Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hei!

 

jeg lurte på, er det mulig å bruke mitt asus a8n SLI-deluxe til en AM2 prosessor? fikk høre at det gikk ann å flashe bios til å støtte det

8725024[/snapback]

Jeg ser at dette dukker opp fra tid til annen, men sokkelen er forskjellig, og AM2 bruker DDR2 minne, så det skal nok mer enn en bios flash til for å få til noe sånt.

Hvis man ser på sokkelen til S939 (bilde S939) og AM2 (bilde AM2) ser man at de 4 feltene der det ikke er pin- hull sitter på forskjellig sted. I tillegg har AM2 940 pinner, mens 939 har ..939.

Så jeg har ikke stor tro på at dette lar seg gjøre :)

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er hvilke idioter som sier at 939-hovedkort kan støtte AM2 prosessorer etter en BIOS-flash. Hvis folk sier ting uten å ha belegg for det så kan de dra et visst sted. Alltid referer til sikre kilder når dere påstår ting.

 

Ellers må jeg si at Socket 939 ikke er helt dødt enda. Det er høye priser på nettbutikkene og det er også til dels høye priser på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er hvilke idioter som sier at 939-hovedkort kan støtte AM2 prosessorer etter en BIOS-flash. Hvis folk sier ting uten å ha belegg for det så kan de dra et visst sted. Alltid referer til sikre kilder når dere påstår ting.

 

Ellers må jeg si at Socket 939 ikke er helt dødt enda. Det er høye priser på nettbutikkene og det er også til dels høye priser på bruktmarkedet.

8729341[/snapback]

He he, ja jeg valgte jo et litt mer diplomatisk ordelag, men poenget var vel omtrent det samme. Jeg lurer også litt på hvordan slike rykter oppstår, og om det faktisk blir presentert som fakta noen steder siden man gjentatte ganger hører om påstått kompabilitet mellom S939 og AM2.

 

For min del er S939 definitivt ikke død selv om cpu utvalget jo begynner å tynnes kraftig ut hos netshop'ene. Virker for meg som butikkene (eller AMD) har kuttet ned litt for tidlig i forhold til markedet og etterspørsel, og derav de høye prisene. Men finnes jo noe, og jeg kjøpte meg nylig en ny Opteron 165 som etterhvert skal tjenestegjøre som HTPC. Og igår ble jeg også A8N eier igjen, kjøpte et A8N sli Premium demokort fra Komplett for kr 410. Det er svært mye hk for pengene om jeg selv skal si det... :)

Lenke til kommentar
Kjøpte mitt og på demo til en superbillig demopris, men angret på det når jeg ikke kan slå det på uten å restarte strømforsyningen ettersom garantien hadde gått ut siden det er 3 måneders garanti på demovarer.

8733987[/snapback]

Er jo en viss risiko for feil ved kjøp av demovarer. Men jeg sjekker grundig alle funksjoner på demoprodukter, slik at jeg vet at det er i orden og uten mangler. Jeg piner og modifiserer såpass mye med det meste av mine slike ting at jeg frasier meg garanti av den grunn, så er villig til å ta den risikoen.

 

Nå har jeg ikke lett så veldig godt da det ikke bekymrer meg så veldig, men jeg kan faktisk ikke se noe sted at jeg har 3mnd garanti på mitt nye A8N Premium. Står det hos Komplett? Det eneste jeg finner er at produsentens garanti er 12mnd, og i tillegg har jeg vel vanlig reklamasjonsrett gjennom kjøpsloven som vel er 2 år på et hk?, (eller er det 5?)

Men hører gjerne mer om dette, og hva som gjelder av reklamasjon/garanti på demovarer :)

 

Har du forresten testet med annen psu, så du er sikker på at det er hk som feiler Fruktkake?

Lenke til kommentar

Har ikke testet med en annen CPU, men jeg hadde ikke problemet med et annet hovedkort (939) som jeg fikk. Problemet med det hovedkortet som jeg fikk var at det ikke gav bilde om jeg brukte PCI-E porten. Men det hadde vært en ide likevel å prøvd med en annen PSU, har en på 300W liggende. Skal prøve med den i morgen kanskje når jeg skal sende inn RAID-kortet til reparasjon.

 

Jeg tror det er standard med 3 mnd, er det på PSData i alle fall. :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg tror det er standard med 3 mnd, er det på PSData i alle fall. :hmm:

8734664[/snapback]

Ja det kan godt hende du har rett altså, jeg kan bare ikke se at det står noe sted hos Komplett i alle fall. Jeg vet heller ikke hvordan kjøpsloven og produsentens garanti vil være, hk kan jo godt være erstatning fra produsent og dermed nytt og ubrukt, men det kan jo også være 12mnd gammelt og brukt...

 

Har ikke testet med en annen CPU, men jeg hadde ikke problemet med et annet hovedkort (939) som jeg fikk. Problemet med det hovedkortet som jeg fikk var at det ikke gav bilde om jeg brukte PCI-E porten. Men det hadde vært en ide likevel å prøvd med en annen PSU, har en på 300W liggende. Skal prøve med den i morgen kanskje når jeg skal sende inn RAID-kortet til reparasjon.

Ja du har vel i alle fall lite å tape på å prøve med andre deler dersom du har mulighet. Nå husker jeg ikke om A8N har mulighet for forsinkelse på hardiskoppstart, men ellers kan det kanskje også være noe å teste ut. Har vært borti liknende der maskinen måtte startes/reset flere ganger på rad ol. Men er kanskje ikke helt de samme symptomene som du har, hvis du må skru av selve psu.

 

Hvis du ikke har gått veldig langt over de 3mnd kunne det jo også være en ide å sende en hyggelig, men tårevåt mail. Er jo lov å prøve seg syns jeg, så lenge man ikke selv har gjort noe kritikkverdig for å skade hk.

Lenke til kommentar

Så et billig et fra MSI, nForce4 og alt til 345. Eneste er at det ikke er A8N SLI men det har alle funksjonene som mitt nåværende har. Tror dere jeg vil merke noen ytelsesforskjell i praksis? Ser jo helt greit ut.

 

Har sendt en e-post for mange måneder siden, det var ikke mulig siden garantien var gått ut.

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar

Jeg laget en tråd om et svært rimelig MSI S939 NF4 hk i går før jeg kom over A8N Premium kortet, du kan jo sjekke den tråden Fruktkake: MSI K8N NEO

Jeg velger å tro at A8N er noe bedre på klokking, men jeg tror også den merkbare ytelsesforskjellen ved samme frekvens er høyst teoretisk og lite merkbar.

 

Men det er bare hva jeg tror ut fra alt jeg har lest av erfaringer og tester på disse kortene opp gjennom. Har aldri selv hatt et MSI NF4 kort :)

Lenke til kommentar

Nei, jeg tenker akkurat det samme som deg Lucky. Skulle likt å høre hva Frode Forbruker sa om dette. Asus gir jo altså 12mnd's garanti, og akkurat det må jo være ufravikelig. Men så er da spørsmålet når de 12mnd begynner å løpe for mitt nye Premium... Er det fra i morgen når jeg mottar det, eller er det fra da en eller annen angret kjøpet, eller hva?

 

Komplett skriver jo at demovarer KAN være brukt, og hva som gjelder da aner jeg faktisk ikke :blush:

Lenke til kommentar

heisann!

 

lurte på et par ting, jeg har et A8N sli deluxe, og skal oppdatere nforce driverene, men når jeg går inn på nvidia sine sider og går inn på nfroce drivers, står det en masse forskjellig nforce 4 drivere. noen som vet nøyaktig hvilken jeg skal ha tak i?

 

en annen ting, fikk ny PSU idag, og når jeg skulle sette den inn i hovedkortet fant jeg ut at kabinettet mitt har en egen 20 pins kabel. jeg må da kjøre igjennom denne med strømmen fra PSUen, for å få liv i viftene i kabinettet. og samtidig få strøm til hovedkortet. fant ut at jeg ikke kunne ha noen andre kabler til viftene i kabinettet. spørsmålet er, kabelen fra PSU'en var 24 pins, som passer nedi hovedkortet. men blir om til 20 pins siden jeg må kjøre igjennom den til kabinettet. har det noe effekt på systemet mitt?

Endret av Demonican
Lenke til kommentar
heisann!

 

lurte på et par ting, jeg har et A8N sli deluxe, og skal oppdatere nforce driverene, men når jeg går inn på nvidia sine sider og går inn på nfroce drivers, står det en masse forskjellig nforce 4 drivere. noen som vet nøyaktig hvilken jeg skal ha tak i?

8761478[/snapback]

Du skal ha de driverne som er for Nforce4/500 series AMD (langt nede på listen). Men om du kjører XP er det ikke kommet noe nytt siden 6.86 som kom for et års tid siden.

En ting jeg registrerte når jeg tittet på den siden sist var at det ikke lenger er noe egen driver for A8N32, så da antar jeg at de er blitt bakt inn i den vanlig NF4 pakken..? :hmm:

Det spiller uansett ingen rolle for deg med A8N Deluxe.

 

en annen ting, fikk ny PSU idag, og når jeg skulle sette den inn i hovedkortet fant jeg ut at kabinettet mitt har en egen 20 pins kabel. jeg må da kjøre igjennom denne med strømmen fra PSUen, for å få liv i viftene i kabinettet. og samtidig få strøm til hovedkortet. fant ut at jeg ikke kunne ha noen andre kabler til viftene i kabinettet. spørsmålet er, kabelen fra PSU'en var 24 pins, som passer nedi hovedkortet. men blir om til 20 pins siden jeg må kjøre igjennom den til kabinettet. har det noe effekt på systemet mitt?

Svaret på det er vel både ja og nei... Grunnen til at det blir fler og fler ledninger mellom strømforsyning og hovedkort (og skjermkort) er som Fruktkake sier fordi man trenger stort tverrsnitt på ledningene for å unngå spenningstap med de lave speninningene man har i en pc 3,3Volt/5Volt og 12Volt.

I steden for å da lage en supertykk (og lite praktisk) ledning, oppnår man økt tykkelse, eller tverrsnitt med flere ledninger. Det er forøvrig noe av det samme prinsippet man bruker i strømnettet, der man bruker høyspentledning med mange tusen volt når strøm skal fraktes over lange strekk, for å så transformere det ned til de 220 Volt du har i stikkontakten når det nærmer seg ditt hus. Hadde man kjørt 220 volt hele veien måtte man hatt kabler tykke som tømmerstokker for å unngå å miste det meste underveis.

 

Vel, det var litt om grunnen, om det så har noe og si i praksis kommer litt an på oppsettet, feks hvor strømtørst cpu du har, om grafikk-kortet har egen strømtilførsel, om du klokker eller ikke.

Men det er ikke farlig å prøve, det som kan skje er at maskinen blir ustabil, eller i værste fall ikke booter.(noen få hk nekter å starte uten 24 pinnner, men tror ikke A8N er et av dem) Så det er symptomer du bør være obs på i så fall. Og det kan også begrense overklokkingsegenskaper siden nok strøm er en helt vesentlig for å oppnå en stabil høy klokk.

 

Det du kan gjøre for å kopensere litt for manglende pinner er å benytte EZ kontakten. Den strømtilkoblingen ved siden av skjermkortsporet. Denne avlaster hovedkortet med strøm til grafikk-kort, som ellers må gå gjennom hovedkortets lederbaner fra PSU pluggen. Hvis du ser på lederbaner på et hk, ser du at det er veldig tynne ledere. Jeg bruker alltid alle slike kontakter uansett, og noen vil si det er smør på flesk, men hele prinsippet med mange ledninger bygger på smør på flesk, og man kan ikke få FOR god strømtilførsel.

 

En annen ting du kan se på er muligheten for å plugge i de siste 4 ledningene separat, og utenom den 20pins kontakten du må bruke. Jeg vet ikke hva slags PSU du har, men en del av dem har jo disse siste pinnene som en avtagbar del for at det skal være kompatibelt med gamle 20 pins systemer. Har du det kan du kanskje få den tilkoblet likevel.

 

Et siste alternativ kan være å bruke en overgang fra den 20pins kontakten til 24 pins som er å få kjøpt. Dette er en "halvgod" løsning som jo ikke øker tverrsnitt på ledinger mellom PSU og hk, men det avlaster selve hk litt på samme måte som EZ kontakten for skjermkort, og lurer "vanskelige" hk til å starte.

 

Vel, da er det bare å prøve. Så langt jeg har fått med meg vil de fleste klare seg greit i praksis med bare 20 pinner, men da har du forhåpentligvis fått litt innblikk i hva det dreier seg om ;)

Lenke til kommentar

takker for svarene, prøvde å ta av 4 pins en og feste den seperat til hovedkortet, men strømkabelen fra kabinettet var for stor, så den fikk ikke plass. klokker ikke, og har strøm til de 2 skjermkortene mine som jeg kjører i sli. (en litt annen ting, lurer på hva som er normal score i benchmark 2005 for 2 7800 GTX kort i sli, fikk 9180 på min og lurte på om det er noe lavt?).

Lenke til kommentar

Siden du kjører SLI formoder jeg at du allerede bruker EZ kontakten Demonican. Jeg vet desverre ikke hvor mye strøm et skjermkort som har egen tilførsel drar av pci-e sloten. Pci-e er forøvrig årsaken til at man innførte 24 pinner, da standarden forutsetter at det kan trekkes 75Watt ut av pci-e sporet.

 

Men strømmen går den veien det er minst motstand, og jeg vil tro uttaket på selve hk er relativt lavt når man bruker engen tilførsel på skjermkort. Men det er hva jeg tror, jeg kjenner ikke til eventuell regulering rundt dette, så du får jo bare prøve deg frem.

 

Høres forresten ut som en merkelig løsning på den kassa du har, hvorfor trenger viftestyringen å gå på hovedkontakten i det hele tatt, og ikke bare en vanlig molex?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...