Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Spirre Postet i dag, 22:35

angående kjøleren som følger med: den er bra nok om du ikke skal overklokke, men min big typhoon (med mist vifte på ~1200rpm) slitter litt nå når jeg kjører min opteron 180 på 3ghz.

Nja, hvis alternativene er 3Ghz+ eller ingen klokk kanskje. Men jeg vil da si den fungerer til en litt mer moderat klokk i alle fall. Eller rettere sagt en enda litt lavere V-core.

 

Husk også at din kjøler helt sikkert er bedre ja, men den orginale viften kjører 3 ganger så fort på full guffe, det bør ta unna en del varme (selvsagt på bekostning av støy) :)

 

Edit: På bekostning av stillhet skulle det vel strengt tatt stå, om noen skulle være i tvil om hva jeg mente :p

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg hadde en dobble ulykke i går.

 

Fikk mitt nye skjermkort, foxconn geforce 8800 gts OC. Jeg hadde glemt hvor store dagens kort har blitt både i lengde og bredde. Kortet stanget kontant med min zalman NB kjøler :blush:

 

Da jeg fjernet kortet igjen, pirket jeg borti kjøleren hvorpå den ene plast pluggen som holder viften på plass spratt ut! Etter litt leteing fant jeg både den lille fjeren og pluggen, men den ene mothaken var selvsagt brukket. :cry:

 

Ok så kommer spørsmålene:

 

1. Kan jeg bruke den nedre pci-E porten til skjermkortet uten å kjøre SLI?

 

2. Hvordn klarer northbridgen seg uten kjøling?

 

3. Jeg har brukket av halvparten av tappene på Zalman kjøleren, da får skjermkortet plass. Vil det gi tilstreklig kjøling? Jeg må fortsatt finne en måte å feste kjøleren på, noen gode forslag?

Lenke til kommentar

Kondolerer Talgtapp :(

 

Jeg vet at det er folk som har kjørt Northbridge med stillestående vifter, men jeg vil ikke anbefale å bruke et kort uten noe kjøling. NB produsere ganske mye varme, og sjangsen er tilstede for å svi chipen slik at HK blir ubrukelig.

 

Det er mulig å kjøre kortet i det andre PCI-e sporet, men det gir såvidt jeg har fått med meg noe lavere ytelse. Dog ikke noe dramatisk på de tester jeg har sett.

 

Hvordan du nå skal feste kjøleren kommer vel alt an på hva du har tilgjengelig. Har du sjekket at den ikke sitter med bare en mothake (hvis du bøyer den litt forsiktig ut etter at den er gjennom hk?) Hvis du fortsatt har orginalkjøleren kan du kanskje bruke en pinne fra den (dersom den ikke er klippet)

Hvis du har tynne nok skruer kan du skru den fast med mutter på ene siden. Da må man bare påse at skruen ikke kommer borti noe kontaktpunkter på hk, evnt benytte plastskiver for å unngå det.

Hvis du ikke har noe utstyr til og improvisere med ville jeg nok kjøpt en ny Zalman. Blir jo en dyr plastpinne, med dog ikke de helt store utgiftene.

 

Hva som er tilstrekelig kjøling på NB er ikke så lett å gi noe fornuftig svar på, jeg har kjørt med vannblokk på den, mens andre har som nevnt kjørt med stillestående vifter. Tilstrekkelig er et sted i mellom der vil jeg si. Det at du har fjernet så mye av kjøleren kan du kompensere for med litt bedre luftsirkualsjon i området. Så det skal du ikke bekymre deg for.

Lenke til kommentar
Kondolerer Talgtapp :(

 

Jeg vet at det er folk som har kjørt Northbridge med stillestående vifter, men jeg vil ikke anbefale å bruke et kort uten noe kjøling. NB produsere ganske mye varme, og sjangsen er tilstede for å svi chipen slik at HK blir ubrukelig.

 

Det er mulig å kjøre kortet i det andre PCI-e sporet, men det gir såvidt jeg har fått med meg noe lavere ytelse. Dog ikke noe dramatisk på de tester jeg har sett.

 

Hvordan du nå skal feste kjøleren kommer vel alt an på hva du har tilgjengelig. Har du sjekket at den ikke sitter med bare en mothake (hvis  du bøyer den litt forsiktig ut etter at den er gjennom hk?) Hvis du fortsatt har orginalkjøleren kan du kanskje bruke en pinne fra den (dersom den ikke er klippet)

Hvis du har tynne nok skruer kan du skru den fast med mutter på ene siden. Da må man bare påse at skruen ikke kommer borti noe kontaktpunkter på hk, evnt benytte plastskiver for å unngå det.

Hvis du ikke har noe utstyr til og improvisere med ville jeg nok kjøpt en ny Zalman. Blir jo en dyr plastpinne, med dog ikke de helt store utgiftene.

 

Hva som er tilstrekelig kjøling på NB er ikke så lett å gi noe fornuftig svar på, jeg har kjørt med vannblokk på den, mens andre har som nevnt kjørt med stillestående vifter. Tilstrekkelig er et sted i mellom der vil jeg si. Det at du har fjernet så mye av kjøleren kan du kompensere for med litt bedre luftsirkualsjon i området. Så det skal du ikke bekymre deg for.

9064768[/snapback]

 

Takk for svar!

 

Jeg har desverre ikke vært forutseende nok til å spare på den gamle viften. Jeg så at både datakjeden og digitalimpuls hadde zalman kjøleren inne. Den er såpass billig at det ikke er noe problem.

Lenke til kommentar

Tils til bruk av "feil" pcie16 spor. Normlt er det konfigurert slik at det øverste sporet får 16 lanes, mens det nederste får 2. Om du setter over til SLI vil begge sporene får 8lanes. Så det vil nok gå raskere for din del å kjøre i SLI modus, men dette kan du jo selv sjekke i en test.

Lenke til kommentar
Talgtapp Postet i dag, 11:01

Takk for svar!

 

Jeg har desverre ikke vært forutseende nok til å spare på den gamle viften. Jeg så at både datakjeden og digitalimpuls hadde zalman kjøleren inne. Den er såpass billig at det ikke er noe problem.

 

Da har du lært noe av det, spar alltid på slike ting :D

He he vel, jeg gjør i alle fall det, og har vært glad for det ved senere anledninger. Skulle feks selge mitt 6600GT som jeg har brukt vannkjøl på, og selvsagt manglet jeg en plastpinne til orginalkjøleren. Så det ble levert med pinnen fra min første A8N Deluxe chipset- vifte.

 

Har ikke sett at man får verken pinner eller fjærer løst noe sted, og det finnes jo noen forskjellige lengder og fjærspenninger, men så lenge man bruker 2 og 2 like går det som regel greit så lenge det ikke avviker for mye.

 

Men om du altså bor i Oslo, er det jo ingen sak å bare skaffe en ny Zalman, og jeg tror det er det billigste man finner som har slike pinner.

 

Også får du følge tipset fra Kong Basse vedrørende annet pci-e spor. De resultatene jeg har sett har som sagt vært målmare i feks 3DMark, men ikke noe du vil merke i praksis. :)

Lenke til kommentar

Har laget en egen tråd om det, men poster det her og. Hvordan nedgraderer jeg BIOS på et A8N SLI Deluxe kort. Award flash nekter...

 

Edit:

Søkte litt rundt på nettet og fant løsningen: awdflash /QI gammelbios.bin /f

/f tvang nedgraderingen igjennom :).

 

Edit2:

Edit: Er det noen som vet hvordan jeg kan bruke Silicon RAID SATA kontrolleren med en disk uten å faktisk bruke RAID? Er tom for vanlige SATA-kontakter og vil ikke bruke RAID. Vil at dataene på disken ikke er avhengig av RAID-kontrolleren hvis jeg bytter system :)

Endret av WzUp
Lenke til kommentar
Talgtapp Postet i dag, 11:01

Takk for svar!

 

Jeg har desverre ikke vært forutseende nok til å spare på den gamle viften. Jeg så at både datakjeden og digitalimpuls hadde zalman kjøleren inne. Den er såpass billig at det ikke er noe problem.

 

Da har du lært noe av det, spar alltid på slike ting :D

He he vel, jeg gjør i alle fall det, og har vært glad for det ved senere anledninger. Skulle feks selge mitt 6600GT som jeg har brukt vannkjøl på, og selvsagt manglet jeg en plastpinne til orginalkjøleren. Så det ble levert med pinnen fra min første A8N Deluxe chipset- vifte.

 

Har ikke sett at man får verken pinner eller fjærer løst noe sted, og det finnes jo noen forskjellige lengder og fjærspenninger, men så lenge man bruker 2 og 2 like går det som regel greit så lenge det ikke avviker for mye.

 

Men om du altså bor i Oslo, er det jo ingen sak å bare skaffe en ny Zalman, og jeg tror det er det billigste man finner som har slike pinner.

 

Også får du følge tipset fra Kong Basse vedrørende annet pci-e spor. De resultatene jeg har sett har som sagt vært målmare i feks 3DMark, men ikke noe du vil merke i praksis. :)

9066196[/snapback]

 

Jeg var innom datakjeden i oslo på fredag, heldigvis hadde de mange Zalman NB kjølere på lager. Fikk festet Den gamle kjøleren med halparten av kjøleribbene med de nye pluggene. Boksen kom med 3 plugger så jeg har en fult fungerenede kjøler ekstra hvis jeg noensinne skulle fått bruk for det.

 

Så også at netshop hadde satt opp prisen med 200.- siden jeg bestilte :-)

 

Finnes det noen applikasjoner som måler tempen på northbridge? Jeg lette men fant ingen.

Lenke til kommentar
WzUp Postet 13/07-2007 : 16:41

Edit:

Søkte litt rundt på nettet og fant løsningen: awdflash /QI gammelbios.bin /f

/f tvang nedgraderingen igjennom .

 

Edit2:

Edit: Er det noen som vet hvordan jeg kan bruke Silicon RAID SATA kontrolleren med en disk uten å faktisk bruke RAID? Er tom for vanlige SATA-kontakter og vil ikke bruke RAID. Vil at dataene på disken ikke er avhengig av RAID-kontrolleren hvis jeg bytter system

Jeg fikk intrykk av at du ikke skulle flashe fra Windows, og nå har du jo funnet en løsning, men ellers er det mulig å nedgradere bios med Asus Update også. Men man må da først gå på settings i Asus Update og velge "bios downgradeable" eller noe i den duren. Ellers får man bare feilmeld.

 

Silicon kontrolleren støtter ikke single disker, så det nærmeste du kommer er å lage et JBOD array. (står for just a bunch of disks eller likn) Det kan bestå av en eller flere disker, og slår samme de diskene til en stor. Er litt på tynn is her siden det begynner å bli en stund siden jeg testet dette, men er ganske sikker på at du da vil få det problemet du nevner med ubrukelige data dersom du setter den disken i på noe annet en SIL kontrolleren.

 

Talgtapp Postet i dag, 11:02

Finnes det noen applikasjoner som måler tempen på northbridge? Jeg lette men fant ingen.

Nei, MCP chipen, eller Northbridge har ikke noen sensor, så det finnes ingen annen måte enn å bruke en ekstern sensor. Men dersom kjøleribben kjennes relativt varm er det et godt tegn, da har du fått god kontakt, og om det i tillegg er litt luftsirkulasjon i området er du trygg.

Selve hk har jo en sensor som kan leses av med Probe, Everest, Speedfan osv, og de fleste har vel en temperatur på 40-45 grader. Denne sensoren gir ingen indikasjon på selve NB-chipen's temperatur, men den sier jo noe om temperaturen i det omkringliggende området. Den sitter vel et stykke under NB om jeg ikke husker helt feil... :)

Lenke til kommentar

Det interne nettverkskortet i mitt A8N Sli Premium vil ikke virke :( . I oppstarten står det at jeg har BIOS versjon 5.1.39.

 

NÅr jeg bruker trådløst kort detter nettet ut med gjevne mellomrom opptil 10 ganger pr dag, Slik at pc'en må restartes.

 

Noen som vet hva som er gale?

Lenke til kommentar
Det interne nettverkskortet i mitt A8N Sli Premium vil ikke virke :( . I oppstarten står det at jeg har BIOS versjon 5.1.39.

 

NÅr jeg bruker trådløst kort detter nettet ut med gjevne mellomrom opptil 10 ganger pr dag, Slik at pc'en må restartes.

 

Noen som vet hva som er gale?

9084856[/snapback]

Har du oppgradert biosen?

Lenke til kommentar

Den bios versjonen du ser er vel skjermkortet, men A8N Premium har da ikke noe trådløskort, så antar at du da har et ettermontert?

 

Du kjører ikke tilfeldigvis Windows Vista da?, i så fall er det et ikke helt uvanlig problem med Vista med utfallende nettverk, som kommer igjen etter en restart.

 

Prøve nye drivere til nettverkskortet er vel ellers det første man bør prøve ved slike problemer.

Lenke til kommentar
Det trådløse kortet er utenom. Det som er internt i hovedkortet virker ikke i det hele tatt, mens det trådløse detter ut.

 

Prøvde å leite etter ny driver men er ganske grønn på pc. Hvilken driver og bios skal jeg oppdatere til?

 

Jeg bruker XP

9086341[/snapback]

Ok, det trådløse kortet kan jeg ikke hjelpe deg med siden jeg ikke vet hvilken type det er. Men du har jo 2 kable-nettverks innganger, en for Nvidia LAN, og en for Marvell Yukon LAN. Den første skal dukke opp og fungere så fort du har installert Nvidia plattformdrivere. Det er så lenge siden den kom i ny versjon at du kanskje har nyeste, men det kan i alle fall lastes ned fra Nvidia, her;/nforce_nf4_win2k_6.86.

 

Marvell GB LAN porten kan du laste ned og installere drivere til her: www.marvell.com/drivers/Yukon for XP og Vista

 

Så prøv og oppdatere disse driverne, og se hvordan det går. Jeg pleier forresten å takke nei til installasjon av Nvidia firewall som du blir spurt om mot slutten av Nvidia driver installasjon. Den brannmur-løsningen har skapt mer trøbbel enn gleder for mange.

 

Før du gjør noe, bør du gå i bios og sjekke at NV LAN og Marvell LAN står på "enabled" i bios. (de kan nemlig bare være avskrudd) Du finner dette under Advanced - "onboard device config" i bios (trykke DEL under oppstart)

 

@Kuldesjokk, er jo etterhvert noen som vistnok har flashet bios til Premium for å få tilgang til chipset spenning. Selv vil jeg ikke anbefale det siden jeg aldri har prøvd, men tror det er eneste mulighet ;)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har litt merkelige problemer med mitt nye hovedkort. Jeg har satt inni alt riktig og vel men jeg får fortsatt ikke bios?

 

Jeg har en mistanke om at det kansjke kan være minnet mitt, men jeg testet det på gammle hovedkortet mitt og det gjikk som en drømm.

 

Jeg bruker kun en 20-ATX kabel, og ikke en 24.

 

Unskyld at jeg ikke har mer info men jeg vet ikke hva som er galt!

Lenke til kommentar

Hei! Jeg fikk kjørt bios! Det merkelige var at jeg kan ikke plugge inn både HDD og de CD/DVD rom ledningene samtidig inn i Hovedkortet.

 

Det merkelige nå er at jeg ikke har bilde.

 

Jeg har et Radeon X1950 (ikke noe sli enda) - dette kjører ja?

Før såg jeg på kortets pakke at det trengte 500W, jeg har bare 350W. er dette virkelig nødvendig for at det skal kjøre? Er det en blokk i kortet?

 

Er det et annet problem? Takk for svar! Og skynd dere, jeg har blåe knær av å ligge å se ned i pcen ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...