lucky sier relativt "mildt" i hele landet for tiden, og det får jo pc-tempen opp en del hos de fleste.

 

Jeg vil jo ikke si det er noen dramatisk høy temperatur du har der, selv om den kanskje ligger litt høyere enn gjennomsnittet. Det er ingenting på hk som lider noen nød ved 50 grader, så den eneste reelle grunnen til å få den ned måtte vel være om man driver ekstrem klokking og benchmark. Selv da tviler jeg litt på at man har mye å hente på lavere temp på hk.

 

Den viften du foreslår vet jeg ikke noe om, har aldri prøvd en slik vifte, så det kan godt tenkes at den vil hjelpe noe. Men det jeg vet fungerer er å henge en vifte som blåser direkte mot hk. På A8N Deluxe var det vel i området rundt sata-porter, bios chip, og NB et sted sensoren satt, og en vifte mot dette området senker avlest temp på det kortet i alle fall.

Det er jo ikke særlig pent med vifter som henger rundt, men kjølemessig er det utvilsomt det mest effektive å få en bris akkurat på de komponenter man vil kjøle, fremfor å kjøre på med kabinettvifter (Man bør jo ha nok gjennomstrømning til at luften i kassa ikke er for varm naturligvis, men det høres det ut som du har).

For å ta en litt ekstrem sammenlikning er det å løse dette problemet med kabinettvifter litt som om du hadde skrudd av cpu viften, også forsøkt å få ned cpu temp ved hjelp av kabinettviftene. Det er altså en liten overdrivelse, men bare for å belyse poenget :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Litt ot her, men:  har noen peil på hva de andre timingene bør stå på?

 

Mener da trc, idle timer etc.

 

Har Corsair xms 3200 minnebrikker, C2 ja.

 

Og 512Mb ja. (Fikk rma. for noen deffekte OCZ som jeg kjøpte for ørten år sia ...)

 

:wee:

8978810[/snapback]

Jeg er ike helt sikker, men det er jo mulig å teste med super pi...

Lenke til kommentar
Min gamle psu sa natta her om dagen bestilte ny psu. Mist 500W men når jeg skulle sette den inn oppdaget jeg at den ikke hadde ATXI 12V 4pins kontakten kan jeg bare kjøpe en adaptor?

8994797[/snapback]

Hvis det er den ekstra strømtilførselen ("P4" kontakten) du mener, og du har ny type Mist 500W med 8 pins kontakt kan den deles i 2. Er bare å dra den fra hverandre på midten, og klipse sammen om du skulle få bruk for den senere. 24 pins hovedkontakt har vel såvidt jeg vet alle Mist 500W, så du skulle ikke møte på noe problemer med denne på A8N?

Lenke til kommentar

aldri for sent 2bb1 ;)

Det jeg vil trekke frem som mest vanlig av alvorlige problemer med Deluxe er vel at chipsetviften går i stykker (lager støy og/eller stopper). Dette er et problem alt for mange har hatt.

Utover det kjenner jeg ikke til spesielle svakheter så lenge du har kortet i bruk. Dersom man skal sette sammen noe nytt med kortet er det vel også noe kjent for å være litt "sært" på minnebrikker, men det gjelder jo forsjåvidt Nforce4 generelt.

 

Mitt kort lever i alle fall fortsatt i beste velgående og det har vært klokket, vannkjølt og herjet mye med, og brukes nå fortsatt daglig med en A64 3500+ @ 2,6Ghz men med en Zalman passiv kjøler isteden for chipset vifte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...